Nadzieja na Święta

129958886_439602914098340_3478219356004114100_o

“Nadzieja na Święta” to propozycja stworzona przez Zespół ds. Etyki Środowiskowej Chorągwi Gdańskiej specjalnie z okazji tegorocznych, niezwykłych Świąt.

W propozycji znajdziecie 10 pomysłów na aktywności podczas (zdalnych) zbiórek  z drużyną w grudniu oraz 10 instrukcji wykonania ozdób i prezentów świątecznych.

Czeka na Was quiz na platformie Kahoot, gra online, pomysł na kolędowanie, zaskakujące prezenty i wiele wiele więcej. Wszystko w ekologicznym duchu!

 

Wybierz to, co interesuje Cię najbardziej, mieszaj różne aktywności, stwórz z nich jedno lub 3 spotkania – tak jak chcesz!

Pomysły możesz wykorzystać podczas spotkania z drużyną/gromadą, ale także w gronie instruktorskim.

Jest Nadzieja na te Święta!?
1+

Jan Bytnar “Rudy” – Bohater Hufca

Przed Tobą propozycja programowa przygotowana specjalnie, aby na nowo spojrzeć na niezwykła postać, jaką jest Jan Bytnar „Rudy”. Dla nas jest nie tylko bohaterem hufca a wzorem do naśladowania! Dlatego przygotowaliśmy konspekty zbiórek, gier, dzięki którym przybliżycie w swoich środowiskach postać Janka Bytnara „Rudego”, przypomnicie sobie najważniejsze momenty jego życia, jego zainteresowania oraz umiejętności. Podczas różnych czynności cofniecie się do czasów II Wojny Światowej, dowiecie się, czym zajmowali się harcerze Szarych Szeregów oraz sami spróbujecie swoich sił w akcjach małego sabotażu!
Mamy wielką nadzieję, że skorzystacie z poniższej propozycji i że realizacja jej przyniesie Wam tyle samo radości, co nam jej pisanie!

1+

Aktywni Obywatele Świata

Edukacja globalna to część kształcenia obywatelskiego i wychowania, która rozszerza jego zakres przez uświadamianie istnienia zjawisk i współzależności łączących ludzi i miejsca. Jej celem jest przygotowanie odbiorców do stawiania czoła wyzwaniom dotyczącym całej ludzkości. Jest także globalnym wymiarem edukacji obywatelskiej i obejmuje edukację rozwojową, edukację o prawach człowieka, edukację o zrównoważonym rozwoju, edukację na rzecz pokoju i zapobiegania konfliktom oraz edukację interkulturalną.

Aktywni Obywatele Świata (AOŚ) to projekt poświęcony szeroko pojętej edukacji globalnej. Był realizowany w latach 2015-2017 przy Głównej Kwaterze ZHP. Jego celem było wzmacnianie propozycji programowych, rozwijanie wiedzy i kompetencji, a także postaw promowanych przez edukację globalną. Miła za zadanie kształtować wśród harcerek i harcerzy globalną postawę obywatelską, dążącą do stałego, ochoczego podejmowania działań na rzecz bardziej sprawiedliwego i przyjaznego świata. Harcerki i harcerze biorący udział w projekcie mieli szansę na zrozumienie globalnych współzależności oraz wzbudzenie poczucia wpływu – sprawczości poprzez bardziej świadome wybory w życiu codziennym. Potrafią wykorzystywać okazje i możliwości do działania w myśl zasady „Myśl globalnie, działaj lokalnie”.

Projekt skierowany był bezpośrednio do instruktorek i instruktorów, wędrowniczek i wędrowników oraz do drużynowych, a pośrednio do wszystkich grup metodycznych, z którymi oni współpracują.

Projekt „Aktywni Obywatele Świata” trwał 3 lata (2015-2017) i swoimi działaniami objął 7 krajów: Szkocja, Słowacja, Czechy, Niemcy, Polska, Słowenia, Grecja) oraz partnerstwo z WOSM i WAGGGS. Opierał się na współpracy organizacji skautowych z organizacjami pozarządowymi zajmującymi się edukacją globalną. Zakres tematyczny projektu był silnie związany z Celami Zrównoważonego Rozwoju sformułowanymi przez Organizację Narodów Zjednoczonych.

Projekt „Aktywni Obywatele Świata” jest współfinansowany w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP w 2015 r. oraz ze środków Unii Europejskiej. Za treści odpowiada Związek Harcerstwa Polskiego, niekoniecznie odzwierciedlają one stanowisko Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP oraz stanowisko Unii Europejskiej.

Głównym działaniem projektu Aktywni obywatele Świata była propozycja programowa ŚWIATOZMIENIACZE: Cel dobro. Uwydatnia ona znaczenie edukacji globalnej w harcerskim wychowaniu oraz dostarcza wielu pomysłów na poruszanie tej tematyki w drużynach. Przy podejmowaniu akcji w ramach bycia światozmieniaczami bardzo pomocne mogą się okazać załączone materiały, a w dłuższym okresie Globalny Kompas i Indywidualny Globalny Kompas.

Niniejsza propozycja ma na celu podsumowanie 100 lat doświadczeń Związku Harcerstwa Polskiego i potwierdzanie aktualności słów Roberta Baden-Powella: „Być dobrym to coś, ale postępować dobrze to znacznie więcej”. Kierowani tą myślą zwracajmy większą uwagę na to, jakich harcerzy wychowujemy oraz na jakość podejmowanych przez nich i nas działań.

Materiały w CBP
ŚWIATOZMIENIACZE: Cel dobro.
Wytyczne do Odznaki Skautów Świata
Ekonomia jest kobietą
Connect. Propozycja programowa na DMB 2016
Każdy inny, wszyscy równi
Młodzieżowy przewodnik po bioróżnorodności
Gra “Przejścia” – materiał
Woda jest życiem
Seria związana z ochroną środowiska – Zielony Płomień
Poradni Harcerz w Lesie
Zajęcia “Działaj odpowiedzialnie”
Globalna Akcja Teraz
Kierunek Azja

Inne polecane źródła (w języku polskim):
Baza otwartych zasobów e-globalna
Kalkulator śladu węglowego
Fundacja Edukacja dla Demokracji
Nasz zielony footprint – artykuł Na Tropie
Fundacja “Kupuj odpowiedzialnie”
Cele Zrównoważonego Rozwoju
Akcja dla Globalnego Południa (Polska Zielona Sieć)
Fair Trade Polska
UNHCR Polska
Amnesty International Polska
UNICEF Polska
Polska Akcja Humanitarna
Raporty o Celach Zrównoważonego Rozwoju (Agenda 2030)
Powszechna Deklaracja Praw Człowieka

Inne polecane źródła (w języku angielskim):
The Scout Donation Platform – platforma fundraisingowa dla skautów z całego świata
Time to be welcome – inicjatywa Irlandzkich skautów
Ureport – platforma komunikacyjna, ku inspiracji
UNHCR (najnowsze statystyki i raporty nt. sytuacji uchodzców)
How rich I am (możliwość sprawdzenia, którym z kolei najbogatszym człowiekiem świata jesteś)
Water Footprint (wszystko na temat śladu wodnego)
Messengers of Peace

0

ŚWIATŁO SŁUŻBY BETLEJEMSKIE ŚWIATŁO POKOJU 2020

„Służba” to wymagające słowo, czasem wydające się niemodne lub niedzisiejsze. Ale nie dla harcerza! To słowo, do którego ciągle trzeba wracać i patrzeć, jak realizuje wynikające z niego zobowiązania w swoim harcerskim życiu. Przyglądać się harcerskiej służbie będziemy w blasku ognia z Groty Narodzenia Pańskiego w Betlejem.

Dlatego tegoroczne hasło Betlejemskiego Światła Pokoju to „Światło służby”. Chcemy w nowonarodzonym Jezusie zobaczyć Syna Człowieczego, który nie przyszedł, aby Mu służono, lecz żeby służyć (por. Mk 10,45).

0

Sprawność Poszukiwacz prawdy

Sprawność Poszukiwacz Prawdy pozwala poznać bliżej temat weryfikowania informacji znalezionych w Internecie i sprawdzania czy nie są fałszywe. To także dobry punkt wyjścia do zorganizowania zbiórki na temat umiejętności krytycznego myślenia.

Czytaj dalej

2+

Wachlarz możliwości 5.0 – Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ

Okładka wachlarz możliwości 5.0

Najnowsza dostępna w Centralnym Banku Pomysłów wersja 5.0 “Wachlarza możliwości” została opracowana w oparciu o Cele Zrównoważonego Rozwoju Organizacji Narodów Zjednoczonych. Publikacja ma ułatwić korzystanie z propozycji programowych dostępnych w Centralnym Banku Pomysłów, które wspierają realizację co najmniej jednego z celów ONZ.

Przy każdej propozycji można znaleźć krótki opis, datę powstania materiału, bezpośredni link oraz cele, które realizuje.

5+

Users who have LIKED this post:

  • avatar

“Do Roju!” propozycja programowa Hufca ZHP Wyszków

W Wasze ręce oddajemy propozycję programową naszego Hufca na rok harcerski 2016/ 2017 pod hasłem „Do Roju!”, której celem było zdobycie Odznaki Zośki. W naszym hufcu zdobyło ją 76 osób.

„Bohaterowie nie umierają. Żyją wiecznie w sercach i umysłach tych, którzy podążają ich śladem” – Emily Potter

Takim właśnie Bohaterem dla nas, środowiska harcerskiego wyszkowskiego „Roju Promienistych”, jest hm. Tadeusz Zawadzki „Zośka”. W naszej propozycji chcemy na nowo spojrzeć na jego postać, przypomnieć sobie najważniejsze momenty życia, a także szukać inspiracji dla pracy naszych harcerskich jednostek. Zawiera szereg zadań, w trakcie, których przeniesiemy się w czasie do pięknych i jednocześnie tragicznych lat II wojny światowej. Staramy się przenosić wartości harcerzy Szarych Szeregów w realia XXI wieku. Nasza propozycja programowa zakłada pracę naszych drużyn i zastępów, a z drugiej strony wykonywanie indywidualnych zadań, które pomogą każdemu z nas pracować nad sobą. Realizacja naszej propozycji programowej zbiegła się z rocznicą 100- lecia harcerstwa na ziemi wyszkowskiej. Od lat harcerzom naszego hufca bliska była “zośkowa” przygoda. Sieczychy zaś dla wielu harcerskich pokoleń stały się miejscem niezwykłym, kształtującym ich postawę, a niekiedy wpływającym na ich późniejsze losy.

“Poznaj”, “Działaj”, “Pamiętaj” – pod tymi hasłami kryją się kolejne etapy naszego poznawania druha Tadeusza Zawadzkiego. Po pierwsze – chodzi o otwarte oczy, o poszukiwanie nieznanych faktów, o odkrywanie życiorysu “Zośki”. Po drugie – chcemy
podejmować służbę, realizować kolejne przedsięwzięcia, doskonalić swoje umiejętności organizacyjne. Po trzecie – zależy nam na pamięci o bohaterstwie, na budowaniu patriotyzmu, na szacunku do ideałów i symboli.

1+

Techniczna rozgrywka – inspirująca gra terenowa z technik harcerskich

Inspirująca gra terenowa dla drużynowych/przybocznych. “Jest  koniec XXII w.  Podróżujecie statkiem kosmicznym zahibernowani w specjalnych komorach. Wszystko idzie zgodnie z planem do momentu, gdy zderzacie się z niezidentyfikowanym obiektem.  Wskutek wstrząsu po katastrofie odzyskujecie przytomność na pewnej planecie wyznaczonej przez Imperatora Znanego Wszechświata na strefę walki, gdzie mieszkańcy probowkiImperium rozwiązują swoje spory na specjalnych arenach. Planeta jest podzielona na różnokolorowe sektory, nawiedzane przez różne zdalnie sterowane katastrofy. To niebezpieczne miejsce. Tylko najsilniejsi przetrwają. Musicie wytężyć wszystkie siły, żeby odnaleźć klucz do zatrzymania zegara odmierzającego czas do absolutnego zniszczenia. Tylko wtedy wydostaniecie się z planety. Będziecie musieli przy tym zapoznać się lub przypomnieć sobie techniki i technologie bardzo już w XXII wieku archaiczne.”

10+

Do Roju!

Bohaterem dla naszego środowiska harcerskiego wyszkowskiego „Roju Promienistych”, jest hm. Tadeusz Zawadzki „Zośka”. W naszej propozycji chcemy na nowo spojrzeć na jego postać, przypomnieć sobie najważniejsze momenty życia, a także szukać inspiracji dla pracy naszych harcerskich jednostek. Zawiera szereg zadań, w trakcie których przeniesiemy się w czasie do pięknych i jednocześnie tragicznych lat II wojny światowej, przenosząc wartości harcerzy Szarych Szeregów w realia XXI wieku. Nasza propozycja programowa zakłada pracę naszych drużyn i zastępów, a z drugiej strony wykonywanie indywidualnych zadań, które pomogą każdemu z nas pracować nad sobą. Mamy nadzieję, że i Wasze środowiska skorzystają z naszych pomysłów!

PROPOZYCJA MOŻE POSŁUŻYĆ JAKO INSPIRACJA DO TWORZENIA ELEMENTÓW ZBIÓREK O “SZARYCH SZEREGACH” DLA KAŻDEJ METODYKI.

1+

Dar ZHP na 100 HARCERSKIE DARY NA STULECIE URODZIN JANA PAWŁA II

Dzień 18 maja b.r. to 99. rocznica urodzin wielkiego Polaka – Jana Pawła II. W tym czasie w Polsce i na całym świecie rozpoczęto celebracje niezwykłych chwil z jego pontyfikatu: pielgrzymki, homilie, a także dokonania, spośród których wyróżnia się jego udział w upadku komunizmu i zjednoczeniu Europy. W tym dniu rozpoczął się projekt „Dar na Stulecie”, którego główną ideą jest wyzwalanie i pomnażanie dobra w każdej postaci. Modlitwa za chorych, wolontariat, wsparcie finansowe osób potrzebujących czy inne wydarzenia o charakterze społecznym, edukacyjnym i artystycznym.

To przykłady działań, poprzez które będzie można przyłączyć się do tej akcji. Przez cały rok organizatorzy będą zachęcać do działania i rejestrować na specjalnej platformie internetowej oraz aplikacji dokonania wszystkich uczestników. Zostaną one spisane i złożone w Centrum Jana Pawła II w Krakowie jako wotum – dar na stulecie urodzin świętego patrona. Będzie to oddolny wyraz wdzięczności społeczeństwa polskiego za łaskę życia papieża. Projekt tworzony jest pod patronatem Jego Eminencji ks. kard. Stanisława Dziwisza przez organizacje promujące dziedzictwo i dorobek Jana Pawła II: Stowarzyszenie Lednica 2000, Stowarzyszenie „Środowisko Wujka – Karola Wojtyły”, Centrum Myśli Jana Pawła II, Fundacja Dzieło Nowego Tysiąclecia, Instytut Dialogu Międzykulturowego im. Jana Pawła II, Instytut Tertio Millennio. Związek Harcerstwa Polskiego zaproszono jako partnera tego przedsięwzięcia.

Proponujemy dodatkowy materiał realizowany w ramach propozycji programowej Teczka serdecznej pamięci. “Dar ZHP na 100” to okazja przyłączenia się do projektu. Szczegółowe informacje zamieszczone są w plikach.

4+

Impact. Propozycja WAGGGS na DMB 2018

naZHP-pl_impactDzień Myśli Braterskiej 2018 wpisuje się tematycznie w obszar „Wpływ”, będący częścią trzyletniej strategii WAGGGS. Propozycja programowa „Impact” realizuje zadania tego obszaru, ponieważ pozwala nam dostrzec zmiany i wpływ ZHP na życie swoich członków oraz wspólnot, w których funkcjonują harcerki i harcerze. W tym roku zadania Światowego Dnia Myśli Braterskiej realizowane przez skautki i skautów na całym świecie utworzą wielką Mozaikę Zmian!

Małe kawałki czy elementy (takie jak nasze indywidualne zmiany), ułożone w odpowiedni sposób, tworzą razem kompletny obraz: większy wpływ, który możemy mieć, kiedy działamy wszyscy razem!

3+

Prawa dziecka

Zbiórka zapoznająca harcerzy z prawami dziecka. Dzięki niej przybliżamy znaczenie tolerancji, uczymy asertywności.

14+

W Tobie jest Światło

Ciemne, grudniowe wieczory przypominają nam o tym, jak bardzo światło potrzebne jest w naszym życiu. W sensie dosłownym, nie ma raczej problemów z dostępem do tego „surowca”. Inaczej bywa jednak z dostępem do światła w rozumieniu metaforycznym, duchowym. Być może nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak wiele osób z naszego otoczenia jest z różnych przyczyn pogrążona w ciemności braku nadziei, zwątpienia, rozpaczy. Tegoroczne hasło Betlejemskiego Światła Pokoju przypomina nam jednak o tym, że w każdym z nas, harcerzy – niezależnie od historii naszego życia – obecne jest światło. Nawet, jeśli jest to niewielki promyk, warto się nim podzielić z tymi, którzy mają wrażenie, że otacza ich jedynie mrok. Nigdy nie wiemy, czy nie będzie to moment, w którym ktoś zobaczy światło po raz pierwszy w życiu.

 

2+

Święci Skauci

Świętość wyznacza drogę szlachetnego, moralnego postępowania – takiego, jakie zgodnie z ideą skautingu, powinno być udziałem każdego harcerza. Przykład osób, które swoim życiem dowiodły, że można łączyć radość, zabawę, a także czynienie dobra i odrzucenie egoizmu, może być dla młodych ludzi niezwykle budujący. Dla harcerzy katolików oraz prawosławnych niniejsza propozycja może być również pomocna w poszukiwaniu swojego orędownika po tamtej stronie Nieba.

1+

Sola Scriptura. Jubileusz 500 lat Reformacji

Historia świata jest zapisem nieustannych podziałów i pojednań. Pięć stuleci temu miał miejsce jeden z takich właśnie podziałów – narodziny protestantyzmu, czyli reformacja. Przyniosła ona wiele zmian w otaczającym nas świecie i na zawsze odmieniła oblicze Europy.
 
Chrześcijanie wyznań protestanckich wpływali na kulturę i naukę swoich czasów. Wśród nich znalazło się także wielu wybitnych Polaków. Piękne w polskiej historii jest to, że nasz kraj był otwarty na wyznawców różnych religii – stąd też nazywano go „państwem bez stosów”.
 
Niekiedy jednak stosy płoną w naszych sercach. Dzieje się to, gdy myślimy o kimś z pogardą, nieuzasadnionym lękiem lub gdy zamiast zrozumienia odmienności, próbujemy się wywyższać. W roku pięćsetlecia reformacji prezentujemy Wam materiały dla wszystkich grup metodycznych, które pomogą Wam zapoznać Waszych podopiecznych z reformacją i protestantyzmem. Być może także – na co mamy nadzieję – ugaszą niejeden stos i pomogą w budowaniu jedności.

3+

Śladami Reformacji na Ziemi Łódzkiej

W 2017 roku mija 500 lat od momentu, gdy ks. Marcin Luter przybił 95 tez do drzwi kościoła zamkowego w Wittenberdze. Wydarzenie to zmieniło bieg historii i zapoczątkowując okres Reformacji. Marcin Luter, Jan Kalwin oraz inni reformatorzy wpłynęli na kształt chrześcijaństwa, a także kultury i tradycji.

Zespół Wychowania Duchowego i Religijnego Chorągwi Łódzkiej ZHP zaprasza wszystkie gromady oraz drużyny do poznawania śladów wspólnot ewangelickich na Ziemi Łódzkiej.

 

0

Be a Star – Zjednoczeni dla Europy

Europa, to coś więcej niż 28 krajów członkowskich UE. Europa to kolebka demokracji, oświecenia i wolności, lecz także odmienne doświadczenia historyczne.

dpsg-ja17-logo-v8Wychodząc naprzeciw aktualnym wyzwaniom, z jakim mierzy się Europa tj. brexit, kryzys euro czy kwestia uchodźców przekazujemy w Wasze ręce opracowanie pod hasłem „Paszport Europejski” będący integralną częścią propozycji programowej „Be a Star – Zjednoczeni dla Europy”. Powstała ona w odpowiedzi na zaproszenie niemieckiej organizacji skautowej DPSG przy współpracy liderów z francuskiej organizacji SGDF i ZHP . W niniejszym opracowaniu znajdziecie propozycje podjęcia aktywności dla każdej grupy metodycznej pozwalającej tym samym na poznanie różnorodności i pogłębienie poczucia jedności europejskiej.

2+

Grow. Propozycja WAGGGS na DMB 2017

Całoroczna propozycja programowa WAGGGS związana z Dniem Myśli Braterskiej związana jest z realizacją Strategii WAGGGS na lata 2015-2017 (składających się z 3 etapów: CONNECT – GROW – IMPACT). Grow jest grą terenową skoncentrowaną na poszukiwaniu skarbów. W załączniku zarówno oryginalny tekst propozycji w j. angielskim, jak i skrót zasad w j. polskim.

6+

Gra “Ulica Zuchowa”

Gra “Ulica Zuchowa” jest prostym i ciekawym pomysłem na sprawdzenie podstawowej zuchowej wiedzy waszych członków gromady.

W prosty sposób można ją dostosować do własnych potrzeb opierając się na tych samych zasadach.

Ciekawa tematyka jest uniwersalna dla zuchów w każdym wieku. Przed rozpoczęciem gry można zapoznać graczy z występującymi w niej postaciami dzięki załączonym opisom.

Gra planszowa

17+

Users who have LIKED this post:

  • avatar

INSPiRADA – Problemy wychowawcze na lata 2016-2018: Konsumpcjonizm i roszczeniowość

Uchwała nr 26/XXXVIII Rady Naczelnej ZHP z dnia 5 września 2015 r. w sprawie wskazania problemów wychowawczych, które zostaną uwzględnione w pracy wychowawczej Związku w roku harcerskim 2016/2017 i 2017/2018 wymieniła: roszczeniowość, konsumpcjonizm, oportunizm oraz malkontenctwo. Niniejsze zajęcia dotykają dwóch pierwszych z nich. Zbiórka przewidziana dla instruktorów poziomu hufca, z niewielkimi modyfikacjami może być przeprowadzona dla innych instruktorów (w tym drużynowych) oraz wędrowników.

2+

Potyczki Zastępów (Patrol System) – Gra planszowa

Gra planszowa “Potyczki Zastępów” jest tłumaczeniem narzędzia pt. “Patrol System” wydanego przez  World Organization of the Scout Movement (WOSM).  Gra została zaadaptowana do warunków harcerstwa.

rys_patrol_system

Głównym celem gry jest umożliwienie zastępom działania zespołowego. Gra ma za zadanie przybliżyć graczom w praktyce system małych grup, który jest jednym z elementów metody harcerskiej. Zaproponowane zadania pozwolą uczestnikom gry wzbogacić wiedzę o nowe rozwiązania w pracy z zastępem oraz sprawdzić się w działaniu. Jeśli zastępowi nie będzie szło najlepiej, można zastosować wskazówki oraz rady, które odnajdzie podczas gry.

 

 

3+

Artykuł z “Czuwaj” na Dzień Myśli Braterskiej

Myśleliście kiedyś, by zorganizować w Dniu Myśli Braterskiej coś innego niż poważny kominek o braterstwie? Jeśli nie, pomyślcie o tym. Może w tym roku harcerki i harcerze z waszych drużyn, zamiast siedzieć bezczynnie i słuchając gawędy, spędzą czas na bardziej aktywnym zgłębieniu idei DMB?

9+

Każdy inny, wszyscy równi

„Każdy inny, wszyscy równi” to nowe, uzupełnione w 2015 r. wydanie propozycji programowej, której zasadniczym celem – wynikającym z „Podstaw wychowawczych ZHP” – jest kształtowanie u młodych ludzi postaw otwartości, tolerancji i zrozumienia dla drugiego człowieka.

We współczesnym świecie, kiedy prawie każdy doświadcza kontaktu z innymi kulturami, wzajemna tolerancja stała się konieczna. Nie da się zamknąć okna na świat.
Uczymy otwartości i zrozumienia dla innych. To często wymaga wielkiego wysiłku, przełamania stereotypów i uprzedzeń, pokonania strachu przed nieznanym. To trudne zadanie, do którego potrzebna jest dobra atmosfera w gromadzie i drużynie, szczery kontakt z wychowankami, ale też przekazywanie im rzetelnej i kompletnej, a nie wyrywkowej wiedzy o tym, co się dzieje na świecie. Najbardziej boimy się przecież tego, o czym tak naprawdę wiemy bardzo mało.

9+

Wytyczne programowe Odznaki Skautów Świata

SWA badgeOdznaka Skautów Świata (Scout of the Word Award – OSŚ) stawia wyzwania wszystkim młodym ludziom (skautom i młodzieży niezrzeszonej), aby zastanowili się nad problemami świata i spróbowali rozwiązywać je w swoim środowisku lokalnym. To jedyna nagroda dla młodzieży niezrzeszonej przyznawana przez WOSM!

W ramach uczenia w działaniu zyskasz wiedzę, umiejętności oraz pomoce potrzebne do rozwiązywania problemów globalnych na poziomie lokalnym. Nagroda wymaga od Ciebie zaangażowania w czynieniu Twoje środowiska lokalnego lepszym miejscem. Po zakończeniu działań i projektu Twój wkład w społeczność lokalną, stanie się wkładem na rzecz społeczności międzynarodowej jako inspiracja do działania dla innych.

Zostaw świat odrobinę lepszym niż go zastałeś!

3+

Users who have LIKED this post:

  • avatar

Gra “Przejścia” – materiał

Celem tej gry jest kształtowanie wiedzy na temat trudności, jakich doświadczają uchodźcy zmuszeni
do ucieczki z domu i ojczystego kraju w nieznaną przyszłość.
Bardzo istotne jest, aby osoba prowadząca grę uświadomiła sobie te trudności oraz emocje, jakie one
powodują. Pierwszym krokiem w przygotowaniach będzie zatem wykonanie kilku prostych eksperymentów,
które dadzą Ci osobiste doświadczenie. Następnie sugerujemy lekturę proponowanych przez
nas materiałów. Na koniec zapoznasz się z zasadami gry, sposobem jej prowadzenia i przygotowania
potrzebnych materiałów.

 

2+

Kierunek Azja- ze skautowego jamboree wędrujemy przez kontynent kontrastów

Powszechna wiedza na temat Azji w Polsce jest bardzo mała. Wielokrotnie podejmowane różne działania edukacyjne przynoszą wprawdzie pewien skutek, ale jest on daleki od zadawalającego. Żyjąc ze świadomością i wiedzą zaczerpniętą z A. Szklarskiego i przygód Tomka oraz filmów rysunkowych, nie tylko powielamy dawno już nieaktualne, krzywdzące innych stereotypy, ale przede wszystkim nie zauważamy szans na współpracę wynikających z ogromnego potencjału Azji. Postrzegamy ją jedynie przez pryzmat kilku państw czy obszarów. A przecież, jak mówi wielu – Azja to kontynent największych kontrastów.
Propozycja programowa

„Kierunek Azja – ze skautowego jamboree wędrujemy przez kontynent kontrastów” ma na celu zmieniać tę rzeczywistość. Wierzymy, że dzięki dobrym pomysłom i żądnym wiedzy młodym ludziom – a takimi są zuchy i harcerze – można to skutecznie robić.

kierunekAzja

8+

Daj się złowić! W drodze do ŚDM Kraków 2016

Nie sposób jest prowadzić harcerskiego wychowania bez wymagań i wyzwań. Takim wyzwaniem są dla nas, wspólnoty instruktorskiej, nadchodzące Światowe Dni Młodzieży, które odbędą się w 2016 roku w Krakowie. Niezależnie od tego, czy pojawisz się osobiście na tym wydarzeniu, czy też z jakichś powodów jest to niemożliwe, możesz (by nie rzec: powinieneś) wykorzystać tkwiący w nim jednoczący potencjał w pracy ze swoją gromadą czy drużyną. Jesteśmy świadomi tego, że nie jest to łatwe zadanie, dlatego też podsuwamy Ci kilka naszych pomysłów, jak uczynić to wielkie święto chrześcijańskiego świata początkiem fascynującej duchowej przygody.

0

Czym jest Sprawiedliwy Handel

Utwór powstał w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej za pośrednictwem MSZ RP w roku 2015. Zezwala się na dowolne wykorzystanie utworu pod warunkiem zachowania ww. informacji, w tym informacji o stosownej licencji, o posiadaczach prawa oraz o programie polskiej współpracy rozwojowej.

Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons CC-BY-3.0-PL Uznanie autorstwa-3.0 Polska.

Publikacja, wyraża wyłącznie poglądy autorki i nie może być utożsamiana z oficjalnym stanowiskiem Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP.

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]

Dlaczego warto:

Większość z nas kieruje się podczas zakupów ceną lub jakością produktów nie wiedząc nawet skąd one pochodzą i w jakich warunkach były produkowane. Podczas zajęć uczestniczki dowiedzą się czym jest Sprawiedliwy Handel, skąd pochodzą niektóre ze spożywanych przez nas na co dzień produktów, odkryją również czym jest globalne Południe i jakie kraje do niego należą.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected]

  1. Sprawdźcie gdzie w Waszej okolicy sprzedawane są produkty ze Sprawiedliwego Handlu. Zaznaczcie te miejsce na planie miasta.
  2. Organizując kolejne spotkanie, na które kupować będziecie herbatę czy ciasta, znajdźcie i kupcie takie, które pochodzą ze Sprawiedliwego Handlu.
  3. Narysujcie mapę świata, na której zaznaczycie skąd pochodzi herbata, a także inne napoje i produkty, które spożywacie na śniadanie.
  4. Które ze spożywanych przez Was rzeczy (owoców, warzyw i innych) pochodzą z Polski? Przygotujcie listę produktów, które można kupić lokalnie, które nie są przywożone z zagranicy.
  5. Przygotujcie akcję promującą Sprawiedliwy Handel, przeprowadźcie ją w swoim otoczeniu (szkole, osiedlu).
  6. Przygotujcie plakat wyjaśniający czym jest Sprawiedliwy Handel, powieście go w widocznym miejscu.
1+

Empatia czyli co?

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]

Dlaczego warto: We współczesnym świecie mało mówi się o empatii, a jeszcze mniej się ją ćwiczy. Empatia jest kluczową umiejętnością nie tylko w relacjach międzyludzkich, ale i we wszelkich działaniach związanych z odpowiedzialnym pomaganiem i filantropią. Warto ją ćwiczyć i rozwijać już od najmłodszych lat.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected]).

  1. Zapytaj 5 wybranych osób o to czym dla nich jest empatia. Jeśli wykonujecie zadanie w grupie, niech każda z Was zada pytanie 5 osobom, porównajcie uzyskane odpowiedzi.
  2. Pomyśl o innych osobach, którym warto okazać wdzięczność. Przygotuj coś dla nich. A może jako grupa chciałybyście komuś za coś podziękować?
  3. Przez tydzień, codziennie wieczorem zapisuj jak się czułaś danego dnia. Nazwij konkretne emocje.
  4. Znajdźcie w słowniku definicję słowa empatia. Czy jest ona podobna do tej, którą stworzyłyście na spotkaniu? Czy ją rozumiecie? Jeśli nie – znajdźcie kogoś kto może Wam ją wyjaśni.
  5. Jak można rozwijać empatię? Stwórzcie listę pomysłów na to, jak możecie rozwijać w sobie empatię
  6. Znajdźcie osobę lub organizację, której warto pomóc. Zastanówcie się czego byłoby jej potrzeba? Co Wy możecie zrobić? I zróbcie to!
  7. Rozejrzyjcie się wokół siebie. Czy w Waszej grupie, klasie, w Waszym otoczeniu są jakieś dzieci, które częściej niż inne odczuwają smutek, strach lub złość? Jak myślicie, dlaczego tak się dzieje? Co mogłybyście zrobić żeby im pomóc?
  8. Przez kolejny miesiąc przynajmniej raz w tygodniu porozmawiajcie o Waszych emocjach. Rozpoczynajcie Wasze spotkania od rundki, w której każda osoba opowie o tym jak się w danej chwili czuje.
0

Czy empatii można się nauczyć?

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]

Dlaczego warto: W naszym świecie i edukacji dużo mówi się o zdobywaniu wiedzy, coraz mniej jednak o emocjach i empatii, a przecież są one nieodłącznym elementem naszego życia. Podczas spotkania uczestniczki będą miały okazję przyjrzeć się swoim emocjom, nazwać je, porozmawiać o wyrażaniu emocji i adekwatnym reagowaniu na emocje innych osób.

Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected]).

  1. Zapytaj 5 wybranych osób o to czym dla nich jest empatia. Jeśli wykonujecie zadanie w grupie, niech każda z Was zada pytanie 5 osobom, porównajcie uzyskane odpowiedzi
  2. Przez tydzień, codziennie wieczorem zapisuj jak się czułaś danego dnia. Nazwij konkretne emocje.
  3. Jak można rozwijać empatię? Stwórzcie listę pomysłów na to, jak możecie rozwijać w sobie empatię
  4. Znajdźcie osobę lub organizację, której warto pomóc. Zastanówcie się czego byłoby jej potrzeba? Co Wy możecie zrobić? I zróbcie to!
  5. Rozejrzyjcie się wokół siebie. Czy w Waszej grupie, klasie, w Waszym otoczeniu są jakieś osoby, które częściej niż inne odczuwają smutek, strach lub złość? Jak myślicie, dlaczego tak się dzieje? Co mogłybyście zrobić żeby im pomóc?
  6. Przez kolejny miesiąc przynajmniej raz w tygodniu porozmawiajcie o Waszych emocjach. Rozpoczynajcie Wasze spotkania od rundki, w której każda osoba opowie o tym jak się w danej chwili czuje.

 

 

 

0

Zwalczaj smoka w sobie!

Pracując z podopiecznymi, często zabieramy ich do krain odległych, czasem nawet baśniowych. W niniejszym zbiorze to my Was zapraszamy do zapoznania się w wyjątkową opowieścią – życiorysem świętego Jerzego, patrona skautów i harcerzy. Fikcja w tej historii przeplata się z faktami historycznymi, zaś niezaprzeczalnie prawdziwe jest jej przesłanie każdy z nas powinien „zwalczać w sobie smoka”, to znaczy walczyć z własnymi słabościami oraz pielęgnować dobro. Gorąco pragniemy, aby opracowane przez nas propozycje programowe stały się dla Was i Waszych środowisk inspiracją do pracy z naszym świętym Patronem.

3+

Wschód Południa. Afryka na tle światowego rozwoju społecznego

„The Rise of the South: Human Progress in a Diverse World” to tytuł najnowszego (z 2013 roku) raportu Programu Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju. Zawiera on aktualny wykaz państw świata uszeregowanych według Wskaźnika Rozwoju Społecznego – HDI, czyli kombinacji trzech sfer: wiedzy, długiego i zdrowego życia oraz dostatniego jego standardu. Raport dzieli państwa na 4 grupy: z bardzo wysokim, wysokim, średnim i niskim wskaźnikiem rozwoju społecznego. Jak na tym tle wypada współczesna Afryka? Czy aby na pewno zasila tylko ostatnią z grup?

0

Zmiany klimatyczne i suwerenność żywieniowa – przewodnik po odznace

Wydany przez WAGGGS materiał „Zmiany klimatyczne i suwerenność żywieniowa – przewodnik po odznace” został przygotowany we współpracy ONZ – FAO oraz konsorcjum organizacji młodzieżowych i różnych agend ONZ – YUNGA. Znajdziecie tu mnóstwo pomysłów na działania związane z ochroną klimatu oraz inspiracje do poszukiwań wiedzy o klimacie. Dowiecie się jak skutecznie zorganizować akcję informacyjną czy happeningi, a przede wszystkim przyczynić się do zmniejszenia swojego klimatycznego śladu. To wszystko, by ułożyć zestaw zadań do zdobycia wyjątkowej odznaki przygotowanej przez WAGGGS, którą będziecie mogli dumnie nosić na mundurze!

1+

(Sprawiedliwa) herbata

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]

Dlaczego warto: Niemal każdy z nas pije herbatę codziennie. Rzadko jednak zastanawiamy się skąd ona pochodzi, kto i kiedy zbierał dla nas liście herbaty oraz jakie herbata ma znaczenie dla ludzi z różnych części świata. Scenariusz ma na celu zapoznanie uczestniczek z podstawowymi informacjami dotyczącymi historii herbaty, jej rodzajów, warunków w jakich jest ona zbierana, a także tradycji, które się z nią wiążą w różnych częściach świata. Uczestniczki poszerzą również swoją wiedzę o świecie w ogóle poznając położenie różnych krajów.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected].

  1. Przygotujcie plakat przedstawiający różne rodzaje herbaty. Czym się one różnią? Jak się je przygotowuje?
  2. Narysujcie mapę świata, na której zaznaczycie skąd pochodzi herbata, a także inne napoje i produkty, które spożywacie na śniadanie.
  3. Dowiedzcie się gdzie w Waszej okolicy można kupić produkty Fair Trade.
  4. Jak wygląda ceremonia picia herbaty w innym kraju niż Japonia? Zdobądźcie informacje i odegrajcie scenkę/nakręćcie filmik na tej podstawie.
  5. Przygotujcie krótki poradnik: wszystko o herbacie. Znajdźcie informacje o historii herbaty, skąd ona pochodzi, jakie ma znaczenie w różnych krajach.
  6. Które ze spożywanych przez Was rzeczy (owoców, warzyw i innych) pochodzą z Polski? Przygotujcie listę produktów, które można kupić lokalnie, które nie są przywożone z zagranicy.
2+

Druh Wicek. Harcerz-instruktor w orszaku świętych

Zbiór propozycji programowych, związanych z  pracą z naszym patronem – bł. Wincentym Frelichowkim. Czas, w którym zbiór ten trafia w Wasze ręce, nie jest przypadkowy- w tym roku bowiem obchodzić będziemy 70. rocznicę śmierci naszego błogosławionego Patrona. Znajdziecie w nim pomysły i inspiracje, które – naszym zdaniem – mogą pomóc Wam i prowadzonym przez Was jednostkom poznawać i  odkrywać wciąż na nowo postać Druha Wicka, harcerza, prezbitera i  męczennika, patrona ZHP. Oczywiście, opracowane przez nas konspekty są jedynie sugestią. Bardzo istotne jest, abyśmy planując pracę swoich jednostek, nawiązywali do tej wyjątkowej postaci – nie tylko okazjonalnie. Zachęcajmy swoich podopiecznych do naśladowania naszego Patrona oraz indywidualnych poszukiwań. Mamy nadzieję, że opracowane przez nas materiały okażą się dla Was pomocne.

 

2+

Users who have LIKED this post:

  • avatar

Dzień Myśli Braterskiej 2015 – MCR 8

Tłumaczenie propozycji WAGGGS dotyczącej Milenijnego Celu Rozwoju 8. Propozycja składa się z instrukcji-poradnika oraz planszy do gry. Uczestnicy dzięki propozycji mogą zodbyć wiedzę na temat WAGGGGS, historii Dnia Myśli Braterskiej oraz Milenijnych Celów Rozwoju. Ostatni Milenijny Cel Rozwoju 8 zwraca uwagę na znaczenie partnerstw, które powinny sie tworzyć w celu podejmowania działań na rzecz innych ludzi.

6+

Wyzwania ekonomiczne świata – gra

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]

Dlaczego warto:  Żyjąc w Polsce mało kto zastanawia się nad tym jak wygląda sytuacja w innych częściach naszego świata. Opisana poniżej gra pozwala wgłębić się w sytuacje wybranych krajów Globalnego Południa, spróbować przynajmniej zrozumieć przyczyny i konsekwencje takiego stanu rzeczy.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected].

  1. Dopracujcie prezentacje krajów które poznałyście w grze, zaprezentujcie ją innym osobom z hufca czy szkoły.
  2. Dowiedzcie się więcej o krajach Globalnego Południa, wybierzcie inne kraje i przygotujcie o nich prezentację dla swojej drużyny.
  3. Zorganizujcie grę/spotkanie o krajach Globalnego Południa dla innej drużyny/klasy. Możecie skorzystać z różnych materiałów: www.ceo.org.pl, www.edukacjaglobalna.ore.edu.pl, www.globalna.edu.pl, www.e-globalna.edu.pl, www.teg.edu.pl, pah.org.pl, ekonsument.pl.
  4. Znajdźcie przykładowe wnioski grantowe wybranej organizacji (np. Batory, wnioski z Ministerstw), przeczytajcie je, zaznaczcie fragmenty które są dla Was niezrozumiałe, znajdźcie kogoś, kto wyjaśni Wam wątpliwości (może osoba, która zajmuje się pozyskiwaniem środków w hufcu ZHP?)
  5. Zorganizujcie spotkanie z osobą, która zajmuje się pozyskiwaniem środków, porozmawiajcie o jej pracy.
  6. Rozpiszcie prawdziwy wniosek grantowy razem z drużyną/klasą. Sporo jest wniosków dla młodzieży do samodzielnej realizacji. Nie wiecie gdzie rozpocząć poszukiwania? Skontaktujcie się z nami: [email protected].
0

Jestem świadomą konsumentką

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]

Dlaczego warto:  W dzisiejszym świecie konsumpcja nabrała szczególnej wartości. Kupujemy często bezrefleksyjnie, nie mając pojęcia skąd biorą się nasze produkty, kto na nie pracował i jak nasze konsumenckie wybory wpływają na ludzi na całym świecie. Scenariusz z jednej strony prezentuje zależności globalne związane z konsumpcją, z drugiej motywuje do zmiany i poddaniu refleksji naszych nawyków konsumenckich.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected].

  1. Przeprowadź zajęcia na temat odpowiedzialnej konsumpcji w wybranej grupie.
  2. Przygotuj historię wybranego produktu (skąd się wziął, przez jakie kraje przeszedł, kto przy nim pracował? Może to być np. kawa lub czekolada).
  3. Skorzystaj z jednej z zaproponowanych stron internetowych. Opowiedz o niej innym osobom, przygotuj krótkie podsumowanie co warto na niej przeczytać? Podaj konkretne linki do artykułów, raportów czy innych wiadomości.
  4. Obejrzyj inne historie z cyklu Historia rzeczy (np. historia butelkowanej wody, historia kosmetyków, historia elektroniki: storyofstuff.com, youtube.pl), opowiedz o nich innym osobom lub zaprezentuj i poprowadź dyskusję.
  5. Przyłącz się do wybranej akcji związanej z odpowiedzialną konsumpcją (np. happening, podpisywanie i promowanie petycji, dialog z firmami).
  6. Zorganizuj wymianę rzeczy (np. ubrań) dla wybranej grupy.
  7. Przygotuj mapę miejsc, w których w Twojej miejscowości można kupić rzeczy fair trade (sprawiedliwy handel).
0

Działaj odpowiedzialnie

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]

Dlaczego warto: Pomaganie drugiemu człowiekowi to bardzo ważne, a zarazem odpowiedzialne zadanie, dlatego bardzo ważne jest, aby uświadomić młodemu człowiekowi jak pomagać i że pomoc w niektórych przypadkach może nieść różne konsekwencje.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected].

  1. Stwórzcie mapę organizacji działających na rzecz innych w swojej okolicy.
  2. Zorganizujcie spotkanie z działającą organizacją np. wolontariatem szkolnym, MOPS.
  3. Stwórzcie listę – kiedy pomagam, uważam na?
  4. Odwiedźcie strony internetowy organizacji omawianych w czasie spotkania.
  5. Weźcie udział w jednej z akcji charytatywnych organizowanych na terenie Waszej miejscowości.
0

Gra “Świat Zucha”

swiatzucha„Świat Zucha” to prosta gra planszowa, która pomaga zuchowi zrozumieć ścieżkę, którą będzie podążać w gromadzie, wchodzenie na wyższe stopnie zuchowego wtajemniczenia. Współzawodnictwo motywuje do zdobywania kolejnych etapów gry, ale ukazuje także indywidualny rozwój zucha.

Gra może być dostosowana do aktualnych potrzeb.

Grę można rozegrać na kursie drużynowych zuchowych/warsztatach metodycznych w celu poszerzenia wiedzy, czy wprowadzenia do tematu instrumentów metodycznych.

0

Wszystko w naszych rękach, czyli pomysły na działania zmieniające świat na lepszy

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]

Dlaczego warto: Działalność na rzecz ulepszania świata brzmi bardzo pompatycznie. A przecież zmieniać świat na lepsze można bardzo prostymi sposobami – wystarczy zadbać o swoją okolicę, pomóc potrzebującemu, podzielić się czymś, czego mamy w nadmiarze, powiedzieć ciepłe słowo, nie wyrzucać papierków na ulicę. Jest mnóstwo małych rzeczy, które robimy co dzień, często nieświadomie, które sprawiają, że dzień nabiera koloru. Warto kształtować w najmłodszych poczucie, że właśnie takie drobiazgi i małe działania powodują zmianę świata. Warto także dlatego, by zaszczepić w dzieciach nawyk dobrych uczynków na rzecz innych. By to osiągnąć trzeba pokazać przyczyny i skutki, jakie wspólnie możemy osiągnąć.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected].

  1. Przez tydzień codziennie rób przynajmniej jeden dobry uczynek dziennie. Zapisuj co zrobiłaś i zaprezentuj innym koleżankom.
  2. Rozejrzyj się uważnie wokół siebie w klasie, w szkole, na osiedlu. Kto mógłby potrzebować Twojej pomocy? Przygotuj odpowiedź w wybranej formie.
  3. Razem z koleżankami przygotujcie Szlachetną Paczkę.
  4. Odwiedźcie działającą w Waszej okolicy organizację pozarządową, dowiedzcie się co organizacja robi i komu pomaga?
  5. Zorganizujcie razem zbiórkę karmy dla zwierząt i innych potrzebnych rzeczy dla pobliskiego schroniska.
1+

Ja pomagam, Ty pomagasz, My pomagamy

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]

Dlaczego warto: Zajęcia pozwolą uczestniczkom pochylić się nad istotą pomocy innym. Uczestniczki rozważą zalety wynikające z pomagania, wolontariatu, dobroczynności. Uczestniczki będą miały okazję skonfrontować swoje poglądy na różne współczesne tematy związane z zaangażowaniem społecznym i dobroczynnością.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected].

  1. Nakręćcie kilkuminutowy film promujący ideę pomagania.
  2. Podejmijcie się organizacji „Szlachetnej Paczki” (więcej informacji na stronie: szlachetnapaczka.pl).
  3. Dowiedzcie się czego potrzeba w Miejskim/Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej (lub innej placówce) w Waszej okolicy i urządźcie zbiórkę w waszej społeczności lokalnej.
  4. Podejmij stały wolontariat na rzecz wybranej przez siebie organizacji, której celem jest pomoc innym.
  5. Skontaktuj się z przedstawicielem/ką organizacji pozarządowej pomagającej innym. Same wybierzcie najbardziej interesujący Cię obszar pomocy. Przeprowadź wywiad, spróbuj znaleźć odpowiedzi na nurtujące cię pytania, wywiad opublikuj na stronie drużyny, w lokalnej gazecie itp.
  6. Dowiedzcie się które z lokalnych organizacji, stowarzyszeń lub fundacji poszukuje wolontariuszek, zachęć znajomych/e do zastania wolontariusz(k)ami
  7. Zaproście na kolejne spotkanie kogoś kto brał udział w wolontariacie zagranicznym. Niech opowie wam o swoich motywacjach do podjęcia tego działania, doświadczeniach i przeżyciach. Zapoznajcie się z ofertą organizacji przyjmujących wolontariuszki, być może zainspiruje Was to do wyjazdu w wakacje lub innym wolnym czasie.
2+

Śladami Chopina w Warszawie

Gra miejska “Śladami Chopina” jest bardzo dynamiczną grą wykorzystującą nowe technologie. Wymaga logicznego i kreatywnego myślenia, bardziej niż znajomości ternu gry, która też oczywiście się przyda.

Zadaniem zespołu liczącego od 4 do 8 osób jest odwiedzenie miejsc związanych z życiem i twórczością Chopina  w wyznaczonym limicie czasu. Zespoły otrzymują wiadomość sms albo odczytują QR kody, w celu rozwiązania zagadki określającej kolejny punkt kontrolny. Każdy zespół zaczyna z innego punktu startowego. Po dotarciu na miejsce muszą odnaleźć hasło np. datę na tablicy pamiątkowej i przesłać ją do sztabu organizatorów i na podstawie kolejnej zagadki przechodzą do kolejnej lokalizacji. Dodatkowo uczestnicy będą mieli do wykonania zadania specjalne: fotograficzne, muzyczne i artystyczne, których wykonanie skutkować będzie bonusami czasowymi. Wygra ten zespół, który uzyska najlepszy czas realizacji zrealizowania wszystkich zadań, uwzględniając wszelkie bonusy czasowe.

1+

Po co być wolontariuszką?

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]

Dlaczego warto:  Najpopularniejszą formą pomocy jest wolontariat. Choć wolontariat to praca za darmo, można z niej czerpać dla siebie wiele różnych korzyści:

  • wdzięczność od ludzi, którym się pomogło
  • świadomość, że robi się coś naprawdę wartościowego i swoim działaniem choć trochę zmienia świat na lepszy
  • możliwość nauczenia się wielu rzeczy w praktyce
  • zdobycie doświadczenia, ważnego przy staraniu się o pracę (pracodawcy cenią ludzi, którzy są aktywni od szkolnych lat)
  • rozwój interpersonalny, nauka tolerancji i wyrozumiałości dla ludzkiej słabości
  • wchodząc w świat nowych relacji między ludźmi nabiera się wprawy w pracy w zespole
  • możliwość nawiązania wielu ciekawych i wartościowych znajomości, które z czasem mogą przerodzić się w prawdziwą przyjaźń.

Zadania – Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected].

  1. Zorganizujcie zbiórkę charytatywną – szlachetna paczka.
  2. Weźcie udział w zbiórce charytatywnej WOŚP.
  3. Pomóżcie wybranej organizacji pozarządowej w organizacji dużego przedsięwzięcia.
  4. Podejmijcie się wybranej pracy wolontariackiej.
1+

Podaj dalej!

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]

Dlaczego warto: Nawet najdrobniejszy gest potrafi zmienić świat, kiedy pomagamy stajemy się lepszymi ludźmi. Korzyści płynące z pomagania to przede wszystkim satysfakcja i rozwój osobowości. Każde dziecko od najmłodszych lat powinno wiedzieć, że warto pomagać i każdy gest jest ważny. Taki scenariusz uczy nie tylko pomocy ale także rozwija umiejętności społeczne, tak ważne w dobie znieczulenia społecznego i wyższości technologii.

Zadania – Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected].

  1. Zastanów się nad swoimi zainteresowaniami, jak możesz przez nie pomóc innym; wypisz pomysły.
  2. Wypisz listę swoich dobrych uczynków z całego tygodnia.
  3. Stwórzcie wspólnie listę osób, którym możecie pomóż i w jaki sposób.
  4. Zorganizujcie akcje pomocy dla kogoś wam znajomego wskazanego np. na liście pomocy.
  5. Przeprowadźcie w drużynie bądź klasie akcję dzień dobrego słowa.
0

Chcieć to móc

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]

Dlaczego warto:  Bardzo ważnym elementem rozwoju młodego człowieka jest ukorzenienie w nim postaw społecznych odpowiednich w społeczeństwie. Pokazanie, że należy pomagać innym ludziom oraz że taka pomoc daje również wiele korzyści dla nas samych. Wzbudzenia aktywności w młodych dziewczętach zaowocuje w przyszłości lepszą pracą i wieloma doświadczeniami.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected].

  1. Znajdźcie osoby w okolicy, które potrzebują pomocy np. opieka nad ludźmi starszymi. Pomóżcie!
  2. Rozpiszcie projekt pod hasłem „Pomagam bo chce”.
  3. Stwórzcie sprawność o pomocy innym i wprowadźcie w swojej drużynie.
  4. Stwórzcie w ciekawej formie dekalog pomagania innym.
  5. Nagrajcie filmik zachęcający młodych ludzi do pomocy innym.
0

I Ty możesz zostać bohaterką!

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]

Dlaczego warto: Często młode osoby, angażują się w różną pomoc dla innych zarówno na terenie szkoły jak i innych organizacji dlatego warto uświadomić im że często pełnią rolę wolontariuszki choć są tego nie świadomi. Dodatkowo ważne jest uświadomienie im, że posiadają nie tylko obowiązki ale także i swoje prawa, których mogą wymagać od przełożonych.

Zadania : Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected].

  1. Znajdź organizacje zajmujące się wolontariatem w Twoim miejscu zamieszkania.
  2. Zaplanuj działania dla siebie jako wolontariuszki.
  3. Stwórzcie propozycje koła wolontariatu.
  4. Zorganizujcie spotkanie z znanymi wam wolontariusz(k)ami.
  5. Odwiedźcie strony internetowe wolontariat.org.pl, wolontariat.ngo.pl.
  6. Stwórzcie folder z możliwościami wolontariatu w waszym mieście.
1+

Jak pomagać odpowiedzialnie?

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]

Dlaczego warto: Dlaczego warto bezinteresownie pomagać innym ludziom? Przede wszystkim dlatego, że pomoc słabszym, pokrzywdzonym sprawia, że możemy naprawdę nazwać się ludźmi. Pomaganie innym bez oczekiwania na policzalne korzyści sprawia, że każdy czuje się lepszy, bardziej wartościowy. Pomoc innym nadaje życiu głębszy sens, sprawia, że można poczuć, po co się żyje. Miłosierdzie, zrozumienie, słuchanie drugiego człowieka pozwalają też dowiedzieć się wiele o nas samych, odkryć i poznać siebie. Pomoc innemu to najbliższa forma przebywania z drugim człowiekiem.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected].

  1. Zorganizujcie ciekawe zajęcia integracyjne lub weź udział w zajęciach dla grupy dzieci z niepełnosprawnością.
  2. Zorganizujcie zbiórkę charytatywną dla zwierząt (zbiórka koców, karmy).
  3. Zorganizujcie lub weźcie udział w akcji szlachetna paczka.
  4. Zaproście na zajęcia osobę prowadzącą fundację pomagającą ludziom lub zwierzętom.
1+

Działaj: jak? gdzie? kiedy?

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]

Dlaczego warto: Pomaganie drugiemu człowiekowi to bardzo ważne, a zarazem odpowiedzialne zadanie, dlatego bardzo ważne jest, aby uświadomić młodemu człowiekowi jak pomagać i że pomoc w niektórych przypadkach może nieść różne konsekwencje.

Zadania Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected].

  1. Zorganizujcie spotkania z organizacją, która zajmuje się pomaganiem innym.
  2. Zorganizujcie imprezyę charytatywną wspólnie z wybraną organizacją.
  3. Odwieźcie strony internetowej kampanie.spoleczne.pl – wybierzcie dwie kampanie i ich zrecenzujcie.
  4. Napisz rozprawkę na temat „ Odpowiedzialność za siebie i innych”
  5. Zrealizujcie projekt pomocy na rzecz lokalnej świetlicy środowiskowej.
0

Teraz Afryka – od źródeł skautingu do kontynentu przyszłości.

Dla większości Polaków Afryka ma dwa oblicza. Jedno – to miejsce chorób, konfliktów, biedy. Drugie – to egzotyka, piękne widoki i safari. Każde z tych wyobrażeń zniekształca prawdziwy obraz Afryki i buduje szkodliwe stereotypy. I choć Afryka ma swoje problemy, to jednak jest to niezwykły kontynent z wielkim potencjałem na wcale nieodległą przyszłość. Największym bogactwem Afryki są jej mieszkańcy. Już dziś co siódmy człowiek na Ziemi jest Afrykańczykiem. Zdecydowana większość to młodzi ludzie, którzy są otwarci na świat i szybko się uczą, a pomaga im w tym dynamiczny rozwój telekomunikacji i dzięki temu prawie nieograniczony dostęp do informacji.Poznawanie Afryki i afrykańskich skautów może być zarówno niezwykłą przygodą, jak i szansą na osobisty rozwój. Skorzystajcie z niej, a pomoże Wam w tym propozycja programowa „Teraz Afryka. Od źródeł skautingu do kontynentu przyszłości!”. Oprócz scenariuszy zbiórek i wskazówek metodycznych znalazło się w niej mnóstwo informacji na temat Afryki i jej mieszkańców. Chcemy Was nie tylko nimi zainteresować, ale i zainspirować do samodzielnego odkrywania tego niezwykłego kontynentu.

16+

Users who have LIKED this post:

  • avatar

Wachlarz możliwości (wersja 4.0)

Wachlarz

„Wachlarz możliwości”, czyli niektóre propozycje programowe, wspomagające realizację kierunków wyznaczonych w Uchwale XXXVIII Zjazdu Związku Harcerstwa Polskiego z dnia 8 grudnia 2013 r. w sprawie wzmocnienia działalności programowej
drużyn i gromad.

Najnowsza dostępna w Centralnym Banku Pomysłów wersja 4.0 “Wachlarza możliwości” jest ostateczna i nie będzie w przyszłości poszerzana o nowe pozycje.

5+

Weź Plecak na akcję

WIP GK ZHP w ramach poszukiwania inspiracji do działania tym razem proponuje skautową propozycję programową przygotowaną
przez WAGGGS. Weź Plecak na akcję lub po prostu Zadziałaj z plecakiem (Take Action Backpack) to propozycja programowa WAGGGS opublikowana w łączności z Dniem Myśli Braterskiej 2013 oraz z Milenijnymi Celami Rozwoju nr 4 (zdrowie dziecka) i 5 (zdrowie matki). Materiały w języku angielskim dostępne na stronie http://www.wagggs.org/en/take_action/mytakeactionbackback.

0

Duch na wakacjach 2.0

Druga edycja rozważań na każdy dzień wakacji. Tym razem zawierająca komentarz do przypadającej na dany dzień Ewangelii.

1+

Users who have LIKED this post:

  • avatar

Zjednoczeni w różnorodności. HAL 2011.

1 lipca 2011 r. Polska przejęła na pół roku przewodnictwo w Radzie Unii Europejskiej, w  związku z czym Główna Kwatera ZHP wydała propozycję poruszającą tematykę krajów   członkowskich UE. To wyczerpująca pozycja, przedstawiająca podstawowe informacje oraz   ciekawostki dotyczące Unii oraz państw wchodzących w jej skład. Ponadto znajdziecie tam   wiele ciekawych pomysłów, konkursów, piosenek i zadań do wykonania podczas kolonijnych   i obozowych harców.

0

Program Harcerstwa Starszego

Program był skierowany do ówczesnych harcerzy starszych. Miał wzbogacić pracę drużyn,  być inspiracją dla kadry. Autorzy w wyniku wielu konsultacji przygotowali 6 kierunków, które   w harcerskiej pracy powinny wzajemnie się przenikać. Do każdego kierunku przygotowano   bank pomysłów.

0

Ponad granicami

Poradnik składa się dwóch części. Pierwsza zawiera 7 drogowskazów prezentujących  propozycje sprawności do zrealizowania, gry, quizy oraz zawierających wskazówki i pomysły   na zbiórki, a nawet regionalne przepisy kuchni polowej. W drugiej części drugiej znajdują się  wskazówki dotyczące współpracy zagranicznej oraz organizacji obozu zagranicznego.

ponad granicami

0

Mam szczerą wolę

Propozycja przygotowana wspólnie z Rzecznikiem Praw Dziecka. Część pierwsza poświęcona jest Konwencji o prawach dziecka. Część druga dotyczy wartości harcerskich. Drużynowy odnajduje w niej przykładowe gawędy, pomysły na zbiórki a także różnego rodzaju aktywności związane z Prawem Harcerskim/Zucha oraz Przyrzeczeniem/Obietnicą. Dla zuchów powstała osobista książeczka z gotowymi rebusami, zagadkami i krzyżówkami.

2+

Duch na wakacjach

Jest to broszura zawierająca cytat na każdy dzień wakacji. Wybrane cytaty zwracają uwagę na rzeczy ważne jak emocje, postawy. Mogą posłużyć do przygotowania np. kuźnicy. Znajdziemy w niej cytaty m.in.: pisarzy, filozofów.

0

Braterstwo. Propozycje dla gromad i drużyn

Propozycja Braterstwo przygotowywała nas do Zlotu 100-lecia w Krakowie. Jest to materiał wspierający pracę drużyn oraz gromad podczas Roku Braterstwa (2009). Została podzielona na 5 etapów: nasze podwórko, nasze osiedle, nasze miasto, nasz kraj oraz nasz świat. W ramach każdego z nich należało wykonać „braterskie” zadanie adekwatne do nazwy etapu.

braterstwo

0

Barwy Przyszłości

Mimo że ten program ma już 12 lat, ciągle jest bardzo interesującą pozycją, która może wzbogacić działania drużyny. Opiera się na czterech filarach, które są ciągle aktualne: wychowanie patriotyczne, obywatelskie i europejskie, wspieranie harcerstwa na wsi, wychowanie ekonomiczne, wzmocnienie wychowawczego charakteru organizacji.

2+

2 do 100 – Wasz ruch!

2 do 100 to zadanie programowe realizowane w latach 2004-2005. Zachęcało do wprowadzenia tematów skautowych do bieżącej pracy gromady lub drużyny. Przygotowywało do obchodów 100-tnej rocznicy I obozu skautowego. Zadanie składało się z trzech działań: harcerz=skaut, skautowe inspiracje, podaj lewą rękę.

0

15 pomysłów na 15 Jamboree On The Trail

15 pomysłów na… to zestaw 15 propozycji na to, jak spędzić wraz z drużyną dzień zwany Jamboree na Szlaku (druga sobota maja). Mimo że niektóre zadania są umiejscowione w Warszawie, nie stanowi to przeszkody do wykorzystania pomysłów w swojej miejscowości.

0