Zajęcia składają się z 4 bloków tematycznych w formie 45 minutowych warsztatów na następujące tematy:
- Kategoryzacja i współzawodnictwo
- Aktywne formy kształcenia
- Opis funkcji namiestnika
- Obrzędowość namiestnictwa
Zajęcia zostały przeprowadzone podczas Kursu Namiestników “Latarnia Morska” w Chorągwi Stołecznej
Zajęcia dotyczą kilku aspektów działania namiestnika: prowadzenia zajęć na kursach drużynowych, wspieraniu drużynowych w kształceniu przybocznych i zastępowych oraz budowaniu wspólnoty instruktorskiej w namiestnictwie.
Zajęcia zostały przeprowadzone podczas Kursu Namiestników Chorągwi Stołecznej “Latarnia Morska”
Materiał przygotowany na warsztaty dla opiekunów prób. Prowadzone przez Chorągwianą Komisje Stopni Instruktorskich w ramach rozwoju instruktorskiego opiekunów prób na stopień podharcmistrza i harcmistrza. Materiał dotyczy Systemu Stopni Instruktorskich, budowaniu zadań próby, pracy opiekuna próby z kandydatem, roli opiekuna próby.
W poniższym materiale znajdziecie propozycję programu kursu drużynowych zuchowych wraz z konspektami większości zajęć, opracowaną na podstawie odbytego Kursu Drużynowych Zuchowych “Zmysły” w 2021 roku.
Druhny i Druhowie! Przed Wami drugi z trzech konspektów warsztatów poświęconych komunikacji. Komunikacja to temat bardzo rozległy, a jednocześnie wpływający na różne aspekty pracy instruktorów – od codziennej komunikacji w jednostkach, przez prowadzenie zespołów instruktorskich, po udzielanie informacji zwrotnej.
Prawie wszystkie kursy prowadzone w ZHP dotykają tematu komunikacji, ujmując różne jego aspekty. Tym cyklem warsztatów chcę zaproponować dodatkowe treści dla wszystkich tych, którzy chcą rozwijać kompetencje komunikacyjne instruktorów w swoim środowisku.
Wszystkie konspekty z serii znajdziecie pod nazwami:
- Konstruktywna komunikacja – podstawy
- Trening kompetencji komunikacyjnych
- Komunikacja w projekcie i zespole – dobre praktyki
Druhny i Druhowie! Przed Wami pierwszy z trzech konspektów warsztatów poświęconych komunikacji. Komunikacja to temat bardzo rozległy, a jednocześnie wpływający na różne aspekty pracy instruktorów – od codziennej komunikacji w jednostkach, przez prowadzenie zespołów instruktorskich, po udzielanie informacji zwrotnej.
Prawie wszystkie kursy prowadzone w ZHP dotykają tematu komunikacji, ujmując różne jego aspekty. Tym cyklem warsztatów chcę zaproponować dodatkowe treści dla wszystkich tych, którzy chcą rozwijać kompetencje komunikacyjne instruktorów w swoim środowisku.
Wszystkie konspekty z serii znajdziecie pod nazwami:
- Konstruktywna komunikacja – podstawy
- Trening kompetencji komunikacyjnych
- Komunikacja w projekcie i zespole – dobre praktyki
Druhny i Druhowie! Przed Wami trzeci z trzech konspektów warsztatów poświęconych komunikacji. Komunikacja to temat bardzo rozległy, a jednocześnie wpływający na różne aspekty pracy instruktorów – od codziennej komunikacji w jednostkach, przez prowadzenie zespołów instruktorskich, po udzielanie informacji zwrotnej.
Prawie wszystkie kursy prowadzone w ZHP dotykają tematu komunikacji, ujmując różne jego aspekty. Tym cyklem warsztatów chcę zaproponować dodatkowe treści dla wszystkich tych, którzy chcą rozwijać kompetencje komunikacyjne instruktorów w swoim środowisku.
Wszystkie konspekty z serii znajdziecie pod nazwami:
- Konstruktywna komunikacja – podstawy
- Trening kompetencji komunikacyjnych
- Komunikacja w projekcie i zespole – dobre praktyki
Druhno Drużynowa, Druhu Drużynowy,
Przedstawiamy konspekty zbiórek, dzięki którym będziesz mógł przedstawić nowy system instrumentów metodycznych Twojemu zastępowi zastępowych lub radzie drużyny. Zostały przygotowane z podziałem na metodyki- dzięki intuicyjnemu oznaczeniu plików z pewnością bez problemu zidentyfikujesz daną metodykę.
“It is only when you know a boy’s environment that you can know what influences to bring to bear.” (Robert Baden Powell)
Konspekt warsztatu dla kursu podharcmistrzowskiego, który przybliża współpracę skautową oraz korzyści, jakie niesie edukacja międzykulturowa w harcerskim wychowaniu.
Temat edukacji międzykulturowej znajdziecie w załącznikach.
1. Załącznik A – cechy metody,
2. Makieta kraje NS WOSM,
3. Załącznik B – K jak… instrukcja,
4. Załącznik C – Opisy zwyczajów „drużyn” i opis zadania wspólnego
W poniższym materiale znajdziecie propozycję programu kursu drużynowych harcerskich (plik 00 KDH Program kursu) wraz z pojedynczymi konspektami większości zajęć (numery 01-14), opracowaną na podstawie odbytych dwóch kursów zorganizowanych w Hufcu Poznań Śródmieście “Siódemka” przez Hufcowy Zespół Kadry Kształcącej “Dęby”.
Poniższe materiały zostały opracowane tak, aby można było je wykorzystać w tworzeniu dowolnego kursu drużynowych metodyki harcerskiej. Dodatkowo znajdziecie zebrane wnioski i rady na temat tego jak się przygotować do organizacji kursu w materiale: „Dziesięć rad przed rozpoczęciem przygotowania kursu!”
phm. Dorota Goraj

Gra „od zucha do wędrownika” przedstawia metodykę ciągu wychowawczego poprzez rozwój postaci. Mechanika została zaprojektowana na podstawie gry Talisman: magia i miecz . W grze mogą brać od 2-4 graczy. Celem gry jest zostanie wędrownikiem. Dodatkowym aspektem gry jest dyskusja uczestników.
Konspekt zajęć dotyczących służby w harcerskim wychowaniu do wykorzystania podczas kursów instruktorskich (przygotowywany na potrzeby kursu przewodnikowskiego 25+) lub warsztatów dla instruktorów i drużynowych. Konspekt zawiera plan zajęć z propozycją form na rozpoczęcie i zakończenie, planszę do gry wraz z instrukcją, oraz prezentację z cytatami z literatury harcerskiej. Plansza gry opiera się o możliwe pola służby w mieście i została stworzona na podstawie mapy Katowic. Głównym celem gry jest zainspirowanie do poszukiwania pól służby w różnych miejscach.
Zajęcia zostały przygotowane dla 10-12 uczestników podzielonych na dwie grupy. Istnieje możliwość dostosowania zajęć dla większej liczby osób/grup we własnym zakresie.
Zajęcia mogą stanowić merytoryczny punkt wyjścia do realizacji treści związanych z wychowawczym i społecznym wymiarem służby z kursu przewodnikowskiego. Standard kursu zakłada jednak pełnienie służby przez uczestników kursu, wskazane jest by było to działanie przemyślane, długofalowe i oparte o dogłębną analizę potrzeb.
Gra planszowa oparta jest o zasady gry w “Chińczyka”. Uczestnicy podzieleni na drużyny odpowiadające pionom metodycznym, przemierzają drogę zucha, harcerza, harcerza starszego i wędrownika przez różne formy pracy i instrumenty metodyczne odpowiednie dla danego pionu. Część form jest wspólna dla pionów, jako działania szczepu. Gra pokazuje pośrednio, jak wygląda i działa ciąg wychowawczy, oraz jaka jest rola szczepu w jego wspieraniu, co może stanowić punkt wyjścia do dalszej rozmowy na temat ciągu wychowawczego (linki do inspirujących materiałów w pliku “Rozmowy o ciągu wychowawczym po rozegraniu gry”).
Gra “Bieg po Instrument” została oparta o grę Instytutu Pamięci Narodowej – “Kolejka”. Została ona stworzona z myślą o wspomaganiu nauki stosowania instrumentów metodycznych.
Ideą gry jest przedstawienie, jakimi instrumentami w danych metodykach dysponują wychowawcy do realizowania misji Związku Harcerstwa Polskiego. Zawarte przykłady instrumentów metodycznych mają na celu przedstawienie jaką formę i skalę powinny przybrać dane narzędzia, a szczegółowość ich omówienia w trakcie zajęć jest zależna od prowadzącego i docelowej grupy odbiorców. Gra jest narzędziem wspomagających, dzięki któremu w przystępny sposób można przedstawić paletę instrumentów stosowanych w metodykach ZHP.
Mam nadzieję, że gra przyniesie dużo emocji, a przy tym sprawi dużo przyjemności.
Bieg po Instrumenty
Konspekt kursu przewodnikowskiego zorganizowanego na przełomie lat 2018/2019 przez ZKK Hufca ZHP Warszawa-Wola wraz z konspektami zajęć.
Kurs_pwd_IMPEESA_2018
Konspekt zajęć o planowaniu pracy, głównie w gromadzie/drużynie. Do poprowadzenia na kursach przewodnikowskim, drużynowych czy warsztatach o tej tematyce. Po lekkich modyfikacjach sprawdzi się także na kursie podharcmistrzowskim – wystarczy podnieść poziom ćwiczeń.
Prezentacja do zajęć została zrobiona w programie Prezi i znajduje się pod linkiem: http://prezi.com/mpwdl9aswevx/?utm_campaign=share&utm_medium=copy&rc=ex0share
Celem gry jest sprawdzenie tego, jak działa System pracy z kadrą w hufcu oraz zaplanowanie działań na przyszłość w tych obszarach, które nie funkcjonują prawidłowo. Taką ewaluację przeprowadzić powinna komenda hufca wraz z kadrą hufca (na pewno warto zaprosić do gry członków zespołów instruktorskich hufca i szczepowych, ale nic nie stoi na przeszkodzie, by w grze wzięli udział drużynowi). W zależności od wielkości hufca i grupy docelowej, grę można rozgrywać równocześnie w kilku mniejszych grupach, zaś na koniec wspólnie ją podsumować. Wnioski z przeprowadzonej gry powinny zostać wykorzystane w pracy komendy i kadry hufca np. za sprawą konkretnych działań włączonych w plan pracy hufca.
Ideał? Takich nie ma. A tym bardziej idealnego opiekuna prób! Bi-Pi mówił, że nie chodzi o to, byśmy osiągnęli nasze najwyższe ideały, lecz o to, aby były one naprawdę wysokie. Stwórzmy więc naprawdę dobry ideał opiekuna prób!
Gra jest propozycją elementu warsztatów opiekunów prób i kompleksowo skupia się na takich elementach warsztatów, jak: pracowanie z wymaganiami próby, problemy, które spotykają probanta i opiekuna, współpracy z KSI, przygotowanie probanta do spotkania z KSI oraz wiele innych aspektów, o których nie myśli się, dopóki nie trafi się na daną sytuację w rzeczywistości.

Łatwa i przyjemna forma utrwalania metody harcerskiej oraz doskonały pretekst do dyskusji o niej. Gra jest prostą karcianą formą kształceniową, którą można wykorzystać podczas zajęć na kursie.
Zajęcia przygotowane na kurs przewodnikowski, ale mogą być też wykorzystane jako niezależne warsztaty dla kadry.
Materiał kształceniowy dla przyszłych oraz początkujących podharcmistrzów. Podczas zajęć można będzie poznać podstawowe prawa, obowiązki i odpowiedzialność z zakresu prawa o stowarzyszeniach, działalności pożytku publicznego i wolontariacie, systemu oświaty, wypoczynku dzieci i młodzieży, prawa cywilnego, prawa karnego, prawa wykroczeń oraz Statutu ZHP.


Gra “Przede wszystkim nie szkodzić” to symulacja, podczas której uczestnicy mają okazję wcielenia się w rolę kadry programowo-metodycznej hufca. Ich zadaniem podczas gry jest stworzenie harmonogramu pracy hufca w taki sposób, by zapewnić jak najlepsze wsparcie programowo-metodyczne drużynowym oraz aby zaplanowane działania jak najlepiej odpowiadały na potrzeby macierzystego hufca uczestników.
Głównym celem gry jest zapoznanie uczestników z zadaniami, jakie stawia przed komendami hufców dokument „Zasady wspierania programowo-metodycznego drużynowych w ZHP”.
Przeprowadzenie gry daje również możliwość do podjęcia dyskusji odnośnie ilości zadań przewidzianych dla harcerskich komend w tym dokumencie oraz ich priorytetyzacji.
UWAGA: Podgląd załączników gry może wyświetlać się niepoprawnie w przeglądarce Firefox.
Propozycja kursu przewodnikowskiego, akredytowanego przez Szkołę Instruktorską Chorągwi Stołecznej ZHP “Iluminacja”, realizowanego w formie 2 biwaków, po 5 i 2 dni, w czasie ferii zimowych. Kurs odbył się w gospodarstwie agroturystycznym w Stoku Wiśniewskim.
Uwaga!
Od 1 stycznia 2018 r. obligatoryjnie obowiązują nowe standardy kursów uchwałą Głównej Kwatery nr 173/2017 z dnia 3 stycznia 2017 r. Ten konspekt jest napisany został na potrzeby warsztatów dla drużynowych starszoharcerskich podczas Zlotu Kadry “Na Szlaku” w 2015 r. Uważnie przejrzyj zamierzenia i upewni się, że materiał odpowiada Twoim potrzebom.
Warsztaty dla przybocznych i drużynowych starszoharcerskich podczas Zlotu Kadry 2015.
Zgodnie z uchwałą Głównej Kwatery nr 173/2017 z dnia 3 stycznia 2017 r. konspekt realizuje jedno z wielu zamierzeń kursu drużynowych starszoharcerskich, które zawarte są w bloku “Działanie drużyny”treść szczegółową:
Gra została przygotowana na Kurs Kadr Kręgów Akademickich. Jest skoncentrowaną wiedzą na temat metodyki wędrowniczej, zawiera również pytania dotyczące ruchu akademickiego. Można jednak modyfikować ją poprzez zmianę pytań w celu dostosowania do konkretnej grupy docelowej.
Zajęcia przeprowadzone podczas INSPiRADY 3.0. Głównym celem zajęć jest stworzenie banku pomysłów na pracę z propozycjami programowymi (w kontekście wspierania drużynowego z poziomu hufca) oraz ukazanie uczestnikom, że propozycje programowe wspierają realizację celów wychowawczych ZHP.
Prowadzenie form doskonalących i poradnictwa dla drużynowych zajęcia prowadzone w ramach INSPIRADY 2017.
Zajęcia przeprowadzone podczas INSPiRADY 3.0. Głównym celem zajęć jest uświadomienie osobom odpowiedzialnym za program w hufcach potrzeby pracy z programami drużyn, a także ukazanie korelacji pomiędzy sprawdzaniem programów i udzielaniu informacji zwrotnej a polepszeniem się jakości programów.
Uwaga!
Od 1 stycznia 2018 r. obligatoryjnie obowiązują nowe standardy kursów uchwałą Głównej Kwatery nr 173/2017 z dnia 3 stycznia 2017 r. Ten konspekt jest napisany zgodnie z wytycznymi obowiązującymi do 31 grudnia 2017 r. Uważnie przejrzyj zamierzenia i upewni się, że materiał odpowiada Twoim potrzebom.
Zajęcia mają na celu wypracowanie odpowiedzi na pytanie o miejsce gromady zuchowej w szczepie i hufcu oraz o znaczenie tych jednostek w pracy gromady.
Uwaga!
Od 1 stycznia 2018 r. obligatoryjnie obowiązują nowe standardy kursów uchwałą Głównej Kwatery nr 173/2017 z dnia 3 stycznia 2017 r. Ten konspekt jest napisany z wytycznymi obowiązującymi do 31 grudnia 2017 r. Uważnie przejrzyj zamierzenia i upewni się, że materiał odpowiada Twoim potrzebom.
Celem gry planszowej: „KOLEJKA ROZWOJU” jest poznanie etapów rozwoju psychofizyczny dzieci i młodzieży, ich szczególnych cech i charakterystycznych zachowań,i przypisanie ich do konkretnych metodyk, a także zdobycie umiejętności dopasowania cech rozwojowych do konkretnego etapu rozwoju. Uczestnicy mają za zadanie zdobycie wszystkich metodyk z karty „Kolejka rozwoju. Karta drużynowego”. Gracz, który jako pierwszy zdobędzie ostatnią z metodyk ze swojej listy – wygrywa. Warunkiem koniecznym do zwycięstwa będzie umiejętne zagrywanie kartami zagrywki.
Gra stworzona na podstawie gry planszowej pt. „Kolejka” wydawnictwo: Trefl S.A.

Gra karciana, której celem jest zapoznanie uczestników z kierunkami programowymi.
ZASADY GRY na slajdach: http://slideplayer.pl/slide/10854958/
Uwaga!
Od 1 stycznia 2018 r. obligatoryjnie obowiązują nowe standardy kursów uchwałą Głównej Kwatery nr 173/2017 z dnia 3 stycznia 2017 r. Ten konspekt jest napisany zgodnie z wytycznymi obowiązującymi do 31 grudnia 2017 r. Uważnie przejrzyj zamierzenia i upewni się, że materiał odpowiada Twoim potrzebom.
Prowadzący zajęcia może wykorzystać cały konspekt, jak również jego poszczególne elementy.
Na uwagę zasługuje prozaicznie zwykłe zadanie, jak gotowanie budyniu. Cała grupa ma za zadanie zaplanować ugotowanie budyniu na ognisku. Wykonanie zadania to doskonały przykład do zastosowania różnych narzędzi pomocnych w planowaniu (SWOT, diagram Gantta). Uczestnicy mają zdefiniować cele i zamierzenia, zrobić listę i podział zadań wraz z określeniem czasu, zapewnić sobie wszystkie narzędzia lub zdobyć je, wykonać i podsumować zadanie. Ma miejsce analiza zadania pod względem użytych narzędzi i osiągnięcia celu. Uczestnicy zajęć odpowiadają na pytanie – Jaki wpływ na osiągnięcie celu miały narzędzia?
Uwaga!
Od 1 stycznia 2018 r. obligatoryjnie obowiązują nowe standardy kursów uchwałą Głównej Kwatery nr 173/2017 z dnia 3 stycznia 2017 r. Ten konspekt jest napisany zgodnie z wytycznymi obowiązującymi do 31 grudnia 2017 r. Uważnie przejrzyj zamierzenia i upewni się, że materiał odpowiada Twoim potrzebom.
Konspekt jest znakomitym podsumowaniem wiedzy uczestników kursu przewodnikowskiego. Poszczególne etapy zajęć systematyzują wiedzę kursantów z zakresu SWOT, SMART, tworzenia celów, harmonogramu, a także przełożenie pozyskanej wiedzy na praktykę, czyli tworzenie programu pracy w gromadzie zuchowej. Podczas zajęć jest przestrzeń na zastanowienie się nad tym co najważniejsze, czyli czy harmonogram programu pracy realizuje wyznaczone przez nas cele.
Za pomocą tej gry uczestnicy usystematyzują swoją wiedzę z zakresu analizy SWOT oraz planowania pracy w drużynie. W celu urozmaicenia proponowanych treści uczestnicy otrzymują różnego rodzaju żetony związane z inspiracjami i obszarami (rozwoju każdego harcerza).
Element zajęć – ćwiczenie z zakresu planowania, podczas którego zostanie wykorzystana praca w grupach oraz umiejętność zarządzania czasem, zespołem i umiejętność logicznego myślenia. Zajęcia mogą być także stosowane jako przerywnik podczas innych zajęć lub jako ćwiczenie wprowadzające do zagadnień związanych z planowaniem pracy.
Konspekt zajęć wykracza poza standardowe elementy konspektów z zakresu planowania. Pokazuje także mniej standardowe narzędzia pomocne w planowaniu. Uczestnicy mają okazję zapoznać się z metodą planowania ALPEN oraz kwadratem Eisenhowera. Następnie wiedza ta zostaje przełożona na praktykę harcerską.
Uwaga!
Od 1 stycznia 2018 r. obligatoryjnie obowiązują nowe standardy kursów uchwałą Głównej Kwatery nr 173/2017 z dnia 3 stycznia 2017 r. Ten konspekt jest napisany z wytycznymi obowiązującymi do 31 grudnia 2017 r. Uważnie przejrzyj zamierzenia i upewni się, że materiał odpowiada Twoim potrzebom.
Konspekt zajęć, którego głównym zadaniem jest usystematyzowanie wiedzy z zakresu wyznaczania celów i zamierzeń. Uczestnicy zajęć będą mieli również okazję zapoznać się
z matrycą logiczną oraz podejmą dyskusję nad dwiema metodami – indukcyjną i dedukcyjną.
Uwaga!
Od 1 stycznia 2018 r. obligatoryjnie obowiązują nowe standardy kursów uchwałą Głównej Kwatery nr 173/2017 z dnia 3 stycznia 2017 r. Ten konspekt jest napisany z wytycznymi obowiązującymi do 31 grudnia 2017 r. Uważnie przejrzyj zamierzenia i upewni się, że materiał odpowiada Twoim potrzebom.
„Jesteście firmą zajmującą się organizacją ślubów i wesel. Właśnie dostaliście bardzo pilne zlecenie, jednak macie na nie wyjątkowo mało czasu. Należy załatwić wiele spraw, jak odebranie tortu z cukierni, czy umówienie się z krawcową na uszycie sukni i garnituru dla państwa młodych…”
Uwaga!
Od 1 stycznia 2018 r. obligatoryjnie obowiązują nowe standardy kursów uchwałą Głównej Kwatery nr 173/2017 z dnia 3 stycznia 2017 r. Ten konspekt jest napisany z wytycznymi obowiązującymi do 31 grudnia 2017 r. Uważnie przejrzyj zamierzenia i upewni się, że materiał odpowiada Twoim potrzebom.
Zajęcia podzielone są na dwie części. W pierwszej kursanci wcielają się w rolę członków załogi przygotowującej się do wyprawy. Część ta pokazuje poszczególne etapy planowania
w drużynie harcerskiej w sposób metaforyczny. W drugiej części następuje podsumowanie i przeniesienie elementów planowania wyprawy na planowanie pracy w drużynie harcerskiej. Zajęcia mogą być przeprowadzone na świeżym powietrzu. Pierwsza część jest aktywizująca dla kursantów. W drugiej następuje przełożenie ćwiczeń na wiedzę i jej usystematyzowanie.
Konspekt zajęć przeprowadzonych podczas styczniowej edycji INSPiRADY w 2016 r.
Uchwała nr 26/XXXVIII Rady Naczelnej ZHP z dnia 5 września 2015 r . w sprawie wskazania problemów wychowawczych, które zostaną uwzględnione w pracy wychowawczej Związku w roku harcerskim 2016/2017 i 2017/2018 wymieniła: roszczeniowość, konsumpcjonizm, oportunizm oraz malkontenctwo. Niniejsze zajęcia dotykają dwóch z nich – oportunizm i malkontenctwo. Zbiórka przewidziana dla instruktorów poziomu hufca, z niewielkimi modyfikacjami może być przeprowadzona dla innych instruktorów (w tym drużynowych) oraz wędrowników .
Konspekt bloku warsztatów INSPiRADA, które odbyły się w styczniu 2016 r.

Propozycja kursu podharcmistrzowskiego realizowanego w górach. Kurs odbył się w Pieninach i zakończył się sukcesem ponieważ był to kurs z cyklu “przeżywanych”.
Konspekt zajęć i gry karcianej o wspieraniu planowania pracy programowej na poziomie hufca zrealizowanych na warsztatach instruktorskich Inspirada 2.0.
Uwaga!
Od 1 stycznia 2018 r. obligatoryjnie obowiązują nowe standardy kursów uchwałą Głównej Kwatery nr 173/2017 z dnia 3 stycznia 2017 r. Ten konspekt jest napisany z wytycznymi obowiązującymi do 31 grudnia 2017 r. Uważnie przejrzyj zamierzenia i upewni się, że materiał odpowiada Twoim potrzebom.
Konspekt zajęć dotyczący propozycji programowych przeprowadzony podczas warsztatów INSPiRADA, 10 kwietnia 2016 r.
Każdy hufiec jest inny, niepowtarzalny, wyjątkowy. Taka sama jest praca z programem w hufcu.
Dyskusja, która będzie główną formą zajęć da możliwość wymiany doświadczeń dotyczących programu w hufcach o różnej strukturze i liczebności.
Cel zajęć: Przedstawienie modelu i wymiana doświadczeń w pracy z programem w różnych pod względem wielkości hufcach. Rola programowca, namiestników, zespołu programowego w różnych hufcach.
Element zajęć ” Planowanie własnego rozwoju w oparciu o stopnie instruktorskie, stopnie harcerskie, uprawnienia i odznaki” na kursie przewodnikowskim wg nowych standardów wynikających z uchwały Głównej Kwatery nr 173/2017 z dnia 3 stycznia 2017 r. lub zajęcia na warsztatach instruktorskich.
Zajęcia zostały przeprowadzone na kursie przewodnikowskim w Konstantynowie Łódzkim 21.02.2015r. Ich celem było zapoznanie uczestników kursu z narzędziem jakim jest Indywidualna Ścieżka Rozwoju, pokazanie różnych sposobów planowania swojego czasu, co pozwala na wszechstronny rozwój i pogodzenie różnych ról społecznych, a także zwrócenie uwagi jak instrumenty metodyczne: stopnie, sprawności to ułatwiają. Zajęcia zostały podzielone na trzy części. Pierwsza z nich w formie gry planszowej uczy w jaki sposób należy planować rozwój harcerski – każdy gracz prowadząc rozgrywkę musi w grze zdobyć odpowiednie stopnie, ukończyć kursy żeby móc zrealizować cel bohatera, którym gra tj. zostać drużynowym, szczepowym czy instruktorem hufca. W drugiej części uczestnicy planują swój rozwój w życiu prywatnym i zawodowym, zaś w trzeciej w oparciu o wiadomości nabyte w grze – rozwój harcerski.
Uwaga!
Od 1 stycznia 2018 r. obligatoryjnie obowiązują nowe standardy kursów uchwałą Głównej Kwatery nr 173/2017 z dnia 3 stycznia 2017 r. Ten program napisany jest zgodnie z wytycznymi obowiązującymi do 31 grudnia 2017 r. Uważnie przejrzyj zamierzenia i upewni się, że materiał odpowiada Twoim potrzebom.
KDSH 2013 – plan pracy kursu drużynowych przeprowadzonego na potrzeby CHŁ ZHP.
Kurs drużynowych starszoharcerskich przyjął formę 2 weekendowych biwaków oraz 1 spotkania stacjonarnego – podsumowującego i kończącego kurs. Swoją formą miał przypominać niewielką drużynę (kursową). W zależności od liczby chętnych, uczestnicy kursu są dzieleni na kilka zastępów kursowych. Zastępy przyjmują obrzędowe nazwy, wypracują kilka podstawowych el. obrzędowości; zastępowy to funkcja rotacyjna, którą kursanci przekazują sobie każdego dnia (kolejność ustali losowanie). Program kursu powstał w oparciu o Standardy kursu drużynowych starszoharcerskich.
Konspekt zajęć o kierunkach programowych, wykorzystany podczas INSPiRADY 16.01.2016r. oraz 10.04.2016r.
Blok zajęć INSPIRADA – Wspieranie planowania pracy programowej na poziomie chorągwi
Uwaga!
Od 1 stycznia 2018 r. obligatoryjnie obowiązują nowe standardy kursów uchwałą Głównej Kwatery nr 173/2017 z dnia 3 stycznia 2017 r. Uważnie przejrzyj zamierzenia i upewni się, że materiał odpowiada Twoim potrzebom.
Zajęcia przeprowadzone na warsztatach programowych INSPiRADA
Uwaga!
Od 1 stycznia 2018 r. obligatoryjnie obowiązują nowe standardy kursów uchwałą Głównej Kwatery nr 173/2017 z dnia 3 stycznia 2017 r. Ten konspekt odpowiada zamierzeniu: wiedział, gdzie szukać gotowych propozycji programowych na zajęciach kursów drużynowych “Propozycje programowe ZHP w pracy drużyny”. Uważnie przejrzyj zamierzenia i upewni się, że materiał odpowiada Twoim potrzebom.
Wiesz co to jest Scouts of the World Award albo Messengers of Peace? Wiesz jak działa World Scout Environmental Programme?
Nie? Zatem zaprasz
amy na zajęcia, w których dowiesz jak działają a wybrane propozycje programowe WOSM-u i WAGGGS-u.
Zajęcia w ramach warsztatów INSPiRADA były przeprowadzone dwukrotnie (raz dla kadry z poziomu chorągwi, drugi raz dla kadry z poziomu hufca) w związku z czym przebieg zawiera w niektórych miejscach alternatywne rozwiązania:
W wersji “chorągwianej” należy zrealizować następujące punkty przebiegu: 1-2-3-4-5-6-7.
W wersji “hufcowej” należy zrealizować następujące punkty przebiegu: 1-2-3-8-9-10-6-7.
Wersja “hufcowa” może być z powodzeniem przeprowadzona także dla drużynowych oraz, po pewnych modyfikacjach, zainteresowanych programem SWA wędrowników i akademików.
KDSH 2013 – plan pracy kursu drużynowych przeprowadzonego na potrzeby CHŁ ZHP.
Kurs drużynowych starszoharcerskich przyjął formę 2 weekendowych biwaków oraz 1 spotkania stacjonarnego – podsumowującego i kończącego kurs. Swoją formą miał przypominać niewielką drużynę (kursową). W zależności od liczby chętnych, uczestnicy kursu są dzieleni na kilka zastępów kursowych. Zastępy przyjmują obrzędowe nazwy, wypracują kilka podstawowych el. obrzędowości; zastępowy to funkcja rotacyjna, którą kursanci przekazują sobie każdego dnia (kolejność ustali losowanie). Program kursu powstał w oparciu o Standardy kursu drużynowych starszoharcerskich.
Konspekt chorągwianych warsztatów z motywacji dla drużynowych i przybocznych, który w zasadzie bez poprawek wykorzystany był następnie podczas kilku innych spotkań poświęconych motywacji dla drużynowych, szczepowych, a także kadr hufców i chorągwi.
Users who have LIKED this post:

Uwaga!
Od 1 stycznia 2018 r. obligatoryjnie obowiązują nowe standardy kursów uchwałą Głównej Kwatery nr 173/2017 z dnia 3 stycznia 2017 r. Ten konspekt jest napisany zgodnie z wytycznymi obowiązującymi do 31 grudnia 2017 r. Uważnie przejrzyj zamierzenia i upewni się, że materiał odpowiada Twoim potrzebom. Dodatkowo pamiętaj, że wcześniej zajęcia te były przypisane do kursu przewodnikowskiego. Teraz znajdziesz je w kursach drużynowych, a co za tym idzie zajęcia są bardziej sprecyzowane metodycznie.

Gra planszowa, pomagająca zrozumieć jak działa hufiec i drużyny wewnątrz niego, a poza tym rozwijająca kreatywność. Mechanika gry zmusza do dzielenia się pomysłami i kreatywnego myślenia (by wygrać!). Do wykorzystania na kursach dla przyszłej kadry, ale również dla namiestników harcerskich, czy zespołów programowych/kształceniowych Hufców.

Zbudujmy Hufiec Przewodniku zaprojektowana została dla 3-6 graczy. Każdy z nich wciela się w drużynowego/drużynową drużyny harcerskiej, i stara się w trakcie jednego roku harcerskiego zbudować jak najprężniej działającą drużynę, nie zapominając oczywiście o rozwoju osobistym.
Całość w linku poniżej lub w załącznikach podzielone na części.
ZbudujmyHufiecPrzewodniku
Prezentacja PowerPoint zawierająca 10 naczelnych zasad, jakimi powinni się kierować opiekunowie prób wędrowniczych.
Niniejszy program został zrealizowany podczas Kursu Przewodnikowskiego dla dorosłych, w jakim wzięli udział nauczyciele i klerycy. Kurs odbył się podczas letniej akacji Szkoleniowej w 2011 roku. W razie potrzeby w posiadaniu recenzentki materiału są także autorskie (niezatwierdzone) projekty standardów kursów przewodnikowskich osobno dla kleryków i osobno dla nauczycieli, które mogą być pomocne przy układaniu programów kursów dla tych grup społecznych.
Ćwiczenie dramowe dotykające problemu pracy podczas imprezy harcerskiej ze zdemotywowaną kadrą. Jego treść nawiązuje nie tylko do relacji pomiędzy szefem, a jego zespołem, ale także wartości harcerskich w życiu dorosłych członków ZHP.
Czego w kontekście tak nowomodnego terminu jak “teambuilding” można się nauczyć w Stumilowym lesie? Czy Sowa Przemądrzała, Mama Kangurzyca lub Królik mają w tej materii coś wartościowego do powiedzenia? A jeśli nawet, czy zaoferują odpowiedzi na wszystkie nurtujące Cię pytania?
Te zajęcia nie mają na celu przekazania lub usystematyzowania fachowej wiedzy odnośnie do procesów grupowych, stylów przywództwa czy motywowania. Ich intencją jest podzielenie się zestawem sprawdzonych sposobów na budowanie i kierowanie zespołem instruktorskim.
Zapraszam na spotkanie przy aromatycznej herbacie, gdzie można się będzie zasłuchać w opowieść o tym, jak traktować instruktorów, aby odkryć i wzmocnić ich lepsze “Ja”. Proponuję, aby spojrzeć na ZHP jak na wspólnotę osób o tych samych szczytnych ideałach i wspólnych celach. Nie namawiam jednak, aby wszystko co usłyszysz, zobaczysz i czego doświadczysz przyjmować jak prawdę objawioną. Każdy z nas ma swój sposób na przywództwo, ale z pewnością można się zainspirować radami opartymi o wieloletnie doświadczenie.
Uwaga!
Od 1 stycznia 2018 r. obligatoryjnie obowiązują nowe standardy kursów uchwałą Głównej Kwatery nr 173/2017 z dnia 3 stycznia 2017 r. Ten konspekt jest napisany zgodnie z wytycznymi obowiązującymi do 31 grudnia 2017 r. Uważnie przejrzyj zamierzenia i upewni się, że materiał odpowiada Twoim potrzebom.
Gra terenowa mająca na celu poznanie/doświadczenie przez uczestników różnych form pracy. Polega na odwiedzaniu przez zastęp różnych miejsc, w których do wykonania jest zadanie związane z jakąś formą pracy. Gra odatkowo jest okazją do współzawodnictwa zastępów, bo za wykonane zadania zastępy zdobywają punkty.
Gra powstała na potrzeby kursów metodycznych.
Gra ma na celu przybliżenie trybu realizacji próby instruktorskiej. Pomaga uczestnikowi gry wdrożyć się w system próby. Zadania z Karty próby są adekwatne do opisu postaci oraz spełniają wymagania opisane w Systemie Stopni Instruktorskich dla stopnia przewodnika/przewodniczki. Gra skupia się na elementach dokumentacji próby. Dobrze dobrana dokumentacja jest istotna z punktu widzenia Komisji Stopni Instruktorskich. Po za systemem realizacji próby (zbieranie konspektów, zdjęć, opinii itp.) uczestnik poznaje warunki zamknięcia próby (opinia komendanta, opiekuna; stopień HO; raport z przebiegu próby, ukończenie KPP). Można ją wykorzystać na zbiórce drużyny wędrowniczej, kręgu akademickiego czy kręgu instruktorskiego, a także w kształceniu – na seminarium opiekunów prób instruktorskich, warsztatach dla realizujących próby przewodnikowskie, czy jako DODATKOWE zajęcia na kursie przewodnikowskim oraz kursie drużynowych wędrowniczych, wykraczające poza standardy tych kursów.
Uwaga!
Od 1 stycznia 2018 r. obligatoryjnie obowiązują nowe standardy kursów uchwałą Głównej Kwatery nr 173/2017 z dnia 3 stycznia 2017 r. Ten konspekt jest napisany zgodnie z wytycznymi obowiązującymi do 31 grudnia 2017 r. Uważnie przejrzyj zamierzenia i upewni się, że materiał odpowiada Twoim potrzebom.
Dydaktyczna gra karciana z zakresu bezpieczeństwa jest przeznaczona dla uczestników kursu przewodnikowskiego – może służyć jako element uzupełniający zajęcia na temat podstawowych zasad i przepisów dot. bezpieczeństwa. Uczestnicy powinni posiadać podstawową wiedzę z tego tematu.

Ćwiczenie ukazujące trudność współpracy w zespole, gdzie każdy chce dowodzić. Przyczynek do dyskusji jak jednocześnie rozwijać w sobie cechy dobrego lidera i być wodzem dla swojej drużyny oraz umiejętność współpracy w grupie podobnych sobie liderów i być konstruktywnym członkiem namiestnictwa lub innych hufcowych zespołów i ciał.
Ćwiczenie powstało z myślą o kursie przewodnikowskim, ale może być z powodzeniem wykorzystane także na innych formach kształcenia poruszających dano zagadnienie.
Users who have LIKED this post: