*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]
Dlaczego warto: Śmieci są jedną z niewielu rzeczy, których ludzie produkują najwięcej. W samym roku 2010 całkowita ilość odpadów wytworzonych w ramach działalności gospodarczej i przez gospodarstwa domowe w Unii Europejskiej wyniosła 2 570 mln ton! To ilość przerażająca, tym bardziej, że w wielu miejscach odpady po prostu zalegają na wysypiskach. Warto zwrócić wzrok najmłodszych na coś, co staje się globalnym problemem. Upcycling jest formą przetwarzania odpadów w rzeczy nowe i często zaskakujące. Mówi się, że upcycling to ewolucja, a zarazem rewolucja w recyclingu. Również ma na celu zmniejszyć ilość odpadów i zużycie surowców naturalnych, również polega na przetwarzaniu rzeczy i materiałów zużytych, ale w przedmioty o wyższej wartości, o nowym, często zaskakującym zastosowaniu. Najprościej – polega na przerabianiu śmieci w produkty użytkowe albo w dzieła sztuki. Dlatego, wykorzystując dużą aktywność artystyczną dzieci, ich ogromną wyobraźnię i chęć kreowania, zaproponowanie im zajęć z upcyclingu stanowić będzie krok nie tylko ku kształtowaniu postaw ekologicznych, ale także oszczędności i gospodarności.
Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań. Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected].
- Rozejrzyj się po swoim pokoju i całym domu, sporządź listę rzeczy, które mogą być użyte ponownie, wraz z pomysłami na ich wykorzystanie.
- Przygotuj prezent dla wybranej osoby w rodzinie wykorzystując jedynie materiały z upcyklingu.
- Przez kolejny miesiąc, po każdej zbiórce/lekcji zastanówcie się co możecie zrobić z wytworzonymi podczas spotkania śmieciami?
- Razem z koleżankami wymyślcie jak najwięcej zastosować wybranej rzeczy (np. rolki po papierze toaletowym, zakrętek po soku, pustej butelki…).
- Stwórzcie plakat zachęcający inne dzieci do upcyklingu.
Autor:
Recenzent:
Zamierzenia:
Po zajęciach/warsztatach/... uczestnik będzie:- umiała wykorzystać odpady do wykonania prostych przedmiotów
- znała rolę upcyclingu w oszczędzaniu
- wiedziała, że można samemu stworzyć różne przedmioty bez zbędnego wydawania pieniędzy
Realizowane wymagania:
Wymagania z prób realizowane poprzez te zamierzenia:Motyw i zakres tematyczny
Motyw główny:
- Inne
Uszczegółowienie:
Ekonomia - świadoma konsumpcja
Zakres tematyczny:
- Upcykling
Forma materiału
Typ materiału:
Pełen konspekt zajęć
Informacje organizacyjne
10
20
30
Wymagania lokalowe, sprzętowe i potrzebne materiały
Miejsce:
dowolne, umożliwiające pracę w grupach
Wymagane materiały:
Wyszczególnione załączniki, odpady (plastikowe butelki, kartonowe pudełka, kartonowe opakowania po sokach i mleku, puszki, itp.), nożyczki, kleje, materiały papiernicze (kartony, bibuła, mazaki, farby), duży karton/ tektura, worek na śmieci.
Przebieg
Ludzie do ludzi - powitanie
Miasto pełne śmieci
Prowadząca opowiada dziewczynkom, że do szkoły/ organizacji przyszedł niezwykły list. Odczytanie go wprowadza w tematykę zajęć. Tekst gawędy w załączniku nr 1. W celu urozmaicenia zbiórki prowadząca musi wcześniej przygotować list, odpowiednio spreparować kopertę ze znaczkami itd.
Dziewczynki wspólnie dyskutują i podejmują decyzję dotycząca pomocy architektce.
Drugie życie odpadów
z pomysłów zaprezentowanych przez prowadząca (załącznik nr 2). Na zakończenie uczestniczki prezentują efekty swojej pracy.
Czym jest upcykling?
Wymyśl zastosowanie
Podsumowanie - rada na odpada
Uczestniczki podsumowują zajęcia mówiąc czego dziś się nauczyły.