*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]
Dlaczego warto: Pomaganie drugiemu człowiekowi to bardzo ważne, a zarazem odpowiedzialne zadanie, dlatego bardzo ważne jest, aby uświadomić młodemu człowiekowi jak pomagać i że pomoc w niektórych przypadkach może nieść różne konsekwencje.
Zadania : Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań. Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected]
- Zorganizujcie spotkania z organizacją, która zajmuje się pomaganiem innym.
- Zorganizujcie imprezyę charytatywną wspólnie z wybraną organizacją.
- Odwieźcie strony internetowej kampanie.spoleczne.pl – wybierzcie dwie kampanie i ich zrecenzujcie.
- Napisz rozprawkę na temat „ Odpowiedzialność za siebie i innych”
- Zrealizujcie projekt pomocy na rzecz lokalnej świetlicy środowiskowej.
Autor:
Recenzent:
Zamierzenia:
Po zajęciach/warsztatach/... uczestnik będzie:- widziała jak można pomóc innym
- wiedziała na co zwrócić szczególną uwagę podczas pomocy innym
- wiedziała jakich zasad trzeba przestrzegać podczas pomocy
- znał przykładowe ogólnopolskie organizacje, które pomagają innym
Realizowane wymagania:
Wymagania z prób realizowane poprzez te zamierzenia:Motyw i zakres tematyczny
Motyw główny:
- Wartości harcerskie
- Inne
Uszczegółowienie:
Ekonomia - filantropia
Zakres tematyczny:
Forma materiału
Typ materiału:
Pełen konspekt zajęć
Informacje organizacyjne
6
16
20
Wymagania lokalowe, sprzętowe i potrzebne materiały
Miejsce:
Pomieszczenie
Warunki:
Dostęp do prądu i Internetu.
Wymagane materiały:
Bristol, szary papier, markery, wydruki z załączników, komputery (po jednym na grupę) z dostępem do Internetu.
Przebieg
Wprowadzenie
- co autor/ka miał/a na myśli?
- dlaczego odpowiedzialność za innych jest tak ważna?
Następnie porównujemy obydwa teksty z sobą: wskazujemy czym się różnią, jakie mają podobieństwa i jakie znaczenie mają te cytaty.
Cytat 1 (Maria Skłodowska-Curie): Nie można bowiem mieć nadziei na skierowanie świata ku lepszym drogom, o ile się jednostek nie skieruje ku lepszemu. W tym celu każdy z nas powinien pracować nad udoskonaleniem się własnym, jednocześnie zdając sobie sprawę ze swej, osobistej odpowiedzialności za całokształt tego, co się dzieje w świecie, i z tego, że obowiązkiem bezpośrednim każdego z nas jest dopomagać tym, którym możemy się stać najbardziej użyteczni.
Cytat 2 (Władysław Bartoszewski): Ktoś to przecież powinien zrobić, znak zapytania.
Ktoś powinien reagować, znak zapytania.
Ktoś powinien się przeciwstawić, znak zapytania.
Ktoś powinien protestować, znak zapytania.
Ja sobie też zadawałem takie pytania, sam. I znajdowałem taką odpowiedź – jeżeli ktoś, to dlaczego nie ja?
Tabu
Jak postąpić?
- osoba od której czuć alkohol prosi Cię o pieniądze na chleb?
- widzisz, że ktoś upada na chodnik podchodzi do niej parę osób, czy Ty też podchodzisz?
- widzisz starszą osobę, która dźwiga rzeczy podchodzisz do niej i chcesz pomóc a ona oskarża Cię o bycie złodziejem?
- widzisz dzieci, które zaczepiają jedną osobę, co robisz?