*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]
Dlaczego warto: Bardzo ważnym elementem rozwoju młodego człowieka jest ukorzenienie w nim postaw społecznych odpowiednich w społeczeństwie. Pokazanie, że należy pomagać innym ludziom oraz że taka pomoc daje również wiele korzyści dla nas samych. Wzbudzenia aktywności w młodych dziewczętach zaowocuje w przyszłości lepszą pracą i wieloma doświadczeniami.
Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań. Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected]
- Znajdźcie osoby w okolicy, które potrzebują pomocy np. opieka nad ludźmi starszymi. Pomóżcie!
- Rozpiszcie projekt pod hasłem „Pomagam bo chce”.
- Stwórzcie sprawność o pomocy innym i wprowadźcie w swojej drużynie.
- Stwórzcie w ciekawej formie dekalog pomagania innym.
- Nagrajcie filmik zachęcający młodych ludzi do pomocy innym.
Autor:
Recenzent:
Zamierzenia:
Po zajęciach/warsztatach/... uczestnik będzie:- widziała jak można pomóc innym
- wiedziała co oznaczają pojęcia: altruizm, empatia, filantropia, humanitaryzm
- umiała określić emocje, których dostarcza pomaganie
- wiedziała dlaczego warto pomagać
- umiała określić czy chce pomagać innym i w jaki sposób
Realizowane wymagania:
Wymagania z prób realizowane poprzez te zamierzenia:Motyw i zakres tematyczny
Motyw główny:
- Wartości harcerskie
Uszczegółowienie:
Ekonomia - filantropia
Zakres tematyczny:
- Pomoc innym
Forma materiału
Typ materiału:
Pełen konspekt zajęć
Informacje organizacyjne
6
16
20
Wymagania lokalowe, sprzętowe i potrzebne materiały
Miejsce:
pomieszczenie plus miejsce na zewnątrz
Wymagane materiały:
Bristol, szary papier, markery, kredki, tasiemki zasłonięcia oczu, wydruki z załączników, ewentualnie koperty.
Przebieg
Wprowadzenie
NIE BĄDŹ OBOJĘTNYM
Pewna czternastoletnia dziewczynka napisała kiedyś w swoim dzienniczku:
"Jesteśmy ludźmi przyszłości, to my musimy ulepszać sytuację.
Najgorszą rzeczą jest nic nie robić i patrzeć,
jak ten biedny świat się rozpada.
Wołamy: niech żyje pokój : a prowadzimy wojnę.
Powtarzamy: precz z narkotykami : a zabijamy sprawiedliwych.
A przecież nie jest postanowione, że nie można skończyć z tym wszystkim.
Chciałabym Ci powiedzieć,
jeżeli jesteś smutny z powodu nienawiści w świecie,
nie płacz i nie trać nadziei, ale zrób coś,
nawet coś małego!"
http://www.zosia.piasta.pl/opowiadania.html
Prowadząca zadaje pytania:
Zadaje pytania:
- czy w dzisiejszym świecie ludzie są obojętni
- co zrobić, żeby zmienić taka postawę
- jak my same postępujemy
- jakich emocji dostarcza nam pomaganie
Zaufanie wobec drugiej osoby
Podział na grupy
Szukając aktywności
Do przeprowadzenia gry możemy użyć kopert w których umieszczone będą hasła, lub jeśli posiadamy dużą kadrę bądź osoby, które mogą pomóc w organizacji, mogą oni ustawić się na punktach i dodatkowo dać do wykonania różne zadania dla grupy: np. ułożyć rym z słowem pomagamy, zaśpiewać piosenkę o pomocy, narysować rysunek jak można pomóc, zaprojektować medal dla osób, które pomagają itp.
Koperty porozkładane są po świetlicy bądź okolicy. Uczestniczki na początku dostają informację, że szukają koperty z czarnym numerem (każda grupa ma przypisany swój własny numer), a następnie poszukują według informacji umieszczonych na każdej kolejnej kopercie. Zabierają każdą kopertę z zawartości, a następnie układają logo organizacji. Potem każda z ekip wypowiada się czy zna podaną organizację i czy kiedykolwiek brała udział w jakieś akcji przez nią organizowanych (Załącznik nr 2)
Definicje
altruizm, empatia, filantropia, humanitaryzm. Następnie prezentują definicję reszcie i wspólnie zastanawiają się nad wartością i ważnością danego słowa. Pod koniec prowadząca czyta definicję słownikową (Załącznik nr 3).