Czym jest reklama?

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]

Dlaczego warto: Reklamy otaczają nas zewsząd, towarzyszą nam od rana do wieczora. W radio, kinie, gazecie, autobusie, a nawet przedszkolu! Wobec takiego natłoku przekazów reklamowych warto budować świadomość sposobów oddziaływania reklam już u dzieci. Tym bardziej, że twórcy reklam wiedzą jak silnie przekaz oddziałuje na dzieci i często do dzieci reklamy kierują. A dzieci nie tylko dysponują kieszonkowym, ale też mają znaczący wpływ na decyzje zakupowe rodziców. Niech zatem rosną na krytyczne odbiorczynie reklam!

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected]

  1. Przygotujcie i przeprowadźcie rozprawę sądową nad reklamą.
  2. Narysujcie komiks z historyjką osoby, która pod wpływem reklamy kupiła produkt i była nim rozczarowana. Wymyślcie pomyślne zakończenie tej historyjki.
  3. Przygotujcie ulotki zachęcające dzieci do świadomego kupowania.
  4. Przygotujcie/ i przeprowadźcie kampanię reklamową zdrowego żywienia.
Print Friendly, PDF & Email
1+
Autor:
Izabela Pyszka-Walczak
Chorągiew Łódzka, Hufiec Łódź Górna
Recenzent:
hm. Anna Książek
Chorągiew Łódzka, Hufiec Łódź Widzew
Zamierzenia:
Po zajęciach/warsztatach/... uczestnik będzie:
  • wiedziała jakiego rodzaju informacją jest reklama
  • miała świadomość jakimi metodami reklamy oddziałują na odbiorców/odbiorczynie
  • zmotywowana do krytycznego odbioru reklam
Realizowane wymagania:
Wymagania z prób realizowane poprzez te zamierzenia:
Motyw i zakres tematyczny
Motyw główny:
  • Inne
Uszczegółowienie:

Ekonomia - świadoma konsumpcja
Zakres tematyczny:

  • Reklamy
Forma materiału
Typ materiału:

Pełen konspekt zajęć
Informacje organizacyjne
min
10
opt
20
maks
30
90 min.
Prowadzących: 1
Uwagi:

Wymagania lokalowe, sprzętowe i potrzebne materiały
Miejsce:

Klasa/ sala wyposażona w sprzęt multimedialny, w której będzie wystarczająco miejsca na zabawy ruchowe, a jednocześnie przygotowanej do zajęć plastycznych.
Warunki:

źródło zasilania prądem
Wymagane materiały:

Wydrukowane materiały z załącznika nr 1 w odpowiedniej ilości do liczby grup; małe piłeczki w ilości równej ilości grup; fragment książki fragment powieści L. M. Montgomery „Ania z Zielonego Wzgórza”; wycinki z gazet (reklamy, artykuły, dowcipy rysunkowe, mapki pogody…) w ilości ok. 10 na jedną grupę; kleje, nożyce, kredki, komputer, rzutnik, głośniki.

Przebieg
1
1 min.
Przywitanie
Przywitaj uczestniczki i przedstaw im krótko temat zajęć.
2
5 min.
Zaszyfrowane słowo
Forma: zabawa
Podziel uczestniczki zajęć na równe grupy 5-6 osobowe.
Na początek każda grupa otrzyma zadanie odszyfrowania słowa (załącznik nr 1).
Odpowiedź – INFORMACJA
Kiedy wszystkie grupy odszyfrują słowo, zapytaj co ono oznacza. Według SJP informacja to „wiadomość o czymś lub zakomunikowanie czegoś”.
3
20 min.
Jak podróżuje informacja
Forma: zabawy
Informacje lubią podróżować. Kiedy dowiesz się pierwsza czegoś ciekawego, zaraz chcesz się podzielić tą wiadomością.

Szybka informacja
Która informacja dotrze najszybciej?
Poproś, aby grupy ustawiły się w równoległych rzędach. Każdy rząd otrzymuje małą piłeczkę. Celem zabawy jest jak najszybsze przekazanie sobie piłeczki od początku szeregu do końca i z powrotem.

Czasem jednak coś przeszkadza informacji w tej podróży

Przekrzykiwanie
Uczestniczki dzielą się na dwie grupy. Jedna grupa ustawia się w szeregu – jej zadaniem będzie przeszkodzić w przekazaniu informacji. Druga grupa zajmuje miejsca po obu stronach szeregu (mniej więcej po połowie). Dziewczynki mają przekazać hasło – tytuł bajki (podany przez prowadzącą) - tej części grupy która stoi po drugiej stronie szeregu. Uwaga! Będzie głośno i wesoło!

Głuchy telefon
Jeśli jest za głośno w miejscu gdzie przekazujemy informację to niedobrze. Ale kiedy jesteśmy zmuszeni przekazać informację szeptem, też może być trudno.

Uczestniczki w szeregach przekazują sobie podane hasło (brzmi reklama). Słowo wędruje szeptane z ucha do ucha, może być przekazane tylko raz. Ostatni osoba wypowiada na głos hasło. Zwykle ulega ono zniekształceniu z powodu warunków w jakich jest przekazywane.
4
9 min.
Historia Ani
Forma: opowiadania
Fragment powieści L. M. Montgomery „Ania z Zielonego Wzgórza” (załącznik nr 2)
Przeczytajcie historię o Ani i odpowiedzcie na pytania:
– W jaki sposób Ania stała się posiadaczką farby do włosów?
– Jak sprzedawca zachęcał Anię do zrobienia zakupów?
– Co o farbie mówił sprzedawca?
– Dlaczego Ania tak szybko dała się namówić sprzedawcy na kupno farby do włosów?
– Kiedy najłatwiej ulec reklamie?
– Czy historia Ani mogła skończyć się inaczej, w jaki sposób?
W podsumowaniu rozmowy uzgodnij z uczestniczkami czym jest reklama (reklama to rodzaj informacji, wg guru marketingu Philipa Kotlera reklama to wszelkiego rodzaju płatna forma nieosobistej prezentacji i promocji pomysłów, dóbr i usług przez określonego sponsora).
5
5 min.
Czym jest reklama
Forma: zabawa
Reklama to też informacja – jest przekazywana, może zostać zniekształcona lub napotkać trudności w dotarciu do celu. Reklama jest informacją, ale szczególną. Reklama przekazuje bowiem informację o konkretnym produkcie, usłudze, firmie lub ofercie.

Wyścig reklam
Poproś, aby grupy ustawiły się w równoległych rzędach. Potrzebne będą różne wycinki z gazet (reklamy, artykuły, dowcipy rysunkowe, mapki pogody…). Rozkładamy je w pewnej odległości od szeregów – każdy rząd ma swój zbiór. Zadaniem pojedynczych osób z każdej grupy będzie jak najszybsze dobiegnięcie do wycinków, wybranie po jednym który przedstawia reklamę, powrót do szeregu i zwolnienie następnej uczestniczki. Wygrywa grupa, która najszybciej pobiegnie w wyścigu i poprawnie wykona zadanie.
6
15 min.
Reklama chce wzbudzić zainteresowanie
Forma: ćwiczenie
Czy zdarzyło się wam/ waszemu rodzeństwu, że przerwaliście nawet najwspanialszą zabawę i przybiegliście z drugiego pokoju słysząc dźwięki ulubionej reklamy?
Tak właśnie działa reklama. Producenci/tki reklam tak je projektują, aby wzbudzały zainteresowanie odbiorców/odbiorczyń. W jaki sposób to robią?

Używając sprzętu multimedialnego zaprezentuj grupie kolejne elementy, które wpływają na zainteresowanie reklamą:
• Dźwięki (np. https://www.youtube.com/watch?v=eE9tV1WGTgE – plik z muzyką reklamową)
• Intensywne kolory (https://www.youtube.com/watch?v=NqOyxh6VF0M – reklama sieci sklepów)
• • Animacje (https://www.youtube.com/watch?v=rGGgjG703I4- reklama sernika)
• Bohaterowie kreskówek lub tworzone na potrzeby reklam animowane postacie (np. https://www.youtube.com/watch?v=ANhHuI7irks&index=29&list=PLjGIPwz4Tj055gSQ5-MoBE1W1Rhx26XcV – dinozaur z reklamy soku)
• Rówieśnicy/czki, którzy/e w fabule reklamy przeżywający przygody znane z podwórka (https://www.youtube.com/watch?v=8daIHEiHAac – reklama serka)
• Rytmiczne piosenki i rymowane, łatwe do zapamiętania wierszyki (https://www.youtube.com/watch?v=yQMCdFXIaF4 – reklama soku).
Z całą pewnością uczestniczki będą potrzebowały wskazówek przy odnajdywaniu tych elementów.
Na koniec zapytaj dzieci o to jak się czują po obejrzeniu reklam. Czy zachciało im się pić? Czy mają ochotę poprosić rodziców o kupienie serka z reklamy?
Spowodowała to reklama – osoby, które przygotowały reklamę taki właśnie chciały osiągnąć cel. Warto też podkreślić, że reklamy często zniekształcają rzeczywistość – warunkiem szczęścia nie jest zjedzenie kanapki z margaryną danej marki. Przed chwilą jeszcze nie odczuwaliśmy głodu i pragnienia –często to reklamy wywołują w nas pragnienie posiadania czegoś co wcale nie jest nam potrzebne.
7
30 min.
Nasza Agencja Reklamowa
Forma: zabawa
Teraz zaproś uczestniczki do przygotowania własnej kampanii reklamowej. Tematem reklamy ma być wasza grupa/ klasa/ gromada (jeśli jest to jednorazowa grupa, może warto zmienić temat np. na pomaganie innym). Zadaniem uczestniczek jest stworzenie plakatu reklamowego, hasła (w przypadku gromady może to być okrzyk), scenki (spotu telewizyjnego) lub piosenki reklamowej. Wszystkie pojęcia dzieci powinny rozumieć intuicyjnie. Jeśli jednak będą z tym problemy, warto podać przykłady (patrz: załącznik nr 3).
Do wykonania plakatu potrzebne będą kartony A1 dla każdej grupy, kredki, kolorowe czasopisma, klej, nożyce. Podkłady muzyczne do spotu reklamowego lub piosenki dziewczynki powinny stworzyć same na żywo używając własnych głosów.
Zwróć uwagę, aby materiały reklamowe przygotowane przez uczestniczki były pozytywne – pokazywały prawdziwie temat, opierały się na faktach i pozytywnych emocjach uczestniczek.
Na koniec każda grupa prezentuje swoją kampanię reklamową. Aplauz ze strony oglądających wskazany!
8
5 min.
Podsumowanie
Zajęcia zakończ krótkim podsumowaniem: jak Wam się podobały reklamy? Jak reklamy działają na odbiorców? Czy można wierzyć wszystkim reklamom? Czy reklama może być jednocześnie ciekawa i prawdziwa?
Załączniki
1
Załącznik 2

Kopii:
1
Grubość:
Normalna
Druk:
Czarno-biały
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Historia Ani
2
Załącznik 3

Kopii:
1
Grubość:
Normalna
Druk:
KOLOR
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Nasza Agencja Reklamowa
3
Załącznik 1

Kopii:
1
Grubość:
Normalna
Druk:
Czarno-biały
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Zaszyfrowane słowo
Pobierz wszystkie załączniki