Uwaga!
Od 1 stycznia 2018 r. obligatoryjnie obowiązują nowe standardy kursów uchwałą Głównej Kwatery nr 173/2017 z dnia 3 stycznia 2017 r. Ten konspekt jest napisany z wytycznymi obowiązującymi do 31 grudnia 2017 r. Uważnie przejrzyj zamierzenia i upewni się, że materiał odpowiada Twoim potrzebom.
Konspekt zajęć, którego głównym zadaniem jest usystematyzowanie wiedzy z zakresu wyznaczania celów i zamierzeń. Uczestnicy zajęć będą mieli również okazję zapoznać się
z matrycą logiczną oraz podejmą dyskusję nad dwiema metodami – indukcyjną i dedukcyjną.
Autor:
hm. Anna BinkowskaRecenzenci
- hm. Maria Kotkiewicz, ZOKK, ZOKP, Chorągiew Śląska
- hm. Łukasz Kochowski, SOKK, ZOKP, Chorągiew Gdańska
Treści:
- Wyznaczanie celów i zamierzeń
Zamierzenia:
Po zajęciach/warsztatach/... uczestnik będzie:- Wiedział, dlaczego warto planować
- Potrafił wyznaczyć cel wychowawczy, zamierzenie i zadanie
- Znał matrycę logiczną
Informacje organizacyjne
min
12
12
opt
16
16
maks
25
25
90 min.
Prowadzących: 1
Wymagane: Znajomość zasad planowania
Wymagane: Znajomość zasad planowania
Uwagi:
-
-
Wymagania lokalowe, sprzętowe i potrzebne materiały
Miejsce:
harcówka
Warunki:
-
Wymagane materiały:
• Papier szary, markery, flamastry
• Kserokopie materiałów dla kursantów (można przygotować spis najważniejszych zagadnień z zajęć)
Materiały uczestnika:
-
Ubiór uczestnika:
-
Przebieg
1
15 min.
Wstęp
Powitanie uczestników, podanie celu zajęć.
Jakiego rodzaju problemy mieli do tej pory z wyznaczaniem celów – każdy pisze na kartce i robimy wykres (nazywanie, odróżnianie)
Jakiego rodzaju problemy mieli do tej pory z wyznaczaniem celów – każdy pisze na kartce i robimy wykres (nazywanie, odróżnianie)
2
15 min.
Metoda indukcyjna i dedukcyjna
Uczestnicy wymyślają zadania i potem dopasowują do nich cele, druga grupa robi odwrotnie
Dyskusja nad dwiema metodami – indukcyjną i dedukcyjną.
Dla przypomnienia: METODA INDUKCJI - polega na wysnuwaniu wniosków ogólnych z wielu spostrzeżeń szczegółowych.Jest to metoda poznawcza nauk doświadczalnych.
METODA DEDUKCJI - polega na wnioskowaniu od ogółu do szczegółu. Najpierw na podstawie znanych faktów formułuje się hipotezy, a następnie sprawdza ich zgodność z rzeczywistością. Hipotezy możemy też wyprowadzać z przesłanek ogólnych, kierując się logiką powiązań między pewnymi zjawiskami, następnie zaś sprawdzamy, czy fakty potwierdzają hipotezy. Podstawą badań dedukcyjnych jest więc indukcyjna znajomość rzeczywistości.
Dyskusja nad dwiema metodami – indukcyjną i dedukcyjną.
Dla przypomnienia: METODA INDUKCJI - polega na wysnuwaniu wniosków ogólnych z wielu spostrzeżeń szczegółowych.Jest to metoda poznawcza nauk doświadczalnych.
METODA DEDUKCJI - polega na wnioskowaniu od ogółu do szczegółu. Najpierw na podstawie znanych faktów formułuje się hipotezy, a następnie sprawdza ich zgodność z rzeczywistością. Hipotezy możemy też wyprowadzać z przesłanek ogólnych, kierując się logiką powiązań między pewnymi zjawiskami, następnie zaś sprawdzamy, czy fakty potwierdzają hipotezy. Podstawą badań dedukcyjnych jest więc indukcyjna znajomość rzeczywistości.
3
45 min.
Matryca logiczna
Prezentacja matrycy logicznej - załącznik
Do wybranego celu uczestnicy układają matrycę logiczną (forma dowolna – drzewo, tabela itd.)
Prezentacja pracy par na forum
Do wybranego celu uczestnicy układają matrycę logiczną (forma dowolna – drzewo, tabela itd.)
Prezentacja pracy par na forum
4
15 min.
Podsumowanie
Podsumowanie zajęć w rundce – uczestnicy mówią, czego się nauczyli lub co ich zaskoczyło czy też przekonało do planowania
Rozdanie materiałów i podziękowanie za aktywność
Rozdanie materiałów i podziękowanie za aktywność