Aktywni Obywatele Świata

Edukacja globalna to część kształcenia obywatelskiego i wychowania, która rozszerza jego zakres przez uświadamianie istnienia zjawisk i współzależności łączących ludzi i miejsca. Jej celem jest przygotowanie odbiorców do stawiania czoła wyzwaniom dotyczącym całej ludzkości. Jest także globalnym wymiarem edukacji obywatelskiej i obejmuje edukację rozwojową, edukację o prawach człowieka, edukację o zrównoważonym rozwoju, edukację na rzecz pokoju i zapobiegania konfliktom oraz edukację interkulturalną.

Aktywni Obywatele Świata (AOŚ) to projekt poświęcony szeroko pojętej edukacji globalnej. Był realizowany w latach 2015-2017 przy Głównej Kwaterze ZHP. Jego celem było wzmacnianie propozycji programowych, rozwijanie wiedzy i kompetencji, a także postaw promowanych przez edukację globalną. Miła za zadanie kształtować wśród harcerek i harcerzy globalną postawę obywatelską, dążącą do stałego, ochoczego podejmowania działań na rzecz bardziej sprawiedliwego i przyjaznego świata. Harcerki i harcerze biorący udział w projekcie mieli szansę na zrozumienie globalnych współzależności oraz wzbudzenie poczucia wpływu – sprawczości poprzez bardziej świadome wybory w życiu codziennym. Potrafią wykorzystywać okazje i możliwości do działania w myśl zasady „Myśl globalnie, działaj lokalnie”.

Projekt skierowany był bezpośrednio do instruktorek i instruktorów, wędrowniczek i wędrowników oraz do drużynowych, a pośrednio do wszystkich grup metodycznych, z którymi oni współpracują.

Projekt „Aktywni Obywatele Świata” trwał 3 lata (2015-2017) i swoimi działaniami objął 7 krajów: Szkocja, Słowacja, Czechy, Niemcy, Polska, Słowenia, Grecja) oraz partnerstwo z WOSM i WAGGGS. Opierał się na współpracy organizacji skautowych z organizacjami pozarządowymi zajmującymi się edukacją globalną. Zakres tematyczny projektu był silnie związany z Celami Zrównoważonego Rozwoju sformułowanymi przez Organizację Narodów Zjednoczonych.

Projekt „Aktywni Obywatele Świata” jest współfinansowany w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP w 2015 r. oraz ze środków Unii Europejskiej. Za treści odpowiada Związek Harcerstwa Polskiego, niekoniecznie odzwierciedlają one stanowisko Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP oraz stanowisko Unii Europejskiej.

Głównym działaniem projektu Aktywni obywatele Świata była propozycja programowa ŚWIATOZMIENIACZE: Cel dobro. Uwydatnia ona znaczenie edukacji globalnej w harcerskim wychowaniu oraz dostarcza wielu pomysłów na poruszanie tej tematyki w drużynach. Przy podejmowaniu akcji w ramach bycia światozmieniaczami bardzo pomocne mogą się okazać załączone materiały, a w dłuższym okresie Globalny Kompas i Indywidualny Globalny Kompas.

Niniejsza propozycja ma na celu podsumowanie 100 lat doświadczeń Związku Harcerstwa Polskiego i potwierdzanie aktualności słów Roberta Baden-Powella: „Być dobrym to coś, ale postępować dobrze to znacznie więcej”. Kierowani tą myślą zwracajmy większą uwagę na to, jakich harcerzy wychowujemy oraz na jakość podejmowanych przez nich i nas działań.

Materiały w CBP
ŚWIATOZMIENIACZE: Cel dobro.
Wytyczne do Odznaki Skautów Świata
Ekonomia jest kobietą
Connect. Propozycja programowa na DMB 2016
Każdy inny, wszyscy równi
Młodzieżowy przewodnik po bioróżnorodności
Gra “Przejścia” – materiał
Woda jest życiem
Seria związana z ochroną środowiska – Zielony Płomień
Poradni Harcerz w Lesie
Zajęcia “Działaj odpowiedzialnie”
Globalna Akcja Teraz
Kierunek Azja

Inne polecane źródła (w języku polskim):
Baza otwartych zasobów e-globalna
Kalkulator śladu węglowego
Fundacja Edukacja dla Demokracji
Nasz zielony footprint – artykuł Na Tropie
Fundacja “Kupuj odpowiedzialnie”
Cele Zrównoważonego Rozwoju
Akcja dla Globalnego Południa (Polska Zielona Sieć)
Fair Trade Polska
UNHCR Polska
Amnesty International Polska
UNICEF Polska
Polska Akcja Humanitarna
Raporty o Celach Zrównoważonego Rozwoju (Agenda 2030)
Powszechna Deklaracja Praw Człowieka

Inne polecane źródła (w języku angielskim):
The Scout Donation Platform – platforma fundraisingowa dla skautów z całego świata
Time to be welcome – inicjatywa Irlandzkich skautów
Ureport – platforma komunikacyjna, ku inspiracji
UNHCR (najnowsze statystyki i raporty nt. sytuacji uchodzców)
How rich I am (możliwość sprawdzenia, którym z kolei najbogatszym człowiekiem świata jesteś)
Water Footprint (wszystko na temat śladu wodnego)
Messengers of Peace

0

Wachlarz możliwości 5.0 – Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ

Okładka wachlarz możliwości 5.0

Najnowsza dostępna w Centralnym Banku Pomysłów wersja 5.0 “Wachlarza możliwości” została opracowana w oparciu o Cele Zrównoważonego Rozwoju Organizacji Narodów Zjednoczonych. Publikacja ma ułatwić korzystanie z propozycji programowych dostępnych w Centralnym Banku Pomysłów, które wspierają realizację co najmniej jednego z celów ONZ.

Przy każdej propozycji można znaleźć krótki opis, datę powstania materiału, bezpośredni link oraz cele, które realizuje.

5+

Users who have LIKED this post:

  • avatar

Prawa dziecka

Zbiórka zapoznająca harcerzy z prawami dziecka. Dzięki niej przybliżamy znaczenie tolerancji, uczymy asertywności.

14+

W Tobie jest Światło

Ciemne, grudniowe wieczory przypominają nam o tym, jak bardzo światło potrzebne jest w naszym życiu. W sensie dosłownym, nie ma raczej problemów z dostępem do tego „surowca”. Inaczej bywa jednak z dostępem do światła w rozumieniu metaforycznym, duchowym. Być może nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak wiele osób z naszego otoczenia jest z różnych przyczyn pogrążona w ciemności braku nadziei, zwątpienia, rozpaczy. Tegoroczne hasło Betlejemskiego Światła Pokoju przypomina nam jednak o tym, że w każdym z nas, harcerzy – niezależnie od historii naszego życia – obecne jest światło. Nawet, jeśli jest to niewielki promyk, warto się nim podzielić z tymi, którzy mają wrażenie, że otacza ich jedynie mrok. Nigdy nie wiemy, czy nie będzie to moment, w którym ktoś zobaczy światło po raz pierwszy w życiu.

 

2+

Sola Scriptura. Jubileusz 500 lat Reformacji

Historia świata jest zapisem nieustannych podziałów i pojednań. Pięć stuleci temu miał miejsce jeden z takich właśnie podziałów – narodziny protestantyzmu, czyli reformacja. Przyniosła ona wiele zmian w otaczającym nas świecie i na zawsze odmieniła oblicze Europy.
 
Chrześcijanie wyznań protestanckich wpływali na kulturę i naukę swoich czasów. Wśród nich znalazło się także wielu wybitnych Polaków. Piękne w polskiej historii jest to, że nasz kraj był otwarty na wyznawców różnych religii – stąd też nazywano go „państwem bez stosów”.
 
Niekiedy jednak stosy płoną w naszych sercach. Dzieje się to, gdy myślimy o kimś z pogardą, nieuzasadnionym lękiem lub gdy zamiast zrozumienia odmienności, próbujemy się wywyższać. W roku pięćsetlecia reformacji prezentujemy Wam materiały dla wszystkich grup metodycznych, które pomogą Wam zapoznać Waszych podopiecznych z reformacją i protestantyzmem. Być może także – na co mamy nadzieję – ugaszą niejeden stos i pomogą w budowaniu jedności.

3+

Śladami Reformacji na Ziemi Łódzkiej

W 2017 roku mija 500 lat od momentu, gdy ks. Marcin Luter przybił 95 tez do drzwi kościoła zamkowego w Wittenberdze. Wydarzenie to zmieniło bieg historii i zapoczątkowując okres Reformacji. Marcin Luter, Jan Kalwin oraz inni reformatorzy wpłynęli na kształt chrześcijaństwa, a także kultury i tradycji.

Zespół Wychowania Duchowego i Religijnego Chorągwi Łódzkiej ZHP zaprasza wszystkie gromady oraz drużyny do poznawania śladów wspólnot ewangelickich na Ziemi Łódzkiej.

 

0

Be a Star – Zjednoczeni dla Europy

Europa, to coś więcej niż 28 krajów członkowskich UE. Europa to kolebka demokracji, oświecenia i wolności, lecz także odmienne doświadczenia historyczne.

dpsg-ja17-logo-v8Wychodząc naprzeciw aktualnym wyzwaniom, z jakim mierzy się Europa tj. brexit, kryzys euro czy kwestia uchodźców przekazujemy w Wasze ręce opracowanie pod hasłem „Paszport Europejski” będący integralną częścią propozycji programowej „Be a Star – Zjednoczeni dla Europy”. Powstała ona w odpowiedzi na zaproszenie niemieckiej organizacji skautowej DPSG przy współpracy liderów z francuskiej organizacji SGDF i ZHP . W niniejszym opracowaniu znajdziecie propozycje podjęcia aktywności dla każdej grupy metodycznej pozwalającej tym samym na poznanie różnorodności i pogłębienie poczucia jedności europejskiej.

2+

Każdy inny, wszyscy równi

„Każdy inny, wszyscy równi” to nowe, uzupełnione w 2015 r. wydanie propozycji programowej, której zasadniczym celem – wynikającym z „Podstaw wychowawczych ZHP” – jest kształtowanie u młodych ludzi postaw otwartości, tolerancji i zrozumienia dla drugiego człowieka.

We współczesnym świecie, kiedy prawie każdy doświadcza kontaktu z innymi kulturami, wzajemna tolerancja stała się konieczna. Nie da się zamknąć okna na świat.
Uczymy otwartości i zrozumienia dla innych. To często wymaga wielkiego wysiłku, przełamania stereotypów i uprzedzeń, pokonania strachu przed nieznanym. To trudne zadanie, do którego potrzebna jest dobra atmosfera w gromadzie i drużynie, szczery kontakt z wychowankami, ale też przekazywanie im rzetelnej i kompletnej, a nie wyrywkowej wiedzy o tym, co się dzieje na świecie. Najbardziej boimy się przecież tego, o czym tak naprawdę wiemy bardzo mało.

9+

Kierunek Azja- ze skautowego jamboree wędrujemy przez kontynent kontrastów

Powszechna wiedza na temat Azji w Polsce jest bardzo mała. Wielokrotnie podejmowane różne działania edukacyjne przynoszą wprawdzie pewien skutek, ale jest on daleki od zadawalającego. Żyjąc ze świadomością i wiedzą zaczerpniętą z A. Szklarskiego i przygód Tomka oraz filmów rysunkowych, nie tylko powielamy dawno już nieaktualne, krzywdzące innych stereotypy, ale przede wszystkim nie zauważamy szans na współpracę wynikających z ogromnego potencjału Azji. Postrzegamy ją jedynie przez pryzmat kilku państw czy obszarów. A przecież, jak mówi wielu – Azja to kontynent największych kontrastów.
Propozycja programowa

„Kierunek Azja – ze skautowego jamboree wędrujemy przez kontynent kontrastów” ma na celu zmieniać tę rzeczywistość. Wierzymy, że dzięki dobrym pomysłom i żądnym wiedzy młodym ludziom – a takimi są zuchy i harcerze – można to skutecznie robić.

kierunekAzja

8+

Kto wyprodukował moje zabawki?

Utwór powstał w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej za pośrednictwem MSZ RP w roku 2015. Zezwala się na dowolne wykorzystanie utworu pod warunkiem zachowania ww. informacji, w tym informacji o stosownej licencji, o posiadaczach prawa oraz o programie polskiej współpracy rozwojowej.

Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons CC-BY-3.0-PL Uznanie autorstwa-3.0 Polska

Publikacja, wyraża wyłącznie poglądy autorki i nie może być utożsamiana z oficjalnym stanowiskiem Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP.

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]

Dlaczego warto:

Otoczone pięknymi zabawkami często zapominamy, że do prawdziwej zabawy nie potrzeba wcale drogich przedmiotów, a prezenty mogą równie dobrze być niematerialne. Podczas spotkania uczestniczki dowiedzą się skąd pochodzą ich zabawki, zastanowią się jakie niematerialne prezenty mogą sprawiać im radość, a także stworzą swoje własne przedmioty do zabawy.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected]

  1. Zorganizujcie kiermasz, na którym wymienicie się nieużywanymi zabawkami/książkami. Zaproście osoby spoza Waszej grupy.
  2. Zorganizujcie konkurs na najciekawszą (wymyśloną!) zabawkę.
  3. Sprawdźcie z jakich krajów pochodzą inne Wasze zabawki. Zaznaczcie je na mapie.
  4. Wymyślcie swoją własną grę planszową, wykonajcie samodzielnie wszystkie potrzebne w niej elementy.
  5. Przygotujcie kampanię „Czy zabawki są zabawne?” podczas której zwrócicie uwagę innych osób na problemy związane z zabawkami oraz zachęćcie je do tworzenia swoich.
1+

Empatia czyli co?

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]

Dlaczego warto: We współczesnym świecie mało mówi się o empatii, a jeszcze mniej się ją ćwiczy. Empatia jest kluczową umiejętnością nie tylko w relacjach międzyludzkich, ale i we wszelkich działaniach związanych z odpowiedzialnym pomaganiem i filantropią. Warto ją ćwiczyć i rozwijać już od najmłodszych lat.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected]).

  1. Zapytaj 5 wybranych osób o to czym dla nich jest empatia. Jeśli wykonujecie zadanie w grupie, niech każda z Was zada pytanie 5 osobom, porównajcie uzyskane odpowiedzi.
  2. Pomyśl o innych osobach, którym warto okazać wdzięczność. Przygotuj coś dla nich. A może jako grupa chciałybyście komuś za coś podziękować?
  3. Przez tydzień, codziennie wieczorem zapisuj jak się czułaś danego dnia. Nazwij konkretne emocje.
  4. Znajdźcie w słowniku definicję słowa empatia. Czy jest ona podobna do tej, którą stworzyłyście na spotkaniu? Czy ją rozumiecie? Jeśli nie – znajdźcie kogoś kto może Wam ją wyjaśni.
  5. Jak można rozwijać empatię? Stwórzcie listę pomysłów na to, jak możecie rozwijać w sobie empatię
  6. Znajdźcie osobę lub organizację, której warto pomóc. Zastanówcie się czego byłoby jej potrzeba? Co Wy możecie zrobić? I zróbcie to!
  7. Rozejrzyjcie się wokół siebie. Czy w Waszej grupie, klasie, w Waszym otoczeniu są jakieś dzieci, które częściej niż inne odczuwają smutek, strach lub złość? Jak myślicie, dlaczego tak się dzieje? Co mogłybyście zrobić żeby im pomóc?
  8. Przez kolejny miesiąc przynajmniej raz w tygodniu porozmawiajcie o Waszych emocjach. Rozpoczynajcie Wasze spotkania od rundki, w której każda osoba opowie o tym jak się w danej chwili czuje.
0

Czy dziewczyna może zostać strażakiem?

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]

Dlaczego warto:  Uczestniczki dowiedzą się czym są stereotypy i jak z nimi walczyć w codziennym życiu. Przyswoją wiedzę na temat kobiet, które osiągnęły sukces w wybranych dziedzinach. Dodatkowo każda z uczestniczek będzie  miała okazję zwrócić uwagę na swoje mocne strony oraz na możliwości ich wykorzystania we własnym rozwoju.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected]).

  1. Spotkajcie się z jakąś niezwykłą kobietą w waszym otoczeniu. Może gdzieś niedaleko pracuje kobieta-strażak? Albo pani naukowiec? Może policjantka, która na co dzień wykonuje bardzo niebezpieczną pracę?
  2. Poszukaj informacji o kobiecie, która dokonała czegoś naprawdę niezwykłego- była wielką królową, niezwykłą sportsmenką, odkryła coś nieprawdopodobnego. Opowiedz o niej innym dzieciom.
  3. Przygotuj album marzeń. Umieść w nim wszystkie swoje wielkie marzenia na przyszłość. Chcesz zdobyć Mount Everest? Zostać najszybszą biegaczką świata? Nie bój się marzyć! Pamiętaj, żeby nie spocząć tylko na marzeniach- w albumie umieść też sposoby i plany na to, jak te wizje możesz zrealizować i co możesz zrobić, by stały się Twoim udziałem. Opowiedz o tym innym osobom!
  4. Przygotujcie krótką prezentację na temat kobiety która dokonała czegoś wielkiego- forma dowolna, to może być teatrzyk, opowieść z podziałem na role, co tylko podpowie Wam kreatywnośc. Przedstawcie swoją bohaterkę podczas szkolnego apelu, w pobliskiej świetlicy lub przedszkolu.
  5. Poszukaj wielkich kobiet w Twojej rodzinie! Każdy mały-wielki czyn ma znaczenie! Może Twoja prababcia była sanitariuszką albo łączniczką w czasie wojny? Albo babcia była najlepsza w szkole w matematyce? Może twoja mama wygrywała wszystkie zawody sportowe? Koniecznie opowiedz innym uczestniczkom o tym, czego dowiedziałaś się na temat osiagniec kobiet w twojej rodzinie!
0

Zwalczaj smoka w sobie!

Pracując z podopiecznymi, często zabieramy ich do krain odległych, czasem nawet baśniowych. W niniejszym zbiorze to my Was zapraszamy do zapoznania się w wyjątkową opowieścią – życiorysem świętego Jerzego, patrona skautów i harcerzy. Fikcja w tej historii przeplata się z faktami historycznymi, zaś niezaprzeczalnie prawdziwe jest jej przesłanie każdy z nas powinien „zwalczać w sobie smoka”, to znaczy walczyć z własnymi słabościami oraz pielęgnować dobro. Gorąco pragniemy, aby opracowane przez nas propozycje programowe stały się dla Was i Waszych środowisk inspiracją do pracy z naszym świętym Patronem.

3+

Skąd się bierze nasza kawa?

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]

Dlaczego warto:  Większość spożywanych przez nas produktów pochodzi z zupełnie innych części świata. Rzadko jednak zastanawiamy się nad tym gdzie są one produkowane i w jakich warunkach. Kto z nas wie skąd pochodzi kawa? Podczas zajęć uczestniczki dowiadują się nie tylko skąd biorą się podstawowe produkty spożywcze, ale także czym jest Sprawiedliwy Handel i jak możemy wprowadzić w życie podstawowe zasady odpowiedzialnej konsumpcji.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected]).

  1. Sprawdźcie gdzie w Twojej okolicy można kupić produkty ze Sprawiedliwego Handlu. Jakie to produkty? Ile kosztują?
  2. Wprowadźcie w życie decyzje podjęte na koniec spotkania. Przez przynajmniej trzy tygodnie zapisujcie swoje sukcesy i porażki. Czy udało Wam się wcielić w życie postanowienia? Co Wam pomagało/przeszkadzało?
  3. Gdzie w Waszej okolicy można kupować lokalne produkty? Jakie to produkty? Sporządźcie mapę takich miejsc.
  4. Przygotowując się do biwaku lub rodzinnej kolacji, zróbcie zakupy przestrzegając jak największej ilości zasad odpowiedzialnej konsumpcji żywności. Zwróćcie uwagę na lokalność produktów, sezonowość, skąd one pochodzą, ilość zużytych opakowań, przygotujcie listę i zaplanujcie ilość kupionych rzeczy, tak by nic się nie zmarnowało.
  5. Przeprowadźcie sąd nad Sprawiedliwym Handlem. Podzielcie się na grupę „za” i „przeciw”. Przygotujcie argumenty. Wybierzcie osobę, która będzie prowadzić całe przedsięwzięcie.
  6. Skąd pochodzą nasze produkty? Wybierzcie 5 produktów (innych od tych, które omawiane były na spotkaniu), dowiedzcie się skąd są one sprowadzane.
  7. Jak wygląda praca przy zbiorze bananów, liści herbaty czy kawy? Znajdźcie rzetelne informacje na ten temat, wymieńcie się nimi w grupie.
0

Dzień Myśli Braterskiej 2015 – MCR 8

Tłumaczenie propozycji WAGGGS dotyczącej Milenijnego Celu Rozwoju 8. Propozycja składa się z instrukcji-poradnika oraz planszy do gry. Uczestnicy dzięki propozycji mogą zodbyć wiedzę na temat WAGGGGS, historii Dnia Myśli Braterskiej oraz Milenijnych Celów Rozwoju. Ostatni Milenijny Cel Rozwoju 8 zwraca uwagę na znaczenie partnerstw, które powinny sie tworzyć w celu podejmowania działań na rzecz innych ludzi.

6+

Wyzwania ekonomiczne świata – gra

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]

Dlaczego warto:  Żyjąc w Polsce mało kto zastanawia się nad tym jak wygląda sytuacja w innych częściach naszego świata. Opisana poniżej gra pozwala wgłębić się w sytuacje wybranych krajów Globalnego Południa, spróbować przynajmniej zrozumieć przyczyny i konsekwencje takiego stanu rzeczy.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected].

  1. Dopracujcie prezentacje krajów które poznałyście w grze, zaprezentujcie ją innym osobom z hufca czy szkoły.
  2. Dowiedzcie się więcej o krajach Globalnego Południa, wybierzcie inne kraje i przygotujcie o nich prezentację dla swojej drużyny.
  3. Zorganizujcie grę/spotkanie o krajach Globalnego Południa dla innej drużyny/klasy. Możecie skorzystać z różnych materiałów: www.ceo.org.pl, www.edukacjaglobalna.ore.edu.pl, www.globalna.edu.pl, www.e-globalna.edu.pl, www.teg.edu.pl, pah.org.pl, ekonsument.pl.
  4. Znajdźcie przykładowe wnioski grantowe wybranej organizacji (np. Batory, wnioski z Ministerstw), przeczytajcie je, zaznaczcie fragmenty które są dla Was niezrozumiałe, znajdźcie kogoś, kto wyjaśni Wam wątpliwości (może osoba, która zajmuje się pozyskiwaniem środków w hufcu ZHP?)
  5. Zorganizujcie spotkanie z osobą, która zajmuje się pozyskiwaniem środków, porozmawiajcie o jej pracy.
  6. Rozpiszcie prawdziwy wniosek grantowy razem z drużyną/klasą. Sporo jest wniosków dla młodzieży do samodzielnej realizacji. Nie wiecie gdzie rozpocząć poszukiwania? Skontaktujcie się z nami: [email protected].
0

Działaj: jak? gdzie? kiedy?

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]

Dlaczego warto: Pomaganie drugiemu człowiekowi to bardzo ważne, a zarazem odpowiedzialne zadanie, dlatego bardzo ważne jest, aby uświadomić młodemu człowiekowi jak pomagać i że pomoc w niektórych przypadkach może nieść różne konsekwencje.

Zadania Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected].

  1. Zorganizujcie spotkania z organizacją, która zajmuje się pomaganiem innym.
  2. Zorganizujcie imprezyę charytatywną wspólnie z wybraną organizacją.
  3. Odwieźcie strony internetowej kampanie.spoleczne.pl – wybierzcie dwie kampanie i ich zrecenzujcie.
  4. Napisz rozprawkę na temat „ Odpowiedzialność za siebie i innych”
  5. Zrealizujcie projekt pomocy na rzecz lokalnej świetlicy środowiskowej.
0

Co sprzedają reklamy?

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]

Dlaczego warto: Reklamy, poza produktem, sprzedają nam pewną wizję świata, w którym kobiety i mężczyźni pełnią określone role, ubierają się i wyglądają w określony sposób, prezentują określone cechy charakteru, słabe strony i zdolności. Dominujący, stereotypowy przekaz medialny wpływa na nasze decyzje i wybory, podświadomie dyktując nam normy zachowania. Jedyny sposób, by temu zapobiec to świadome, krytyczne podejście do reklam, wymaga ono jednak pewnej wrażliwości i uważności, których poniższe zajęcia starają się nauczyć.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected].

  1. Zorganizujcie dla swojej drużyny/klasy projekcję filmu „Delikatnie nas zabijają” dotyczącego obrazu kobiet w reklamach. Zaproście na projekcje znajome osoby spoza Waszej grupy (kontakt do osób posiadających uprawnienia do projekcji filmu pod adresem ekonomiajestkobietą@zhp.net.pl)
  2. Przygotujcie wybór reklam/kampanii społecznych prezentujących pozytywny, odmienny od dominującego wizerunek kobiety.
  3. Przygotujcie i przeprowadźcie warsztaty na temat wizerunku kobiet/mężczyzn w reklamach dla znajomej drużyny/klasy, dostosujcie przekaz do wieku uczestniczek.
  4. Przygotujcie listę firm, które dbają o różnorodny wizerunek kobiet i mężczyzn w reklamach. Pokażcie przykładowe reklamy.
  5. Napiszcie do firm, które stereotypowo ukazują kobiety i mężczyzn, wyraźcie swoją opinię w tym temacie.
  6. Przygotujcie swoją własną gazetę, która będzie przekazywać ważne dla Was wartości, nie opartą na dominującym, stereotypowym wizerunku.
0

Teraz Afryka – od źródeł skautingu do kontynentu przyszłości.

Dla większości Polaków Afryka ma dwa oblicza. Jedno – to miejsce chorób, konfliktów, biedy. Drugie – to egzotyka, piękne widoki i safari. Każde z tych wyobrażeń zniekształca prawdziwy obraz Afryki i buduje szkodliwe stereotypy. I choć Afryka ma swoje problemy, to jednak jest to niezwykły kontynent z wielkim potencjałem na wcale nieodległą przyszłość. Największym bogactwem Afryki są jej mieszkańcy. Już dziś co siódmy człowiek na Ziemi jest Afrykańczykiem. Zdecydowana większość to młodzi ludzie, którzy są otwarci na świat i szybko się uczą, a pomaga im w tym dynamiczny rozwój telekomunikacji i dzięki temu prawie nieograniczony dostęp do informacji.Poznawanie Afryki i afrykańskich skautów może być zarówno niezwykłą przygodą, jak i szansą na osobisty rozwój. Skorzystajcie z niej, a pomoże Wam w tym propozycja programowa „Teraz Afryka. Od źródeł skautingu do kontynentu przyszłości!”. Oprócz scenariuszy zbiórek i wskazówek metodycznych znalazło się w niej mnóstwo informacji na temat Afryki i jej mieszkańców. Chcemy Was nie tylko nimi zainteresować, ale i zainspirować do samodzielnego odkrywania tego niezwykłego kontynentu.

16+

Users who have LIKED this post:

  • avatar

Wachlarz możliwości (wersja 4.0)

Wachlarz

„Wachlarz możliwości”, czyli niektóre propozycje programowe, wspomagające realizację kierunków wyznaczonych w Uchwale XXXVIII Zjazdu Związku Harcerstwa Polskiego z dnia 8 grudnia 2013 r. w sprawie wzmocnienia działalności programowej
drużyn i gromad.

Najnowsza dostępna w Centralnym Banku Pomysłów wersja 4.0 “Wachlarza możliwości” jest ostateczna i nie będzie w przyszłości poszerzana o nowe pozycje.

5+

Zjednoczeni w różnorodności. HAL 2011.

1 lipca 2011 r. Polska przejęła na pół roku przewodnictwo w Radzie Unii Europejskiej, w  związku z czym Główna Kwatera ZHP wydała propozycję poruszającą tematykę krajów   członkowskich UE. To wyczerpująca pozycja, przedstawiająca podstawowe informacje oraz   ciekawostki dotyczące Unii oraz państw wchodzących w jej skład. Ponadto znajdziecie tam   wiele ciekawych pomysłów, konkursów, piosenek i zadań do wykonania podczas kolonijnych   i obozowych harców.

0

Program Harcerstwa Starszego

Program był skierowany do ówczesnych harcerzy starszych. Miał wzbogacić pracę drużyn,  być inspiracją dla kadry. Autorzy w wyniku wielu konsultacji przygotowali 6 kierunków, które   w harcerskiej pracy powinny wzajemnie się przenikać. Do każdego kierunku przygotowano   bank pomysłów.

0

Pod namiotem praw

W broszurze znajduje się repertuar, który dotyczy praw dziecka. Do każdego z praw zostało   zaproponowanych kilka zadań. Zadania są przeznaczone dla organizatorów wszystkich form   letniego działania: stanic NAL, zastępów NAL, obozów i kolonii, biwaków drużyn i gromad.

pod namiotem

0

Mam szczerą wolę

Propozycja przygotowana wspólnie z Rzecznikiem Praw Dziecka. Część pierwsza poświęcona jest Konwencji o prawach dziecka. Część druga dotyczy wartości harcerskich. Drużynowy odnajduje w niej przykładowe gawędy, pomysły na zbiórki a także różnego rodzaju aktywności związane z Prawem Harcerskim/Zucha oraz Przyrzeczeniem/Obietnicą. Dla zuchów powstała osobista książeczka z gotowymi rebusami, zagadkami i krzyżówkami.

2+