Uwaga!
Od 1 stycznia 2018 r. obligatoryjnie obowiązują nowe standardy kursów uchwałą Głównej Kwatery nr 173/2017 z dnia 3 stycznia 2017 r. Ten konspekt jest napisany z wytycznymi obowiązującymi do 31 grudnia 2017 r. Uważnie przejrzyj zamierzenia i upewni się, że materiał odpowiada Twoim potrzebom.
Celem gry planszowej: „KOLEJKA ROZWOJU” jest poznanie etapów rozwoju psychofizyczny dzieci i młodzieży, ich szczególnych cech i charakterystycznych zachowań,i przypisanie ich do konkretnych metodyk, a także zdobycie umiejętności dopasowania cech rozwojowych do konkretnego etapu rozwoju. Uczestnicy mają za zadanie zdobycie wszystkich metodyk z karty „Kolejka rozwoju. Karta drużynowego”. Gracz, który jako pierwszy zdobędzie ostatnią z metodyk ze swojej listy – wygrywa. Warunkiem koniecznym do zwycięstwa będzie umiejętne zagrywanie kartami zagrywki.
Gra stworzona na podstawie gry planszowej pt. „Kolejka” wydawnictwo: Trefl S.A.
Autor:
phm. Joanna Ostrowska, Hufiec Poznań - Rejon, Chorągiew WielkopolskaRecenzenci
- hm. Agata Erhardt-Wojciechowska ZOKK 290/2014
Treści:
- Rozwój psychofizyczny dzieci i młodzieży
Zamierzenia:
Po zajęciach/warsztatach/... uczestnik będzie:- po zajęciach uczestnik będzie znał etapy rozwoju psychofizycznego dzieci i młodzieży,
- uczestnik będzie potrafił przełożyć poznane etapy rozwoju dzieci na pracę metodą harcerską na poszczególnych etapach,
- po zajęciach uczestnik będzie rozumiał, dlaczego każda z metodyk (grup wiekowych) musi pracować za pomocą innych form.
Informacje organizacyjne
2
5
5
Wymagane: Wiedza z zakresu rozwoju psychofizycznego dzieci i młodzieży
Wymagania lokalowe, sprzętowe i potrzebne materiały
Miejsce:
dowolne
Wymagane materiały:
Dla 5 osób:
• 30 kart zagrywki (Czuwaj!/Zastępowy wystąp!/W tył zwrot!/ Cisza nocna/A w nagrodę extra podwieczorek/Ciąg wychowawczy)
• 5 kart „kolejka rozwoju – karta drużynowego”
• 44 karty metodyk:
o 11 kart „zuch”
o 11 kart „harcerz”
o 11 kart „harcerz starszy”
o 11 kart „wędrownik”
• Ściąga (dla wszystkich uczestników lub tylko jedna na wszystkich - zależnie od decyzji prowadzącego)
• pionki (15 szt.) - dla każdego uczestnika po 3
• plansza główna
• plansze uczestników (5 szt. - każda w innym kolorze)
Przebieg
Dostawa towarów
Ustawianie pionków
Rozłożenie kart metodyk w sklepach
Zagrywki
* zagrać jedną z kart trzymanych w ręku (max. 2 w ręce). Zgraną kartę odkrytą kładzie na oznaczonym miejscu (prostokąt) w centrum planszy, po czym od razu wykonuje opisane na niej działanie
* spasować, jeśli nie chce lub nie może zagrać karty trzymanej w ręku. Po wypowiedzeniu słowa „pas” nie można więcej zagrywać w tej fazie. Na tę fazę składają się maksymalnie 2 rundy. Faza kończy się, gdy wszyscy gracze wykorzystali dostępne karty lub spasowali.
Uwaga: zgrane karty zagrywki pozostają na planszy aż do otwarcia sklepów i zabrania swoich kart metodyk.
Otwarcie sklepów
Wymiany (faza nieobowiązkowa)
UWAGI
Kartami zagrywki można ingerować w kolejkę, w której się nie stoi.