*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]
Dlaczego warto: Praca jest ważnym elementem życia każdego człowieka, dlatego warto od najmłodszych lat kształtować swój wybór. Kariera zawodowa odgrywa dużą rolę w realizacji celów, marzeń jaki i rozwoju człowieka, a poniższe zajęcia mają na celu ukształtować drogę do doskonałego wyboru.
Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań. Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected]).
- Przeprowadź wywiad z osobą wykonującą zawód, który chciałabyś mieć w przyszłości.
- Dowiedz się jakie umiejętności trzeba mieć by wykonywać zawód, w którym chciałabyś pracować, przedstaw koleżankom te umiejętności w formie rysunku lub scenki.
- Dowiedz się w jakich miejscach może pracować osoba wykonująca Twój wymarzony zawód, zaprezentuj listę miejsc (np. w formie rysunków) swoim koleżankom z klasy/gromady.
- Przygotuj dla gromady/klasy krótką zabawę, która pokaże innym dzieciom na czym polega zawód, który chciałabyś wykonywać w przyszłości.
- Zapytaj pięciu wybranych osób (np. z rodziny albo klasy) jaki ich zdaniem zawód najbardziej do Ciebie pasuje, dopytaj dlaczego.
Autor:
Recenzent:
Zamierzenia:
Po zajęciach/warsztatach/... uczestnik będzie:- wiedziała, co to jest praca
- lepiej rozumiała swoją rolę w przyszłości
- samodzielnie zdobywała informację o interesujących zawodach
- potrafiła wskazać słabe i mocne strony wymarzonego zawodu
- znała znaczenie pracy w życiu człowieka
Realizowane wymagania:
Wymagania z prób realizowane poprzez te zamierzenia:Motyw i zakres tematyczny
Motyw główny:
- Zawody i profesje
- Inne
Uszczegółowienie:
Ekonomia - moja przyszłość ekonomiczna
Zakres tematyczny:
- Wybór zawodu
Forma materiału
Typ materiału:
Pełen konspekt zajęć
Informacje organizacyjne
10
20
30
Wymagania lokalowe, sprzętowe i potrzebne materiały
Miejsce:
pomieszczenie
Wymagane materiały:
Krzyżówka, karteczki z zagadkami, woreczek, układanki z fotografii, kartki, karteczki, długopisy, mazaki, kredki, czasopisma, kleje, nożyczki.
Przebieg
Wprowadzenie
Praca/zawód
- Co to jest praca?
- Po co ludzie pracują?
- Jakie znacie zawody ?
- Jakie zawody wykonują wasi najbliżsi ?
- Jakie zawody potrzebne są nam w życiu ?
- Jakie zawody są według was najniebezpieczniejsze ?
- Jakie zawody dla was są najciekawsze ?
- Kim chciałybyście zostać w przyszłości ?
Podsumowując prowadząca wyjaśnia dzieciom terminy praca oraz zawód.
Rodzaje zawodów
Obrazki zawodów w załączniku nr 2 - należy pociąć w puzzle.
Kalambury
Po co pracować?
W grupach 5 osobowych przeprowadzana jest burza mózgów. Dzieci zapisują swoje pomysły na karteczkach i przyklejają na odpowiednich planszach - wcześniej przygotowanych przez prowadzącego, np. ogrodniczka, lekarka, nauczycielka, policjantka, sprzedawczyni, przedszkolanka, architektka, itp.