Uwaga!
Od 1 stycznia 2018 r. obligatoryjnie obowiązują nowe standardy kursów uchwałą Głównej Kwatery nr 173/2017 z dnia 3 stycznia 2017 r. Ten konspekt jest napisany z wytycznymi obowiązującymi do 31 grudnia 2017 r. Uważnie przejrzyj zamierzenia i upewni się, że materiał odpowiada Twoim potrzebom.
Zajęcia podzielone są na dwie części. W pierwszej kursanci wcielają się w rolę członków załogi przygotowującej się do wyprawy. Część ta pokazuje poszczególne etapy planowania
w drużynie harcerskiej w sposób metaforyczny. W drugiej części następuje podsumowanie i przeniesienie elementów planowania wyprawy na planowanie pracy w drużynie harcerskiej. Zajęcia mogą być przeprowadzone na świeżym powietrzu. Pierwsza część jest aktywizująca dla kursantów. W drugiej następuje przełożenie ćwiczeń na wiedzę i jej usystematyzowanie.
Autor:
hm. Artur Grendzicki, BOKK, Hufiec Toruń, Chorągiew Kujawsko-PomorskaRecenzenci
- hm. Maria Kotkiewicz, ZOKK, ZOKP, Chorągiew Śląska
- hm. Łukasz Kochowski, SOKK, ZOKP, Chorągiew Gdańska
Treści:
- Planowanie krótko - i długoterminowe
Zamierzenia:
Po zajęciach/warsztatach/... uczestnik będzie:- Rozumiał potrzebę planowania, a szczególnie planowania pracy drużyny
- Znał zasady planowania pracy drużyny (analiza sytuacji z uwzględnieniem potrzeb, definiowanie celów, budowanie zadań, zasady organizacji czasu, ocena),
- Potrafił wyznaczyć cele i zamierzenia
- Rozumiał, po co stawiamy sobie cele oraz jakie powinny one być
- Potrafił sformułować cel zachowując zasady SMART
- Wiedział, jakie znaczenie ma dla pracy drużyny realizowanie celów stawianych sobie, jako drużynowemu i drużynie
Informacje organizacyjne
12
16
Wymagane: podstawy zasad planowania
Na początku biwaku kursowego podczas, którego realizowane będą te zajęcia kursanci otrzymują bilet na statek płynący na wyspę Brownsea.
Wymagania lokalowe, sprzętowe i potrzebne materiały
Miejsce:
las, szkoła, harcówka
Wymagane materiały:
16x szary papier, 7x marker, 1x paczka pisaków, 7x nożyczki, 1 x paczka pinezek, 1x taśma klejąca, 20x małych czerwonych karteczek i 20x małych zielonych karteczek (ew. normalne kartki do pocięcia), 3x biały brystol A3, 1x mąka, 1x małe mleko, 1x jajko i cukier i olej, sznurek dratwa (na przywiązanie kijów do drzewa, by zbudować statek), 1x paczka zapałek, 1x kompas, 2x telefon polowy, 1x zabawkowe pieniądze, 16x karta do gry, 1x jabłko, 1 x nożyk, 1x prześcieradło, 1x igła i nić, 1x mała patelnia,
Materiały uczestnika:
igła i nitka, kompas, sznurek, zapałki
Przebieg
Rozpoczęcie zajęć
Pomimo odpłynięcia statku, kursanci wiedzą, że muszą dostać się na wyspę. Istnieje jeszcze jeden sposób- kursanci mają udać się w pewne miejsce- idą za prowadzącym. Ten jednak idzie okrężnymi ścieżkami, bez sensu. Po pewnym czasie wręcza kursantom mapę- cel podróży i tam udają się wszyscy na pierwszą połowę zajęć.
2. Jak się dostać na wyspę Brownsea?- wstęp
Zapoznanie się
Kursanci są podzieleni na 2 grupy (pracują w pewnej odległości od siebie). W każdej grupie dobierają się parami. W parach odrysowują swoje ciała na szarych papierach. Każda osoba wycina się, a następnie na poszczególnych częściach ciała pisze informacje o sobie, co po kolei czyta prowadzący:
głowa- największe marzenie, oczy- ulubiony film i książka, uszy- ulubiona muzyka, serce- 3 rzeczy, które kocha/ kieruje się w życiu/są dla niego ważne, prawa ręka- 3 mocne strony/ co potrafi rewelacyjnie robić, lewa ręka- 3 słabe strony/ czego nie potrafi robić, prawa noga- cel długodystansowy, lewa noga- cel krótkodystansowy, brzuch- prostokąt z zostawionym pustym miejscem w środku.
Po stworzeniu „siebie” grupy wieszają swoje osoby na drzewach we wskazanych miejscach. Następnie grupy zamieniają się miejscami i przypasowują imiona osób znajdujących się w przeciwnej grupie do stworzonych przez nich ludzików.
II) Licytacja umiejętności (13 min) za to zadanie otrzymanie cechy
Podział na zastępy. Każdy z nich dostaje po 100 punktów. Prowadzący czyta okrężnie sformułowaną pewną umiejętność (razem 5) i bierze od każdego zastępu po 10 punktów. Następnie zastępy licytują się. Zastęp, która wygra- wykonuje zadanie w ustalonym czasie. Jeśli się uda- otrzymują całość punktów. Jeśli nie- pula punktów przechodzi do następnej licytacji.
Załącznik z ćwiczeniami
Krok 2- Analiza załogi i tego, co może ją spotkać
Następnie odwracają się plecami do środka kręgu i zapisują na zielonych kartkach szanse/ możliwości, jakie mają na to, by wyprawa doszła do skutku, które podają im osoby stojące na zewnątrz kręgu.
Siedzący odwracają się do kręgu i na czerwonych kartkach piszą wspólnie słabe strony załogi.
Odwracają się znów plecami, stojący podają im, jakie zagrożenia mogą czekać na załogę, co uniemożliwi im realizację wyprawy.
Prowadzący wręcza kursantom brystol z podzielonymi 4 obszarami na mocne strony, słabe strony, szanse i zagrożenia, a oni przyklejają kolorowe kartki na odpowiednie miejsce. Plakat wieszany jest na drzewie.
Krok 3- Materiały do zdobycia, sprawy do załatwienia
Następnie odwracają się plecami do środka kręgu i zapisują na zielonych kartkach szanse/ możliwości, jakie mają na to, by wyprawa doszła do skutku, które podają im osoby stojące na zewnątrz kręgu.
Siedzący odwracają się do kręgu i na czerwonych kartkach piszą wspólnie słabe strony załogi.
Odwracają się znów plecami, stojący podają im, jakie zagrożenia mogą czekać na załogę, co uniemożliwi im realizację wyprawy.
Prowadzący wręcza kursantom brystol z podzielonymi 4 obszarami na mocne strony, słabe strony, szanse i zagrożenia, a oni przyklejają kolorowe kartki na odpowiednie miejsce. Plakat wieszany jest na drzewie.
Krok 4- Krok po kroku i czyj to krok
Wszystkie wymienione wcześniej zamierzenia układają w odpowiedniej kolejności (dostają pewne dodatkowe uwarunkowania), szacują czas ich wykonania oraz odpowiedzialną za nie osobę.
Krok 5- Przygotowania pełną parą!
1. Zbierają odpowiednią ilość szyszek.
2. Kupują w sklepie potrzebne materiały.
3. Zbierają drewno na budowę statku i konstruują go.
4. 1 osoba zszywa zakupiony dziurawy żagiel i przymocowuje do statku na maszt.
5. 1 osoba rozpala ognisko i smaży naleśniki dla każdego
6. 1 osoba podłącza telefon polowy i nawiązuje połączenie z Międzynarodowym Centrum Nawigacji Morskiej prosząc w języku angielskim o pozwolenie na przepłynięcie przez określony szlak komunikacyjny.
7. 1 osoba robi kurs nawigatora, by następnie odnaleźć punkty z danymi o nawigacji
8. 1 osoba robi kurs sternika
Po skończonym czasie, prowadzący informuje, że z instytutu meteorologii przyszedł komunikat o zbliżającym się sztormie, co uniemożliwia wypłynięcie. Rozpogodzić ma się dopiero 15 maja i wtedy wypłyną na wyspę Brownsea.
Krok 6- Podsumowanie
3. Posprzątanie miejsca zajęć i udanie się do szkoły / harcówki
4. Plan pracy drużyny harcerskiej
charakterystyka (4 min)
Każda drużyna jest specyficzna i mimo wspólnych działań, jakie różne drużyny prowadzą, do każdej należy podejść indywidualnie. Robiąc charakterystykę drużyny zdajemy sobie sprawę z tego, jak działa, kim są osoby w niej będące, jak mogą się przyczynić do jej rozwoju, czego potrzebują itp.
Prowadzący wręcza kursantom przykładową charakterystykę.
Analiza SWOT (6 min)
Uczestnicy podają przykłady do każdego z 4 obszarów analizy SWOT.
Następnie prowadzący rozdaje kartki ze swoimi przykładami, które są związane z fikcyjną drużyną. Przykłady te są także przyporządkowane do danego obszaru.
Prowadzący wręcza kursantom gotową analizę fikcyjnej drużyny.
Cele i zamierzenia (15 min)
Prowadzący tłumaczy, na czym polega zasada SMART przy formułowaniu celów.
Następnie każdy osobno na podstawie charakterystyki i analizy drużyny, pisze 5 celów, jakie postawiłby tej drużynie. Następnie każdy po kolei czyta cel, który jeszcze nie padł. Czy jest on poprawnie sformułowany ocenia jury (5 osób z kadry- każdy jest inną literką i po kolei, jeśli czytany cel spełnia daną cechę, juror pokazuje i wykrzykuje swoją literkę).
Harmonogram oraz o czym należy pamiętać przy planowaniu zbiórek (13 min).
Prowadzący omawia formę harmonogramu.
Kursanci w parach myślą nad tym, co należy uwzględnić przy planowaniu pracy drużyny. Swoje pomysły przelewają na papier w postaci wymyślonych symboli. Po wykonaniu zadania, każda para prezentuje swoje symbole- reszta domyśla się, co oznaczają. Po odgadniętym typie, kursanci wyjaśniają jego ważność.
podsumowanie jako bardzo ważny element planowania (10 min)
Podsumowanie
- Każdy z uczestników dokańcza zdanie: „Plan pracy drużyny nie jest byle świstkiem, który muszę oddać do hufca. Tworzę ten plan, bo...”
- Nowy wzór na stronie hufca
- Oddawanie namiestnikowi do akceptacji