GRA JAKO FORMA PRACY W OBSZARZE PROGRAMU I KSZTAŁCENIA

Droga Druhno! Drogi Druhu!

W myśl idei stopnia harcmistrza/harcmistrzyni, która od ponad roku towarzyszy mi w niemal każdym momencie mojej harcerskiej drogi oraz dojrzałego życia, chciałabym podzielić się własnymi doświadczeniami i oddaję w Wasze ręce mój mały dorobek harcerski. Co tu znajdziecie? Na pewno kilka moich spostrzeżeń dotyczących tworzenia gier, które przydadzą się zarówno w obszarze programu, jak i kształcenia oraz pomysły na ciekawe formy, jakie udało mi się wdrożyć w praktyce na obozach harcerskich i kursach zastępowych, przybocznych i drużynowych. W tym krótkim poradniku postanowiłam umieścić 6 konspektów, które przedstawiają różnorodne gry, które opracowałam na potrzeby mojego środowiska. Pierwsze trzy z nich dotyczą obszaru pracy programowej, pozostałe to gry kształceniowe.  Mam nadzieję, że dla kogoś z Was znalezione tu pomysły będą inspiracją do działania i przydadzą się w pracy we własnym środowisku.

0

Śladami starego wilka i jego watahy – czyli socjalizacja po harcersku.

Poradnik jest poszerzeniem wiedzy dla każdego instruktora po kursie przewodnikowskim i drużynowych.

W materiale jest odniesienie do cech i  elementów metody. Zostały w nim również opisane cechy, które mogą być bardziej zrozumiałe dla młodego instruktora dopiero uczącego się systemu.

0

Podstawy wiedzy psychologiczno-pedagogicznej dla instruktora

Poradnik ma na celu przekazanie instruktorom (instruktorkom)  – szczególnie drużynowym – podstaw wiedzy psychologiczno-pedagogicznej, która może przydać się podczas działalności wychowawczej. Porusza on, w sposób podstawowy,  następujące tematy:

1) Jak zwracać uwagę wychowankowi w konstruktywny sposób;

2) Jak “pocieszać” podopiecznych;

3) Jak działają nagrody i kary (konsekwencje);

4) Jak reagować w sytuacjach trudnych – samookaleczanie, myśli samobójcze, przemoc domowa;

5) Jak można wykorzystać “asertywność” w zapobieganiu problemom wychowawczym;

6) Jak w proces wychowawczy włączyć zastępowych i młodych przybocznych.

0

Dokąd zabieramy małych podróżników?

Czyli przemyślenia po lekturze propozycji programowej „Kierunek Azja”, własnych przeżyciami poparte

 

Druhu drużynowy, Druhno drużynowa!

Czy zdarzało Ci się w ramach zbiórek zabierać swoje zuchy czy harcerzy w podróż
do odległych krajów? Wyobraźnia to niesamowita siła, dzięki której nie stoją nam
na przeszkodzie ani granice państw, ani strefy czasowe, ani tysiące kilometrów wędrówki, by przeżywać harcerską przygodę na drugim krańcu globu. W bezpiecznej przestrzeni harcówki możemy przenieść się w mroźne odstępy Jakucji, nie odmrażając sobie uszu, przejść wszerz pustynię Gobi bez ani jednego odcisku czy zanurzyć się w tłocznym targowisku w centrum Delhi.

Pewnie niejedną taką podróż masz za sobą. Wśród propozycji programowych ZHP możesz znaleźć wiele pomysłów na to, jak taką podróż zorganizować, przybliżają miejsca słabo odkryte, a w które warto zabrać swoją gromadę lub drużynę. Dzisiaj nie opowiem Ci
o miejscach, ale o czymś trochę obok – o odpowiedzialnym podróżowaniu. Zapraszając swoich podopiecznych w podróż oczami wyobraźni, są pewne rzeczy o których jako przewodnik tych podróży dobrze, byś wiedział(a). Być może dzięki tej wiedzy Twoi harcerze oraz zuchy nie tylko przeżyją przygodę, lecz również nauczą się doceniać i szanować różnorodność szerokiego świata, z całym barwnym kalejdoskopem jego kultur.

0

Nasz Bohater. Poradnik prowadzenia kampanii “Bohater” w jednostce organizacyjnej ZHP, hufcu, chorągwi.

okładka

Czuwaj! Pomysł na napisanie poradnika pojawił się podczas rozpisywania próby na stopień harcmistrzyni, tak jest to moje zadanie na próbę! Harcmistrz powinien opracować i upowszechnić materiał programowo-metodyczny jako wkład w dorobek Związku Harcerstwa Polskiego. Szukałam takiej tematyki, której opracowanie przede wszystkim jest potrzebne w naszych środowiskach, w której mogłabym podzielić się doświadczeniem oraz jest dla mnie interesująca. Drużyna, której byłam opiekunem,
a wcześniej drużynową swoją kampanię „Bohater” rozpoczęła
w roku harcerskim 2016/2017 i zakończyła w grudniu 2017.
Był to pełen wyzwań, przygód i radości czas dla drużyny,
którego nagrodą było odzyskanie zagubionego w ponad 20-letniej historii drużyny imienia!
Cały poradnik opracowałam sama, wykorzystując jedynie gotowe plany kampanii „Bohater”, które pozyskałam ze stron internetowych jednostek harcerskich ZHP lub zostały mi udostępnione przez szefów/ przedstawicieli jednostek. Wykorzystałam oraz przedstawiłam je w poradniku w całości
lub części bez ujawniania konkretnych nazw jednostek ZHP.

Mam nadzieję, że efekt mojej pracy spełni Wasze oczekiwania i będzie ogromną inspiracją – pomoże postawić ważny krok dla jednostki, a mianowicie przyjęcie imienia wartościowej wychowawczo postaci historycznej.

 

Powodzenia w kampanii „Bohater” oraz pracy z Bohaterem!

0

Praca jednostek harcerskich w małych miejscowościach – poradnik

Poradnik skierowany jest zarówno do drużynowych, jak i kadry na poziomie szczepu lub hufca. Praca jednostek harcerskich w mniejszych miejscowościach różni się od funkcjonowania w mieście. Jak wykorzystać szanse związane z działaniem poza ośrodkiem miejskim? Z jakimi problemami borykają się instruktorzy w mniejszych miejscowościach?

Poradnik podzielony jest na 3 rozdziały, które dotyczą pracy z kadrą, kształcenia, a także komunikacji i promocji.

0

Poradnik dla organizatorów form puszczańskich

Jednym z najważniejszych wydarzeń w kalendarzu każdego harcerza jest obóz, będący podsumowaniem całorocznej pracy zastępu, drużyny, szczepu, hufca… To właśnie na Harcerską Akcję Letnią z niecierpliwością czeka większość harcerzy działających w szeregach Związku Harcerstwa Polskiego.

Każdy z nas ma inne upodobania, każdy z nas inaczej wyobraża sobie idealną formę obozowiska, w którym ma spędzić kilka, kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt dni i nocy. Obozowisko może przybierać różne kształty, być zlokalizowane w najróżniejszych miejscach. Ilość dostępnych typów namiotów, pomysłów na pionierkę obozową może przyprawić o ból głowy. I słusznie! Dzięki temu każdy z organizatorów może przygotować obozowisko na miarę potrzeb i możliwości swojego środowiska.

Jednym z najstarszych typów obozowisk są tak zwane obozy puszczańskie. Mowa oczywiście o obozach, które ograniczają swój kontakt z cywilizowanym sprzętem do minimum. Niegdyś były one codziennością, dziś posiadają unikatową wartość. To właśnie o tego typu formach wypoczynku letniego będzie można przeczytać w tym poradniku.

Gorąco zachęcam do lektury!

0

Tworzenie nowego środowiska harcerskiego w mieście gdzie nie ma harcerstwa od lat

Czuwaj!
Czy wiesz, jakim wyczynem jest stworzyć coś zupełnie na nowo?
Czy chciałbyś zrobić coś wyjątkowego i zostać liderem w miejscowości, w której nie ma ruchu harcerskiego?
Jako instruktorzy, drużynowi chcemy, aby cała służba harcerska jako wychowawczy ruch trafiał do dzieci i młodzieży w każdym miejscu. Są takie miejscowości, gdzie nie ma ani jednej gromady czy drużyny
Jeżeli chciałbyś stworzyć własne środowisko, zapraszamy Cię do przeczytania cyklu artykułów na temat powrotu do ruchu harcerskiego tam, gdzie go nie ma .
Autorem artykułów jest instruktor Dolnośląskiego Referatu Harcerskiego – phm. Gilbert Tomal, a cała seria została napisana na bazie jego doświadczeń z powracającym harcerstwem
0

Poradnik Smacznych zbiórek

Nie ma w życiu nic lepszego, jak łączenie kilku swoich pasji, by ludziom żyło się lepiej.

Zauważyłem spadek aktywności w zbiórkach zewnętrznych, na biwakach czy obozach. Coraz częściej zdarza się, że harcerze idą na łatwiznę, bo nikomu się nie chce wychodzić poza strefę komfortu. Może i mocne słowa, natomiast są to tylko moje
obserwacje i oczywiście mogę się mylić. Niemniej jednak wpadłem na pomysł jak za pomocą swojej wiedzy i doświadczenia stworzyć
coś, co będzie swego rodzaju wspomagaczem i zachętą. Mówi się, że przez żołądek do serca, a wiadomo że w życiu nie ma bardziej sensualnej rzeczy niż jedzenie. Zwłaszcza takie wspólnie przygotowane i spożyte w towarzystwie.

Stąd pomysł na poradnik.

Może nie jest to zbiór konspektów, ale na pewno też nie zwykła książka kucharska. Zależało mi bowiem, żeby tym poradnikiem zachęcić, ale oprócz tego żeby sami się nie zniechęcili. To zbiór wskazówek, od czego zacząć, jak działać krok po kroku od podjęcia decyzji o takiej zbiórce, przez przygotowanie się na wyjście,
przygotowywanie produktów, ale też rodziców na tego typu zbiórkę. O uwzględnianiu różności jak np. wegetarian, osób bezglutenowych,
uczulonych, czy po prostu na diecie, bo przecież nie ma nic gorszego od patrzenia na jedzących ludzi, samemu będąc głodnym. Są tu więc również przepisy, ale także mini poradnik zawierający wskazówki krok po kroku, sposoby układania ognisk, jak zadbać o zbilansowany posiłek, jak nikogo nie otruć, pierwsza pomoc przy poparzeniu, przecięciu nożem i zadławieniu, oraz oczywiście jak połączyć to z życiem ekologicznym dbając o naturę.

0

Poradnik – jak zorganizować biwak drużyny harcerskiej?

Biwak drużyny to czas kiedy możemy zrobić rzeczy, które nie zawsze możliwe są podczas zbiórek – takie jak wieczorne ognisko czy gra nocna. Czas, który spędzimy na biwaku powinien być przeżyciem, które wzmocni więzi i wspólnotę w drużynie. Jednak jak zorganizować takie wydarzenie?

Odpowiedź na to pytanie znajdziecie w tym krótkim poradniku.

0

Poradnik Obozów Wędrownych

Istotą wędrownictwa – jak sama nazwa wskazuje – jest wędrowanie. Może ono przejawiać się w wielu różnych formach w zależności od pory roku, długości wędrówki, sposobu, w jaki się przemieszczamy czy celu, jaki przed sobą stawiamy. Jak dobrze zaplanować te formy pracy? Postanowiliśmy zebrać w jedno kompendium różne poradnictwa i artykuły, jakie pojawiały się na ten temat, aby ułatwić Wam ich organizowanie.

0

Zuchowe Wieści – Zima 2021/2022

Zw zima okładka tytułowa

W numerze:

Czujnik na …. zimowe planowanie

Materiały dla drużynowych o wojnie na Ukrainie, m.in jak rozmawiać z zuchami

Z teki metodyka: pożyteczne prace, praca z gwiazdkami zuchowymi, dobre praktyki namiestnictw

Skarbiec inspiracji: współzawodnictwo gromad, trop ludzi zimy, sprawność indywidualna

0

ZHP dla Ukrainy – metodyka wędrownicza

Banner kopia

Druhno Drużynowa, Druhu Drużynowy!

Oddajemy w Twoje ręce materiały, które mamy nadzieję, że przydadzą Ci się w Twojej codziennej harcerskiej pracy w tej jakże nietypowej dla wszystkich sytuacji, jaką jest wojna w Ukrainie. Pod tym linkiem znajdziesz folder dedykowany metodyce wędrowniczej, w którym będą się pojawiać nowe materiały: ZHP dla Ukrainy – metodyka wędrownicza

Zanim jednak przejdziemy do omawiania zawartości folderu zachęcamy Cię do zapoznania się z artykułem Zespołu ds. Wsparcia Psychologicznego poruszającego kwestię w jaki sposób rozmawiać o wojnie z harcerzami starszymi: https://zhp.pl/2022/jak-rozmawiac-o-wojnie-wedrownicy/

Być może przydatny będzie również zbiór pytań i odpowiedzi, które mogły się pojawić w Twojej głowie w związku z wojną – tutaj odsyłamy do materiału przygotowanego przez Wydział Wsparcia Metodycznego https://zhp.pl/ua-faq-dla-druzynowych

Co znajdziesz w paczce metodycznej?

1. Propozycje tropów, odnoszące się do obecnej sytuacji w Ukrainie, które możesz zaproponować swoim wędrownikom do realizacji.

2. Sprawności, które możesz zaproponować wędrownikom wraz z sugestią, w których zadaniach można nawiązać do bieżącej sytuacji.

3. Propozycje służby dla wędrowników.

4. Dobre myśli do wydrukowania i dzielenia się nimi z Ukraińcami (do druku dwustronnego).

5. Propozycje programowe, z których możesz czerpać inspiracje na nadchodzące zbiórki.

0

ZHP dla Ukrainy – metodyka starszoharcerska

Banner kopia

Druhno Drużynowa, Druhu Drużynowy!

Oddajemy w Twoje ręce materiały, które mamy nadzieję, że przydadzą Ci się w Twojej codziennej harcerskiej pracy w tej jakże nietypowej dla wszystkich sytuacji, jaką jest wojna w Ukrainie. Pod tym linkiem znajdziesz folder dedykowany metodyce starszoharcerskiej, w którym będą się pojawiać nowe materiały: ZHP dla Ukrainy – metodyka starszoharcerska

Zanim jednak przejdziemy do omawiania zawartości folderu zachęcamy Cię do zapoznania się z artykułem Zespołu ds. Wsparcia Psychologicznego poruszającego kwestię w jaki sposób rozmawiać o wojnie z harcerzami starszymi: https://zhp.pl/2022/jak-rozmawiac-o-wojnie-harcerze-starsi/

Być może przydatny będzie również zbiór pytań i odpowiedzi, które mogły się pojawić w Twojej głowie w związku z wojną – tutaj odsyłamy do materiału przygotowanego przez Wydział Wsparcia Metodycznego https://zhp.pl/ua-faq-dla-druzynowych

Co znajdziesz w paczce metodycznej?

1. List do rodziców swoich harcerzy starszych w wersji edytowalnej (pamiętaj, aby zmienić nagłówek, datę i swój podpis!).

2. Propozycje tropów, odnoszące się do obecnej sytuacji w Ukrainie, które możesz zaproponować swoim harcerzom starszym do realizacji.

3. Sprawności, które możesz zaproponować swoim podopiecznym wraz z sugestią, w których zadaniach można nawiązać do bieżącej sytuacji.

4. Sugestie, w jaki sposób podczas realizacji zadań z prób na stopnie starszoharcerskie można podejść do zadań, aby nawiązywały do bieżącej sytuacji związanej z wojną w Ukrainie.

5. Propozycje służby dla harcerzy starszych.

6. Gawędę, którą możesz rozpocząć zbiórkę.

7. Dobre myśli do wydrukowania i dzielenia się nimi z Ukraińcami (do druku dwustronnego).

8. Propozycje programowe, z których możesz czerpać inspiracje na nadchodzące zbiórki.

0

ZHP dla Ukrainy – metodyka harcerska

Banner kopia

Druhno Drużynowa, Druhu Drużynowy!

Oddajemy w Twoje ręce materiały, które mamy nadzieję, że przydadzą Ci się w Twojej codziennej harcerskiej pracy w tej jakże nietypowej dla wszystkich sytuacji, jaką jest wojna w Ukrainie. Pod tym linkiem znajdziesz folder dedykowany metodyce harcerskiej, w którym będą się pojawiać nowe materiały: ZHP dla Ukrainy – materiały harcerskie

Zanim jednak przejdziemy do omawiania zawartości folderu zachęcamy Cię do zapoznania się z artykułem Zespołu ds. Wsparcia Psychologicznego poruszającego kwestię w jaki sposób rozmawiać o wojnie z harcerzami: https://zhp.pl/2022/jak-rozmawiac-o-wojnie-harcerze/

Być może przydatny będzie również zbiór pytań i odpowiedzi, które mogły się pojawić w Twojej głowie w związku z wojną – tutaj odsyłamy do materiału przygotowanego przez Wydział Wsparcia Metodycznego https://zhp.pl/ua-faq-dla-druzynowych

Co znajdziesz w paczce metodycznej?

1. List do rodziców swoich harcerzy w wersji edytowalnej (pamiętaj, aby zmienić nagłówek, datę i swój podpis!).

2. Propozycje tropów, odnoszące się do obecnej sytuacji w Ukrainie, które możesz zaproponować swoim harcerzom do realizacji.

3. Sprawności, które możesz zaproponować swoim podopiecznym wraz z sugestią, w których zadaniach można nawiązać do bieżącej sytuacji.

4. Sugestie, w jaki sposób podczas realizacji prób na stopnie harcerskie można podejść do idei stopni, aby nawiązywały do bieżącej sytuacji związanej z wojną w Ukrainie.

5. Propozycje służby dla harcerzy.

6. Gawędę, którą możesz rozpocząć zbiórkę.

7. Dobre myśli do wydrukowania i dzielenia się nimi z Ukraińcami (do druku dwustronnego).

8. Propozycje programowe, z których możesz czerpać inspiracje na nadchodzące zbiórki.

0

ZHP dla Ukrainy – metodyka zuchowa

Banner kopia

Druhno Drużynowa, Druhu Drużynowy!

Oddajemy w Twoje ręce materiały, które mamy nadzieję, że przydadzą Ci się w Twojej codziennej harcerskiej pracy w tej jakże nietypowej dla wszystkich sytuacji, jaką jest wojna w Ukrainie. Pod tym linkiem znajdziesz folder dedykowany metodyce zuchowej, w którym będą się pojawiać nowe materiały: ZHP dla Ukrainy – materiały zuchowe

Zanim jednak przejdziemy do omawiania zawartości folderu zachęcamy Cię do zapoznania się z artykułem Zespołu ds. Wsparcia Psychologicznego poruszającego kwestię w jaki sposób rozmawiać o wojnie z zuchami: https://zhp.pl/2022/jak-rozmawiac-o-wojnie-zuchy/

Być może przydatny będzie również zbiór pytań i odpowiedzi, które mogły się pojawić w Twojej głowie w związku z wojną – tutaj odsyłamy do materiału przygotowanego przez Wydział Wsparcia Metodycznego https://zhp.pl/ua-faq-dla-druzynowych

Co znajdziesz w paczce metodycznej?

1. List do rodziców swoich zuchów w wersji edytowalnej (pamiętaj, aby zmienić nagłówek, datę i swój podpis!).

2. Propozycje tropów, odnoszące się do obecnej sytuacji w Ukrainie, które możesz zaproponować swoim zuchom do realizacji.

3. Sprawności, które możesz zaproponować swoim podopiecznym wraz z sugestią, w których zadaniach można nawiązać do bieżącej sytuacji.

4. Propozycje służby dla zuchów.

5. Gawędy, którymi możesz rozpocząć zbiórkę.

6. Dobre myśli do wydrukowania i dzielenia się nimi z Ukraińcami (do druku dwustronnego).

7. Propozycje programowe, z których możesz czerpać inspiracje na nadchodzące zbiórki.

0

ZHP dla Ukrainy – spis materiałów

Banner
[spis jest uzupełniany na bieżąco]

1. Jak rozmawiać o wojnie w Ukrainie – artykuł. Link do strony. Pobierz artykuł.
– rozszerzenie dla zuchów – Link do strony. Pobierz artykuł.
– rozszerzenie dla harcerzy – Link do strony. Pobierz artykuł.
– rozszerzenie dla harcerzy starszych – Link do strony. Pobierz artykuł.
– rozszerzenie dla wędrowników – Link do strony. Pobierz artykuł.
Zajrzyjcie do FAQ dla drużynowych, w którym znajdziecie odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania – Kliknij TUTAJ.

2. Zbiór materiałów programowych dla metodyk
– materiał dla metodyki zuchowej – link do strony ZHP, link do strony w CBP
– materiał dla metodyki harcerskiej – link do strony ZHP, link do strony w CBP
– materiał dla metodyki starszoharcerskiej – link do strony ZHP, link do strony w CBP
– materiał dla metodyki wędrowniczej – link do strony ZHP, link do strony w CBP

3. Spis propozycji programowych, z których można skorzystać
– Fałszywe informacje? Czuwaj! – ZOBACZ
– Razem dla pokoju – ZOBACZ
– Surf Smart 2.0. – już niebawem w CBP

0

Co warto wiedzieć o efekcie cieplarnianym

Kwestia globalnego ocieplenia jest ważnym wyzwaniem XXI wieku. WAGGGS porusza ten temat i przygotował propozycję programową z okazji DMB 2022 „NASZ ŚWIAT, NASZA RÓWNA PRZYSZŁOŚĆ. Środowisko i równość płci” (dostępna tutaj: http://cbp.zhp.pl/wgfuy). Porusza ona temat zmian klimatu i zależności między zjawiskami związanymi ze środowiskiem, a nierównościami w społeczeństwie, ze szczególnym uwzględnieniem kwestii równości płci.

Zapraszamy do zapoznania się z ulotką, aby pogłębić wiedzę na temat zmian klimatycznych.

0

Zielone Imprezy #ForHerWorld

Przewodnik WAGGGS dla organizacji członkowskich i grup lokalnych dążących do zmniejszenia wpływu ich działalności na środowisko.

Jeśli szukacie sposobów na ograniczenie wpływu na środowisko podczas organizowania imprez, a także edukowanie innych na temat zmian klimatu w zabawny sposób, ten poradnik jest dla was!

Pomimo faktu, że każda z naszych 150 organizacji członkowskich na całym świecie doświadcza zmian klimatycznych na różne sposoby, kluczowe kwestie często są bardzo podobne i obejmują: żywność, energię, lokalizację miejsca, odpady i recykling, itp. W ten sposób poradnik „Zielone Imprezy #ForHerWorld” może zostać zaadaptowany do różnych kontekstów i odpowiadać na wiele potrzeb. W jego treści przedstawiamy wam dostępne i ekscytujące wskazówki!

Zgodnie ze skautowym modelem przywództwa, poradnik Zielone Imprezy #ForHerWorld jest narzędziem, które pomoże wam wywrzeć wpływ i praktykować postawę odpowiedzialnego działania. Zachęcamy was do wprowadzania konstruktywnych zmian na rzecz naszej planety, do przekształcania swoich celów środowiskowych w działanie i do inspirowania innych, by podążali waszymi śladami. Nie lekceważcie wpływu, jaki wasze działania mogą mieć na was, wasz zespół, waszą społeczność, Ruch, społeczeństwo…

Poszczególne części tego poradnika sprawią, że ponownie przemyślicie sposób planowania i realizacji swoich działań, aby uczynić je bardziej zrównoważonymi. Otrzymacie również narzędzia do edukacji harcerek i harcerzy w zakresie zmian klimatycznych i zrównoważonego stylu życia. Dzięki temu i oni będą mogli przyczynić się do pozytywnych zmian w środowisku naturalnym w swoim codziennym życiu i w swojej społeczności. W załączniku na str. 28 znajdziecie plan działania, który pomoże wam przygotować wasze wydarzenie w sposób zrównoważony.

Mamy nadzieję, że ten zestaw narzędzi okaże się dla was użyteczny i pomoże uczynić nasz świat bardziej zrównoważonym i sprawiedliwym miejscem!

0

Poradnik dietetyczny dla krwiodawców

Kompleksowe kompendium wiedzy, która pomoże w dostarczeniu wszystkich niezbędnych składników odżywczych do organizmu dawcy oraz odpowiednim przygotowaniu się do donacji. Poradnik przeznaczony jest zarówno dla osób, które przygotowują się do donacji po raz pierwszy, jak i dla tych, którzy regularnie oddają krew. Ma na celu pomóc każdemu dawcy zadbać o właściwie funkcjonowanie organizmu, uchronić się przed ewentualnymi niedoborami pokarmowymi oraz sprawić, że oddawana krew będzie jak najwyższej jakości. Poradnik to nie tylko wiedza teoretyczna, ale przede wszystkim praktyczne wskazówki, które każdy w łatwy sposób może wdrożyć w życie.

1+

Zuchowe Wieści – Jesień 2021

ZW jesień 2021 tytułowa

W numerze:

– nowy SIM – teksty różnych autorów

-sprawność fotoamator

– cykl sprawnościowy Leśnik

– relacja z działania Referatu Zuchowego Chorągwi Gdańskiej

– zuchmistrz numeru

1+

Jak przeprowadzić zajęcia z pierwszej pomocy w drużynie harcerskiej?

“Jak przeprowadzić zajęcia z pierwszej pomocy w drużynie harcerskiej?” Nie jest to kompendium wiedzy na temat pierwszej pomocy, a raczej zbiór wskazówek przydatnych w prowadzeniu zajęć z pierwszej pomocy ze swoją drużyną.
Harcerska Szkoła Ratownictwa ZHP proponuje kursy pierwszej pomocy (Starszoharcerski Kurs Pierwszej Pomocy, oraz Kursy Pierwszej Pomocy HSR – Moduł I i II). Kończąc te kursy dostajecie bagaż pełen wiedzy na temat jak udzielić komuś pomocy i naprawdę potraficie to zrobić! Dlatego, aby ułatwić Wam przekazanie swojej wiedzy Waszym drużynom harcerskim stworzyłam ten poradnik.

1+

Praca z metodą harcerską na odległość – poradnik dla liderów zespołów instruktorskich

Poradnik przeznaczony jest dla instruktorów, którzy na co dzień prowadzą rozproszone zespoły instruktorskie. Praca powstała na podstawie własnych doświadczeń i przemyśleń oraz wielu rozmów z doświadczonymi instruktorami pracującymi w zespołach zdalnych na poziomie hufca, chorągwi, a także Głównej Kwatery.

Praca podzielona jest na mini rozdziały, które skupiają się na poszczególnych elementach Harcerskiego Systemu Wychowawczego.

0

Żywienie na bazach harcerskich

Publikacja zawiera najciekawsze wyniki badania Hekla przeprowadzonego we współpracy z Harcerskim Instytutem Badawczym ZHP w terminie 07.02-09.03.2021 roku. Wzięły w nim udział 383 osoby, które podzieliły się swoimi doświadczeniami w zakresie żywienia na bazach i stanicach ZHP.

Badanie to przełożyło się na możliwość zaproponowania rekomendacji postępowania, dzięki którym obozowanie będzie prostsze – nawet gdy uczestnikiem jest osoba o specjalnych potrzebach żywieniowych.

Załącznikami do publikacji są mini-poradniki o żywieniu osób wege, bezglutenowych oraz diabetyków.

Zapraszamy serdecznie do lektury!
Z harcerskim pozdrowieniem
CZUWAJ!

hm. Jacek Grzebielucha
phm. Paulina Król
hm. Anna Pospieszna

0

Komentarze do Prawa Harcerskiego

Komentarz do Przyrzeczenia i Prawa Harcerskiego – hm. RP Stanisław Sedlaczek
Komentarz do Prawa Harcerskiego – hm. RP Henryk Glass
Komentarz do Prawa Harcerskiego – hm. RP Jan Mauersberger
Komentarz do Prawa Harcerskiego – kard. Stefan Wyszyński
Komentarz do Przyrzeczenia i Prawa Harcerskiego – kard. Józef Glemp
Komentarz do Przyrzeczenia i Prawa Harcerskiego – hm. Stefan Mirowski – oficjalny komentarz
Komentarz do Przyrzeczenia i Prawa Harcerskiego – hm. Wojciech Hausner HR
Komentarz do Prawa Harcerskiego – hm. Dariusz Supeł, 1.12.2017 – aktualizacja po zmianie 10 pkt.
0

Harcerska Kropla Braterstwa

okładkaHKB

 

 

Harcerstwo wymaga ciągłych poszukiwań, osadzonych w naszej tradycji, a zarazem otwartych na wyzwania współczesności.

Jednym z takich „miejsc” harcerskiej aktywności może być krwiodawstwo. Jest propozycją łączącą w sobie istotę Służby i Braterstwa. Honorowe krwiodawstwo to dawanie cząstki siebie, bezinteresownie, anonimowo, to niesienie pomocy tym, którzy na tę pomoc bardzo czekają. To wreszcie wypełnianie słów Przyrzeczenia Harcerskiego: „Mam szczerą wolę całym życiem (…) nieść chętną pomoc bliźnim (…)”.

Na ofiarność krwiodawców codziennie czeka wiele osób. Każdego dnia potrzeba setek litrów krwi – leku nie dającego się niczym zastąpić.

Chcielibyśmy, by Poradnik był pomocny w wyruszeniu na szlak krwiodawczej służby, w pozyskiwaniu do tej idei nowych osób, ale także by ułatwił zdobycie Odznaki ZHP „Harcerska Kropla Braterstwa”, do czego serdecznie zapraszamy.

2+

Z PERSPEKTYWY. HARCERSKI PUNKT WIDZENIA #13

„Z perspektywy” to czasopismo dla drużynowych i przybocznych. Znajdziecie w nim garść porad, pomysłów i inspiracji do codziennej pracy z jednostką. Poza tym przeczytacie o ogólnozwiązkowych i społecznie ważnych tematach. Miłej lektury!

„Z perspektywy” wydawane jest kwartalnie i powstało w grudniu 2015 roku i było wydawane do września 2017 roku. W lipcu 2019 roku ukazał się pierwszy po wznowieniu numer czasopisma.

SPIS TREŚCI
Z PERSPEKTYWY DRUŻYNOWEJ
“Jestem z nich taka dumna”

Z WAŻNEJ PERSPEKTYWY
“Czemu wilk tak wyje w księżycową noc?”

Z PERSPEKTYWY ROZWOJU
Jak zostać liderem

Z PERSPEKTYWY PROGRAMU
Tego nie nauczysz się w szkole – o wychowaniu ekonomicznym w ZHP

Z PERSPEKTYWY ZWIĄZKU
Historia najsłynniejszej harcerskiej sprawności

Z PERSPEKTYWY SPOŁECZEŃSTWA
Nauka pływania, czyli jak nie utonąć w natłoku informacji

Z PERSPEKTYWY ZAGRANICY
Wolontariat kręci światem

Z PERSPEKTYWY KUCHNI
Leśna przygoda

Z PERSPEKTYWY EKSPERTA
Tipi Q&A

Z PERSPEKTYWY BIBLIOFILA
Moje TOP5 harcerskich książek

0

Biblioteczka zastępowego

Biblioteczka Zastępowego

 

 

 

Zaproponowany spis nie wyczerpuje całkowicie pozycji przydatnych zastępowemu. Niewątpliwie listę tę urozmaicić należy o książki historyczne, przygodowe, puszczańskie, krajoznawcze czy pozycje wynikające ze specjalności, którą pracuje drużyna. Biblioteczka zastępowego to obszerny spis pozycji dla zastępowych działających  w każdej metodyce, dlatego po wiele z nich z powodzeniem może sięgnąć również drużynowy.

1+

ABC Zuchmistrza – Poradnik dla Namiestników Zuchowych

Warsztaty „ABC Zuchmistrza” stanowią zbiór podstawowej wiedzy o zuchowaniu. Mają być wprowadzeniem do metodyki zuchowej dla osób, które pracują w gromadach. Są przeznaczone przede wszystkim dla kadry rozpoczynającej pracę z zuchami osób z mniejszym stażem. Będziemy tu rozmawiać o tym, co dla zuchów charakterystyczne – o zabawie w coś lub kogoś.

tytułowa poradnik

1+

Drużynowy instruktor

okładka2

„Drużynowy Instruktor. Zbiór dobrych praktyk dla komend hufców.” to pozycja dla harcerskich komend, która zbiera sprawdzone w działaniu modele dochodzenia do sytuacji, w której w hufcu wszyscy drużynowi są instruktorami.

XL Zjazd ZHP zobowiązał Główną Kwaterę ZHP do podjęcia kompleksowych działań, mających na celu zwiększenie liczby instruktorów w gronie osób pełniących funkcję drużynowego w ZHP, a także wzmocnienie w świadomości drużynowych roli przybocznych oraz wagi przygotowania następcy. Jednym z wyzwań płynących z decyzji zjazdu, było stworzenie poradnictwa.

Materiał, który oddajemy w Wasze ręce nie jest kolejną instrukcją czy standardem – to zbiór inspiracji, działań i sprawdzonych praktyk, które sprawdzają się w codziennym działaniu w harcerskich środowiskach, to także mnóstwo prostych rozwiązań, które wypróbować można od zaraz, do czego serdecznie zachęcamy!

4+

Users who have LIKED this post:

  • avatar

Namiestnictwa – opracowanie metodyczne

Broszura_namiestnictwa_strona_tyt-1

Droga Druhno, Drogi Druhu!

Ciężko dziś znaleźć dokument, czy dobre opracowanie, które w łatwy i ciekawy sposób przybliży Wam choć trochę czym są namiestnictwa. W niniejszym opracowaniu odpowiemy sobie na kilka zasadniczych pytań, czym one są, kto w nich działa, czy nawet jak je stworzyć. Nie ma to być zbiór ciężko opisywanych górnolotnych haseł, lecz treść przyjazna wszystkim.

Pamiętajcie, namiestnictwa są przede wszystkim dla Was, aby wspierać, motywować i rozwijać środowiska, w których działacie. By był ktoś, kto Was zrozumie i zawsze wysłucha Waszych potrzeb. Dziękuje, że jesteście i macie w sobie tą ciekawość świata, by sięgnąć po informacje, które chce Wam przekazać.

0

Gry wodne

Materiał poświęcony grom i zabawom
żeglarskim. Powstał w oparciu o holenderską
propozycję Nautical Games wydaną przez Admiralty
of Dutch Sea Scouting w 2001 roku. Poszerzona została
o dobre praktyki zaobserwowane w harcerskich środowiskach
wodnych oraz doświadczenie autorki w pracy
z młodzieżą. Każdy element został szczegółowo wyjaśniony
i dostosowany do realiów harcerstwa, uwzględniając
podstawowe zasady ekologii i bezpieczeństwa,
ale również sposób pracy drużyn poszczególnych metodyk.

0

Nowy model przywództwa WAGGGS – LEADING FOR HER WORLD

zzz

Dla WAGGGS bycie liderką oznacza wspólną podróż, podczas której współpracujemy i wprowadzamy pozytywne zmiany we własnym życiu, w życiu innych ludzi oraz w szeroko rozumianym społeczeństwie.Dobra liderka to osoba, która zdobywa nowe umiejętności przez całe swoje życie, świadomie pogłębia rozumienie różnych sytuacji, korzysta z różnorodnej wiedzy i wykorzystuje proces uczenia się do współpracy z innymi, aby móc działać realnie i zmieniać świat na lepszy.

0

Zuchowe Wieści – Jesień 2020

W numerze:

Wieści ze związku…

Czujnik na…. powrót (prawie) do normalności

Drużynowemu pod rozwagę: relacja z akcji letniej w dobie koronawirusa, Gromada po pandemii, Fajny patyk – czyli co zuch zapamiętuje z zuchowania, Jak zostać “gwiazdą” lokalnych mediów?, Gromada, a prasa- jak napisać komunikat? , Lampiony (nie) szczęścia, Relacja z zuchowego startu po przerwie wywołanej pandemią.

Skarbiec inspiracji: zuchy w Kanadzie, Przerwa w zuchowaniu  wywołana pandemią – pozytywne i negatywne skutki, Początki rozwoju zuchów w Polsce, Pierwsze zuchy- pisze Olga Małkowska, Sprawność zespołowa – Spadochroniarz

Zuchmistrz numeru –Wiktoria Łazewska

Sprawność indywidualna – fotoamator

 

 

2+

Drużynowy w czasie epidemii

Główna Kwatera ZHP przygotowała poradnik „Drużynowy w czasie epidemii”, w którym w krótkich pytaniach i odpowiedziach poruszymy najważniejsze wątki organizacji pracy gromady/drużyny (m.in. praca małymi grupami, zbiórki na świeżym powietrzu, sposoby pracy ze zdemotywowaną kadrą, nabór), współpracy z rodzicami (m.in. komunikacja w sprawie składek i bezpieczeństwa, wsparcie rodziców
w organizacji zbiórek zastępów) oraz współpracy ze szkołą (ograniczenia w dostępie do pomieszczeń szkolnych). Definiujemy w nim dwa scenariusze powakacyjnej rzeczywistości, choć oczywistym jest, że środowiska mogą zastosować także wariant mieszany:

  • A to działalność bezpośrednia, na zasadach zależnych od unikalnych warunków do prowadzania pracy harcerskiej w danym rejonie (w tym rodzaju strefy – zielonej lub żółtej, ale także możliwości odbywania zbiórek w szkole, zasobów kadrowych itd.),
  • B to działalność wyłącznie zdalna, właściwa strefie czerwonej.
4+

Users who have LIKED this post:

  • avatar

Składki w Związku Harcerstwa Polskiego

W obliczu pojawiających się trudności ze zbieraniem składek członkowskich w związku z epidemią COVID-19 oraz powiązanych z nią zjawisk (izolacją społeczną skutkującą częściowym lub pełnym przeniesieniem działalności środowisk harcerskich w tryb zdalny oraz pogorszeniem się sytuacji materialnej wielu rodzin) Główna Kwatera ZHP zaktualizowała poradnik nt. Podstawowej Składki Członkowskiej. Materiał został dostosowany do nowych uregulowań wprowadzonych uchwałą Rady Naczelnej z maja 2020 roku oraz zaopatrzony w praktyczne wskazówki i materiały (ulotka, prezentacja), do wykorzystania w pracy z rodzicami.

3+

Zuchowe Wieści – Lato 2020

W numerze:

Wieści ze związku…

Reforma instrumentów metodycznych – gwiazdki i tropy

Drużynowemu pod rozwagę: Lato z Antkiem Cwaniakiem, kolonia zuchowa – jak rozmawiać z zuchami, kolonia tania czy droga?, akcja letnia w dobie koronawirusa, imieniny zucha- podsumowanie, rodzice w gromadzie, jak promować gromadę zuchową, właściwa nazwa dla gromady zuchowej

Skarbiec inspiracji: zuchy w Wielkiej Brytanii, Wspomnienia- imponderabilia, poradnik dla rodzica- jak przygotować się do kolonii zuchowej, sprawność zespołowa – Olimpijczyk,

Zuchmistrz numeru – Justyna Piotrowska

Sprawność indywidualna- Złota rączka

Z teki metodyka: #epidemia pytań

Działania gromad w czasie pandemii

1+

Czasopismo “Z perspektywy” nr 12/2020

„Z perspektywy” to czasopismo dla drużynowych i przybocznych. Znajdziecie w nim garść porad, pomysłów i inspiracji do codziennej pracy z jednostką. Poza tym przeczytacie o ogólnozwiązkowych i społecznie ważnych tematach. Miłej lektury!

„Z perspektywy” wydawane jest kwartalnie i powstało w grudniu 2015 roku i było wydawane do września 2017 roku. W lipcu 2019 roku ukazał się pierwszy po wznowieniu numer czasopisma.

SPIS TREŚCI

Z PERSPEKTYWY DRUŻYNOWEJ
„Jestem w miejscu, w którym powinnam być”

Z WAŻNEJ PERSPEKTYWY
To, co czujesz, jest ok

Z PERSPEKTYWY SPOŁECZEŃSTWA
17 rzeczy, które pomogą ci uratować świat
Z PERSPEKTYWY PROGRAMU
Mam plan!

Z PERSPEKTYWY ZAGRANICY
Be prepared!

Z PERSPEKTYWY AKADEMIKÓW
Wyfruwający z gniazda

Z PERSPEKTYWY DUCHA
Złap swojego Ducha

Z PERSPEKTYWY EKSPERTA
Jak przetrwać burzę (i nie tylko)

Z PERSPEKTYWY BIBLIOFILA
Dlaczego las?

Z PERSPEKTYWY KUCHNI
Doładowanie energii

0

Jak zorganizować czas dzieciom i młodzieży podczas imprez otwartych? Poradnik animacyjny

W tym przewodniku znajdziecie zestaw przykładowych gier oraz ćwiczeń, które nie tylko zajmą czas dzieciom, ale również wprowadzą je w harcerski świat, co sprawi, że przypadkowo poznane dzieci zostaną naszymi zuchami, czy harcerzami. Zbiór gier umieszczonych w tym poradniku będzie służył nie tylko przy wszelkiego rodzaju animacjach, ale również może być inspiracją na nabór do własnych drużyn. Mam nadzieję, że pomysły i porady, które zawarte są w tym poradniku będą dla Was przydatne. Życzę Wam, aby każda animacja zakończyła się dla Was małym (bądź też dużym) sukcesem w postaci kilku dodatkowych osób na zbiórkach Waszej gromady lub drużyny.

2+

Zlot, zbiórka polowa, harcerska impreza plenerowa – jak się za to zabrać?

Jeśli czytasz niniejszy poradnik, to zapewne jesteś osobą odpowiedzialną za przygotowanie spotkania harcerskiego, w którym weźmie udział nawet kilkaset osób.

Niniejszy poradnik kierujemy do osób odpowiedzialnych za program w dużych hufcach. Masz przed sobą przygotowanie zbiórki albo zlotu hufca? Być może robisz to pierwszy raz i nie wiesz, jak się do tego zabrać, a może jesteś doświadczonym programowcem i szukasz pomysłu na coś nowego? Chcemy podzielić się swoim doświadczeniem i mamy nadzieję, że wypracowane przez nas materiały staną się inspiracją do dalszych poszukiwań.

Materiały zostały stworzone przez szefów i członków zespołu programowego Hufca ZHP Białystok w latach 2014-2018. Należy do niego ponad 2500 harcerzy. W niniejszej broszurze chcemy podzielić się doświadczeniem programowym naszego hufca z 5 ostatnich lat. Bazujemy na doświadczeniu spotkań hufca, jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby potraktować niniejszy przewodnik jako wskazówkę przy organizacji spotkania szczepu czy chorągwi.

Chcemy poprowadzić Cię krok po kroku przez etapy przygotowania spotkania hufca – od pomysłu przez realizację do ewaluacji.

1+

Poradnik opiekunów prób instruktorskich

Druhny i Druhowie,

oddaję w Wasze ręce poradnik, opracowany w ramach mojej próby harcmistrzowskiej. Treści w nim zawarte oparte są na zdobytym doświadczeniu w pracy w hufcowej komisji stopni instruktorskich, na materiałach wypracowanych w trakcie prowadzonych warsztatów opiekunów próby oraz najważniejsze – w oparciu o właśnie doświadczenia nie tylko jako opiekunka prób, ale także jako podopieczna.

Mam nadzieję, że poradnik ten ułatwi Wam prowadzenie prób, oraz będzie przydatnym narzędziem do efektywnej pracy z Waszymi podopiecznymi.  Zapraszam do lektury.

2+

PORADNIK „Stopnie instruktorskie na poziomie hufca” w Hufcu ZHP Białystok.

PORADNIK HARCERSKI „Stopnie instruktorskie na poziomie hufca” na podstawie Uchwały nr 43/XXXVIII Rady Naczelnej ZHP z dnia 2 października 2016 r. w sprawie systemu stopni instruktorskich oraz pracy ze stopniem przewodnika i podharcmistrza w Hufcu ZHP Białystok. phm. Monika Bartoszuk

0

O wdrażaniu Systemu pracy z kadrą ZHP

O wdrażaniu Systemu pracy z kadrą ZHP

Drogi Czytelniku!

System pracy z kadrą ZHP (stanowiący załącznik do uchwały nr 53/XXXVIII Rady Naczelnej ZHP z dnia 4 marca 2017 r.) jest wyznacznikiem pewnych standardów pracy z, jak sam dokument wskazuje, najcenniejszym kapitałem ZHP – kadrą. Standard ten ma być gwarancją realizacji celów, które stawia sobie nasza organizacja.

Przed Tobą kilka słów o dobrych praktykach we wdrażaniu Systemu pracy z kadrą. To opracowanie ma na celu wskazanie Ci uniwersalnych porad w codziennym działaniu ze wspomnianym dokumentem. Mimo, że praca z kadrą funkcjonuje na każdym szczeblu ZHP, to w pracy tej opisane są przede wszystkim (w szczególności w ostatniej części) praktyki
z poziomu hufca.

 

0

Dobre praktyki podczas wsparcia zabezpieczeń ratowniczych

Dobre praktyki podczas wsparcia zabezpieczeń ratowniczych okładka

Niniejszy poradnik został stworzony przez instruktorów z Inspektoratu Ratowniczego Chorągwi Mazowieckiej ZHP oraz Inspektoratu Ratowniczego Chorągwi Stołecznej ZHP. Naszym celem jest przedstawienie zasad, którymi powinni się kierować biorący udział we wsparciu zabezpieczenia ratowniczego lub organizujący takie przedsięwzięcie. W poradniku znajduje się opis najważniejszych zasad obowiązujących podczas zabezpieczeń oraz argumentacja, dlaczego tak powinniśmy robić. Dodatkowo opracowaliśmy krótki zbiór zasad przydatny dla organizatorów, do przedstawienia osobom biorącym udział we wsparciu zabezpieczenia.

0

Zuchowe Wieści Wiosna 2020

W numerze:

Wieści ze Związku

Czujnik na…czego nas uczy bycie drużynowym

Drużynowemu pod rozwagę: tatuaże, a drużynowy , wychowam swojego następcę, droga od zucha do drużynowej, prawa, przywileje i obowiązki drużynowego

Skarbiec inspiracji: cykl sprawnościowy przyjaciel zwierząt, majsterka, praca z dziećmi w innych organizacjach skautowych, pożyteczne prace – najstraszniejsza forma pracy?, zbiórka na zakończenie roku zuchowego, sprawność indywidualna – ptasi opiekun

Piosenka o myciu rąk

Zuchmistrz Numeru – hm. Sylwia Wesołowska

Z teki metodyka: HARCbalans , POczuj to! – czyli metodyka zuchowa dla opornych

Hydepark : Zuchopoly, #razem, ale zdalnie, wspomnienia drużynowych, Zuchowe Przedsięwzięcia

0

“Kobieta – Skautka – Harcerka” materiał po konferencji – październik 2019

26Notatnik powstał z materiałów przesłanych przez uczestniczki i uczestników konferencji instruktorskiej i harcmistrzowskiej pt. „Kobieta-Skautka-Harcerka” organizowanej przez Harcerski Instytut Badawczy i Wydział Zagraniczny Głównej Kwatery ZHP pod patronatem dyrektora Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy prof. dr. hab. Ryszarda Gerlacha, która odbyła się w Bydgoszczy  11-12 października 2019 r.

Konferencja zorganizowana została by stworzyć uczestniczkom i uczestnikom przestrzeń do rozmowy na temat dziewcząt i kobiet i ich miejsca w ruchu harcerskim i skautowym. Termin konferencji związany był z obchodzonym 11 Międzynarodowym Dniem Dziewcząt, ustanowionym przez ONZ celem przybliżenia społeczeństwu szczególnych wyzwań, przed jakimi stoją dziewczynki na całym świecie. Międzynarodowy Dzień Dziewcząt co roku obchodzony jest także przez WAGGGS – Światowe Stowarzyszenie Przewodniczek i Skautek, które pod hasłem #TeamGirl porusza kwestie związane z dziewczętami. W pierwszą niedzielę października obchodzimy także Światowy Dzień Harcerki, Dzień Polskiej Harcerki, by zachowywać pamiętać o instruktorkach i harcerkach, które odeszły na wieczną wartę. Te wszystkie dni sprawiły, że termin konferencji o tym temacie był oczywisty.

Materiały przesłane były w ramach zadania przedkonferencyjnego pt. „Moja superbabka… skautka – harcerka”. Chcieliśmy pokazać w ten sposób postaci znanych i mniej znanych instruktorek, harcerek i skautek.

0

Baza konspektów kursów drużynowych

 Czuwaj!

Jeżeli jesteś kształceniowcem, chcesz, a przede wszystkim lubisz przekazywać swoją wiedzę, doświadczenie innym harcerzom,
a w szczególności przyszłym drużynowym?
Czasami brakuje Ci pomysłu, aby urozmaicić swoje zajęcia? Wyczerpałeś już wszystkie swoje patenty?

Jeżeli na powyższe pytania odpowiedziałeś twierdząco, to znaczy, że poniższa baza jest skierowana właśnie do CIEBIE!!!

W bazie konspektów możesz znaleźć zajęcia, które zostały opracowane przez kształceniowców z Chorągwi Białostockiej
w ramach organizowanych kursów drużynowych!

W poniższym zbiorze możesz odnaleźć ciekawe formy pracy, które zostały wykorzystywane przez osoby z kilkuletnim doświadczeniem w kształceniu przyszłych drużynowych
jak i instruktorów.

Mam nadzieję, że opracowana przeze mnie baza okaże się dla Ciebie przydatna 🙂

Chciałbym też złożyć serdecznie podziękowania wszystkim autorom konspektów za to, że zgodzili się udostępnić swoją pracę przyczyniając się dzięki temu do rozwoju naszej organizacji 🙂

Z harcerskim pozdrowieniem,

CZUWAJ!

1+

ZABAWY TEATRALNE – PORADNIK TEATRU ZUCHOWEGO

teatr zuchowy_okładka

Pedagogika teatru – ukazanie przez autora jak wiele postaw kształci teatr, a przede wszystkim jak ważną funkcję może on pełnić w pracy wychowawczej. Poradnik jest zbiorem doświadczeń redaktora zuchowca oraz wielu instruktorów pracujących od lat z dziećmi.

0

Kursanci o metodzie – zbiór felietonów o pracy z instruktorami metodą harcerską

Programy [w harcerstwie] są różne i zmienne, ale istnieje to samo wspólne dla wszystkich źródło rzeczy: Prawo Harcerskie, metoda, system zastępowy.
Ewa Grodecka

Jesteś instruktorem, masz narzędzie. Naszym konkretnym narzędziem do wykorzystywania na co dzień jest metoda harcerska. Pracować nią można nie tylko z zuchami czy harcerzami ale i z instruktorami. O tym właśnie przekonali się uczestnicy tegorocznego kursu podharcmistrzowskiego SPOIWO organizowanego przez Chorągiew Gdańską.

0

Poradnik Skautowy – Twój przewodnik po skautingu

Przedstawiamy Poradnik Skautowy – materiał, dzięki któremu nawigowanie po skautowym świecie stanie się jeszcze prostsze.

Doświadczeni instruktorzy opowiedzieli nam o tym w jaki sposób zorganizowali wymianę zagraniczną ze skautami z innych państw, jakie kroki podjęli, by wyjechać na zlot skautowy za granicę. Z Poradnika dowiecie się co zrobić, aby znaleźć środki na finansowanie współpracy międzynarodowej i jak skorzystać z możliwości, jakie stoją przed członkami WOSM i WAGGGS.

Teksty do Poradnika napisali eksperci w tematyce międzynarodowej, m.in. Agnieszka Pospiszyl – członkini Intercamp Commitee, komendantka polskiej reprezentacji na Światowe Jamboree Skautowe 2019 (USA), Dorota Limontas – członkini komendy Chorągwi Warmińsko-Mazurskiej ZHP, Aneta Gzyl – członkini zespołu organizującego Europejskie Jamboree Skautowe 2020 i Ola Tomala – pełnomocniczka komendantki Chorągwi Stołecznej ZHP ds. zagranicznych.

Pobierzcie swoją kopię już dziś i sprawcie, by Dzień Myśli Braterskiej był co dzień.

0

PoCzuj to! – metodyka zuchowa dla opornych

Poradnik jest skierowany do osób, którym dotychczas było z metodyką zuchową nie po drodze, a z jakiegoś powodu przyszło im się z nią zmierzyć – czy to dlatego, że zgodzili się jechać na kolonię zaprzyjaźnionej gromady jako wychowawcy, czy też organizują imprezę programową, w której zuchy także będą brały udział. Zawiera skrócony opis rozwoju dziecka, mający znaczenie dla harcerskich działań, charakterystyczne elementy metodyki oraz wskazówki organizacyjne ułatwiające współpracę z gromadami podczas wspólnych wyjazdów.

1+

Z perspektywy. Harcerski Punkt Widzenia. #11

„Z perspektywy” to czasopismo dla drużynowych i przybocznych. Znajdziecie w nim garść porad, pomysłów i inspiracji do codziennej pracy z jednostką. Poza tym przeczytacie o ogólnozwiązkowych i społecznie ważnych tematach. Miłej lektury!

„Z perspektywy” wydawane jest kwartalnie i powstało w grudniu 2015 roku i było wydawane do września 2017 roku. W lipcu 2019 roku ukazał się pierwszy po wznowieniu numer czasopisma.

Spis treści:

  1. Z WAŻNEJ PERSPEKTYWY – Co musisz wiedzieć o SIM – hm. Lucyna Czechowska
  2. Z PERSPEKTYWY ZAGRANICY – Dzień Myśli Braterskiej wymyśliły kobiety  – hm. Monika Grądecka
  3. Z PERSPEKTYWY HISTORII – Quiz o DMB 
  4. Z PERSPEKTYWY SŁUŻBY – Jak przeprowadzić świadomą służbę – phm. Kamila Smyczek, phm. Emilia Wadas
  5. Z PERSPEKTYWY PROGRAMU – Tego lata bądź PRO – pwd. Anna Kurakowska
  6. Z PERSPEKTYWY SPOŁECZEŃSTWA – Porozmawiajmy o polityce – hm. Aleksandra Berner
  7. Z PERSPEKTYWY ZWIĄZKU – Q&A z komendantem Europejskiego Jamboree 2020 –  pwd. Artur Lamali
  8. Z PERSPEKTYWY DUCHA – Harcerski mindfulness – hm. Jolanta Łaba
  9. Z PERSPEKTYWY EKSPERTA – Obóz w pigułce – hm. Katarzyna Krzak
  10. Z PERSPEKTYWY KUCHNI – Rozgrzewający obiad – phm. Adrian Łukaszewski
  11. Z PERSPEKTYWY BIBLIOFILA – „A Adi powiedział…” – pwd. Katarzyna Krawczyk

 

0

Zuchowe Wieści Zima 2019/20

Wieści ze związku,
Sto lat solenizanci!,
Nie lubię jeździć na rowerze,czyli tekst o osobistym zaangażowaniu drużynowych ,
Psychika smyka! Chciałbyś się ze mną czymś podzielić?
Zuchmistrz numeru
Książki dla zuchmistrzów,
Zbiórka z okazji Dnia Myśli Braterskiej,
Sprawność zespołowa:Ambasador przyjaźni,
Majsterka: sensoryczne łapki,
Jak gromady obchodzą swoje urodziny?
Imieniny Zucha “Z pomocą u Matki Natury”,
Sprawność indywidualna: Dobry opiekun,
Cykl – cechy metody,
Kamyk odpowie,
Hej! Dobrze być sobą!,
Akcja ,,Wszystkim jest z zuchem dobrze”

0

Instruktorski balans

Instruktorze właśnie trzymasz w ręku materiały, które dzięki pomocy specjalistów w dziedzinie efektywnego zarządzania sobą w czasie – Katarzyny Antosiewicz i Agaty Jakuszko-Sobockiej, pomogą Ci w osiągnięciu balansu w Twoim życiu, nie tylko harcerskim.
Każdy z nas w dążeniu do mistrzostwa znajduje się w czasie, w którym ma wrażenie,  że dopadł go niedoczas, brak poczucia sprawczości i frustracja. Mnogość funkcji, ogrom obowiązków a także chęć połączenia wszystkich ról społecznych doprowadza nas niekiedy do bezsilności, z którą nie każdy z nas potrafi sobie poradzić, co powoduje wypalenie instruktorskie.
Mam nadzieję, że ten materiał pozwoli Ci odnaleźć się w czasie i realizować zobowiązań instruktorskich jak najlepiej. Zawiera on zestaw narzędzi, które pomogą Ci w zarządzaniu sobą w czasie  i zwiększą efektywność Twoich działań.

0

Czasopismo “Z perspektywy”

„Z perspektywy” to czasopismo dla drużynowych i przybocznych. Znajdziecie w nim garść porad, pomysłów i inspiracji do codziennej pracy z jednostką. Poza tym przeczytacie o ogólnozwiązkowych i społecznie ważnych tematach. Miłej lektury!

„Z perspektywy” wydawane jest kwartalnie i powstało w grudniu 2015 roku i było wydawane do września 2017 roku. W lipcu 2019 roku ukazał się pierwszy po wznowieniu numer czasopisma.

 

Numer 9 lipiec 2019

Z perspektywy akademików – Akademicy? Brzmi jak plan!

Z perspektywy służby – Służba – Zmieniaj świat – Inspiruj

Z perspektywy zagranicy – Zagranica w twojej drużynie

Z perspektywy ducha – Ćwiczenie ducha na obozie

Z perspektywy rozwoju – Harcerska Akademia Rozwoju Pedagogicznego

Z perspektywy specjalności – O specjalnościach słów kilka część I

Z perspektywy historii – Moja niepowtarzalna historia

Z perspektywy ekspertów – Pytania do ekspertów

Z perspektywy kuchni –  Leśna pierzyna

Z perspektywy bibliofila – Obrzędowy piec

 

Numer 10 październik 2019

Z ważnej perspektywy – Czy drużynowy musi być instruktorem?

Z perspektywy Związku – Co to w zasadzie jest szczep?

Z perspektywy społeczeństwa – Obserwujemy cię

Z perspektywy akademików – Jak rozpocząć akademicką przygodę?

Z perspektywy rozwoju – Czas na bycie sobą

Z perspektywy służby – Pełen odlot

Z perspektywy programu – Światło, które daje moc – BŚP 2019

Z perspektywy zagranicy – Zaplanuj spotkanie ze skautem

Z perspektywy ducha – Rozwój duchowy i religijny w ZHP

Z perspektywy specjalności – O specjalnościach słów kilka część II

Z perspektywy historii – Alert Pamięci. Jaka jest twoja odpowiedź?

Z perspektywy eksperta – RODO dla drużynowego w pigułce

Z perspektywy kuchni – Marchewkowy Trop

Z perspektywy bibliofila – Wędrówka do sukcesu – recenzja

 

 

0

Zuchowe Wieści jesień 2019

Rajd Granica – relacja;
Nowy rok zuchowy – bądź lepszy!;
Reforma instrumentów metodycznych;
O godzeniu różnych ról społecznych;
Być drużynową – ile czasu to zajmuje;
Granica poświęcenia, czyli jak bardzo powinniśmy angażować się w harcerstwo;
Psychika smyka;
Zuchmistrz numeru: Zofia Kuźniewska;
W tym roku byliśmy Gumisiami;
Sprawność zespołowa: Obrończyni/obrońca czystej wody;
Piosenka numeru: jesienny wiatr;
Kropelka życia;
Zuchmistrzowskie grzeszki;
Kamyk odpowie;

1+

Łucznictwo na obozie – poradnik programowy

Strzelanie z łuku jest dobrą formą aktywności na świeżym powietrzu, może być też ciekawym elementem programu obozu, biwaku czy zlotu. Jednak żeby zajęcia łucznicze zorganizować w sposób atrakcyjny dla uczestników a przede wszystkim bezpieczny, warto jest wiedzieć jak się za to zabrać. I właśnie o tym jest ten poradnik.

W poradniku znajdują się podstawowe informacje na temat łuków i strzał, zasady prowadzenia zajęć łuczniczych z harcerzami (w tym zasady bezpieczeństwa!) oraz porady jak wpleść zajęcia łucznicze w program obozu i pomysły na wykorzystanie takich zajęć przy budowaniu obrzędowości obozu.

To nie przypadek, że poradnik nosi tytuł „Łucznictwo na obozie. Poradnik programowy”, a nie na przykład „Łucznictwo sportowe dla dzieci i młodzieży” albo „Łucznictwo jako forma wypoczynku i rekreacji”. Taki tytuł dobrze oddaje to o czym jest, a o czym nie jest ten tekst. W poradniku opisuję moje doświadczenia z organizacji amatorskich zajęć łuczniczych podczas obozów harcerskich, podczas których łucznictwo nie miało być profesjonalną aktywnością sportową, tylko jednym z aktywnych elementów programu obozu i jego dodatkową atrakcją. W związku z tym, jeśli szukasz profesjonalnej wiedzy na temat strzelania z łuku, albo chcesz poprawić swoje wyniki w rywalizacji sportowej, to uczciwie uprzedzam, że ten poradnik Ci w tym nie pomoże.
Z mojego doświadczenia z prowadzenia zajęć programowych podczas kilkunastu obozów dla kilku drużyn harcerskich Hufca ZHP Warszawa Żoliborz wynika, że wprowadzenie strzelania z łuku do programu obozu daje co najmniej trzy korzyści.
Po pierwsze, uatrakcyjnia obóz, bo jest czymś aktywnym i spektakularnym, więc może być ciekawym dodatkiem do „zwyczajnego” programu obozu.
Po drugie, może dawać korzyści wychowawcze, bo zajęcia łucznicze, jeśli się je odpowiednio poprowadzi, uczą harcerzy opanowania i samodyscypliny, pokazują im jak wygląda zdrowa rywalizacja oparta na uczciwym współzawodnictwie, a nie na dążeniu do zwycięstwa za wszelką cenę, oraz uczą odpowiedzialności za bezpieczeństwo innych uczestników zajęć.
I wreszcie po trzecie, jest doskonałym elementem różnych obrzędowości obozu, „tworzywem” które można wykorzystać przy budowaniu fabuły obozów o tematyce indiańskiej, średniowiecznej, fantasy (elfy) i wielu innych.
Dlatego warto spróbować.

0

Służba – poradnik praktyczny

Druhno, druhu,
przed Tobą poradnik dotyczący praktycznej pracy z harcerską służbą. Mimo że pojęcie „służby” towarzyszy nam od początku harcerskiej przygody, czasem trudno nam ją przekuć w działania. Nie wiemy, jak zacząć, gdzie szukać inspiracji i wsparcia. Publikacje dotyczące służby czasem poruszają jedynie teoretyczne założenia – nie pokazując, jak pracować z harcerzami.
Wychodząc naprzeciw temu problemowi, Wydział Inspiracji i Poradnictwa przygotował dla Ciebie poniższy poradnik.
Materiał został opracowany na podstawie doświadczeń duńskich organizacji skautowych, które wdrożyły z sukcesem metodologię Design for Change.

3+

Zuchowe Wieści Wiosna 2019

W wiosennym numerze Zuchowych Wieści poruszamy kwestie związane z organizacją kolonii zuchowej.
Rozważamy czym jest odpowiedzialność drużynowego w pracy wychowawczej oraz w jaki sposób porozumiewać się nie tworząc barier.
Rozpoczynamy cykl artykułów ” Odkryć ducha u zucha”.
Wiosenny numer ZW to skarbnica inspiracji: znajdziecie tam coś o bezpieczeństwie, przydatnej majsterce i temat szczególnie bliski wiosną – ekologii w gromadzie zuchowej, pomysły na wiosenną wycieczkę, majsterkę oraz kartę sprawności indywidualnej “Hodowca Kwiatów”.
2+

Superwizja jako forma pracy z kadrą

Namiestnictwo w hufcu ma na celu wspierać drużynowego i jego kadrę zebranych w danym pionie metodycznym. Do głównych zadań namiestnictwa należy wspieranie rozwoju kadr drużyn, pozyskiwanie nowej kadry, organizowanie akcji letniej i zimowej oraz dodatkowo reprezentowanie drużynowych przed komendą hufca. Według organizacji najważniejszym zagadnieniem jest: wspieranie rozwoju drużynowego i jego kadry. Warto się zastanowić nad pytaniem: jak pracować z kadrą? Odpowiedź na to pytanie znajdziemy w dokumencie: System Pracy z Kadrą w ZHP. Ten dokument w punkcie trzecim opisuje: Pełnienie funkcji i praca przełożonego z kadrą. Znajdziemy tam w miarę szczegółowo opisany zakres wsparcia drużynowego na każdym etapie: przed mianowaniem na funkcję, w trakcje pełnienia funkcji, chwilę przed zakończeniem i zakończenie. Ponadto możemy też poznać ogólne zasady wsparcia.

Mając na uwadze powyższą „teorię związkową” dotyczącą pracy z kadrą, zastanawiałam się jak konkretnie działać z namiestnictwem w swoim hufcu. Poszukując na to pytanie odpowiedzi skorzystałam ze swoich zawodowych kompetencji i skupiłam uwagę na Superwizji.

0

Komunikacja i promocja wydarzenia na poziomie regionu

Przygotowujesz się do organizacji dużego wydarzenia na poziomie regionalnym albo przed Tobą stoi wyzwanie zakomunikowania go światu. To duża odpowiedzialność. Będziesz kreować zespoły, delegować zadania, przydzielać funkcje, realizować wcześniej szczegółowo zaplanowane wizje, aż ostatecznie zrealizujesz, podsumujesz i rozliczysz całe działanie. Zastanawiasz się pewnie, ile osób mogłoby przyjechać na Twoje wydarzenie. Tyle co rok temu? Dwa razy więcej niż rok temu? Albo czy uczestnicy przeżyją wydarzenie dokładnie tak, jak sobie planujesz? Tak czy inaczej, kwestie związanie z komunikacją wydarzenia i jego promocją są ważne. Obok kwestii merytorycznych wydarzenia, czyli pracy programowej, pracy z kadrą, występują jeszcze kwestie formalne, techniczne – działania finansowe, kwatermistrzowskie, zaopatrzeniowe i… właśnie komunikacyjne.

0

“Islandzkie ABC”, czyli jak świadomie podróżować po Islandii i nie tylko!

Bez tytułu

Obóz na Islandii został zorganizowany dzięki współpracy 6 wędrowników z 82 Drużyny Wędrowniczej “Na Przełaj”, którzy poświęcili mnóstwo pracy i czasu na zapoznanie się z tym, co czeka ich na wyspie. Podczas naszej podróży wędrowaliśmy z plecakami i namiotami, nocowaliśmy na campingach oraz u wspaniałych osób, realizowaliśmy zajęcia dotyczące edukacji globalnej oraz zmagaliśmy się z islandzką pogodą i przede wszystkim, pełniliśmy służbę. Wyprawa miała na celu zbadanie, jak turystyka wpływa na środowisko i w jaki sposób funkcjonuje ochrona przyrody na wyspie. Poradnik ten powstał z myślą o tym, aby każdy turysta, podróżując po Islandii, ale i po innych krajach wiedział jak odpowiednio się przygotować oraz jak zachowywać w różnych kryzysowych sytuacjach. W poradniku przedstawione zostały praktyczne wskazówki i porady, którymi kierowaliśmy się przez cały czas trwania obozu, jak i przy jego planowaniu. Przez cały czas trwania projektu inspirowaliśmy się 7 zasadami „Leave No Trace”.

2+

Zuchowie Wieści Zima 2018

W numerze:

  • Rola i odpowiedzialność pracy, drużynowego gromady zuchowej,
  • Zuchowa Zima,
  • Błąd nasz dobry przyjaciel,
  • Autyzm oczami dziecka
  • Obcokrajowcy w gromadzie zuchowej
  • Umundurowanie
  • Dzień Babci i Dziadka  w gromadzie zuchowej
  • Sprawność indywidualna – saneczkarz
  • Zuchowy teatr
0

Przewodnik dla przewodnika

 

Ten przewodnik powstał z myślą o osobach, która zamierzają otworzyć próbę przewodnikowską. Został on podzielony na 3 części:

  1. Przygotowanie do otwarcia – czyli jakie podjąć kroki do rozpoczęcia swojej pierwszej próby instruktorskiej. Tutaj dowiesz się, jak określić odpowiedni moment otwarcia, czym kierować się przy wyborze opiekuna, jak rozpisać próbę (od strony merytorycznej, jak i technicznej), jak rozłożyć w czasie realizację zadań oraz na co nastawić się podczas otwierania próby przed komisją;
  2. Realizacja próby – jak sama nazwa wskazuje odnosi się do procesu realizacji próby przewodnikowskiej. Znajdziesz tutaj porady członków komisji z całej Polski, wskazówki na temat tego skąd czerpać motywację, na jakie największe wyzwania się przygotować, a także dowiesz się jak inne komisje pracują z przyszłymi instruktorami w czasie trwania próby;
  3. Podsumowanie – ta część zwraca uwagę na ostatni etap realizacji próby, czyli na refleksję o tym, co nam się udało, a co nie. Tutaj dowiesz się po co podsumowywać próbę, jak to robić i jak podsumowywanie przebiega w różnych komisjach. Poruszona zostanie także kwestia jaki powinien być efekt próby przewodnikowskiej.

Plik do pobrania: przewodnik_po_przewodniku

0

Adwent 2018

adwent

0

Służba – poradnik

okładka-229x300

 

  1. Służba – bądź dzielny w służbie bliźnim – str.3
  2. Jak pracować ze służba w różnych metodykach – str.10
  3. Definicja służby – str. 16
  4. Czego unikać w pełnieniu służby i w jaki sposób zarażać innych ideą – str. 20
  5. Jak pracować ze służbą w praktyce – inspiracje z drużyn i środowisk – str. 26
  6. Przykłady służb ze środowisk – str. 35
  7. Jak pracować ze służbą w kształceniu – str. 64
2+

Users who have LIKED this post:

  • avatar

Sytuacje intymne w pracy wychowawczej

sytuacje intymne okladkaPoradnik „Sytuacje intymne w pracy wychowawczej” – to już drugie przygotowane w ZHP opracowanie poruszające tematykę intymności w pracy wychowawczej.

Poradnik zawiera syntetyczne rzetelne przedstawienie stanu współczesnej wiedzy, ale nie jest wyłącznie opracowaniem teoretycznym. Najważniejszą jego częścią są praktyczne opisy dotyczące tak sytuacji niestosownych w relacjach z naszymi wychowankami jak również pożądanych zachowań nas dorosłych.
Ważnym elementem poradnika jest omówienie w nim Polityki ochrony bezpieczeństwa dzieci w ZHP a w szczególności wskazania co do jej wdrażaniaw działaniach jednostek ZHP.
0

Bezpieczeństwo w ZHP

Poradnik “Bezpieczeństwo w ZHP”

Poradnik „Bezpieczeństwo w ZHP” ma na celu przedstawienie organizatorom wypoczynku, wychowawcom, instruktorom i wszystkim innym osobom, które mogą w jakimś stopniu uczestniczyć w przygotowaniach i realizacji zadań związanych z organizacją harcerskiej akcji letniej i zimowej, wskazówek dotyczących bezpiecznego zorganizowania pracy i zajęć. Przedstawione w poradniku materiały zostały zebrane z wielu źródeł – zarówno z poradników dedykowanych przez Ministerstwa, jak ustaw i rozporządzeń, opracowań dotyczących wypoczynku, a także na podstawie doświadczeń członków Zespołu ds. bezpieczeństwa w ZHP.

1+

Poradnik Dobrego i Skutecznego Lidera

Poradnik_Lidera 2017 jest to zbiór rad dla wszystkich liderów nie tylko harcerskich… Spisany na podstawie doświadczeń autora, napisany prostym językiem zawiera wiele anegdot oraz sporo obrazków sytuacyjnych.

7+

Poradnik organizatora Harcerskich Kursów Alpha

Dlaczego Harcerski Kurs Alpha? Ponieważ jest świetną propozycją dla młodego człowieka, umożliwiającą poznanie wiary chrześcijańskiej w sposób przystępny i atrakcyjny. Harcerze są w większości otwarci na nowe okoliczności, a Harcerski Kurs Alpha to coś zupełnie nowego w rozwoju duchowym naszej organizacji.

Kurs Alpha to narzędzie ewangelizacyjne używane przez tysiące parafii katolickich we wszystkich krajach świata. Również inne wyznania organizują takie spotkania, zaznajamiając uczestników z przesłaniem Jezusa, które ma moc przemieniania ludzkiego życia.

4+

Formy pracy w drużynie wędrowniczej

Materiał powstały w 2013 roku, opisujący formy pracy najczęściej stosowane w pracy z wędrownikami. Zawiera opis form, wady i zalety ich stosowania, praktyczne rady jak przeprowadzić formę.

Materiał stworzyły instruktorki i współpracowniczki Referatu Wędrowniczego Chorągwi Krakowskiej.

1+

Opracowanie standardów kursów (Uchwała GK 1732017)

Od 1 stycznia 2018 r. obligatoryjnie obowiązują nowe standardy kursów uchwałą Głównej Kwatery nr 173/2017 z dnia 3 stycznia 2017 r. Sprawdź czym się one różnią od poprzednich.

W załączonych materiałach znajdziesz:
– zaznaczone nowości w standardach,
– dodatkowe komentarze,
– najważniejsze kwestie na które należy zwócić uwagę przygotowując i przeprowadzając kurs.

Uwaga!
W plikach “Nowości w standardzie…..” żółtym kolorem oznaczone są nowości w standardzie kursu w porównaniu ze starymi standardami.

1+

Jak tworzyć i pracować z opisem funkcji? Praktyczny poradnik dotyczący pracy z kadrą

Kadra jest najważniejszym ogniwem działalności harcerskiej. W „Systemie pracy z kadrą” (uchwała RN nr 18/XXXVI z dnia 27 czerwca 2010 r.) czytamy, że kadra jest najcenniejszym kapitałem Związku Harcerstwa Polskiego. Realizuje główne cele i założenia organizacji. Sprawne zarządzanie potencjałem kadrowym oraz doskonalenie kadry jest warunkiem rozwoju ZHP i realizacji misji Związku. Uchwała RN definiuje opis funkcji jako zakres obowiązków, kompetencji i uprawnień oraz warunków do działania, przypisanych określonej funkcji instruktorskiej. Opis funkcji jest podstawą rozmowy przełożonego z podwładnym, obejmującym funkcję.

Opis funkcji jest narzędziem, które umożliwia i systematyzuje pracę z funkcją. Zawarte są w nim zadania i kompetencje osoby pełniącej funkcję, wymagany stopień i przeszkolenie do pełnienia danej funkcji.

Materiał zawiera wstęp teoretyczny dotyczący opisów funkcji oraz przykładowe opisy funkcji na szczeblu hufca i chorągwi.

 

0

Na słowie harcerza polegaj jak na Zawiszy – archaizm czy podstawa wychowawcza? Odpowiedzialność za słowo w Związku Harcerstwa Polskiego.

Kiedy członkowie naszej organizacji muszą mierzyć się z odpowiedzialnością za słowo? Do jakich sytuacji odnosić się może taki temat? Wychodząc naprzeciw temu zagadnieniu nietrudno dojść do wniosku, że od samego początku zuchowej drogi, poprzez bycie harcerzem, wędrownikiem, instruktorem – całe harcerstwo opiera się na wartości słowa, jakie dajemy sobie, innym harcerzom, społeczeństwu. Niniejsza praca poświęcona jest właśnie harcerskim przysięgom i obietnicom.

3+

Impuls 3 – Harcerska Gra Konferencyjna

Impuls jest konferencją instruktorską, która od 2015 roku porusza bieżące problemy obszaru programu ZHP. To miejsce, w którym spotykają się namiestnicy, szczepowi, szefowie referatów, programowcy, specjalnościowcy i dyskutują o wsparciu metodyczno-programowym drużynowych. Rok temu Impuls połączył się z warsztatami INSPiRADA i wspólnie z nimi tworzy Weekend Programowy, na którym instruktorzy mają szansę na dyskusję programową i zdobycie nowych umiejętności w tym obszarze.
Impuls 3.0 zmienił formę z dotychczasowej konferencji na harcerską grę konferencyjną. Jak to wyglądało w praktyce? Zaczęliśmy od panelu konferencyjnego, który poruszał 4 kontrowersyjne tematy. Jego zadaniem było „zmącenie wody” i pokazanie uczestnikom, że można stawiać odważne pytania, szukać na nie jednoznacznych odpowiedzi i w ogóle – myśleć inaczej.
Jak przystało na konferencję, ten etap zakończyła dyskusja i wyczekiwana przerwa kawowa, a po niej spotykaliśmy się w zupełnie nowej formule harcerskich dyskusji. Od tej pory Impuls zmienił się w grę konferencyjną.
Uczestnicy w trakcie paneli musieli odpowiedzieć na 4 harcerskie dylematy strategiczne. Każdy z nich miał możliwość wzięcia udziału w 2 grach. Zasady gry były oparte o karcianą grę „Dylematy”, w której punkty zdobywa moderator, jeśli prawidłowo przewidzi reakcję grupy na zadane pytania. Tak też było na Impulsie – w tym roku na oczach uczestników odbyła się rywalizacja prowadzących, którzy musieli zdobyć jak najlepsze noty. Ich zadaniem było przewidzenie rozwiązania dylematów przed (!!!) dyskusją z uczestnikami.

0

Poradnik o planowaniu działania wychowawczego

propozycje

Wbrew pozorom najtrudniejszą częścią nie jest samo techniczne sporządzenie programu pracy. Zarówno w pozycjach harcerskich, jak i zwyczajnie w Internecie łatwo znaleźć informacje odnośnie tego, jak zastosować różne sposoby analizowania sytuacji oraz co to znaczy, że zamierzenia powinny być SMART. Prawdziwą trudnością jest dopilnowanie, aby cały włożony w proces planowania wysiłek miał sens – zapewniał realizację Misji ZHP przy pomocy metody harcerskiej.

Dlatego też głównym celem niniejszego poradnika jest właśnie zaakcentowanie „harcerskości” na każdym etapie programowania pracy gromady/drużyny/kręgu. Zawiera on oczywiście także zasady i praktyczne rozwiązania sprzyjające doskonaleniu umiejętności planowania, w tym odniesienia do źródeł, które dodatkowo rozwijają poszczególne wątki. Najważniejsze jest jednak przyswojenie dwóch podstawowych prawd:

Po pierwsze, że celem wszystkiego, co znajdzie się w programie pracy jednostki musi być wychowanie – jeśli danego działania nie da się wprost powiązać z kształtowaniem u podopiecznych pożądanych w ZHP postaw, jest ono w najlepszym wypadku zbędne, w najgorszym zaś szkodliwe.

Po drugie zaś, że zuchy, harcerze, harcerze starsi i wędrownicy są podmiotem, nie przedmiotem działań, dlatego – z zastrzeżeniem możliwości wypływających z ich rozwoju psychofizycznego – powinni w jak największym stopniu mieć czynny i decydujący udział w planowaniu. Tylko przestrzeganie tych dwóch głównych zasad gwarantuje, że możemy mówić o jednostce harcerskiej, nie zaś kręgu wzajemnej adoracji czy pozalekcyjnym kółku zainteresowań.

Bez wątpienia stworzenie dobrego programu pracy jest wyzwaniem, jest to jednak wysiłek niezbędny, gdyż wedle słów Tadeusza Kotarbińskiego: Zaniedbanie planowania to planowanie zaniedbania.

1+

Pląsy, gry i zabawy

Poradnik z pląsami, grami i zabawami popularnymi w środowisku 254 Warszawskich Drużyn Harcerskich i Gromad Zuchowych.

Poszczególne propozycje pląsów, gier, zabaw posiadają swoje odnośniki do serwisu YouTube, gdzie można obejrzeć jak dana aktywność wygląda w praktyce, jaka jest melodia do której się śpiewa i jak dokładnie wyglądają gesty.

Materiał powstał w ramach próby harcmistrzowskiej.

14+

Jak przygotować obóz harcerski?

Druhu Komendancie! Druhno Komendant!
Poniżej znajduje się poradnik, który ma na celu pomóc Ci w organizacji obozu harcerskiego Twojej drużyny. Poradnik porusza takie kwestie jak: znalezienie bazy obozowej, stworzenie harmonogramu przygotowań, znalezienie odpowiedniej kadry obozowej i wiele więcej. Poradnik i załączniki jest zgodny z zasadami HAL i instrukcją HAL, jak i z rozporządzeni Ministra Edukacji dot. Organizacji wypoczynku na 2017 rok. Ważne jest by, przy korzystaniu w późniejszych latach sprawdzać instrukcje i inne dokumenty, bo zachodzą w nich często małe, lecz ważne zmiany.

26+

Users who have LIKED this post:

  • avatar

Kwartalnik “Zuchowe Wieści” 1/2017 wiosna

Zuchowe Wieści – kwartalnik dla kadry i instruktorów zuchowych zawierający propozycje programowe wraz z załącznikami oraz artykuły metodyczne wspomagające pracę drużynowego oraz instruktorów pracujących z kadrą zuchową.

5+

Users who have LIKED this post:

  • avatar

Gra terenowa – jak ją ugryźć?

Druhno Drużynowo! Druhu Drużynowy!
Zawsze przygotowując plan zbiórki czy to dla harcerzy, czy dla harcerzystarszych robisz wszystko, by była ona ciekawa i pouczająca. By jej uczestnicy dobrze się bawili, nauczyli się czegoś nowego, a po skończonej zbiórce przy podsumowaniu powiedzieli, że dziękują za dobrze spędzony czas i możliwość rozwoju. W tym poradniku mam zamiar pokazać Ci, w jaki sposób możesz zaspokoić wszystkie oczekiwania swoich podopiecznych jednym narzędziem metodycznym, jakim jest „Gra Terenowa”.

 

11+

Users who have LIKED this post:

  • avatar

Czas potrzebny na realizację poszczególnych zagadnień w nowych standardach kursów obowiązkowych w procesie kształcenia drużynowych ZHP

Zbiór plików stanowi odzwierciedlenie pracy zespołu powołanego przy Centralnej Szkole Instruktorskiej GK ZHP do uaktualnienia standardów kursów obowiązkowych w procesie kształcenia drużynowych ZHP. Od przyjętych uchwałą GK standardów zamieszone dokumenty  różnią się tylko dodatkową kolumną “Czas”, gdzie każde zagadnienie zostało określone w czasie. Celem publikacji zbioru jest wskazanie w jaki sposób autorki określiły czas potrzebny na realizację poszczególnych bloków oraz całego kursu.  Materiał ma charakter pomocniczy i w żaden sposób nie obliguje kadr kursów do rozpisania haromonogramu kursu wedle zawartych w nim sugestii.

1+

Pozyskiwanie dorosłych do pracy wolontariackiej w ZHP. Poradnik dla komend hufców

Obecnie w ZHP wykorzystujemy skutecznie tylko jedno źródło pozyskiwania kadry. Jest nim rekrutacja prowadzona wśród harcerzy starszych i wędrowników. To nie wystarczy! Problem jest szczególnie istotny w przypadku pozyskiwania osób do prowadzenia gromad i drużyn. W efekcie dotychczasowych działań mamy za mało drużynowych, a wśród pełniących tę funkcję jest wiele osób bardzo młodych, bez doświadczenia i właściwego przygotowania. Z danych uzyskanych na koniec 2015 r. wynika, że co trzeci drużynowy nie posiada stopnia instruktorskiego, a 20% drużynowych nie osiągnęło pełnoletności. Poza tym kandydaci na drużynowych i młodzi drużynowi są „wysysani” przez inne organizacje, dla których członkowie ZHP stanowią wartościowy nabytek ze względu na swoje doświadczenie społeczne. A przecież drużynowy jest najważniejszym ogniwem w realizacji misji wychowawczej ZHP! Bez niego harcerstwo nie może realizować swoich celów. Propozycję prowadzenia gromad i drużyn adresujmy teraz również do osób spoza ZHP: rodziców zuchów i harcerzy, nauczycieli, a przede wszystkim osób dorosłych będących byłymi harcerkami i harcerzami, instruktorkami i instruktorami.

0