Uwaga!
Od 1 stycznia 2018 r. obligatoryjnie obowiązują nowe standardy kursów uchwałą Głównej Kwatery nr 173/2017 z dnia 3 stycznia 2017 r. Ten konspekt napisany jest zgodnie z wytycznymi obowiązującymi do 31 grudnia 2017 r. Uważnie przejrzyj zamierzenia i upewni się, że materiał odpowiada Twoim potrzebom.
Gra strategiczna w prosty i atrakcyjny sposób przedstawiająca kanon instrumentów metodycznych dostępnych dla wędrownika. Ukazuje przede wszystkim, że System Instrumentów Metodycznych został zaprojektowany z myślą o wszechstronnym rozwoju człowieka oraz jak wiele zwykłych działań i aktywności właściwych dla osób w tym wieku można wpisać jako zadania realizujące wymagania poszczególnych prób.
Users who have LIKED this post:
Autor:
hm. Lucyna Czechowska, ZOKK 436/2011, ZOKP/6/2011Chorągiew Kujawsko-Pomorska, Hufiec Toruń
Recenzenci
- phm. Dorota Urbanowicz Chorągiew Gdańska, Hufiec Gdańsk -Przymorze
Treści:
- System instrumentów metodycznych (jako wprowadzenie do kolejnych zajęć z poszczególnych instrumentów): - znał i umiał stosować system instrumentów metodycznych, - wiedział, jakie cele wychowawcze są realizowane przy pomocy poszczególnych instrumentów, - potrafił motywować wędrowników do zdobywania stopni, sprawności oraz realizacji zadań znaków służb.
- Sprawności mistrzowskie, odznaki, uprawnienia: - rozumiał rolę sprawności, odznak, uprawnień, - potrafił zmotywować wędrowników do zdobywania sprawności, odznak, uprawnień.
Zamierzenia:
Po zajęciach/warsztatach/... uczestnik będzie:- będzie rozumiał główne różnice pomiędzy poszczególnymi instrumentami metodycznymi odpowiednimi dla wędrowników;
- będzie znał sprawności mistrzowskie, uprawnienia i odznaki dostępne dla tej grupy wiekowej;
- będzie rozumiał wagę zrównoważonego rozwoju, ze szczególnym akcentem na pozaharcerskie sfery życia wędrownika;
- utrwali sobie symbolikę Wędrowniczej Watry;
- zyska pomysły na zadania w ramach próby wędrowniczej oraz prób na stopnie (HO i PWD);
- zrozumie, że układanie prób powinno bazować na naturalnych dla każdego wędrownika aktywnościach i zainteresowaniach (z których wiele rzeczy zrobiłby także bez próby), a ich wartością dodaną jest zbilansowanie poszczególnych sfer życia wędrownika oraz zwiększenie motywacji do rozwoju;
- zrozumie, że w próbach należy uwzględniać czynnik czasu (niektóre zadania można wykonać tylko w konkretnych miesiącach roku);
- rozwinie umiejętność strategicznego myślenia/planowania.
Informacje organizacyjne
4
8
12
Wymagane: Znajomość tematu, aby dobrze wytłumaczyć istotę poszczególnych instrumentów mtodycznych.
Jeśli graczy jest więcej niż 4 grają w zespołach. Możliwe jest granie na większą ilość osób niż 12, ale z powodu wielkości poszczególnych elementów gry oraz optymalnego procesu podejmowania decyzji w zespole bardzo niewygodne. Przy 4 graczach rozgrywka trwa około 1h 30 min, przy 8-12 około 2h.
Wymagania lokalowe, sprzętowe i potrzebne materiały
Miejsce:
Najlepiej harcówka, ale przy sprzyjających warunkach (ciepło, brak wiatru) może być także otwarta przestrzeń.
Warunki:
Najlepiej sala/wolna przestrzeń z miejscami do siedzenia i stołem, wokół którego gracze mogą się skupić.
Wymagane materiały:
- znaczniki czasu (zwykłe pionki po 6 w kolorze niebieskim, czerwonym, zielonym i żółtym);
- znacznik gracza rozpoczynającego (stojący przedmiot, najlepiej figurka, którą będą ustawiać przed sobą gracze rozpoczynający poszczególne tury);
- znacznik upływu czasu (stojący przedmiot, najlepiej figurka, która będzie wędrować wzdłuż planszy zadań sezonowych wraz z upływem kolejnych miesięcy/tur);
- wydrukowane załączniki.
Materiały uczestnika:
Długopis.
Przebieg
Uzupełnienie kart
Rozłożenie plansz
Rozłożenie kart
Zestaw gracza
Reguły gry
Rozgrywka
Podsumowanie gry
9W ramach podsumowania prowadzący powinien położyć nacisk na sprawności mistrzowskie, uprawnienia i odznaki, a także rozdać wszystkim uczestnikom gry ich wykaz dołączony do zestawu.
Pomocnym przy przeprowadzenia podsumowania może być także skorzystanie z konspektu, który określa, jakie postawy, wiedzę i umiejętności powinien zyskać uczestnik po zakończeniu gry.