Konspekt bloku warsztatów INSPiRADA, które odbyły się w styczniu 2016 r.
Autor:
phm. Małgorzata Szwed, Chorągiew StołecznaRecenzenci
- hm. Natalia Gorgol, SOKK, ZOKP, Chorągiew Stołeczna
Treści:
- propozycje programowe
Zamierzenia:
Po zajęciach/warsztatach/... uczestnik będzie:- wiedział jak znaleźć odpowiednią propozycję programową
- wiedział czym jest propozycja programowa
- umiał korzystać z Centralnego Banku Pomysłów
- znał korzyści wynikające ze stosowania propozycji programowych
- znał cele wychowawcze ZHP
Informacje organizacyjne
min
6
6
opt
10
10
maks
20
20
120 min.
Prowadzących: 1
Wymagane: znajomość funkcjonowania Centralnego Banku Pomysłów, wiedza na temat istniejących propozycji programowych i kierunków wychowawczych
Wymagane: znajomość funkcjonowania Centralnego Banku Pomysłów, wiedza na temat istniejących propozycji programowych i kierunków wychowawczych
Uwagi:
Wymagania lokalowe, sprzętowe i potrzebne materiały
Miejsce:
dowolne, z dostępem do prądu
Warunki:
laptop, rzutnik, ekran
Wymagane materiały:
arkusze, markery, flipchart, kartki, długopisy, przykładowe propozycje programowe w wersji papierowej lub cyfrowej
Przebieg
1
5 min.
Wstęp
Przedstawienie się + przedstawienie uczestników .
Jak propozycje programowe widzą młodzi drużynowi - wiedzą, że istnieją, ale nie do końca wiedzą jakie są propozycje, o czym są, na jakie problemy odpowiadają. Często maja pogląd, ze korzystanie z propozycji to pokazanie braku kreatywności, wypalenia i nie posiadania wiedzy żeby zbiórkę wymyślić. Warto podać przykład z własnego doświadczenia.
2
55 min.
Uproszczona debata oksfordzka
TEZA 1: „Propozycje programowe oduczają drużynowego myśleć”
lub
TEZA 2: „Tylko słabi drużynowi korzystają z propozycji programowych”
CZAS:
przygotowanie argumentów i pytań (15 min)
czas wypowiedzi dla każdej ze stron 5 x 3 min x 2 = 15 min x 2 (30 min)
podsumowanie (5 min)
CZAS:
przygotowanie argumentów i pytań (15 min)
czas wypowiedzi dla każdej ze stron 5 x 3 min x 2 = 15 min x 2 (30 min)
podsumowanie (5 min)
Potrzebne materiały: Zasady debaty, prezentacja, kartki, długopisy
3
20 min.
Burza mózgów
Podział na 4 grupy w formie dowolnej gry ruchowej.
W 4 grupach uczestnicy odpowiadają na pytanie "Jak zachęcać drużynowych do korzystania z propozycji wykorzystujac strukturę? " . Prezentacja wypracowanych odpowiedzi, ewentualne dopisanie innych pomysłów.
W 4 grupach uczestnicy odpowiadają na pytanie "Jak zachęcać drużynowych do korzystania z propozycji wykorzystujac strukturę? " . Prezentacja wypracowanych odpowiedzi, ewentualne dopisanie innych pomysłów.
Potrzebne materiały: arkusze, markery, flipchart
4
25 min.
Gra
Podział na 4 grupy w formie dowolnej gry ruchowej.
Wprowadzenie, jak posługiwać się Wachlarzem możliwości (kilka słów o budowie, kierunkach) .
Zadaniem każdej grupy jest wyłonienie konspektu lub elementu odpowiadającego na konkretny problem związany z celem wychowawczym. W podsumowaniu: podstawy wychowawcze > z nich wynikają kierunki> te przekładają się na propozycje.
Wprowadzenie, jak posługiwać się Wachlarzem możliwości (kilka słów o budowie, kierunkach) .
Zadaniem każdej grupy jest wyłonienie konspektu lub elementu odpowiadającego na konkretny problem związany z celem wychowawczym. W podsumowaniu: podstawy wychowawcze > z nich wynikają kierunki> te przekładają się na propozycje.
Potrzebne materiały: Wachlarz możliwości (http://cbp.zhp.pl/propozycje/wachlarz-mozliwosci/), prezentacja, przykładowe propozycje programowe w wersji papierowej lub cyfrowej, historie, Podstawy wychowawcze ZHP, kartki, długopisy
5
10 min.
CBP.ZHP.PL
Omówienie i pokazanie funkcjonowania cbp.zhp.pl, dlaczego warto korzystać, czemu dobrze jest wrzucać konspekty i się nimi dzielić.
Potrzebne materiały: laptop, rzutnik, prezentacja
6
5 min.
Podsumowanie
Propozycje
- Służą one jako pomoc dla drużynowych w realizacji poszczególnych kierunków i mają zastosowanie wieloletnie a nie tu i teraz.
- Nie trzeba realizować bieżących, a takie, które pomagają w realizacji celów drużyny.
- Wzmacnianie pracy instrumentami.
- Turniej Zastępów jako przykład propozycji wzmacniającej metodę harcerską, promującej korzystanie z propozycji programowych.
- Służą one jako pomoc dla drużynowych w realizacji poszczególnych kierunków i mają zastosowanie wieloletnie a nie tu i teraz.
- Nie trzeba realizować bieżących, a takie, które pomagają w realizacji celów drużyny.
- Wzmacnianie pracy instrumentami.
- Turniej Zastępów jako przykład propozycji wzmacniającej metodę harcerską, promującej korzystanie z propozycji programowych.