Element zajęć ” Planowanie własnego rozwoju w oparciu o stopnie instruktorskie, stopnie harcerskie, uprawnienia i odznaki” na kursie przewodnikowskim wg nowych standardów wynikających z uchwały Głównej Kwatery nr 173/2017 z dnia 3 stycznia 2017 r. lub zajęcia na warsztatach instruktorskich.
Zajęcia zostały przeprowadzone na kursie przewodnikowskim w Konstantynowie Łódzkim 21.02.2015r. Ich celem było zapoznanie uczestników kursu z narzędziem jakim jest Indywidualna Ścieżka Rozwoju, pokazanie różnych sposobów planowania swojego czasu, co pozwala na wszechstronny rozwój i pogodzenie różnych ról społecznych, a także zwrócenie uwagi jak instrumenty metodyczne: stopnie, sprawności to ułatwiają. Zajęcia zostały podzielone na trzy części. Pierwsza z nich w formie gry planszowej uczy w jaki sposób należy planować rozwój harcerski – każdy gracz prowadząc rozgrywkę musi w grze zdobyć odpowiednie stopnie, ukończyć kursy żeby móc zrealizować cel bohatera, którym gra tj. zostać drużynowym, szczepowym czy instruktorem hufca. W drugiej części uczestnicy planują swój rozwój w życiu prywatnym i zawodowym, zaś w trzeciej w oparciu o wiadomości nabyte w grze – rozwój harcerski.
Autor:
pwd. Agnieszka Szuba Chorągiew Łódzka, Hufiec Łódź ŚródmieścieRecenzenci
- hm. Aleksandra Mroczek-Żulicka BOKK nr 223/2013 Chorągiew Łódzka, Hufiec Łódź Śródmieście,
- hm. Łukasz Kochowski SOKK nr 631/2015; ZOKP nr 20 Chorągiew Gdańska
Treści:
- Planowanie własnego rozwoju.
- Stopnie instruktorskie, stopnie harcerskie, uprawnienia i odznaki.
- Godzenie różnych ról społecznych.
Zamierzenia:
Po zajęciach/warsztatach/... uczestnik będzie:- znał narzędzie – Indywidualna Ścieżka Rozwoju.
- znał metody planowania swojego czasu umożliwiające rozwój we wszystkich dziedzinach życia, pozwalające na pogodzenie różnych ról społecznych.
- umiał wykorzystać w planowaniu własnego rozwoju instrumenty metodyczne: stopnie instruktorskie, harcerskie, uprawnienia, odznaki.
Informacje organizacyjne
10
20
40
Wymagania lokalowe, sprzętowe i potrzebne materiały
Miejsce:
Dowolne
Warunki:
Płaska powierzchnia potrzebna do rozłożenia gry planszowej
Wymagane materiały:
Wydrukowana, wycięta gra planszowa – wzór planszy, instrukcja, karty potrzebne do gry, pionki, kartki A3 i A4 (po 1 rodzaju dla każdego uczestnika) , kolorowy papier, kleje, nożyczki, flamastry, długopisy, brystol / szary papier (2), markery, taśma klejąca.
Przebieg
Wstęp
Wprowadzenie do tematyki IŚR – krótka dyskusja z uczestnikami – czy wiedzą, czym jest IRŚ, czy spotkali się kiedyś takim narzędziem?
Gra planszowa
W czasie gry każdy uczestnik losuje swoją kartę celu: zostanie drużynowym, szczepowym, członkiem zespołu programowego hufca, namiestnikiem etc. Na karcie celu napisane jest, co musi dana osoba zdobyć, żeby swój cel zrealizować – np. wziąć udział w kursie pwd, zamknąć próbę, jechać na kurs drużynowych etc. Jak w w/w grze planszowej uczestnicy dostają swoje pionki. Gra polega na zdobyciu określonej liczby artykułów ze sklepów znajdujących się na planszy – na zajęciach zamiast towarów w sklepach uczestnicy będą mogli zdobyć w danym miejscu – kurs pwd, drużynowych, etc. Na początku gry pionki (po 5 pionków na gracza) rozstawia się w kolejce do sklepów Na końcu kolejki staje spekulant (pionek nienależący do żadnego z graczy). Na początku każdej tury odbywa się "dostawa", polegająca na umieszczeniu w sklepach artykułów wylosowanych na kartach dostawy. Po dostawie odbywają się "przepychanki kolejkowe", polegające na przestawianiu pionków na planszy zgodnie z instrukcjami znajdującymi się na kartach kolejki. Na początku gry oprócz swoich pionków każdy gracz dostaje do wykorzystania karty kolejki, W danej turze może użyć maksymalnie 3 kart. Później pionki "zabierają" towary do domu, po czym z powrotem wracają na plansze do kolejek. Kiedy pierwszy gracz zbierze wszystkie artykuły, wygrywa grę, co ją kończy.
Po rozgrywce trwającej ok. 20 min. nastąpi podsumowanie gry, w którym uczestnikom zostanie wyjaśniony cel gry – poznanie różnych instrumentów – stopnie, kursy, zdobywanie nowych uprawnień, szkolenia, warsztaty, dzięki którym mogą dążyć do obranego przez siebie celu i wykorzystanie IŚR do dobrego zaplanowania swojej przyszłości łączącej harcerstwo z przyszłym życiem studenta/pracownika.
IŚR - wyznaczanie celów i zamierzeń
Ważną osobą w IŚR jest mentor lub mentorzy, wspierający rozwój instruktora w dążeniu do realizacji celu. Zadaniem każdego uczestnika będzie przy planowaniu wskazanie także swojego mentora/mentorów, którzy mądrą radą, dobrym słowem, wsparciem merytorycznym wesprą go w realizacji celu.
IŚR - tworzenie karty celuĆ
Prezentacja przez uczestników swoich kart.
Podsumowanie
Wypełnienie ankiety ewaluacyjnej dot. zajęć.