*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]
Dlaczego warto: Każda z nas na przestrzeni lat swojego życia, podejmuje różnorodne wyzwania. Gotowanie jest jednym z nich. Im wcześniej zacznie się eksperymentować w kuchni, tym wcześniej zobaczy się, że jest to wyzwanie, które nie dość, że uczy, to dodatkowo bawi. Zajęcia nauczą uczestniczki, że warto szanować jedzenie, które pozostało w lodówce oraz że można je kreatywnie wykorzystać.
Zadania – Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań. Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected].
- Przygotuj dla rodziny kolację złożoną z produktów będących w lodówce. Zadbaj o ładny wygląd jedzenia oraz ciekawy smak posiłku.
- Zaproś koleżanki na samodzielnie przygotowany posiłek.
- Przygotujcie całą szóstką (grupą 4-7 osób) podwieczorek dla 10 dzieci. Zaproście na niego inne dzieci z Waszej drużyny/klasy.
- Poszukaj przepisów na inne sałatki. Zrób jedną z nich, wraz z osobą dorosłą, w domu.
- Jak nazywa się osoba, która gotuje? Znajdź taką osobę w swoim otoczeniu i przeprowadź z nią rozmowę. W czasie rozmowy zapytaj ją również, z jakich produktów najczęściej gotuje oraz jakie najbardziej lubi.
Autor:
Recenzent:
Zamierzenia:
Po zajęciach/warsztatach/... uczestnik będzie:- wiedziała jakie jedzenie jest przydatne do spożycia, a jakie nie
- potrafiła zrobić posiłek z jedzenia pozostałego z innego dania z poprzednich dni
Realizowane wymagania:
Wymagania z prób realizowane poprzez te zamierzenia:Motyw i zakres tematyczny
Motyw główny:
- Hobby i zainteresowania
- Inne
Uszczegółowienie:
Ekonomia - świadoma konsumpcja
Zakres tematyczny:
- Gotowanie
Forma materiału
Typ materiału:
Pełen konspekt zajęć
Informacje organizacyjne
4
10
16
Wymagania lokalowe, sprzętowe i potrzebne materiały
Miejsce:
pomieszczenie
Warunki:
dostęp do bieżącej wody (możliwość umycia rąk i naczyń)
Wymagane materiały:
Deski do krojenia, noże kuchenne (dostosowane wielkością i ostrością do wieku uczestniczek oraz w ilości odpowiadającej ilości uczestniczek), talerze, miseczki (w liczbie odpowiadającej liczbie uczestniczek), duża miska, tarka, łyżka, widelce, noże (w liczbie odpowiadającej liczbie uczestniczek), stół, krzesła (w liczbie odpowiadającej liczbie uczestniczek), 20 dag żółtego sera, szklanka ugotowanego ryżu, 40 dag wędzonej piersi z kurczaka, czerwona papryka, ogórki kiszone – słoik, puszka kukurydzy, chleb, kartka A0, marker, 2 kartki A3, 2 kleje, 2 pary nożyczek, nagroda – jabłko (w liczbie odpowiadającej liczbie uczestniczek).
Materiały uczestnika:
produkty kuchenne (jeden produkt znaleziony przez dziecko w lodówce, NIE kupowany specjalnie na spotkanie)
Przebieg
Co jest w mojej lodówce?
Co można jeść a czego nie?
Po pracy plastycznej – dyskusja: Dlaczego nie wolno jeść tych rzeczy?
Mycie rąk
Co z tego można zrobić?
Prowadząca wraz z uczestniczkami dzieli je na kategorie:
Wędlina
Nabiał
Owoce
Warzywa
Prowadząca dokłada przygotowane przez siebie składniki i zadaje dzieciom pytanie: co z tych składników można zrobić?
Odpowiedź preferowana: Sałatka (wg załącznika 3), kanapki (kompozycje dowolne)
Przygotowanie składników sałatki
Każda z uczestniczek dostaje nóż, deseczkę oraz miseczkę. Wybiera sobie po 2 składniki, które chce pokroić. Prowadząca mówi jej, jak ma to zrobić (w kostkę, w paski – jak chce prowadząca). Przed przystąpieniem do pracy prowadząca mówi dziewczynkom jak trzymać nóż i posługiwać się nim bezpiecznie. Pokrojone składniki uczestniczki wrzucają do miski. Prowadząca miesza wszystkie składniki łyżką.
Konkurs na najpiękniejszą kanapkę
Prowadząca ogłasza konkurs na najpiękniejszą kanapkę.
Każda z uczestniczek wybiera sobie ze stołu produkty, które najbardziej lubi oraz 3 kromki chleba. Zadaniem uczestniczek jest samodzielne przygotowanie smacznej i ładnej kanapki (w razie problemów dzieci mogą poprosić o pomoc prowadzącą). Na koniec prowadząca ogłasza wyniki – wygrały wszystkie dzieci!