Gra “Przede wszystkim nie szkodzić” to symulacja, podczas której uczestnicy mają okazję wcielenia się w rolę kadry programowo-metodycznej hufca. Ich zadaniem podczas gry jest stworzenie harmonogramu pracy hufca w taki sposób, by zapewnić jak najlepsze wsparcie programowo-metodyczne drużynowym oraz aby zaplanowane działania jak najlepiej odpowiadały na potrzeby macierzystego hufca uczestników.
Głównym celem gry jest zapoznanie uczestników z zadaniami, jakie stawia przed komendami hufców dokument „Zasady wspierania programowo-metodycznego drużynowych w ZHP”.
Przeprowadzenie gry daje również możliwość do podjęcia dyskusji odnośnie ilości zadań przewidzianych dla harcerskich komend w tym dokumencie oraz ich priorytetyzacji.
UWAGA: Podgląd załączników gry może wyświetlać się niepoprawnie w przeglądarce Firefox.
Autor:
hm. Lucyna Czechowska, ZOKK, ZOKP, Hufiec Toruń, Chorągiew Kujawsko-Pomorskahm. Agata Erhardt-Wojciechowska, ZOKK, Hufiec Pruszków, Chorągiew Stołeczna
Grafika i skład: phm. Sonia Stach, Chorągiew Stołeczna
Korekta: phm. Katarzyna Kryńska, Chorągiew Stołeczna
Recenzenci
- hm. Marta Wyszkowska, Chorągiew Białostocka
- hm. Krzysztof Wiśnioch, Chorągiew Białostocka
- hm. Aleksandra Nowak, Chorągiew Stołeczna
- członkowie Wydziału Inspiracji i Poradnictwa GK ZHP
Treści:
- Zadania komend hufców z dokumentu „Zasady wspierania programowo-metodycznego drużynowych w ZHP”.
- Tworzenia harmonogramu pracy hufca w obszarze pracy programowej oraz pracy z kadrą.
Zamierzenia:
Po zajęciach/warsztatach/... uczestnik będzie:- Znał dokument „Zasady wspierania programowo-metodycznego drużynowych w ZHP”,
- Wiedział jak stworzyć harmonogram pracy hufca w obszarze pracy programowej oraz pracy z kadrą.
Informacje organizacyjne
2
12
Wymagane: Znajomość zasad gry oraz dokumentu „Zasady wspierania programowo-metodycznego drużynowych w ZHP”.
W jeden wydrukowany egzemplarz gry może zagrać od 1 - 3 osób. Jeśli w zajęciach uczestniczy więcej osób, wydrukuj odpowiednią liczbę zestawów gry i podziel grupę na stoliki wg wcześniejszej zasady. W przypadku rozgrywania równolegle gry przy więcej niż trzech stolikach, zaleca się zaangażowanie kolejnego prowadzącego, który będzie pomagał w czuwaniu nad prawidłowym rozgrywaniem gry przez uczestników zajęć. Gra wraz z dyskusją może stanowić całe zajęcia przeznaczone na 3 godziny - autorzy zalecają przeprowadzenie gry wyłącznie wtedy, kiedy starczy czasu na dyskusję. Niezastosowanie się do powyższego zalecenia znacznie zmniejszy walor edukacyjny narzędzia.
Wymagania lokalowe, sprzętowe i potrzebne materiały
Wymagane materiały:
Zawartość zestawu do wydrukowania na JEDEN stolik (od 1 do 3 graczy):
- dwuczęściowa plansza gry (skleić),
- kartki kalendarza ułożone w stos odkryty miesiącami do góry,
- znaczniki projektu (powycinać),
- znaczniki przygotowania projektu (powycinać),
- szablon projektów specjalnych,
- mapa kompetencji,
- karta podliczania punktów,
- biurowa masa mocująca wielokrotnego użytku (guma) - 1 pasek/stolik.
Materiały uczestnika:
długopis
Przebieg
Wprowadzenie
Gra
Podsumowanie i zliczenie punktów
Dyskusja i wnioski
Gra wraz z dyskusją może stanowić całe zajęcia przeznaczone na 3 godziny - autorzy zalecają przeprowadzenie gry wyłącznie wtedy, kiedy starczy czasu na dyskusję. Niezastosowanie się do powyższego zalecenia znacznie zmniejszy walor edukacyjny narzędzia.