Uwaga!
Od 1 stycznia 2018 r. obligatoryjnie obowiązują nowe standardy kursów uchwałą Głównej Kwatery nr 173/2017 z dnia 3 stycznia 2017 r. Ten konspekt jest napisany z wytycznymi obowiązującymi do 31 grudnia 2017 r. Uważnie przejrzyj zamierzenia i upewni się, że materiał odpowiada Twoim potrzebom.
Konspekt zajęć dotyczący propozycji programowych przeprowadzony podczas warsztatów INSPiRADA, 10 kwietnia 2016 r.
Autor:
hm. Łukasz Kochowski, ZOKK, ZOKP, Chorągiew GdańskaRecenzenci
- hm. Lucyna Czechowska ZOKK, ZOKP, Chorągiew Kujawsko-Pomorska
Treści:
- propozycje programowe
Zamierzenia:
Po zajęciach/warsztatach/... uczestnik będzie:- znał cel tworzenia propozycji programowych;
- posiadał bank pomysłów na pracę z propozycjami programowymi (w kontekście wspierania drużynowego z poziomu hufca);
- umiał korzystać z Centralnego Banku Pomysłów i Wachlarzu Możliwości
Informacje organizacyjne
min
15
15
opt
20
20
maks
25
25
135 min.
Prowadzących: 1
Wymagane: znajomość propozycji programowych, doświadczenie z pracą z propozycjami programowymi, doświadczenie w tworzeniu propozycji programowych
Wymagane: znajomość propozycji programowych, doświadczenie z pracą z propozycjami programowymi, doświadczenie w tworzeniu propozycji programowych
Uwagi:
Wymagania lokalowe, sprzętowe i potrzebne materiały
Warunki:
rzutnik, dostęp do internetu
Wymagane materiały:
kartka A4 dla każdego uczestnika, flamaster dla każdego uczestnika,
Przebieg
1
10 min.
Prezentacja celu i zamierzeń zajęc
Przedstawienie prowadzącego, celu i zamierzeń zajęc
2
5 min.
Mapa myśli
Prowadzący przedstawia uczestnikom zasady tworzenia mapy myśli i zachęca do stosowanie tej formy tworzenia notatek podczas zajęć
Potrzebne materiały: Mapa myśli
3
10 min.
Czym są propozycje programowe
Tworzenie definicji pojęcia "propozycja programowa" za pomocą "mapy myśli"
4
5 min.
Podział na zespoły
Prowadzący informuje uczestników, że pod ich krzesłami przyczepione są puzzle. Ich zadaniem jest ułożenie 5 obrazów (okładek propozycji programowych)- podział na grupy
Potrzebne materiały: puzzle
5
20 min.
Propozycja programowa odpowiada na realizację celów wychowawczych
Pokazanie, że propozycja programowa odpowiada na realizację celów wychowawczych - każdy z zespołów otrzymuje jeden opis niepokojącej sytuacji , która dzieje się w drużynie. Zadaniem zespołów jest zdiagnozowanie problemu, znalezienie odpowiedniego celu wychowawczego oraz znalezienie za pomocą "Wachlarza możliwości" minimum 3 propozycji programowych, które pomogą zrealizować cel wychowawczy przez co poprawi się sytuacja w drużynie
Potrzebne materiały: Wachlarz możliwości dla każdego z zespołów; spis celów wychowawczych; opisy sytuacji
6
15 min.
Promowanie propozycji programowych wśród drużynowych
Prowadzący przydziela zespołom opis formy reklamy. Zadaniem zespołów jest stworzenie reklamy propozycji programowej skierowanej do drużynowych. Uczestnicy sami wybierają jaką propozycję programową chcą promować.
Potrzebne materiały: propozycje programowe, opisy form reklam
7
10 min.
Promowanie propozycji programowych wśród drużynowych
Zespoły prezentują swoje reklamy. Czas prezentacji maksymalnie 2 minuty na zespół.
8
10 min.
Propozycje programowe w hufcu
Burza mózgów na temat tematów, obszaru, zawartości propozycji programowej tworzonej przez hufiec
9
20 min.
Praca w hufcu z propozycjami programowymi
Dyskusja w grupach na temat dobrych praktyk pracy z propozycjami programowymi w hufcach. Przez 2-3 minuty uczestnicy dyskutują w parach, później w czwórkach a następnie w 8. Po dyskusji w grupach następuje wspólne podsumowanie dyskusji i wypisanie dobrych praktyk na pracę z propozycjami programowymi w hufcu.
10
10 min.
Centralny Bank Pomysłów
Prowadzący przedstawia funkcjonowanie CBP - w tym wyszukiwanie propozycji programowych pod kątem celów wychowawczych, kierunków programowych.
11
20 min.
Podsumowanie zajęć
Wspólne podsumowanie zajęć. Podkreślenie użyteczności narzędzia jakim są propozycje programowe oraz ważnej roli programowca w promowaniu propozycji programowych