Konspekt zajęć dotyczących służby w harcerskim wychowaniu do wykorzystania podczas kursów instruktorskich (przygotowywany na potrzeby kursu przewodnikowskiego 25+) lub warsztatów dla instruktorów i drużynowych. Konspekt zawiera plan zajęć z propozycją form na rozpoczęcie i zakończenie, planszę do gry wraz z instrukcją, oraz prezentację z cytatami z literatury harcerskiej. Plansza gry opiera się o możliwe pola służby w mieście i została stworzona na podstawie mapy Katowic. Głównym celem gry jest zainspirowanie do poszukiwania pól służby w różnych miejscach.
Zajęcia zostały przygotowane dla 10-12 uczestników podzielonych na dwie grupy. Istnieje możliwość dostosowania zajęć dla większej liczby osób/grup we własnym zakresie.
Zajęcia mogą stanowić merytoryczny punkt wyjścia do realizacji treści związanych z wychowawczym i społecznym wymiarem służby z kursu przewodnikowskiego. Standard kursu zakłada jednak pełnienie służby przez uczestników kursu, wskazane jest by było to działanie przemyślane, długofalowe i oparte o dogłębną analizę potrzeb.
Autor:
phm. Olga Wazowska, Hufiec Katowice, Chorągiew ŚląskaRecenzenci
- hm. Małgorzata Szwed - Wydział Inspiracji i Poradnictwa GK ZHP
Treści:
- Zajęcia mogą stanowić merytoryczny punkt wyjścia do realizacji treści związanych z wychowawczym i społecznym wymiarem służby z kursu przewodnikowskiego. UWAGA: Standard kursu zakłada pełnienie służby przez uczestników kursu, może to być zrealizowane jako rozszerzenie bloku zajęć, lub indywidualnie.
Zamierzenia:
Po zajęciach/warsztatach/... uczestnik będzie:- rozumiał służbę, jako zasadę harcerskiego wychowania i chciał ją podejmować,
- wiedział, w jaki sposób znaleźć pole do działania i zorganizować służbę, aby posiadała zarówno wychowawczy, jak i społeczny wymiar.
Informacje organizacyjne
6
10
16
Wymagane: Zapoznanie się z konspektem, zasadami prowadzenia gry, a także znajomość tematu harcerskiej służby i umiejętność moderowania dyskusji.
Wymagania lokalowe, sprzętowe i potrzebne materiały
Miejsce:
harcówka
Warunki:
Do wyświetlenia prezentacji potrzebny komputer z rzutnikiem.
Wymagane materiały:
Kartki samoprzylepne, długopisy odpowiadające ilości uczestników, tablica lub kawałek ściany/podłogi, wydrukowana plansza gry i karty dzielnic (z załączników), oraz pozostałe załączniki. Nożyczki do wycięcia elementów planszy.
Materiały uczestnika:
-
Ubiór uczestnika:
-
Przebieg
Rozpoczęcie
"Słoneczko"
"słoneczek", ze skojarzeniami zapisanymi na samoprzylepnych
karteczkach lub brystolu w dwóch tematach:
– „służba – doświadczenia”
- „służba – skojarzenia”
Podsumowanie burzy mózgów i zapisanych rzeczy w formie dyskusji moderowanej przez prowadzącego zajęcia.
Zagadnienia:
- czy zawsze skojarzenia, które mamy z formami służby, są tym co naprawdę
doświadczyliśmy pełniąc ją w takcie harcerskiej pracy?
Jakie są rozbieżności?
Jakie są dobre przykłady?
Gra planszowa "Służba"
Przed rozpoczęciem: Należy przygotować karty dzielnic, oraz planszę gry (wraz z elementami odpowiadającymi dzielnicom, tak by “punkty służby” były zasłonięte).
Przebieg gry:
Gra dzieli się na rundy. Podczas pojedynczej rundy, każda z grup wybiera dla siebie jedną z dzielnic do odsłonięcia. Gdy dzielnice zostaną odkryte, grupy otrzymują “kartę dzielnicy”, a prowadzący zaczyna odliczać czas na odpowiedź.
W każdej dzielnicy są “punkty służby”, ich liczba różni się. Po odkryciu dzielnicy uczestnicy mają 5 min na wymyślenie dla nich możliwej formy służby wraz z określeniem pionu wiekowego, który może ją realizować. Pomysły notują na kartce.
Dodatkowo w niektórych dzielnicach są bonusy – ukryte problemy dzielnic, dla których należy zorganizować akcję społeczną o charakterze służby.
Zakończenie rundy:
Na koniec rundy grupy przedstawiają swoje pomysły, a prowadzący podlicza punktację.
Zakończenie gry:
Grę można zakończyć, gdy wszystkie dzielnice zostaną odkryte (lub wcześniej jeśli czas prowadzenia zajęć będzie tego wymagał).
Efektem dopasowania pomysłów i form do ‘punktów służby’ we wszystkich dzielnicach miasta jest stworzenie poglądowej mapy służby.
Załącznik "katowickie punkty służby charakterystyka" - zawiera specyficzne dla Katowic miejsca należące do "punktów służby" z krótkim objaśnieniem.
Gorące krzesła
Gra "gorące krzesła" wraz z krótkim komentarzem prowadzącego zajęcia do każdego z pytań, może stanowić podsumowanie wiedzy i wniosków wyciągniętych z zajęć. Jest też elementem przerywnika przed merytorycznym podsumowaniem.