Gra terenowa. Akcja Kutschera – Kat Warszawy

Kat Warszawy
Kat Warszawy, to historyczna gra terenowa podczas, której uczestnicy w sposób aktywny mają możliwość zapoznania się z przebiegiem Akcji Kutschera, która miała miejsce 1 lutego 1944 roku, na Al. Ujazdowskich w Warszawie.
Niniejszą grą chciałem przenieść uczestników (w wyobraźni), na Aleje Ujazdowskie w Warszawie, gdzie odbyła się Akcja Kutschera. Chciałbym, aby każdy z uczestników maksymalnie spróbował poczuć emocje jakie towarzyszyły uczestnikom akcji.
Dla kogo?
Gra była tworzona z myślą o harcerzach starszych, natomiast zachęcamy do udziału w grze również harcerzy, ale także cywili, którzy chcą wspólnie z nami poznać dzieje Akcji Kutschera. Jest to również doskonała propozycja dla rodzin z dziećmi.
Gra została stworzona w taki sposób, aby każdy uczestnik po zapoznaniu się z niniejszą instrukcją mógł sam pobrać i przygotować sobie niezbędne materiały do gry (mapa wraz z szkicem dróg w Warszawie)

Inspiracją do stworzenia gry była książka Zośka i Parasol autorstwa Aleksandra Kamińskiego. Gra powstała w trakcie realizacji próby przewodnikowskiej.

 

Kat Warszawy – instrukcja gry

Kat Warszawy – konspekt

0

Jak przeprowadzić zajęcia z pierwszej pomocy w drużynie harcerskiej?

“Jak przeprowadzić zajęcia z pierwszej pomocy w drużynie harcerskiej?” Nie jest to kompendium wiedzy na temat pierwszej pomocy, a raczej zbiór wskazówek przydatnych w prowadzeniu zajęć z pierwszej pomocy ze swoją drużyną.
Harcerska Szkoła Ratownictwa ZHP proponuje kursy pierwszej pomocy (Starszoharcerski Kurs Pierwszej Pomocy, oraz Kursy Pierwszej Pomocy HSR – Moduł I i II). Kończąc te kursy dostajecie bagaż pełen wiedzy na temat jak udzielić komuś pomocy i naprawdę potraficie to zrobić! Dlatego, aby ułatwić Wam przekazanie swojej wiedzy Waszym drużynom harcerskim stworzyłam ten poradnik.

2+

“Do Roju!” propozycja programowa Hufca ZHP Wyszków

W Wasze ręce oddajemy propozycję programową naszego Hufca na rok harcerski 2016/ 2017 pod hasłem „Do Roju!”, której celem było zdobycie Odznaki Zośki. W naszym hufcu zdobyło ją 76 osób.

„Bohaterowie nie umierają. Żyją wiecznie w sercach i umysłach tych, którzy podążają ich śladem” – Emily Potter

Takim właśnie Bohaterem dla nas, środowiska harcerskiego wyszkowskiego „Roju Promienistych”, jest hm. Tadeusz Zawadzki „Zośka”. W naszej propozycji chcemy na nowo spojrzeć na jego postać, przypomnieć sobie najważniejsze momenty życia, a także szukać inspiracji dla pracy naszych harcerskich jednostek. Zawiera szereg zadań, w trakcie, których przeniesiemy się w czasie do pięknych i jednocześnie tragicznych lat II wojny światowej. Staramy się przenosić wartości harcerzy Szarych Szeregów w realia XXI wieku. Nasza propozycja programowa zakłada pracę naszych drużyn i zastępów, a z drugiej strony wykonywanie indywidualnych zadań, które pomogą każdemu z nas pracować nad sobą. Realizacja naszej propozycji programowej zbiegła się z rocznicą 100- lecia harcerstwa na ziemi wyszkowskiej. Od lat harcerzom naszego hufca bliska była “zośkowa” przygoda. Sieczychy zaś dla wielu harcerskich pokoleń stały się miejscem niezwykłym, kształtującym ich postawę, a niekiedy wpływającym na ich późniejsze losy.

“Poznaj”, “Działaj”, “Pamiętaj” – pod tymi hasłami kryją się kolejne etapy naszego poznawania druha Tadeusza Zawadzkiego. Po pierwsze – chodzi o otwarte oczy, o poszukiwanie nieznanych faktów, o odkrywanie życiorysu “Zośki”. Po drugie – chcemy
podejmować służbę, realizować kolejne przedsięwzięcia, doskonalić swoje umiejętności organizacyjne. Po trzecie – zależy nam na pamięci o bohaterstwie, na budowaniu patriotyzmu, na szacunku do ideałów i symboli.

1+

Dar ZHP na 100 HARCERSKIE DARY NA STULECIE URODZIN JANA PAWŁA II

Dzień 18 maja b.r. to 99. rocznica urodzin wielkiego Polaka – Jana Pawła II. W tym czasie w Polsce i na całym świecie rozpoczęto celebracje niezwykłych chwil z jego pontyfikatu: pielgrzymki, homilie, a także dokonania, spośród których wyróżnia się jego udział w upadku komunizmu i zjednoczeniu Europy. W tym dniu rozpoczął się projekt „Dar na Stulecie”, którego główną ideą jest wyzwalanie i pomnażanie dobra w każdej postaci. Modlitwa za chorych, wolontariat, wsparcie finansowe osób potrzebujących czy inne wydarzenia o charakterze społecznym, edukacyjnym i artystycznym.

To przykłady działań, poprzez które będzie można przyłączyć się do tej akcji. Przez cały rok organizatorzy będą zachęcać do działania i rejestrować na specjalnej platformie internetowej oraz aplikacji dokonania wszystkich uczestników. Zostaną one spisane i złożone w Centrum Jana Pawła II w Krakowie jako wotum – dar na stulecie urodzin świętego patrona. Będzie to oddolny wyraz wdzięczności społeczeństwa polskiego za łaskę życia papieża. Projekt tworzony jest pod patronatem Jego Eminencji ks. kard. Stanisława Dziwisza przez organizacje promujące dziedzictwo i dorobek Jana Pawła II: Stowarzyszenie Lednica 2000, Stowarzyszenie „Środowisko Wujka – Karola Wojtyły”, Centrum Myśli Jana Pawła II, Fundacja Dzieło Nowego Tysiąclecia, Instytut Dialogu Międzykulturowego im. Jana Pawła II, Instytut Tertio Millennio. Związek Harcerstwa Polskiego zaproszono jako partnera tego przedsięwzięcia.

Proponujemy dodatkowy materiał realizowany w ramach propozycji programowej Teczka serdecznej pamięci. “Dar ZHP na 100” to okazja przyłączenia się do projektu. Szczegółowe informacje zamieszczone są w plikach.

4+

Wielka Gra 2018

Wielka Gra 2018 była grą terenową trwającą od 1 października 2017 r. do 31 maja 2018 r.
W każdym z ośmiu miesięcy na uczestników czekało inne zadanie do wykonania. Mogli je oni wykonywać w dowolnie wybranym przez siebie czasie. Warunkiem zaliczenia zadania było przesłanie do organizatorów zdjęcia patrolu wraz z tajnym znakiem, który ukryty był na końcu każdej z tras. Terminem do którego należało to zrobić była godzina 2400 każdego ostatniego dnia miesiąca.
Trasy prowadziły uczestników do miejsc związanych z historią Polski i Związku Harcerstwa Polskiego. Zadania którym patrole stawiały czoła były nietypowe, niejednokrotnie wychodziły poza znane schematy, a przede wszystkim wymagające – pod wieloma względami.
Patrole wykonywały zadania terenie – w szeroko pojętym centrum Warszawy, ale też i w pozostałych hufcach naszej chorągwi, a czasami poza jej granicami. Część zadań trudno było wykonać w jednym podejściu, ale nie było to niemożliwe. Uczestnicy samodzielnie decydowali o sposobie pokonywania każdej z tras. Za wykonanie zadania patrole otrzymywały punkty. Na tej podstawie podczas gry prowadzona była tabela współzawodnictwa. Patrole mogły wydawać punkty na podpowiedzi, ułatwiające wykonanie zadania.

Wielka Gra Była przedsięwzięciem adresowanym do wędrowników i instruktorów Chorągwi Stołecznej ZHP. Poziom stawianych przed uczestnikami zadań był dostosowany do odbiorców w tych grupach wiekowych. Jej celem było uczczenie setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości.

 

4+

Drużyna Niepodległości

11 listopada 1918 roku po 123 latach niewoli Polska odzyskała niepodległość. Dzień ten należy do najradośniejszych w dziejach narodu polskiego. Na placach i ulicach gromadziły się tłumy ludzi, śpiewając pieśni patriotyczne, wiwatując na widok polskich flag i pierwszych polskich żołnierzy. Spontanicznie usuwano obce symbole, a młodzi ludzie masowo wstępowali do tworzącego się Wojska Polskiego.

Zapraszamy Cię do szczególnego uczczenia obu setnych rocznic, tj. odzyskania niepodległości przez Polskę oraz stulecia Związku Harcerstwa Polskiego, które przypadają na rok 2018, czyli ustanowiony przez Senat Rzeczpospolitej Polskiej Rok Harcerstwa. Związek Harcerstwa Polskiego przygotował z  tej okazji wiele różnych przedsięwzięć, a  jednym z nich jest propozycja „Drużyna niepodległości”. Zainspiruje Cię ona do realizacji w drużynie/gromadzie programu, który rozbudzi ciekawość otaczającego świata, umocni postawy patriotyczne, podniesie świadomość obywatelską oraz uświadomi potrzebę pielęgnowania pamięci o  bohaterach walczących o  wolną, niepodległą Ojczyznę i umocni szacunek do symboli i tradycji narodowych. Ponadto dzięki realizacji propozycji członkowie Twojej drużyny/gromady poszerzą wiedzę dotyczącą historii odzyskania niepodległości przez Polskę, historii Związku Harcerstwa Polskiego, a także twórczo zaangażują się w życie Waszej społeczności lokalnej oraz naszej organizacji. Jednak przede wszystkim będzie to radosne świętowanie setnej rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę oraz stulecia istnienia Związku Harcerstwa Polskiego.

17+

Pocztowiec Poleski. Propozycja programowa z okazji 60-lecia Hufca ZHP Łódź-Polesie

Nazywano ją Pocztą Polową lub po prostu Pocztą Harcerską i odegrała ona kluczową rolę w utrzymywaniu łączności pomiędzy ludnością Warszawy w czasie Powstania. Powstanie zaskoczyło wielu warszawiaków. Ludzie uwięzieni w piw-nicach czy w przypadkowych pomieszczeniach czuli potrzebę kontaktu i tym potrzebom wyszła naprzeciw Harcerska Poczta Polowa. Na długo przed Powstaniem harcerki i harcerze zdobywali sprawności łączników, listonoszy, gońców bojowych. Umiejętności te stały się nieocenione w momencie rozpoczęcia akcji powstańczej.

Autorzy zapraszają zuchy, harcerzy, harcerzy starszych oraz wędrowników w niesamowitą podróż tropem Harcerskiej Poczty Polowej proponując kilka gotowych rozwiązań w konspektach opatrzonych bogatymi materiałami. Dodatkowo opracowano 60 innych form, które z powodzeniem można wykorzystać  w pracy z drużyną.

 

1+

Gra w Kulturę

Gra w Kulturę powstała w celu przygotowania się do obchodów Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016. Jest to jednak materiał ponadczasowy dający inspirację do codzienne pracy jednostek. Zadania nie tylko dają możliwość nauczenia się technik wyrazu artystycznego ale i zasad organizacji, podstaw prawnych, logistyki, zaopatrzenia i wielu innych zagadnień, bez których przedsięwzięcia byłyby niemożliwe do zrealizowania. Przy prawidłowym podziale pracy każdy znajdzie zadanie dla siebie i wcale nie musi mieć przy tym spektakularnych uzdolnień artystycznych.

2+

Z drużyny na wyżyny

Każdy, kto coś w życiu osiągnął, musiał być też na początku swojej wędrówki. Wielu Polaków przeszło jednak o wiele dłuższą drogę (a może przepłynęło lub przebiegło?) Zobacz, jak harcerstwo może zrobić z kogoś człowieka. Chcesz zaplanować drogę na szczyt, znaleźć swoje miejsce w społeczeństwie? Przyjdź!

Konieczne weź ze sobą urządzenie zdolne do skanowania kodów QR!

2+

Kwartalnik “Zuchowe Wieści” 1/2017 wiosna

Zuchowe Wieści – kwartalnik dla kadry i instruktorów zuchowych zawierający propozycje programowe wraz z załącznikami oraz artykuły metodyczne wspomagające pracę drużynowego oraz instruktorów pracujących z kadrą zuchową.

5+

Users who have LIKED this post:

  • avatar

Be a Star – Zjednoczeni dla Europy

Europa, to coś więcej niż 28 krajów członkowskich UE. Europa to kolebka demokracji, oświecenia i wolności, lecz także odmienne doświadczenia historyczne.

dpsg-ja17-logo-v8Wychodząc naprzeciw aktualnym wyzwaniom, z jakim mierzy się Europa tj. brexit, kryzys euro czy kwestia uchodźców przekazujemy w Wasze ręce opracowanie pod hasłem „Paszport Europejski” będący integralną częścią propozycji programowej „Be a Star – Zjednoczeni dla Europy”. Powstała ona w odpowiedzi na zaproszenie niemieckiej organizacji skautowej DPSG przy współpracy liderów z francuskiej organizacji SGDF i ZHP . W niniejszym opracowaniu znajdziecie propozycje podjęcia aktywności dla każdej grupy metodycznej pozwalającej tym samym na poznanie różnorodności i pogłębienie poczucia jedności europejskiej.

2+

Gra planszowa DMB – wiedza o skautingu

plansza

Gra została zaprojektowana i stworzona na zbiórkę okolicznościową z okazji Dnia Myśli Braterskiej.  Daje świetną okazję do sprawdzenia wiedzy na temat ruchu skautowego i jego powiązań z ZHP na przestrzeni wieków. Umożliwia także weryfikację znajomości teorii wybranych technik harcerskich. Może stanowić element lub cały temat zarówno zbiórki okolicznościowej DMB, jak i zbiórki lub biwaku podczas, których poruszane są tematy dotyczące skautingu lub technik harcerskich, takich jak przyrodoznawstwo, szyfry i terenoznawstwo.

13+

CHRZEST 966 – Propozycja programowa na 1050. Rocznicę Chrztu Polski

W roku 966 Książę Mieszko I przyjął chrzest co dało początek historii naszego narodu, odtąd wszystko zaczęło się zmieniać w Państwie Polan: zwyczaje, obyczaje, kultura, nauka, polityka, ludzie, naród, społeczeństwo, Kościół. Książę Mieszko tym samym wprowadził swoich rodaków w świat kultury łacińskiej i uczynił ich obywatelami wspólnoty ludów europejskich. Jego chrzcielnica stała się kolebką rodzącego się narodu, pozostając znakiem budującym jego tożsamość. 1050 lat historii państwa Polskiego i Kościoła na naszych ziemiach to wielkie dziedzictwo, które chcemy na nowo odkrywać i rozwijać. Celem propozycji programowej CHRZEST 966 jest:

  • przypomnienie wydarzenia Chrztu Polski, jego kontekstu i znaczenia
  • pogłębienie ducha patriotycznego w środowiskach harcerskich
  • twórcze podjęcie chrześcijańskiego dziedzictwa Polski
  • popularyzacja wiedzy historycznej o początkach Państwa Polskiego
  • pogłębienie znajomości znaczenia regionu Wielkopolski oraz Poznania i Gniezna w kształtowaniu państwa Polan
  • lepsze poznanie zabytków i miejsc kultury na terenie Wielkopolski związanych z wydarzeniem chrztu księcia Mieszka I
  • wspieranie realizacji wychowania do wartości w środowiskach harcerskich, zwłaszcza w obszarze wychowania duchowego i religijnego
6+

KAMYK NA SZAŃCU – Pomysł na zajęcia podczas zbiórki zuchowej o Aleksandrze Kamińskim pt. „Leśnicy Cwanego Wodza”

Hm. Aleksander Kamiński, jest dobrze nam znany jako autor „Kamieni na szaniec” czy „Antka Cwaniaka”. Jego dorobek trwale zapisał się na kartach historii harcerstwa, a sam druh Kamyk jest wzorcem osobowym dla współczesnych instruktorów po dziś dzień.
Wspominając druha Kamyka stworzyliśmy propozycję programową o jego życiu i twórczości – “Kamyk na szańcu”. W tym materiale znajdziecie kilka pomysłów, które można wykorzystać na zbiórkach, informacje o Kamyku oraz linki do innych materiałów.

4+

Zalogowani poprzez chrzest

Historia państw i narodów jest historią nieustannych przemian. Każdy z nich posiada jednak w swoich dziejach pewien punkt zwrotny, jakieś wydarzenie, które wpłynęło na jego dalsze funkcjonowanie. Takim wydarzeniem w dziejach Rzeczypospolitej jest niewątpliwie przyjęcie chrztu, od którego to w tym roku mija 1050 lat. Decyzja ówczesnego władcy, Mieszka I, sprawiła, że Polska, dotychczas funkcjonująca jedynie jako zbiór plemion, stała się scentralizowanym, liczącym się na arenie międzynarodowej państwem.

W niniejszej publikacji autorzy prezentują Wam pomysły na „lekcję historii” dla Waszych podopiecznych. Warto, by Wasi harcerze podjęli refleksję nad konsekwencjami religijnymi, politycznymi i kulturalnymi Chrztu Polski i, być może, lepiej zrozumieli, czym jest w życiu narodu religia i duchowość.

1+

Postaw na zastęp. Materiał wspierający wprowadzenie systemu zastępowego

„Postaw na zastęp!” to projekt skierowany do drużyn harcerskich, w których nie działa system pracy w małych grupach. Przygotowana przez instruktorów Hufca ZHP Sulejówek propozycja to zestaw gotowych pomysłów i materiałów, które każdy drużynowy może wykorzystać w codziennej pracy. Krok po kroku opisują w niej, jak wyglądało u nich wprowadzenie zastępów w drużynach harcerskich.

 

7+

Konspekt zbiórki wędrowniczej o Żołnierzach Niezłomnych

Jest to konspekt zbiórki wędrowniczej na warszawskich Powązkach Wojskowych. Zbiórka składa się z dwóch głównych elementów: gawędy i kuźnicy. Podczas zbiórki wędrownicy poznają panteon Żołnierzy Wyklętych (Niezłomnych), przypomną sobie historię Polski, zostaną pobudzone ich uczucia patriotyczne, zdobędą wiedzę o powązkowskiej Kwaterze “Ł”. Podczas kuźnicy będą mieli okazję poznać tę formę dyskusyjną oraz ćwiczyć umiejętność wyrażania własnego zdania.

2+

Wschód Południa. Afryka na tle światowego rozwoju społecznego

„The Rise of the South: Human Progress in a Diverse World” to tytuł najnowszego (z 2013 roku) raportu Programu Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju. Zawiera on aktualny wykaz państw świata uszeregowanych według Wskaźnika Rozwoju Społecznego – HDI, czyli kombinacji trzech sfer: wiedzy, długiego i zdrowego życia oraz dostatniego jego standardu. Raport dzieli państwa na 4 grupy: z bardzo wysokim, wysokim, średnim i niskim wskaźnikiem rozwoju społecznego. Jak na tym tle wypada współczesna Afryka? Czy aby na pewno zasila tylko ostatnią z grup?

0

Gra “Świat Zucha”

swiatzucha„Świat Zucha” to prosta gra planszowa, która pomaga zuchowi zrozumieć ścieżkę, którą będzie podążać w gromadzie, wchodzenie na wyższe stopnie zuchowego wtajemniczenia. Współzawodnictwo motywuje do zdobywania kolejnych etapów gry, ale ukazuje także indywidualny rozwój zucha.

Gra może być dostosowana do aktualnych potrzeb.

Grę można rozegrać na kursie drużynowych zuchowych/warsztatach metodycznych w celu poszerzenia wiedzy, czy wprowadzenia do tematu instrumentów metodycznych.

0

Śladami Chopina w Warszawie

Gra miejska “Śladami Chopina” jest bardzo dynamiczną grą wykorzystującą nowe technologie. Wymaga logicznego i kreatywnego myślenia, bardziej niż znajomości ternu gry, która też oczywiście się przyda.

Zadaniem zespołu liczącego od 4 do 8 osób jest odwiedzenie miejsc związanych z życiem i twórczością Chopina  w wyznaczonym limicie czasu. Zespoły otrzymują wiadomość sms albo odczytują QR kody, w celu rozwiązania zagadki określającej kolejny punkt kontrolny. Każdy zespół zaczyna z innego punktu startowego. Po dotarciu na miejsce muszą odnaleźć hasło np. datę na tablicy pamiątkowej i przesłać ją do sztabu organizatorów i na podstawie kolejnej zagadki przechodzą do kolejnej lokalizacji. Dodatkowo uczestnicy będą mieli do wykonania zadania specjalne: fotograficzne, muzyczne i artystyczne, których wykonanie skutkować będzie bonusami czasowymi. Wygra ten zespół, który uzyska najlepszy czas realizacji zrealizowania wszystkich zadań, uwzględniając wszelkie bonusy czasowe.

1+

Wachlarz możliwości (wersja 4.0)

Wachlarz

„Wachlarz możliwości”, czyli niektóre propozycje programowe, wspomagające realizację kierunków wyznaczonych w Uchwale XXXVIII Zjazdu Związku Harcerstwa Polskiego z dnia 8 grudnia 2013 r. w sprawie wzmocnienia działalności programowej
drużyn i gromad.

Najnowsza dostępna w Centralnym Banku Pomysłów wersja 4.0 “Wachlarza możliwości” jest ostateczna i nie będzie w przyszłości poszerzana o nowe pozycje.

5+

Czerwone Maki

„Teka drużynowego. Czerwone maki” to kolejne wydawnictwo opracowane w celu wsparcia w gromadach i drużynach realizacji zadań i zbiórek o tematyce historycznej, kształtujących postawy patriotyczne. Przedstawione propozycje zbiórek czy gier prowadzą zuchy i harcerzy szlakiem walk 2.Korpusu. Zuchy przewędrują ten szlak w towarzystwie „Misia Wojtka”, harcerze, harcerze starsi i wędrownicy biorąc udział w grach a harcerki będą mogły bliżej poznać działania tzw. PESTEK – czyli Pomocniczej Służby Kobiet w 2 Korpusie Polskim.
Dodatkowo w tece znaleźć można 20 kart do wykorzystania podczas zbiórek czy gier – takie jak: prosta majsterka maku z filcu na mundur, komiks z przygodami niedźwiedzia Wojtka, zdjęcia „Pestek” podczas różnorodnych działań czy też znaki noszone przez żołnierzy 2 Korpusu Polskiego.

mc

3+

Harcerki i Harcerze w Powstaniu Warszawskim

Jest to materiał przygotowany dla wszystkich drużynowych w celu uczczenia 70. rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego.
W tece znajdziecie pomysły na gry i zbiórki, projekty starszoharcerskie i zuchowe cykle sprawnościowe, a także materiały do dyskusji dla wędrowników jak również wiele tekstów źródłowych, zdjęć itp. Z materiału można korzystać nie tylko w sierpniu – do treści zawartych w tece można powracać w ciągu roku harcerskiego ale też na obozach czy koloniach.

2+

2014 kroków do wolności

Propozycja nawiązująca do 25. rocznicy Wyborów 4. Czerwca. Zawiera pomysły na zbiórki i akcje lokalne związane z demokracją, wolnością i prawami człowieka, szczególnie w kontekście pierwszych półwolnych wyborów z 1989 roku. Dodatkowo znajdą się w niej inspiracje dotyczące innych rocznic 2014 roku, w tym: Powstania Warszawskiego i Monte Cassino

0

Teka drużynowego. Szare Szeregi

Teka składa się z broszury oraz kart. W części pierwszej znajdziemy propozycje cyklów sprawnościowych, pomysły na zbiórki oraz gry terenowe. Część druga zawiera 10 kart – materiałów pomocniczych. Materiał przybliża historię oraz działalność Szarych Szeregów podczas II Wojny Światowej.

ss

0

Rok regionów

Bardzo obszerna propozycja realizowana w roku 2011, której zamysłem było poznanie swojej  małej Ojczyzny. Wzięło w niej udział kilkaset środowisk, które rywalizowały ze sobą o miano   Drużyny Roku Regionów. Każda z drużyn po przesłaniu raportu z podjętych działań   otrzymywała Harcerską Odznakę Regionalną.

rr

1+

Program Harcerstwa Starszego

Program był skierowany do ówczesnych harcerzy starszych. Miał wzbogacić pracę drużyn,  być inspiracją dla kadry. Autorzy w wyniku wielu konsultacji przygotowali 6 kierunków, które   w harcerskiej pracy powinny wzajemnie się przenikać. Do każdego kierunku przygotowano   bank pomysłów.

0

Od samorządności do demokracji

Propozycja programowa z 2000 r., która powiązana jest z ideami poszczególnych punktów Prawa Harcerskiego. Wyjaśnia czym jest demokracja, jakie są prawa harcerzy oraz w jaki sposób przekazywać tą wiedzę podopiecznym. Dodatkowo zamieszczono w niej propozycje sprawności oraz wymagań na stopnie, które harcerze mogą realizować podczas zbiórek i działań związanych z propozycją.

0

Barwy Przyszłości

Mimo że ten program ma już 12 lat, ciągle jest bardzo interesującą pozycją, która może wzbogacić działania drużyny. Opiera się na czterech filarach, które są ciągle aktualne: wychowanie patriotyczne, obywatelskie i europejskie, wspieranie harcerstwa na wsi, wychowanie ekonomiczne, wzmocnienie wychowawczego charakteru organizacji.

2+

100+ Drużyna

Zadanie programowe z okazji setnej rocznicy ukazania się pierwszego rozkazu Naczelnej Komendy Skautowej.

Cele zadania:
· Przygotowanie się i uczczenie setnej rocznicy wydania pierwszego rozkazu.
· Umocnienie poczucia przynależności do ZHP – zuchów, harcerek i harcerzy.
· Promowanie możliwości i korzyści, jakie daje członkostwo w ZHP.
· Nawiązanie przez zuchów i harcerzy przyjaźni z członkami z innych drużyn.

0