Majsterka czyli wychowanie techniczne

Majsterkowanie to forma samoorganizacji, metoda tworzenia własnego otoczenia. Wystarczy trochę materiału, nieco przedsiębiorczości, aby własnymi rękami realizować własne pomysły. Można pomagać sobie nawzajem, wymieniać koncepcje i doświadczenia, mieć satysfakcję i korzyści. Można też doskonalić umiejętności i powiększać zasób wiedzy, aby nie być bez reszty zależnym od kaprysów „prawdziwych” fachowców, niedoborów na rynku czy braku pieniędzy.

Na przestrzeni wielu lat wypracowane zostało przekonanie, że majsterka jest formą pracy zarezerwowaną wyłącznie dla zuchów. Wynika to niestety z niezrozumienia celowości tej formy pracy w pozostałych pionach metodycznych. Majsterka obecna jest we wszystkich grupach metodycznych, a odpowiednio wykorzystywana wpływa na wszechstronny rozwój dzieci.

Zasadniczym celem niniejszego materiału metodycznego jest przybliżenie czytelnikowi mocno niedocenianej formy pracy jaką jest majsterka. Harcerskie zajęcia techniczne powinny wpisywać się w idee wszechstronnego rozwoju dostosowanego do wieku dzieci. Zajęcia realizowane w trakcie śródrocznej działalności gromad i drużyn rozwijając wielostronną aktywność poznawczą dzieci powinny pokazać im złożoność świata i miejsce człowieka w środowisku przyrodniczym, społecznym, kulturowym i technicznym. Zaznaczyć tu należy, że w realizacji tego celu nie może być pominięty ten zespół zjawisk, który opisuje współczesną technikę z jej historycznym rozwojem. To właśnie dzięki technice, poprzez dostarczane przez nią różnorodne środki, narzędzia oraz instrumenty i metody działań poznawczych – rzeczywistość ta może być pełniej niż kiedykolwiek dotąd poznawana i rozumiana.

0

GRA JAKO FORMA PRACY W OBSZARZE PROGRAMU I KSZTAŁCENIA

Droga Druhno! Drogi Druhu!

W myśl idei stopnia harcmistrza/harcmistrzyni, która od ponad roku towarzyszy mi w niemal każdym momencie mojej harcerskiej drogi oraz dojrzałego życia, chciałabym podzielić się własnymi doświadczeniami i oddaję w Wasze ręce mój mały dorobek harcerski. Co tu znajdziecie? Na pewno kilka moich spostrzeżeń dotyczących tworzenia gier, które przydadzą się zarówno w obszarze programu, jak i kształcenia oraz pomysły na ciekawe formy, jakie udało mi się wdrożyć w praktyce na obozach harcerskich i kursach zastępowych, przybocznych i drużynowych. W tym krótkim poradniku postanowiłam umieścić 6 konspektów, które przedstawiają różnorodne gry, które opracowałam na potrzeby mojego środowiska. Pierwsze trzy z nich dotyczą obszaru pracy programowej, pozostałe to gry kształceniowe.  Mam nadzieję, że dla kogoś z Was znalezione tu pomysły będą inspiracją do działania i przydadzą się w pracy we własnym środowisku.

1+

Nadzieja na Święta

129958886_439602914098340_3478219356004114100_o

“Nadzieja na Święta” to propozycja stworzona przez Zespół ds. Etyki Środowiskowej Chorągwi Gdańskiej specjalnie z okazji tegorocznych, niezwykłych Świąt.

W propozycji znajdziecie 10 pomysłów na aktywności podczas (zdalnych) zbiórek  z drużyną w grudniu oraz 10 instrukcji wykonania ozdób i prezentów świątecznych.

Czeka na Was quiz na platformie Kahoot, gra online, pomysł na kolędowanie, zaskakujące prezenty i wiele wiele więcej. Wszystko w ekologicznym duchu!

 

Wybierz to, co interesuje Cię najbardziej, mieszaj różne aktywności, stwórz z nich jedno lub 3 spotkania – tak jak chcesz!

Pomysły możesz wykorzystać podczas spotkania z drużyną/gromadą, ale także w gronie instruktorskim.

Jest Nadzieja na te Święta!?
1+

Dokąd zabieramy małych podróżników?

Czyli przemyślenia po lekturze propozycji programowej „Kierunek Azja”, własnych przeżyciami poparte

 

Druhu drużynowy, Druhno drużynowa!

Czy zdarzało Ci się w ramach zbiórek zabierać swoje zuchy czy harcerzy w podróż
do odległych krajów? Wyobraźnia to niesamowita siła, dzięki której nie stoją nam
na przeszkodzie ani granice państw, ani strefy czasowe, ani tysiące kilometrów wędrówki, by przeżywać harcerską przygodę na drugim krańcu globu. W bezpiecznej przestrzeni harcówki możemy przenieść się w mroźne odstępy Jakucji, nie odmrażając sobie uszu, przejść wszerz pustynię Gobi bez ani jednego odcisku czy zanurzyć się w tłocznym targowisku w centrum Delhi.

Pewnie niejedną taką podróż masz za sobą. Wśród propozycji programowych ZHP możesz znaleźć wiele pomysłów na to, jak taką podróż zorganizować, przybliżają miejsca słabo odkryte, a w które warto zabrać swoją gromadę lub drużynę. Dzisiaj nie opowiem Ci
o miejscach, ale o czymś trochę obok – o odpowiedzialnym podróżowaniu. Zapraszając swoich podopiecznych w podróż oczami wyobraźni, są pewne rzeczy o których jako przewodnik tych podróży dobrze, byś wiedział(a). Być może dzięki tej wiedzy Twoi harcerze oraz zuchy nie tylko przeżyją przygodę, lecz również nauczą się doceniać i szanować różnorodność szerokiego świata, z całym barwnym kalejdoskopem jego kultur.

1+

Poradnik Smacznych zbiórek

Nie ma w życiu nic lepszego, jak łączenie kilku swoich pasji, by ludziom żyło się lepiej.

Zauważyłem spadek aktywności w zbiórkach zewnętrznych, na biwakach czy obozach. Coraz częściej zdarza się, że harcerze idą na łatwiznę, bo nikomu się nie chce wychodzić poza strefę komfortu. Może i mocne słowa, natomiast są to tylko moje
obserwacje i oczywiście mogę się mylić. Niemniej jednak wpadłem na pomysł jak za pomocą swojej wiedzy i doświadczenia stworzyć
coś, co będzie swego rodzaju wspomagaczem i zachętą. Mówi się, że przez żołądek do serca, a wiadomo że w życiu nie ma bardziej sensualnej rzeczy niż jedzenie. Zwłaszcza takie wspólnie przygotowane i spożyte w towarzystwie.

Stąd pomysł na poradnik.

Może nie jest to zbiór konspektów, ale na pewno też nie zwykła książka kucharska. Zależało mi bowiem, żeby tym poradnikiem zachęcić, ale oprócz tego żeby sami się nie zniechęcili. To zbiór wskazówek, od czego zacząć, jak działać krok po kroku od podjęcia decyzji o takiej zbiórce, przez przygotowanie się na wyjście,
przygotowywanie produktów, ale też rodziców na tego typu zbiórkę. O uwzględnianiu różności jak np. wegetarian, osób bezglutenowych,
uczulonych, czy po prostu na diecie, bo przecież nie ma nic gorszego od patrzenia na jedzących ludzi, samemu będąc głodnym. Są tu więc również przepisy, ale także mini poradnik zawierający wskazówki krok po kroku, sposoby układania ognisk, jak zadbać o zbilansowany posiłek, jak nikogo nie otruć, pierwsza pomoc przy poparzeniu, przecięciu nożem i zadławieniu, oraz oczywiście jak połączyć to z życiem ekologicznym dbając o naturę.

0

Jak przeprowadzić zajęcia z pierwszej pomocy w drużynie harcerskiej?

“Jak przeprowadzić zajęcia z pierwszej pomocy w drużynie harcerskiej?” Nie jest to kompendium wiedzy na temat pierwszej pomocy, a raczej zbiór wskazówek przydatnych w prowadzeniu zajęć z pierwszej pomocy ze swoją drużyną.
Harcerska Szkoła Ratownictwa ZHP proponuje kursy pierwszej pomocy (Starszoharcerski Kurs Pierwszej Pomocy, oraz Kursy Pierwszej Pomocy HSR – Moduł I i II). Kończąc te kursy dostajecie bagaż pełen wiedzy na temat jak udzielić komuś pomocy i naprawdę potraficie to zrobić! Dlatego, aby ułatwić Wam przekazanie swojej wiedzy Waszym drużynom harcerskim stworzyłam ten poradnik.

2+

Program warsztatów ratowniczych dla ratowników ZHP

Program warsztatów ratowniczych dla ratowników ZHP

Cele:

  • Poszerzenie wiedzy z zakresu pierwszej pomocy.
  • Doskonalenie umiejętności udzielania pierwszej pomocy.
  • Pozyskanie wiedzy i umiejętności w zakresie udzielania pierwszej pomocy w okresie pandemii.
  • Rozpowszechnianie idei powszechnego dostępu do automatycznych defibrylatorów zewnętrznych.
  • Zwrócenie uwagi na wszechstronność umiejętności ratownika ZHP

Program jest dostosowany dla osób po Wędrowniczym Kursie Pierwszej Pomocy Harcerskiej Szkoły Ratownictwa lub/i kursie Kwalifikowanej Pierwszej Pomocy.

 

1+

Fałszywe informacje? Czuwaj!

Fałszywe informacje? Czuwaj! to propozycja programowa Programowego Ruchu Odkrywców przygotowana we współpracy ze specjalistami z zakresu fact-checkingu ze Stowarzyszenia Demagog.

Związek Harcerstwa Polskiego zostanie zlikwidowany. Główna Kwatera ZHP będzie przejęta przez call center firmy zajmującej się sprzedażą cudownych garnków. Sami harcerze mają zostać zweryfikowani przez policję pod kątem tworzenia tajnej organizacji o charakterze zbrojnym.

Taka jest prawda. Znamy pięciu policjantów i człowieka z rządu, którzy mogą to potwierdzić. Poza tym sam wiesz, jaki hejt wylewał się od czasu do czasu na ZHP. Nie uważasz, że to możliwe?

Jeśli ciągle nam nie wierzysz, to szacun dla Ciebie. Przeszedłeś pierwszy test. A nawet jeśli przez chwilę myślałeś, że to wszystko fakty, nie przejmuj się. Wszyscy będziecie mieli okazję nabyć i rozwijać własną odporność na fałszywe informacje.

Takiej okazji nie można przepuścić. Nie dziś. Im mocniej jesteśmy związani z nowoczesnym światem, tym częściej zmagamy się z całą masą informacji. Internet jest nimi wprost zalewany. W 2019 roku co minutę na Twitterze pojawiało się 511 200 tweetów, a na Instagramie 55 140 zdjęć (źródło: Data Never Sleeps 7.0.). W bałaganie nowości internetowych, programów telewizyjnych, audycji radiowych, artykułów prasowych, wiadomości od rodziny, znajomych i ludzi zupełnie obcych czasem można zgubić orientację.

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Stowarzyszenie Demagog w 2019 roku, najpopularniejszym źródłem informacji wśród młodych ludzi jest Facebook (źródło: raport „Krytyczny umysł” 2019 r.). Problem w tym, że to właśnie w mediach społecznościowych publikuje się i udostępnia najwięcej nieprawdziwych informacji (źródło: raport „Dezinformacja w sieci”, 2018 r.). Mimo to co piąta młoda osoba nawet nie zastanawia się nad rzetelnością docierających do niej przekazów (źródło: Demagog 2019).

Na szczęście z informacyjnym chaosem i nieświadomością zagrożeń można sobie poradzić. Programowy Ruch Odkrywców, przy wsparciu doświadczonego w pracy z informacją Stowarzyszenia Demagog, proponuje Wam krótki poradnik i wiele zadań, dzięki którym dowiecie się:

  • Jak z ogromu informacji wybrać to, co naprawdę istotne?
  • Jak skutecznie docierać do informacji, których akurat potrzebujesz?
  • Jak analizować przekazy medialne, aby wyrobić na ich podstawie własną, niezależną opinię?
  • Jak uczciwie tworzyć informacje, posługiwać się nimi i przekazywać je innym osobom?

Przy okazji zdobywania odpowiedzi na te cztery pytania, konieczne będzie m.in. zdobycie umiejętności rozpoznawania fałszywych informacji, odróżniania faktów od opinii i korzystania z wiarygodnych źródeł. O wszystkim pamiętaliśmy.

Rozwijając własną zdolność do pracy z informacjami, możecie sprawić, że nasz świat będzie miejscem bliższym prawdzie, uczciwości i wzajemnemu zrozumieniu. Jeśli przyświecają Wam podobne ideały, zapoznajcie się z naszym poradnikiem i zorganizujcie dla Waszych drużyn zbiórki według proponowanych scenariuszy. Harcerze nieraz pokazywali, że są w stanie zmieniać świat na lepsze. Wierzymy, że i tym razem Wam się to uda. Powodzenia!

Materiały znajdziecie także na stronie odkrywcy.zhp.pl.

0

Sprawność Poszukiwacz prawdy

Sprawność Poszukiwacz Prawdy pozwala poznać bliżej temat weryfikowania informacji znalezionych w Internecie i sprawdzania czy nie są fałszywe. To także dobry punkt wyjścia do zorganizowania zbiórki na temat umiejętności krytycznego myślenia.

Czytaj dalej

2+

Poradnik Dobrego i Skutecznego Lidera

Poradnik_Lidera 2017 jest to zbiór rad dla wszystkich liderów nie tylko harcerskich… Spisany na podstawie doświadczeń autora, napisany prostym językiem zawiera wiele anegdot oraz sporo obrazków sytuacyjnych.

8+

Gra w Kulturę

Gra w Kulturę powstała w celu przygotowania się do obchodów Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016. Jest to jednak materiał ponadczasowy dający inspirację do codzienne pracy jednostek. Zadania nie tylko dają możliwość nauczenia się technik wyrazu artystycznego ale i zasad organizacji, podstaw prawnych, logistyki, zaopatrzenia i wielu innych zagadnień, bez których przedsięwzięcia byłyby niemożliwe do zrealizowania. Przy prawidłowym podziale pracy każdy znajdzie zadanie dla siebie i wcale nie musi mieć przy tym spektakularnych uzdolnień artystycznych.

2+

Katastrofa

Katastrofa jest grą planszową stworzoną przez studentów Wydziały Inżynierii Bezpieczeństwa Cywilnego Szkoły Głównej Służby Pożarniczej z koła naukowego “Kuźnia Bezpieczeństwa” (http://www.sgsp.edu.pl). Projekt powstał jako współpraca SGSP z ZHP – studenci byli odpowiedzialni za stronę merytoryczną gry, instruktorzy za opracowanie graficzne i recenzję mechaniki.

Gra jest uzupełnieniem propozycji programowej BUM! http://cbp.zhp.pl/propozycje/bum/

3+

Z drużyny na wyżyny

Każdy, kto coś w życiu osiągnął, musiał być też na początku swojej wędrówki. Wielu Polaków przeszło jednak o wiele dłuższą drogę (a może przepłynęło lub przebiegło?) Zobacz, jak harcerstwo może zrobić z kogoś człowieka. Chcesz zaplanować drogę na szczyt, znaleźć swoje miejsce w społeczeństwie? Przyjdź!

Konieczne weź ze sobą urządzenie zdolne do skanowania kodów QR!

2+

Znam swoje prawa

Chciałbyś wiedzieć jak radzić sobie z prawem na co dzień? A może chciałbyś zobaczyć jak to jest być sędzią albo prokuratorem podczas symulacji rozprawy? Myślisz nad kontynuacją nauki na wydziale prawa? Jeżeli, na któreś pytanie odpowiedziałeś twierdząco to te zajęcia są dla Ciebie.

4+

Kwartalnik “Zuchowe Wieści” 1/2017 wiosna

Zuchowe Wieści – kwartalnik dla kadry i instruktorów zuchowych zawierający propozycje programowe wraz z załącznikami oraz artykuły metodyczne wspomagające pracę drużynowego oraz instruktorów pracujących z kadrą zuchową.

5+

Users who have LIKED this post:

  • avatar

Światozmieniacze. Cel: dobro

Nasze problemy są często składową globalnych problemów świata, nasze historie są częścią globalnej historii. Dlatego propozycja programowa „Światozmieniacze. Cel: dobro” skłania do poznawania współczesnego świata i definiowania w nim naszego miejsca – do podejmowania w gromadach i drużynach zagadnień edukacji globalnej (o podstawowych założeniach takiej edukacji przeczytajcie na s. 6–7).

Proponujemy wam zestaw scenariuszy zbiórek – odpowiednio dla zuchów, harcerzy, harcerzy starszych i wędrowników – których cele wychowawcze sprowadzają się przede wszystkim do rozwijania wrażliwości i kształtowania aktywnej postawy zmieniania świata na lepsze, czyli światozmieniania. Jednak lekturę tej publikacji warto rozpocząć od ostatniego rozdziału, czyli „Historii światozmieniaczy” zebranych przez hm. Annę Książek, podróżniczkę i światozmieniaczkę z Hufca ZHP Łódź-Widzew. To interesujące historie ciekawych ludzi, ale i coś więcej… Zainspirujcie się nimi. Nasze scenariusze pokazują, jak można je wykorzystać podczas zbiórek, jednak to przecież nie są wszystkie możliwości. Dostosujcie je do swoich potrzeb, wzbogaćcie treściami zaczerpniętymi z Waszych doświadczeń, z Waszego otoczenia. Te historie, zebrane w odległej Azji, nadają podejmowanym tematom szerszą perspektywę, pokazują, jak z podobnymi do naszych wyzwaniami radzą sobie inni.

Obszary propozycji

Propozycja opiera się o 4 obszary: ZARADNOŚĆ, UMIEJĘTNOŚCI, WARTOŚCI i POZYTYWNOŚĆ. Każdy obszar reprezentuje przeciwieństwo wybranego problemu wychowawczego i skłania do wzmacniania pożądanych działań.

Obszar ZARADNOŚĆ skupia się na podejmowaniu świadomych działań oraz docenianiu efektów pracy swojej i innych. Ma na celu umiejętne gospodarowanie zasobami – przedmiotami, pieniędzmi oraz czasem. To także odpowiedzialność za przydzielone zadania i wywiązywanie się z nich oraz zachowywanie równowagi między wymaganiem od sobie i od innych. Obszar ten opiera się o bezinteresowną służbę i empatię. Jest przeciwieństwem roszczeniowości.

Drugi obszar zwraca uwagę na wartość kolekcjonowania doświadczeń i UMIEJĘTNOŚCI zamiast przedmiotów. Dba o więzi i relacje, pracuje nad ich jakością. Teorię przekłada na praktykę. Dzięki samoświadomości i stałej pracy nad sobą kształtuje wartościowego obywatela i członka społeczeństwa. To także pierwszy krok do podejmowania działań użytecznych społecznie – charytatywnych, wymagających poświęcenia i altruizmu. Stoi w opozycji do konsumpcjonizmu.

Światopogląd to coś, co kształtujemy przez całe nasze życie. To ważna część naszej tożsamości. Jest on efektem wyznawanych WARTOŚCI – tych, których jesteśmy pewni i w które wierzymy. Trzeci obszar skupia się więc na tym co mniej widzialne i efektowne, a bardziej wewnętrzne i indywidualne. Opiera się o poszukiwanie autorytetów, wzorców godnych naśladowania, postępowanie zgodnie z Prawem i Przyrzeczeniem Harcerskim. To sztuka znajdowania środka pomiędzy asertywnością i stałością zasad, a byciem otwartym na poszukiwanie nowych prawd i poddawaniem ich stałej ewaluacji. A wszystko to w atmosferze przyjaźni oraz dialogu pełnego zrozumienia i akceptacji dla innych. WARTOŚCI są przeciwieństwem oportunizmu.

Ostatni obszar nie mówi o tym co, ale mówi jak – POZYTYWNIE. Towarzyszy mu motywacja, życzliwość i dobro. Działania mają być potrzebne i porządnie realizowane, a zmiana celowa i użyteczna. To radość z małych sukcesów, aktywność, szukanie możliwości i pozytywne myślenie. Optymizm to wartość sama w sobie, jak i czynnik, który sprawia, że każdy z trzech poprzednich obszarów staje się jeszcze lepszy. Obszar ten jest opozycją dla malkontenctwa.

Mechanizm

Mechanizm propozycji programowej jest bardzo prosty. W każdym obszarze należy przeprowadzić zbiórkę wprowadzającą w temat, a następnie wykonać działanie (opisane dalej). Krótki opis wykonanego działania drużynowy zamieszcza na specjalnie do tego przygotowanej stronie, gdzie należy uzupełnić szablon. Po wykonaniu czterech działań raporty z działań są przekazywane na poziom chorągwi, gdzie są weryfikowane. Po pozytywnej weryfikacji drużynie, która zrealizowała działania wysyłane są plakietki/inne gadżety.

Celem zbiórki wprowadzającej jest zapoznanie harcerzy z danym obszarem, skłonienie do przemyśleń oraz przygotowanie działania. Do jej zaplanowania i przeprowadzenia proponujemy wykorzystać zebrane w jednym miejscu materiały.

Działanie to akcja, która ma na celu zmianę jakiegoś elementu otaczającej nas rzeczywistości. Zmiana ta powinna być widoczna lub odczuwalna. Działanie jest poprzedzone obserwacją i analizą środowiska, zaplanowane i przeprowadzone w zgodzie z metodą harcerską.

 

11+

Osobista analiza sfer życia i własnego potencjału

Dwie, krótkie analizy, które w prosty sposób pozwolą nam lepiej przygotować się do rozpisania próby na stopień. Jako opiekun próby możemy także polecić je swojemu podopiecznemu.
 
Osobista analiza sfer życia – Koło Życia – Ta analiza pozwala nam sprawdzić czy nie zaniedbujemy ważnej dla nas sfery życia. Sprawdź czy rozwijasz równomiernie wszystkie obszary swojego rozwoju i które z nich chcesz jeszcze wzmocnić.
Analiza własnego potencjału – Ta analiza pozwoli Ci przygotować gotowe zadania do Twojej próby na stopień. Wystarczy wyciągnięte z niej wnioski odpowiednio przerobić na zadania stosując następujące zasady:  wzmacniaj mocne strony, nad słabymi pracuj, wykorzystuj swoje umiejętności i zdobywaj nowe. Marzenia przekuwaj w cele i dąż do ich realizacji wykorzystując swoje mocne strony i umiejętności.
1+

Planowanie projektu społecznego na podstawie zdobywania Odznaki Skautów Świata

Znajdują się tu materiały dedykowane planowaniu w kontekście projektu społecznego. Duża część z nich to wiedza, którą wędrownicy i instruktorzy pozyskują na kursach i warsztatach w naszej organizacji, choć można tu znaleźć także kilka nowości. Najważniejszą wartością tego poradnika jest zebranie materiałów odnośnie planowania krótkoterminowego w ZHP w jednym miejscu Celem poradnika jest  przygotowanie do całkiem realnego zaplanowania i przeprowadzenia projektu 80-godzinnej służby w ramach programu Odznaki Skautów Świata.

Materiały pochodzą z kursu e-learningowego dostępnego w Harcerskim Serwisie Szkoleniowym (zhp.edu.pl) pod nazwą: SWA_planowanie projektu społecznego (http://zhp.edu.pl/course/view.php?id=8).  Hasło dostępu dla gości: SWA_planowanie

1+

Gra “Ulica Zuchowa”

Gra “Ulica Zuchowa” jest prostym i ciekawym pomysłem na sprawdzenie podstawowej zuchowej wiedzy waszych członków gromady.

W prosty sposób można ją dostosować do własnych potrzeb opierając się na tych samych zasadach.

Ciekawa tematyka jest uniwersalna dla zuchów w każdym wieku. Przed rozpoczęciem gry można zapoznać graczy z występującymi w niej postaciami dzięki załączonym opisom.

Gra planszowa

17+

Users who have LIKED this post:

  • avatar

Analiza SWOT w kontekście rozwoju własnego

Tabelka pomocna przy korzystaniu z analizy SWOT ze  w kontekście wyznaczanie celów rozwoju własnego. Przydatna dla każdego w okresie budowania prób na stopnie lub w roli opiekuna próby.

1+

Sztuka wyznaczania celów – SMART + ER

Krótki opis korzystania ze schematu SMART + ER w kontekście wyznaczanie celów rozwoju własnego. Przydatny dla każdego w okresie budowania prób na stopnie lub w roli opiekuna próby.

3+

W zdrowym ciele – zdrowy druh – “Indiański bieg”

Element z propozycji programowej “W zdrowym ciele – zdrowy druh”. Propozycja programowa dla wszystkich, którzy chcą wzbogacić program swoich drużyn i gromad o odrobinę ruchu oraz wiedzy na temat zdrowego stylu życia. Zawiera materiały, które będą podstawą wiedzy, a także konspekty zbiórek, które w łatwy sposób można przekształcić na zajęcia obozowe, kolonijne, biwakowe. W części “Dogrywka” znaleźć można wiele propozycji gier i ćwiczeń dla dzieci i młodzieży w każdym wieku.

8+

W zdrowym ciele – zdrowy druh “TURNIEJ SPORTOWY ZASTĘPÓW”

Element z propozycji programowej “W zdrowym ciele – zdrowy druh”. Propozycja programowa dla wszystkich, którzy chcą wzbogacić program swoich drużyn i gromad o odrobinę ruchu oraz wiedzy na temat zdrowego stylu życia. Zawiera materiały, które będą podstawą wiedzy, a także konspekty zbiórek, które w łatwy sposób można przekształcić na zajęcia obozowe, kolonijne, biwakowe. W części “Dogrywka” znaleźć można wiele propozycji gier i ćwiczeń dla dzieci i młodzieży w każdym wieku.

3+

Stop bierności – “W grupie siła”

Zbiórka pochodzi z propozycji programowej ” Stop bierności”. Broszura ta realizuje zalecenia Uchwały nr 14/XXXVIII Rady Naczelnej ZHP z dnia 25 maja 2014 r. w sprawie wskazania problemów wychowawczych, uwzględniając w przyjętych celach wychowawczych kształtowanie rzetelności w działaniu oraz odpowiedzialności za siebie i swoje otoczenie, stymulowanie indywidualnego rozwoju, a także zaangażowanie w życie lokalnej wspólnoty. Broszura „Stop bierności. Wyzwolić energię” powstała w ramach projektu „Aktywni obywatele świata”.

1+

Leśne Plemiona

Propozycja programowa oparta o sprawności, stworzona z myślą o:

  • Zachęceniu harcerzy do zdobywania sprawności.
  • Zachęceniu harcerzy do aktywności na świeżym powietrzu.
  • Poszerzaniu wiedzy ekologicznej i sozologicznej wśród harcerzy.
  • Promocji tradycyjnych, puszczańskich form pracy.

Strona internetowa poświęcona propozycji: http://lesneplemiona.zhp.pl

[pliki z materiałem do pobrania znajdują się na dole strony]

ODWAŻYSZ

Czytaj dalej

5+

Wytyczne programowe Odznaki Skautów Świata

SWA badgeOdznaka Skautów Świata (Scout of the Word Award – OSŚ) stawia wyzwania wszystkim młodym ludziom (skautom i młodzieży niezrzeszonej), aby zastanowili się nad problemami świata i spróbowali rozwiązywać je w swoim środowisku lokalnym. To jedyna nagroda dla młodzieży niezrzeszonej przyznawana przez WOSM!

W ramach uczenia w działaniu zyskasz wiedzę, umiejętności oraz pomoce potrzebne do rozwiązywania problemów globalnych na poziomie lokalnym. Nagroda wymaga od Ciebie zaangażowania w czynieniu Twoje środowiska lokalnego lepszym miejscem. Po zakończeniu działań i projektu Twój wkład w społeczność lokalną, stanie się wkładem na rzecz społeczności międzynarodowej jako inspiracja do działania dla innych.

Zostaw świat odrobinę lepszym niż go zastałeś!

3+

Users who have LIKED this post:

  • avatar

Postaw na zastęp. Materiał wspierający wprowadzenie systemu zastępowego

„Postaw na zastęp!” to projekt skierowany do drużyn harcerskich, w których nie działa system pracy w małych grupach. Przygotowana przez instruktorów Hufca ZHP Sulejówek propozycja to zestaw gotowych pomysłów i materiałów, które każdy drużynowy może wykorzystać w codziennej pracy. Krok po kroku opisują w niej, jak wyglądało u nich wprowadzenie zastępów w drużynach harcerskich.

 

7+

Kierunek Azja- ze skautowego jamboree wędrujemy przez kontynent kontrastów

Powszechna wiedza na temat Azji w Polsce jest bardzo mała. Wielokrotnie podejmowane różne działania edukacyjne przynoszą wprawdzie pewien skutek, ale jest on daleki od zadawalającego. Żyjąc ze świadomością i wiedzą zaczerpniętą z A. Szklarskiego i przygód Tomka oraz filmów rysunkowych, nie tylko powielamy dawno już nieaktualne, krzywdzące innych stereotypy, ale przede wszystkim nie zauważamy szans na współpracę wynikających z ogromnego potencjału Azji. Postrzegamy ją jedynie przez pryzmat kilku państw czy obszarów. A przecież, jak mówi wielu – Azja to kontynent największych kontrastów.
Propozycja programowa

„Kierunek Azja – ze skautowego jamboree wędrujemy przez kontynent kontrastów” ma na celu zmieniać tę rzeczywistość. Wierzymy, że dzięki dobrym pomysłom i żądnym wiedzy młodym ludziom – a takimi są zuchy i harcerze – można to skutecznie robić.

kierunekAzja

8+

Stop bierności. Wyzwolić energię

Broszura realizuje zalecenia Uchwały nr 14/XXXVIII Rady Naczelnej ZHP z dnia 25 maja 2014 r. w sprawie wskazania problemów wychowawczych, uwzględniając w przyjętych celach wychowawczych kształtowanie rzetelności w działaniu oraz odpowiedzialności za siebie i swoje otoczenie, stymulowanie indywidualnego rozwoju, a także zaangażowanie w życie lokalnej wspólnoty. Broszura „Stop bierności. Wyzwolić energię” powstała w ramach projektu „Aktywni obywatele świata”.

5+

Ekonomia jest kobietą. Propozycja programowa dotycząca wychowania ekonomicznego

Propozycja realizuje zalecenia Uchwały nr 14/XXXVIII Rady Naczelnej ZHP z dnia 25 maja 2014 r. w sprawie wskazania problemów wychowawczych, uwzględniając w przyjętych celach wychowawczych kształtowanie rzetelności w działaniu oraz odpowiedzialności za siebie i swoje otoczenie, stymulowanie aktywnego planowania własnej przyszłości, a także zaangażowanie w budowanie relacji społecznych i ekonomicznych opartych na zasadach zrównoważonego rozwoju.

7+

Porozmawiajmy o ZHP

Po co to harcerstwo?

Co robicie na zbiórkach?

Biegacie ciągle po lesie?

Z takimi pytaniami instruktorzy ZHP spotykają się na co dzień. Zadają je rówieśnicy, rodzice harcerzy, dyrektorzy szkół. Idealne odpowiedzi nie istnieją, ale są rzeczy, które możemy zrobić i powiedzieć, by przedstawić sedno naszej działalności. Przy okazji realizowania próby podharcmistrzowskiej postanowiłam przygotować zbiór rad i dobrych praktyk, które przydadzą się na początku ścieżki instruktorskiej i nie tylko. Wszystkie przykłady, czy rady, oparte są na moim doświadczeniu jako instruktora. Mam nadzieję, że przygotowany przeze mnie materiał będzie dla Was cenną pigułką wiedzy.

0

Jak mówić aby nasze ciało mówiło razem z nami a nie wbrew nam

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]

Dlaczego warto: Mowa ciała zazwyczaj kojarzy nam się z trudnymi książkami dotyczącymi psychologicznych aspektów życia. Jednak wcale tak nie jest. Ponad 70% przekazu jaki kierujemy do odbiorczyń jest przekazem niewerbalnym, który kreuje nasze ciało. Dzięki każdemu gestowi komunikaty nabierają zupełnie innej formy, nieraz sprzecznej z tym co sami chcemy powiedzieć. Dlatego tak ważna jest świadomość tego, co mówi nasze ciało gdy my też mówimy.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected]).

  1. Zapoznajcie się ze znaczeniami różnych gestów i postaw występujących w codziennej mowie ciała. Przedstawcie je w wybranej formie.
  2. Przeanalizujcie wystąpienia polityków skupiając się na wykorzystywanych przez nich gestach. Omówcie wspólnie, dlaczego akurat takie postawy ciała zostały zastosowane.
  3. Stwórzcie poradnik dotyczący stosowanych metod mowy ciała podczas prezentacji.
  4. Bez używania słów spróbujcie przeprowadzić negocjacje biznesowe.
  5. Stwórzcie wystawę zdjęć przedstawiających różne postawy oraz gesty.

 

 

0

Czy dziewczyna może zostać strażakiem?

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]

Dlaczego warto:  Uczestniczki dowiedzą się czym są stereotypy i jak z nimi walczyć w codziennym życiu. Przyswoją wiedzę na temat kobiet, które osiągnęły sukces w wybranych dziedzinach. Dodatkowo każda z uczestniczek będzie  miała okazję zwrócić uwagę na swoje mocne strony oraz na możliwości ich wykorzystania we własnym rozwoju.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected]).

  1. Spotkajcie się z jakąś niezwykłą kobietą w waszym otoczeniu. Może gdzieś niedaleko pracuje kobieta-strażak? Albo pani naukowiec? Może policjantka, która na co dzień wykonuje bardzo niebezpieczną pracę?
  2. Poszukaj informacji o kobiecie, która dokonała czegoś naprawdę niezwykłego- była wielką królową, niezwykłą sportsmenką, odkryła coś nieprawdopodobnego. Opowiedz o niej innym dzieciom.
  3. Przygotuj album marzeń. Umieść w nim wszystkie swoje wielkie marzenia na przyszłość. Chcesz zdobyć Mount Everest? Zostać najszybszą biegaczką świata? Nie bój się marzyć! Pamiętaj, żeby nie spocząć tylko na marzeniach- w albumie umieść też sposoby i plany na to, jak te wizje możesz zrealizować i co możesz zrobić, by stały się Twoim udziałem. Opowiedz o tym innym osobom!
  4. Przygotujcie krótką prezentację na temat kobiety która dokonała czegoś wielkiego- forma dowolna, to może być teatrzyk, opowieść z podziałem na role, co tylko podpowie Wam kreatywnośc. Przedstawcie swoją bohaterkę podczas szkolnego apelu, w pobliskiej świetlicy lub przedszkolu.
  5. Poszukaj wielkich kobiet w Twojej rodzinie! Każdy mały-wielki czyn ma znaczenie! Może Twoja prababcia była sanitariuszką albo łączniczką w czasie wojny? Albo babcia była najlepsza w szkole w matematyce? Może twoja mama wygrywała wszystkie zawody sportowe? Koniecznie opowiedz innym uczestniczkom o tym, czego dowiedziałaś się na temat osiagniec kobiet w twojej rodzinie!
0

Czarny szlak. Zbiór poradników dotyczących pracy ze specjalnościami w ZHP

Poradnik jest adresowany do wszystkich drużynowych i instruktorów – zarówno drużyn specjalnościowych jak i tych, które dopiero poszukują pomysłu na specjalność, czy też chcą na zbiórce “skorzystać” z jakiejś specjalności – czyli tzw. “zielonych”.
W naszym poradniku znajdziecie informacje o specjalnościach do tej pory jeszcze nie obiętych poradnikami z serii Biblioteczka Harcerskich Specjalnosci, w ramach której ukazały się już i znajdują się pod następujacym linkiem – http://cbp.zhp.pl/poradniki/biblioteczka-harcerskich-specjalnosci/   – Harcerskie drużyny wodne  – Harcerscy spadochroniarze  – Harcerskie druzyny jeździeckie – Wspinaczka czyli droga do marzeń.
Zachęcamy do lektury zarówno obecnego opracowania, jak i wcześniejszych poradników, poznania harcerskich specjalności i wplatania ich w program waszych zastępów i drużyn.

4+

Wzór diagramu Gantta w ujęciu rocznym

Wzór diagramu został zamieszczony jako załącznik do propozycji programowej “Stop bierności – wyzwolić energię” z rozdziału „Mniej gadania, więcej pracy”, czyli wdrażanie pomysłów w czyn.

3+

Wzór diagramu Gantta w ujęciu dwudniowym

Wzór diagramu został zamieszczony jako załącznik do propozycji programowej “Stop bierności – wyzwolić energię” z rozdziału „Mniej gadania, więcej pracy”, czyli wdrażanie pomysłów w czyn.

1+

Wzór planeru

Planer jest autorstwa phm. Aleksandry Nowak wypracowany po konferencji “Impuls – planuj w związku” jest  załącznikiem do propozycji programowej “Stop bierności – wyzwolić energię” z rozdziału „Mniej gadania, więcej pracy”, czyli wdrażanie pomysłów w czyn.

1+

Przykładowy wypełniony diagram Gantta w ujęciu rocznym

Poniższy wypełniony diagram stanowi załącznik do propozycji “Stop bierności – wyzwolić energię” z rozdziału „Mniej gadania, więcej pracy”, czyli wdrażanie pomysłów w czyn.

1+

Przykładowy wypełniony diagram Gantta w ujęciu dwudniowym

Poniższy wypełniony diagram stanowi załącznik do propozycji “Stop bierności – wyzwolić energię” z rozdziału „Mniej gadania, więcej pracy”, czyli wdrażanie pomysłów w czyn.

2+

Wypełniony planer z konferencji “Impuls – planuj w Związku”

Wypełniony planer jest załącznikiem do propozycji “Stop bierności – wyzwolić energię” z rozdziału „Mniej gadania, więcej pracy”, czyli wdrażanie pomysłów w czyn.

1+

Impuls! – Planuj w Związku!

W dniu 14 lutego 2015 roku w Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim odbyła się  Ogólnopolska Konferencja Instruktorska – „IMPULS – Planuj w Związku”. Podczas walentynkowego spotkania blisko 80 Instruktorów z całej Polski miało okazję pochylić się  nad istotnym problemem planowania na różnych szczeblach ZHP. Organizatorem konferencji był Wydział Inspiracji i Poradnictwa Głównej Kwatery ZHP.

Materiały filmowe z konferencji:

Materiały graficzne z konferencji:

  • http://bit.ly/1Ano1WY
1+

Planowanie od podstaw!

Poradnik przedstawiający w prostych słowach podstawy planowania. Jeśli chcesz przygotować program drużyny, albo przeprowadzić zajęcia na kursie przewodnikowskim na ten temat, warto abyś zaczął swoją pracę od pochylenia się nad tym materiałem.

2+

Strategiczna gra dydaktyczna “Zrównoważony rozwój”

Gra ma na celu promowanie odpowiedzialnego i świadomego podejścia do rozwoju pośród wędrowników i instruktorów ZHP. Eksponuje wagę zrównoważonej aktywności w sferze intelektualnej, społecznej, duchowej, emocjonalnej i fizycznej każdego człowieka oraz stopnie harcerskie i instruktorskie, jako narzędzia ułatwiające utrzymanie tej równowagi na każdym etapie życia (od licealisty do osoby pracującej). Gra oddziałuje na postawę oraz umiejętność strategicznego myślenia/planowania graczy. Można ją wykorzystać na zbiórce drużyny wędrowniczej, kręgu akademickiego czy kręgu instruktorskiego, a także w kształceniu (np. podczas kursu opiekunów prób instruktorskich, kursu przewodnikowskiego czy podharcmistrzowskiego).

3+

W zdrowym ciele – zdrowy druh

Propozycja programowa dla wszystkich, którzy chcą wzbogacić program swoich drużyn i gromad o odrobinę ruchu oraz wiedzy na temat zdrowego stylu życia. Zawiera materiały, które będą podstawą wiedzy, a także konspekty zbiórek, które w łatwy sposób można przekształcić na zajęcia obozowe, kolonijne, biwakowe. W części “Dogrywka” znaleźć można wiele propozycji gier i ćwiczeń dla dzieci i młodzieży w każdym wieku.

10+

GLOBALNA AKCJA TERAZ!

Celem programu Globalna Akcja Teraz! jest włączenie się w realizację Milenijnych Celów Rozwoju, przyczyniających się do walki z ubóstwem na całym świecie. Milenijne Cele Rozwoju zostały określone podczas szczytu ONZ, odbywającego się w Nowym Jorku w 2000 roku. To osiem celów przyjętych do realizacji do roku 2015. Szczyt ONZ w 2000 roku był największym spotkaniem liderów państw z całego świata. W podpisanej Deklaracji Milenijnej przywódcy zobowiązali się do: „uwolnienia mężczyzn, kobiet i dzieci od nędzy i skrajnego ubóstwa”

 

0

Zmiany klimatyczne i suwerenność żywieniowa – przewodnik po odznace

Wydany przez WAGGGS materiał „Zmiany klimatyczne i suwerenność żywieniowa – przewodnik po odznace” został przygotowany we współpracy ONZ – FAO oraz konsorcjum organizacji młodzieżowych i różnych agend ONZ – YUNGA. Znajdziecie tu mnóstwo pomysłów na działania związane z ochroną klimatu oraz inspiracje do poszukiwań wiedzy o klimacie. Dowiecie się jak skutecznie zorganizować akcję informacyjną czy happeningi, a przede wszystkim przyczynić się do zmniejszenia swojego klimatycznego śladu. To wszystko, by ułożyć zestaw zadań do zdobycia wyjątkowej odznaki przygotowanej przez WAGGGS, którą będziecie mogli dumnie nosić na mundurze!

1+

Aktywne poszukiwanie pracy

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]

Dlaczego warto: Dzięki zajęciom uczestniczki zdobędą podstawową wiedzę na temat rynku pracy, dzięki czemu łatwiej będzie im się po nim poruszać. Poznają metody szukania pracy i zdobędą umiejętności niezbędne w procesie rekrutacji.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected].

  1. Napisz CV i list motywacyjny w odpowiedzi na wybrane ogłoszenie o pracę.
  2. Przełóż swoje harcerskie doświadczenie na język zewnętrzny.
  3. Sprawdź zasady rekrutacji i wymagania na wybrane stanowiska pracy na stronach internetowych kilku wybranych firm.
  4. Porozmawiaj z osobą pracującą w dziale HR lub zajmującą się rekrutacją, dowiedz się na co zwraca szczególną uwagę.
  5. Porozmawiaj z osobą poszukującą pracy. Z czym ma największe problemy? Co jest jej największym zasobem? W jaki sposób możesz już dziś przygotować się do tego etapu?
0

Dzień Myśli Braterskiej 2015 – MCR 8

Tłumaczenie propozycji WAGGGS dotyczącej Milenijnego Celu Rozwoju 8. Propozycja składa się z instrukcji-poradnika oraz planszy do gry. Uczestnicy dzięki propozycji mogą zodbyć wiedzę na temat WAGGGGS, historii Dnia Myśli Braterskiej oraz Milenijnych Celów Rozwoju. Ostatni Milenijny Cel Rozwoju 8 zwraca uwagę na znaczenie partnerstw, które powinny sie tworzyć w celu podejmowania działań na rzecz innych ludzi.

6+

Wyzwania ekonomiczne świata – gra

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]

Dlaczego warto:  Żyjąc w Polsce mało kto zastanawia się nad tym jak wygląda sytuacja w innych częściach naszego świata. Opisana poniżej gra pozwala wgłębić się w sytuacje wybranych krajów Globalnego Południa, spróbować przynajmniej zrozumieć przyczyny i konsekwencje takiego stanu rzeczy.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected].

  1. Dopracujcie prezentacje krajów które poznałyście w grze, zaprezentujcie ją innym osobom z hufca czy szkoły.
  2. Dowiedzcie się więcej o krajach Globalnego Południa, wybierzcie inne kraje i przygotujcie o nich prezentację dla swojej drużyny.
  3. Zorganizujcie grę/spotkanie o krajach Globalnego Południa dla innej drużyny/klasy. Możecie skorzystać z różnych materiałów: www.ceo.org.pl, www.edukacjaglobalna.ore.edu.pl, www.globalna.edu.pl, www.e-globalna.edu.pl, www.teg.edu.pl, pah.org.pl, ekonsument.pl.
  4. Znajdźcie przykładowe wnioski grantowe wybranej organizacji (np. Batory, wnioski z Ministerstw), przeczytajcie je, zaznaczcie fragmenty które są dla Was niezrozumiałe, znajdźcie kogoś, kto wyjaśni Wam wątpliwości (może osoba, która zajmuje się pozyskiwaniem środków w hufcu ZHP?)
  5. Zorganizujcie spotkanie z osobą, która zajmuje się pozyskiwaniem środków, porozmawiajcie o jej pracy.
  6. Rozpiszcie prawdziwy wniosek grantowy razem z drużyną/klasą. Sporo jest wniosków dla młodzieży do samodzielnej realizacji. Nie wiecie gdzie rozpocząć poszukiwania? Skontaktujcie się z nami: [email protected].
0

Czy tylko przedsiębiorczynie mogą być przedsiębiorcze? (Jak odejść od schematów myślenia i wyjść z pudełka…)

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]

Dlaczego warto:  Pojęcie przedsiębiorczości kojarzy się przede wszystkim z zakładaniem własnej firmy czy prowadzeniem biznesu. Jednak sama w sobie przedsiębiorczość wiąże się z codziennym dostrzeganiem szans do działania i wykorzystywaniem ich. Do bycia przedsiębiorczą przede wszystkim potrzebne jest spojrzenie na każdą sytuację w kilku perspektyw i umiejętność zadawania pytań.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected].

  1. Zapoznajcie się z postaciami kobiet biznesu z całego świata. Odnajdźcie po jednej z każdego kontynentu.
  2. Stwórzcie ofertę partnerską/ sponsorską, którą wykorzystacie w celu nawiązania współpracy z konkretnym przedsiębiorcą/czynią.
  3. Spróbujcie założyć własny biznes- dowiedzcie się jakie formalności należy załatwić w urzędach oraz stwórzcie jego wizję i biznes plan.
0

Jak rozpocząć działalność gospodarczą?

Poniżej prezentujemy scneariusz szkolenia na temat zakładania własnej działalności gospodarczej, możeliwy do wykorzystania w pracy z wędrowniczkami.

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]

Dlaczego warto: Zajęcia poprzez dyskusję na temat zalet i wad prowadzenia własnej działalności gospodarczej oraz zapoznanie uczestniczek z procedurą zakładania własnej firmy pomogą im w podjęciu świadomego wyboru ścieżki swojej kariery zawodowej. Warsztaty pokażą, że warto brać sprawy w swoje ręce i realizować własne pomysły. Dodatkowo specjalny test pomoże uczestniczkom sprawdzić, czy mają predyspozycje do prowadzenia własnej firmy.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected].

  1. Przeprowadź analizę pod kątem potrzeb klientów/ek w ramach analizy rynku lokalnego.
  2. Sprawdź gdzie w pobliżu miejsca zamieszkania znajdują się punkty obsługi przedsiębiorców, w których dokonuje się rejestracji działalności. Uzyskaj w punkcie wszystkie formularze do założenia działalności.
  3. Udaj się do 2 placówek banku i sprawdź ofertę kont dla małych firm.
  4. Sprawdź gdzie najbliżej Twojego miejsca zamieszkania są Inkubatory Przedsiębiorczości i jaką konkretnie pomoc oferują.
0

Z czym się je CSR (społeczna odpowiedzialność biznesu)

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]

Dlaczego warto:  Społeczna odpowiedzialność biznesu jest pojęciem bardzo ważnym, a zarazem bardzo modnym w dzisiejszych czasach. Możliwości podejmowanych takich działań podczas prowadzenia biznesu, które dają zarówno korzyść dla firmy jak i dla społeczeństwa jest bardzo ważnym elementem budowania świadomości młodych ludzi. Ważne jest, aby nie tylko wzmacniać cechy przedsiębiorczości, ale także odpowiedzialności podczas prowadzenia działań także za innych. Może się wydawać, że CSR jest pojęciem, które dotyczy tylko dużych korporacji, ale jest to złudzenie. Ponieważ krzewienie idei CSR od najmniejszych działań, także ludzi młodych przyniesie wiele korzyści w przyszłości nie tylko biznesu, ale także społeczeństwa.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected].

  1. Stwórzcie swoją bazę pomysłów CSR.
  2. Odwiedźcie strony internetowe odpowiedzialnybiznes.pl i www.csrinfo.org/pl.
  3. Przeczytajcie raport Trendy CSR na 2014- wypiszcie najciekawsze dla was trendy.
  4. Nagrajcie spot z propozycją CSR wymyśloną przez was.
  5. Znajdźcie firmy w okolicy, które stosują CSR w swojej strategii.
  6. Zorganizujcie spotkanie z przedstawicielem/ką firmy, która stosuje CSR.
3+

Users who have LIKED this post:

  • avatar

Oszczędzanie drogą do bogactwa

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]

Dlaczego warto: Oszczędzanie jest jedną z umiejętności, które każdy z nas powinien opanować, szczególnie w świecie zdominowanym przez konsumpcję.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected].

  1. Przygotujcie plakat z zaprezentowaną definicją słowa „oszczędzanie”.
  2. Zastanów się nad tym, co kupujesz w ciągu miesiąca. Na czym mogłabyś oszczędzić?
  3. Porównaj ceny swoich ulubionych słodyczy w kilku sklepach. Czy ceny się różnią?
  4. Opowiedz swoim koleżankom z klasy/podwórka o różnych sposobach oszczędzania. Zapytaj o ich pomysły.
2+

Lokalny sklep czy supermarket

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]

Dlaczego warto: Coraz częściej małe osiedlowe sklepiki zostają wyparte przez wielkopowierzchniowe hipermarkety. Czy to dobrze? Jaką cenę płacimy za wygodę kupowania wszystkiego w jednym miejscu? Jakie triki stosują duże sieci handlowe, aby przyciągnąć klientów/ki? Czy produkty z hipermarketu i małego sklepu różnią się od siebie pod względem ceny i jakości? Kto korzysta na tym, że robimy zakupy w tym a nie innym sklepie? Na te i inne pytania powinny odpowiedzieć poniższe zajęcia.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected].

  1. Stwórzcie wspólnie zakupową mapę okolicy. Przy każdym sklepie wymieńcie po jednej rzeczy, dla której warto iść tam na zakupy np. „zawsze świeże owoce”, „miła obsługa” albo „ciekawe promocje”.
  2. Zaplanuj z rodzicami tygodniowe zakupy żywnościowe dla Twojej rodziny. Pomyślcie gdzie warto kupić poszczególne produkty. Zróbcie listę zakupów i sprawdźcie czy nie kupujecie przy okazji niepotrzebnych rzeczy spoza listy.
  3. Wybierz swój ulubiony produkt, który często kupujesz (np. ulubioną przekąskę lub napój). Porównaj jego ceny w okolicznych sklepach. Sprawdź, czy cena zmienia się w czasie, czy są jakieś promocje.
  4. Porozmawiajcie z osobami pracującą w małym sklepie i w hipermarkecie. Czym różnią się te dwa miejsca od strony pracownika?
  5. Wybierz się do najbliższego hipermarketu i spróbuj zaobserwować, które z omawianych technik manipulacyjnych zastosował wybrany przez Ciebie sklep.
0

Zakupy porównawcze

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]

Dlaczego warto: W sklepie kupujemy przede wszystkim „oczami”, nie zastanawiamy się jakie znaczenie mają oznaczenia na etykiecie i na półce. Często patrzymy na cenę produktu znajdującą się na półce, a później przy kasie nie sprawdzamy paragonu. Chcąc być świadomą klientką, kupujemy produkty oznaczone informacją „produkt polski”, nie zwracając uwagi na to, czy naprawdę jest wyprodukowany w Polsce. Często zastanawiamy się co oznaczają kreski na opakowaniu i jak mamy je czytać. Kupujemy produkt „+25%” nie sprawdzając realnie czy rzeczywiście jest to dla nas opłacalne. Wszystkich tych odruchów można się łatwo oduczyć szybko dokonując weryfikacji i oceny na podstawie informacji jakie mamy przed sobą w sklepie.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected].

  1. Zróbcie prezentację, gdzie pokazane będzie 10 produktów będących przykładem promocji z gratisem: przedstawcie ich ceny bez promocji i z promocją, porównajcie wyliczenia, marki oraz sklepy.
  2. Przygotujcie i spiszcie receptury produktu zakonserwowanego naturalnymi konserwantami (np. marynata z ogórka, dyni, buraka, jabłka, jajka lub kiszony produkt) z uwzględnieniem w recepturze nazwy konserwantu zgodnie z Tablicą E.
  3. Wyszukaj i opisz 10 naturalnych konserwantów, wskazując jakie mają E i gdzie występują naturalnie. Znajdź 3 produkty, gdzie te konserwanty są wskazane na opakowaniu.
  4. Zróbcie sobie na zbiórce/w klasie ucztę z naturalnych produktów: zasadźcie cebulę, żeby wypuściła szczypiorek; kupcie 1,5 l mleka nie pasteryzowanego (prosto od krowy) i zróbcie z tego mleka ser, masło lub maślankę; upieczcie chleb na zakwasie lub bułki na drożdżach. Lub wykorzystajcie swoje własne pomysły na świeże, naturalne produkty.
  5. Zaplanuj rodzinne zakupy. Porównaj produkty z różnych sklepów, zaproponuj rodzicom konkretne produkty i wyjaśnij im dlaczego wybrałaś właśnie te.
  6. Poproś rodziców o paragony z zakupów z ostatniego tygodnia, sprawdź, czy wszystkie sumy się na nich zgadzają oraz czy na paragonie znajduje się pełna nazwa sklepu.
1+

Coś z niczego czyli gotuj kreatywnie!

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]

Dlaczego warto: Każda z nas na przestrzeni lat swojego życia, podejmuje różnorodne wyzwania. Gotowanie jest jednym z nich. Im wcześniej zacznie się eksperymentować w kuchni, tym wcześniej zobaczy się, że jest to wyzwanie, które nie dość, że uczy, to dodatkowo bawi. Zajęcia nauczą uczestniczki, że warto szanować jedzenie, które pozostało w lodówce oraz że można je kreatywnie wykorzystać.

Zadania – Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected].

  1. Przygotuj dla rodziny kolację złożoną z produktów będących w lodówce. Zadbaj o ładny wygląd jedzenia oraz ciekawy smak posiłku.
  2. Zaproś koleżanki na samodzielnie przygotowany posiłek.
  3. Przygotujcie całą szóstką (grupą 4-7 osób) podwieczorek dla 10 dzieci. Zaproście na niego inne dzieci z Waszej drużyny/klasy.
  4. Poszukaj przepisów na inne sałatki. Zrób jedną z nich, wraz z osobą dorosłą, w domu.
  5. Jak nazywa się osoba, która gotuje? Znajdź taką osobę w swoim otoczeniu i przeprowadź z nią rozmowę. W czasie rozmowy zapytaj ją również, z jakich produktów najczęściej gotuje oraz jakie najbardziej lubi.
2+

Gra “Świat Zucha”

swiatzucha„Świat Zucha” to prosta gra planszowa, która pomaga zuchowi zrozumieć ścieżkę, którą będzie podążać w gromadzie, wchodzenie na wyższe stopnie zuchowego wtajemniczenia. Współzawodnictwo motywuje do zdobywania kolejnych etapów gry, ale ukazuje także indywidualny rozwój zucha.

Gra może być dostosowana do aktualnych potrzeb.

Grę można rozegrać na kursie drużynowych zuchowych/warsztatach metodycznych w celu poszerzenia wiedzy, czy wprowadzenia do tematu instrumentów metodycznych.

0

Moja przyszłość

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]

Dlaczego warto: Dzieci w wieku 4-6 klasy szkoły podstawowej bardzo często wymieniają się wśród rówieśników pomysłami, kim  chciałyby być w przyszłości. Wszystko to opiera się głównie o ich marzenia/pragnienia, które chciałyby, aby były zrealizowane. W tym celu zajęcia mają przedstawić dziewczynkom chronologie pewnych działań od marzenia do realizacji swoich marzeń. W ten sposób zobrazują sobie ciąg różnych przyszłych zdarzeń, które stoją jeszcze przed nimi.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected]).

  1. Wspólnie z koleżankami wypiszcie z jakimi osobami z zawodu chciałybyście się spotkać. Poproście wychowawczynię/ pedagożkę, aby pomogła wam zorganizować spotkanie z tą osobą.
  2. Zróbcie klasowe/drużynie spotkanie z rodzicami pod hasłem „Rodzice podzielcie się swoimi zawodami”. Poproście o pomoc wychowawcę/wychowawczynie, aby zrobić zaproszenia dla waszych rodziców, którzy na takim spotkaniu przedstawią czym się zajmują.
  3. Zaproponujcie w klasie/drużynie wyjście do jakiejś instytucji np. straż pożarna, urząd miasta itp., abyście lepiej poznali ,co dokładnie robią takie osoby w swojej pracy.
  4. Wykonaj indywidualną pracę manualną „Ja za 20 lat”, przedstawiając w niej swój przyszły zawód.
  5. Ułóż krzyżówkę, gdzie głównym hasłem będzie „przyszłość”, a pytania do krzyżówki, będą się rymowały i będą dotyczyły różnych zawodów.
5+

Zakładamy firmę!

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]

Dlaczego warto: Podczas tych zajęć dzieci poznają wartość kupowanych rzeczy, zaznajomią się z pracą w firmie na różnych działach, od produkcji po sprzedaż i badanie opinii rynku.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected].

  1. Znajdź w sklepach 5 przykładów produktów zwykłych i luksusowych, porównaj ich wygląd i cenę.
  2. Zapytaj się rodziców czy bardziej opłaca się kupować hurtowo czy detalicznie i co to oznacza?
  3. Sprawdź u siebie w domu na jakie artykuły jest u was popyt. Zaprezentuj je na zbiórce.
  4. Ułóż dalsze przygody Łezki i Śmieszka, czy przez to, że ich rodzice wprowadzili produkty luksusowe będzie im się lepiej żyło?
  5. Postaraj się odpowiedzieć na pytanie: Czy opłaca się producent(k)om obniżać ceny swoich produktów poniżej cen ich wytworzenia?
0

Nasze przedsiębiorstwo

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]

Dlaczego warto: Scenariusz przez zabawę pozwala wcielić się młodym uczestniczkom w rolę dorosłych prowadzących i pracujących we wspólnym przedsiębiorstwie. Przez zabawę uczestniczki dowiedzą się jak może działać przedsiębiorstwo. Każda będzie miała tutaj swoje zadania do wykonania – jak w dorosłym życiu, przez co wiedza znajdzie od razu zastosowanie w zabawie. Jednocześnie uczestniczki będą mogły rozwijać własną inicjatywę. Dodatkową wartością jest wykonanie ładnych przedmiotów z rzeczy, które zwykle wyrzucamy.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected].

1. Przeprowadźcie “burzę mózgów” w poszukiwaniu dobrych pomysłów na przedsiębiorstwo.
2. Przygotowane podczas zajęć przedmioty wystawcie na szkolnym kiermaszu lub aukcji dla rodziców. Zdecydujcie wspólnie na co przeznaczycie w ten sposób zarobione pieniądze.
3. Przeprowadźcie w klasie/ szkole konkurs na najciekawszą nazwę
przedsiębiorstwa. Pamiętajcie, że nazwa powinna kojarzyć się z tym co przedsiębiorstwo będzie oferować.
4. Otwórzcie szkolny punkt konsultacyjny dla młodych przedsiębiorców.

0

Czy każda praca się opłaca – kim będę w przyszłości?

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]

Dlaczego warto: Praca jest ważnym elementem życia każdego człowieka, dlatego warto od najmłodszych lat kształtować swój wybór. Kariera zawodowa odgrywa dużą rolę w realizacji celów, marzeń jaki i rozwoju człowieka, a poniższe zajęcia mają na celu ukształtować drogę do doskonałego wyboru.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected]).

  1. Przeprowadź wywiad z osobą wykonującą zawód, który chciałabyś mieć w przyszłości.
  2. Dowiedz się jakie umiejętności trzeba mieć by wykonywać zawód, w którym chciałabyś pracować, przedstaw koleżankom te umiejętności w formie rysunku lub scenki.
  3. Dowiedz się w jakich miejscach może pracować osoba wykonująca Twój wymarzony zawód, zaprezentuj listę miejsc (np. w formie rysunków) swoim koleżankom z klasy/gromady.
  4. Przygotuj dla gromady/klasy krótką zabawę, która pokaże innym dzieciom na czym polega zawód, który chciałabyś wykonywać w przyszłości.
  5. Zapytaj pięciu wybranych osób (np. z rodziny albo klasy) jaki ich zdaniem zawód najbardziej do Ciebie pasuje, dopytaj dlaczego.
2+

Jak pokazać kim się jest, czyli o sztuce autoprezentacji

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]

Dlaczego warto: Na co dzień jesteśmy oceniani przez innych. Nie zawsze ta ocena jest zgodna z tym, co myślimy o sobie i jak chciałybyśmy być postrzegane. Udział w zajęciach na temat autoprezentacji uczy, jak świadomie i zgodnie ze swoją wolą prezentować siebie oraz kreować swój wizerunek.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected]).

  1. Przygotuj min. 2 minutowe wystąpienie na dowolnie wybrany przez siebie temat. Podczas jego prezentacji nagraj się na kamerę. Obejrzyj swój występ. Oceń się. Zastanów się, co można poprawić.
  2. Obejrzyj dostępne w Internecie przykładowe Elevator Pitch np. https://www.youtube.com/watch?v=Tq0tan49rmc. Na ich podstawie zrób listę rzeczy, które warto robić oraz tych, których warto unikać podczas Elewator Pitch.
  3. Wygłoś przemówienie na dowolny temat przed innymi. Następnie poproś ich o informację zwrotną na temat tego, jak wypadłaś.
  4. Obejrzyj co najmniej jeden fimik na stronie ted.com. Spisz co było zrobione dobrze, a co można poprawić. Opowiedz o tym drużynie/klasie, prezentując wybrany filmik.
  5. Dowiedz się, jak kolory wpływają na naszą percepcję. Przygotuj plakat na ten temat, który zaprezentujesz innym.
  6. Poznaj metody zwalczania tremy. Wygłoś na ten temat prezentację dla innych.
6+

O sztuce negocjacji

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]

Dlaczego warto:  Ivan Bures porównał kiedyś grupę ludzi do zbioru różnych dążeń. Na co dzień spotykamy się z odmiennymi poglądami do naszych. Zajęcia rozwijające umiejętności negocjacji uczą, jak radzić sobie z różnicami zdań w sposób efektywny i asertywny.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected].

  1. Zastosuj w praktyce to, czego nauczyłaś się na zajęciach. Przeprowadź świadome negocjacje w życiu codziennym.
  2. Poznaj sylwetkę znanej negocjatorski.
  3. Poznaj techniki aktywnego słuchania. Podziel się swoją wiedzą z innymi.
  4. Zapoznaj inne osoby z tematem negocjacji- przeprowadź symulację w swojej grupie równieśniczej.
  5. Stwórz słowniczek negocjatorki, wytłumacz pojęcia takie jak facilitacje, mediacje, arbitraż, czy empatia.
3+

Wiem co mam robić – rozmowa rekrutacyjna

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]

Dlaczego warto: Rozmowa rekrutacyjna to moment, w którym dziewczyna występuje przed ważną publicznością i ma ją przekonać, że jest najlepszą osobą do pracy, do jakiej kandyduje. Często nawet największa wiedza nie wystarcza, żeby przekonać do siebie pracodawcę/pracowdawczynię i uzyskać wymarzoną pracę. Przećwiczona rozmowa rekrutacyjna, pozwala w trakcie naboru do pracy czuć się pewniej i swobodniej, umożliwia dużo lepszą prezentację siebie i umożliwia skupienie się na odpowiedziach.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected]).

  1. Napisz ogłoszenie rekrutacyjne, którego ty jesteś idealną docelową kandydatką. Wskaż w nim swoje mocne punkty.
  2. Przygotujcie z koleżanką scenkę przedstawiającą idealną rozmowę rekrutacyjną i ją nagrajcie.
  3. Przygotuj szablon pajacyka, który będzie miał ruchome części, pozwalające wyrazić różne uczucia.
  4. Narysuj gesty jakich należy unikać podczas rozmowy rekrutacyjnej.
0

Kim chcę zostać w przyszłości?

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]

Dlaczego warto: Start na rynku pracy dla młodej osoby bywa szczególnie trudny, jeśli wcześniej nie określi się swoich potrzeb względem przyszłości zawodowej. Dlatego warto poświęcić czas na to, aby przemyśleć, jaką chcę mieć przyszłość, jakimi umiejętnościami dysponuję oraz jak powinnam zaplanować swój rozwój. Poruszone obszary mają w szczególności obudzić w uczestniczkach motywację do odpowiedzialnego, przemyślanego i realnego (na miarę swoich możliwości) odkrycia, kim chcę i mogę być w przyszłości.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected]).

  1. Zlokalizuj w swoim mieście Biuro Karier, do którego pójdziesz po dodatkowe wskazówki, dotyczące planowania swojej kariery. Najczęściej takie biura mieszczą się przy uczelniach wyższych. Sprawdź, czy w najbliższym czasie organizowane są jakieś warsztaty, w których możesz wziąć udział.
  2. Zaproponuj klasie, swoim koleżankom wyjście do Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej, w którym doradcy/czynie zawodowi/e gromadzą i udostępniają informacje o zawodach, rynku pracy i możliwościach zdobywania kwalifikacji zawodowych oraz pomagają klientom w podejmowaniu decyzji zawodowych.
  3. Podejmij się wolontariatu w miejscu, w którym widzisz siebie w przyszłości. Wiele instytucji z chęcią przyjmuje pomoc wolontariuszy, pomóc w tym może Twoja pedagożka szkolna i/lub doradczyni zawodowa w szkole.
  4. Skontaktuj się z potencjalnym miejscem, gdzie siebie widzisz w przyszłości i dowiedz się, czy jest możliwość zrobienia spotkania/cyklu spotkań, aby dowiedzieć się czegoś więcej o danym zawodzie. Możesz w tym celu zachęcić swoje koleżanki.
  5. Weź udział w zajęciach realizowanych przez Szkolny Ośrodek Kariery.
0

HA – Harcerska Akcja (ekonomiczna)

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]

Dlaczego warto: Każda z nas lubi się bawić, często uważamy, że wiele rzeczy zrobiłybyśmy lepiej. Dzięki tej grze poznacie jakie „schody” czekają na każdą z nas podczas organizowania imprez harcerskich (i nie tylko). Dowiecie się na co należy uważać, przećwiczycie planowanie i rozliczanie kosztów wyjazdu. Dzięki temu będziecie bardzo dobrze przygotowane do działania.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected].

  1. Zaplanujcie razem z drużyną/klasą dwudniowy wyjazd, podzielcie się zadaniami: obliczcie dokładnie koszty, znajdźcie miejsce wyjazdu, przygotujcie program, zorganizujcie dojazd i wyżywienie.
  2. Zorganizujcie kilkugodzinną imprezę/grę dla zaprzyjaźnionej drużyny lub grupy koleżanek.
  3. Stwórzcie budżet obozu, policzcie ile kosztują takie rzeczy jak noclegi, wyżywienie, dojazd i program.
  4. Sprawdźcie ceny materiałów programowych potrzebnych na wyjazd lub przy codziennej pracy drużyny/klasy. Porównajcie ceny w kilku miejscach (np. sklepik osiedlowy, centrum handlowe, sklep on line, hurtownia).
1+

Zakładanie firmy – gra

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]

Dlaczego warto: Scenariusz w przystępny sposób przedstawia uczestniczkom co potrzebne jest do prowadzenia własnej działalności, wskazuje na wielość etapów przy zakładaniu własnej firmy. Przy okazji daje im też wiedzę z innych zagadnień związanych z ekonomią.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected].

  1. Dowiedzcie się co trzeba zrobić, żeby założyć własną firmę, stwórzcie prezentację, w której krok po kroku wypisane będą poszczególne etapy.
  2. Dowiedzcie się, które ze znanych firm w Waszym mieście są prowadzone przez kobiety. Zaprezentujcie te firmy na zbiórce – gdzie działają, czym się zajmują.
  3. Przeprowadźcie wywiad z kobietą, która prowadzi własną firmę. Przygotujcie listę pytań, umówcie się z taką osobą, nagrajcie wywiad.
  4. Stwórzcie pomysł na własną firmę. Na początek zaplanujcie co taka firma mogłaby oferować. Pomyślcie nad nazwą oraz marketingiem (reklamą). Sprawdźcie czy oferowany przez Was produkt/usługa jest rzeczywiście potrzebny: zróbcie krótkie badania rynku – spytajcie przynajmniej 10 osób co sądzą o Waszym pomyśle. Zastanówcie się czy i jak Wasza firma będzie spełniać warunki fair trade.
  5. Lepiej jest prowadzić własną firmę czy być zatrudnioną w czyjejś? – przeprowadźcie wywiady z kilkoma osobami, które prowadzą własną działalność i kilkoma, które pracują w większych firmach/korporacjach. Porównajcie odpowiedzi.

 

 

3+

Projektowanie firmy

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]

Dlaczego warto: Wśród kompetencji niezbędnych na współczesnym rynku pracy wyróżnić możemy umiejętność pracy w grupie oraz efektywnego planowania. Proponowane poniżej ćwiczenie pozwala sprawdzić w praktyce oba elementy, dając przestrzeń na wyciągnie wniosków. Jest też dobrym wstępem do rozmowy o zakładaniu własnej działalności.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected].

  1. Zorganizujcie debatę: za i przeciw prowadzeniu własnej działalności (porównując tę opcję z innymi możliwościami, np. pracy w czyjejś firmie lub organizacji pozarządowej).
  2. Dowiedzcie się jakie dokładnie formalności trzeba spełnić przed założeniem własnej firmy, spiszcie je w interesującej formie.
  3. Przeprowadźcie wywiady z kilkoma kobietami prowadzącymi własne firmy, spytajcie je o wyzwania, z którymi się borykają, o to co je motywuje. Pomyślcie o własnych pytaniach, które Was interesują.
  4. Sprawdźcie które firmy w Waszej okolicy są prowadzone przez kobiety. Udajcie się do choć jednej z nich, spróbujcie spotkać z właścicielką, porozmawiać o jej doświadczeniach.
  5. Pomyślcie o własnej firmie. Gdybyście miały taką zakładać – co by ona oferowała? Przeprowadźcie krótkie badania rynku pytając co najmniej 20 osób (w formie wywiadu lub ankiety) co sądzą o Waszym pomyśle. Zmodyfikujcie go na tej podstawie, jeśli trzeba. Zastanówcie się kto dokładnie będzie Waszym odbiorcom/czyniom, jak do nich trafić. Pomyślcie o promocji. Zastanówcie się nad wstępną formą budżetu – ile pieniędzy i na co byście potrzebowały?
  6. Udajcie się do inkubatorów przedsiębiorczości lub innego centrum start-upów w Waszym mieście. Dowiedzcie się co trzeba zrobić, żeby otworzyć własny start-up.
  7. Zorganizujcie spotkanie z kimś, kto właśnie otwierzył swoją firmę/start-up. Dowiedzcie się co jest dla niego/niej najlepsze w otwieraniu własnego biznesu, a co sprawia największą trudność. Spytajcie o dobre rady na przyszłość, może któregoś dnia Wy też będziecie w podobnej sytuacji.
0

Teraz Afryka – od źródeł skautingu do kontynentu przyszłości.

Dla większości Polaków Afryka ma dwa oblicza. Jedno – to miejsce chorób, konfliktów, biedy. Drugie – to egzotyka, piękne widoki i safari. Każde z tych wyobrażeń zniekształca prawdziwy obraz Afryki i buduje szkodliwe stereotypy. I choć Afryka ma swoje problemy, to jednak jest to niezwykły kontynent z wielkim potencjałem na wcale nieodległą przyszłość. Największym bogactwem Afryki są jej mieszkańcy. Już dziś co siódmy człowiek na Ziemi jest Afrykańczykiem. Zdecydowana większość to młodzi ludzie, którzy są otwarci na świat i szybko się uczą, a pomaga im w tym dynamiczny rozwój telekomunikacji i dzięki temu prawie nieograniczony dostęp do informacji.Poznawanie Afryki i afrykańskich skautów może być zarówno niezwykłą przygodą, jak i szansą na osobisty rozwój. Skorzystajcie z niej, a pomoże Wam w tym propozycja programowa „Teraz Afryka. Od źródeł skautingu do kontynentu przyszłości!”. Oprócz scenariuszy zbiórek i wskazówek metodycznych znalazło się w niej mnóstwo informacji na temat Afryki i jej mieszkańców. Chcemy Was nie tylko nimi zainteresować, ale i zainspirować do samodzielnego odkrywania tego niezwykłego kontynentu.

16+

Users who have LIKED this post:

  • avatar

Wachlarz możliwości (wersja 4.0)

Wachlarz

„Wachlarz możliwości”, czyli niektóre propozycje programowe, wspomagające realizację kierunków wyznaczonych w Uchwale XXXVIII Zjazdu Związku Harcerstwa Polskiego z dnia 8 grudnia 2013 r. w sprawie wzmocnienia działalności programowej
drużyn i gromad.

Najnowsza dostępna w Centralnym Banku Pomysłów wersja 4.0 “Wachlarza możliwości” jest ostateczna i nie będzie w przyszłości poszerzana o nowe pozycje.

5+

Kierunek przyszłość

My – wędrownicy poszukujemy, ponieważ chcemy brać odpowiedzialność za podejmowane wybory, żeby stały się tymi najlepszymi. Wybory podejmowane w obszarze naszego rozwoju zawodowego w wielu przypadkach determinują nasz stosunek do pracy – poczucie satysfakcji, spełnienia i zatarcia granicy między pasją a pracą. „Kierunek przyszłość” to propozycja wspólnych działań ujętych w trzech obszarach, które określiliśmy jako „placówki”. Każda z nich odpowiada konkretnej dziedzinie: „Mój obszar” jest związany z poznaniem siebie, „Akcja rekrutacja” dotyczy poszukiwania pracy i „Moje miejsce na rynku pracy” – „placówka” mówiąca sama za siebie.

0

BUM

Propozycja programowa o pracy z tematyką bezpieczeństwa we wszystkich grupach metodycznych. Zawiera informacje o: roli ZHP w zarządzaniu kryzysowym, zagrożeniach występujących w Polsce oraz sposobach radzenia sobie z nimi, a także metodach pracy z harcerzami ww. tematyce.

1+

Zuch Ratownik

W odpowiedzi na kursy i szkolenia przeznaczone dla harcerzy starszych i wędrowników,   powstał poradnik, który opisuje, jak zgodnie z metodyką zuchową nauczać dzieci pierwszej   pomocy. Do poradnika dołączone są plany zbiórek, piosenki, krzyżówki, rebusy i łamigłówki,   które będą pomocne w realizacji sprawności zespołowej Zucha Ratownika.

2+

Wakacje na Maksa

Celem tej propozycji jest pokazanie młodym ludziom, że wakacje to czas, który należy  spędzać aktywnie oraz bezpiecznie. Ukazanie walorów wsi oraz jej mieszkańców, a w   szczególności umiejętności, wiedzy i doświadczenia młodzieży wychowanej na wsi. Zawiera   liczne zadania oraz szczegółowe ich opisy. Kierunki programowe i zadania na NAL opisane w   tej propozycji wzbogacą bazę NAL o wartościowe działania.

0

Program Harcerstwa Starszego

Program był skierowany do ówczesnych harcerzy starszych. Miał wzbogacić pracę drużyn,  być inspiracją dla kadry. Autorzy w wyniku wielu konsultacji przygotowali 6 kierunków, które   w harcerskiej pracy powinny wzajemnie się przenikać. Do każdego kierunku przygotowano   bank pomysłów.

0

Cyferie

„CYFerie” to narzędzie adresowane do zastępów harcerskich, zastępów/patroli starszoharcerskich, zastępów/patroli wędrowniczych drużyn wędrowniczych, liczących 9-12 osób oraz gromad zuchowych. Propozycja przybliża prawa rządzące procesem cyfryzacji oraz tematy związane z nowymi technologiami.

0

Chrońmy bioróżnorodność

Propozycja opracowana przez organizacje międzynarodowe (FAO, WAGGGS, The Green Wave, YUNGA), ale zaadaptowana przez ZHP do polskich realiów. Podręcznik zawiera części: Nasza Ziemia, Nasze Powietrze, Nasza Woda, Nasz Świat oraz rozdział z materiałami i dodatkowymi informacjami (np. słowniczek). Podręcznik zachęca do zdobywania wiedzy na temat naszej planety oraz żyjących na niej organizmów. Można w nim także znaleźć opisy doświadczeń, które można samodzielnie przeprowadzić w domu.

2+

Chcę wiedzieć więcej niż wiem, umieć więcej niż umiem

Celem propozycji było przybliżenie zuchom oraz harcerzom otaczającego ich świata nauki i techniki. Dzięki realizacji zadań mogli przekonać się, że wiedza jest przydatna nie tylko w laboratorium ale także w codziennym życiu. Miała zachęcać do kreatywności, pracy nad sobą oraz odkrywania pasji.

0

Barwy Przyszłości

Mimo że ten program ma już 12 lat, ciągle jest bardzo interesującą pozycją, która może wzbogacić działania drużyny. Opiera się na czterech filarach, które są ciągle aktualne: wychowanie patriotyczne, obywatelskie i europejskie, wspieranie harcerstwa na wsi, wychowanie ekonomiczne, wzmocnienie wychowawczego charakteru organizacji.

2+