Utwór powstał w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej za pośrednictwem MSZ RP w roku 2015. Zezwala się na dowolne wykorzystanie utworu pod warunkiem zachowania ww. informacji, w tym informacji o stosownej licencji, o posiadaczach prawa oraz o programie polskiej współpracy rozwojowej.
Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons CC-BY-3.0-PL Uznanie autorstwa-3.0 Polska
Publikacja, wyraża wyłącznie poglądy autorki i nie może być utożsamiana z oficjalnym stanowiskiem Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP.
*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]
Dlaczego warto:
Duża część dzieci w Polsce ma wiele pięknych zabawek, których reklamy otaczają nas z każdej strony. Niewiele z nich jednak wie skąd pochodzą ich zabawki oraz jak łatwo można stworzyć własną zabawkę za pomocą przedmiotów, które na co dzień mamy wokół siebie. Podczas spotkania uczestniczki zdobędą podstawowe informacje dotyczące produkcji zabawek, dostosowane do ich wieku, a także będą miały możliwość stworzenia swoich własnych zabawek.
Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań. Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected]
- Zorganizujcie kiermasz, na którym wymienicie się nieużywanymi zabawkami. Zaproście osoby spoza Waszej grupy.
- Zorganizujcie konkurs na najciekawszą (wymyśloną!) zabawkę.
- Sprawdźcie z jakich krajów pochodzą inne Wasze zabawki. Zaznaczcie je na mapie.
- Wymyślcie swoją własną grę planszową, wykonajcie samodzielnie wszystkie potrzebne w niej elementy.
- Stwórzcie plakat/akcje/reklamę zachęcającą inne dzieci do tworzenia swoich własnych zabawek.
Autor:
Recenzent:
Zamierzenia:
Po zajęciach/warsztatach/... uczestnik będzie:- Wiedziała gdzie produkowana jest znaczna część zabawek oraz co znaczy napis „Made in China”
- Wiedziała kto i w jakich warunkach produkuje zabawki
- Zainspirowana do tworzenia własnych zabawek
- Miała pomysły na to jak wykorzystywać przedmioty jej dostępne do zabawy
Realizowane wymagania:
Wymagania z prób realizowane poprzez te zamierzenia:Motyw i zakres tematyczny
Motyw główny:
- Inne
Uszczegółowienie:
Edukacja globalna, świadoma konsumpcja
Zakres tematyczny:
Forma materiału
Typ materiału:
Pełen konspekt zajęć
Informacje organizacyjne
6
24
30
Wymagania lokalowe, sprzętowe i potrzebne materiały
Miejsce:
dowolne
Wymagane materiały:
Ulubione zabawki przyniesione przez uczestniczki, zabawka przyniesiona przez prowadzącą z metką wskazującą gdzie dana zabawka została wyprodukowana (najlepiej Made in China), mapa świata, wszelkie materiały potrzebne do tworzenia swoich zabawek, według wybranych wzorów (np. „śmieci”: pudełka, puszki, papier, korki; skrawki materiałów; materiały plastyczne: papier kolorowym klej, nożyczki, farby, kredki, taśma, itd.).
Przebieg
Skąd są nasze zabawki?
Porozmawiajcie również chwilę o tym jakie konsekwencje ma fakt, że zabawka produkowana jest tak daleko? (zwróćcie uwagę na to, że transport zajmuje dużo czasu, kosztuje dużo pieniędzy, a spaliny samochodów czy samolotów zanieczyszczają powietrze). Czy myślicie że to dobre dla naszej planety? Dlaczego?
Kto produkuje nasze zabawki?
Dostosuj tę opowieść do grupy z którą pracujesz. Nie bądź zbyt drastyczna, nie chodzi o to, by przestraszyć dzieci, ale by dać im pewne informacje. Po skończeniu opowieści zapytaj uczestniczki co o tym sądzą. Czy myślą, że ta osoba jest szczęśliwa? Możesz dodać, że w fabrykach często pracują osoby nastoletnie.
Podsumowując dwa pierwsze punkty spotkania spytaj uczestniczki, czy sądzą, że z punktu widzenia Ziemi oraz osób pracujących w fabrykach nasze zabawki są zabawne? A czy macie jakieś pomysły co mogłybyśmy w takiej sytuacji zrobić?
Tworzymy zabawki
Podzielcie się na trzy grupy: grupę lalkowo-teatralną, grupę gier planszowych i podwórkowych oraz grupę budowlano-konstrukcyjną (Zachęcaj dzieci do przełamywania schematów i próbowania nowych rzeczy, nie zmuszaj jednak do udziału w żadnej konkretnej grupie. Pozwól im podjąć samodzielną decyzję.). Możecie też stworzyć inne grupy według swojego uznania i wyobraźni. Opisywane tu zadania są jedynie inspiracją.
Każda z grup będzie miała 50 minut na to, by stworzyć zabawki w danej grupie tematycznej korzystając z materiałów zgromadzonych w pomieszczeniu. Możemy każdej grupie przydzielić jedną osobę straszą, prowadzącą, która będzie inspirować dzieci i proponować różne rozwiązania, możemy jednak postawić również na ich samodzielność i kreatywność i niczego nie narzucać. W załącznikach podaję różne przykłady możliwych zabawek do wykonania w każdej z grup, a także strony internetowe, z których można czerpać więcej inspiracji, jednak dzieci same w sobie mają ogromną ilość pomysłów, z których warto korzystać.
Zadaniem każdej z grup jest nie tylko wymyślenie zabawek z danej kategorii, wypróbowanie ich, ale też zaprezentowanie ich po upływie 50 minut innym grupom.