Wprowadzenie do gry: Uczestnicy zostają podzieleni na dwa patrole (patrol papieski, patrol cesarski) i każdy patrol otrzymuje list, który tłumaczy im fabułę gry oraz mapę z zaznaczonymi na niej lokacjami 4 punktów kopertowych i 4 punktów osobowych (ponumerowanych odpowiednio, patrole mają odwrotną numerację) oraz kartę z 5 nazwami osiedli podejrzanymi o miejsce ukrycia Graala. Każdy patrol musi wybrać swoją nazwę (zgodną z tematyką i fabułą), obrać wodza i zostanie im przydzielony poseł Słowian, cichy obserwator wtajemniczony w konspekt gry, który będzie jedynie pilnował, czy uczestnicy grają uczciwie i nie oszukują, może im w skrajnych przypadkach podpowiedzieć, ale ogólnie nie pomaga.
Fabuła: Uczestnicy znajdują się na terenie wczesnośredniowiecznej słowiańskiej osady. Jeden patrol składa się z tajnych wysłanników papieża Jana VIII, który zlecił im zdobycie świętego Graala, aby trafił on do stolicy apostolskiej i nie dostał się w żadne niepowołane ręce. Drugi patrol natomiast został wysłany przez cesarza Niemiec Karola III w celu odnalezienia Graala, aby móc wypróbować jego legendarne lecznicze zdolności na chorującym bracie. Celem wszystkich uczestników jest odnalezienie świętego Graala, który jest w posiadaniu Słowian (znalazł się on tam w wyniku wielu wojen i grabieży), lecz najpierw muszą się wtopić w ich kulturę, aby Słowianie zaufali im na tyle, by zdradzić położenie świętego Graala.
Mechanika gry: Punkty kopertowe (gdzie znajdują się 2 wskazówki, po 1 dla patrolu) można zaliczać w dowolnej kolejności, tam znajdują się dokładne wskazówki dotyczące lokacji Graala już w lesie, natomiast na punktach osobowych punktowi po wykonaniu przez patrol zadania wykreślają po jednej nazwie lasu, aż po zaliczeniu ostatniego punktu zostanie las, w którym ukryty jest Graal. Punkty osobowe zalicza się w podanej kolejności, a z punktów kopertowych można zabrać ze sobą tylko jedną wskazówkę, co nadzoruje poseł Słowian. Po zdobyciu wszystkich wskazówek patrol udaje się do lasu i rozpoczyna szukanie Graala, posługując się poszlakami. Podczas samej gry można korzystać z mapy otrzymanej na starcie i map w internecie, ale nie można korzystać z samej nawigacji ani funkcji lokalizowania. Wygrywa patrol, który jako pierwszy zdobędzie Graala.
Załącznik – opisy punktów osobowych
Załącznik – adnotacje do punktów
Autor:
Emilia Szymańska HO, Hufiec Warmiński, Chorągiew Warmińsko-MazurskaRecenzenci
- phm. Agata Siczyńska, BOKP/5/KCh/2017, Zespół Programowy Chorągwi Zachodniopomorskiej
Zamierzenia:
Po zajęciach/warsztatach/... uczestnik będzie:- znał słowiańskich bogów i ich historię, wiedział, jakim alfabetem posługiwali się Słowianie, znał tradycję postrzyżyn, zintegrowany z pozostałymi uczestnikami zajęć, będzie czuł ducha rywalizacji i współpracy ze swoim patrolem, potrafił posługiwać się mapą
Realizowane wymagania:
Wymagania z prób realizowane poprzez te zamierzenia:- Realizacja wymagań sprawności terenoznawczych
Motyw i zakres tematyczny
Motyw główny:
- Inne
Uszczegółowienie:
Poznanie kultury Słowian
Zakres tematyczny:
- kultura słowiańska
Forma materiału
Typ materiału:
Pojedynczy element zajęć (np. ćwiczenie, gra)
Forma szczegółowa:
Gra terenowa
Informacje organizacyjne
10
20
30
Wymagane: Zaznajomienie się z kulturą Słowian, odpowiednie przebranie i umiejętność wcielenia się w swoją postać
6 prowadzących licząc punktowych
Wymagania lokalowe, sprzętowe i potrzebne materiały
Miejsce:
Las, teren kilku osiedli miejskich
Wymagane materiały:
Dwie baby pruskie wykonane z masy solnej (do wykonania bab potrzebne będą ok. 4 kg mąki i 4 kg soli),
Trzy opakowania farb,
Kubek na wodę,
8 pędzli,
Dwa listy dla patroli zapisane głagolicą (ad.2),
2 długopisy,
Cztery kartki,
Dwie blond peruki z tworzywa sztucznego
Nożyczki,
Pianka do włosów,
10 spinek, 5 gumek (dowolny kolor)
Dwie mapy dla patroli i dwie kartki z 5 nazwami osiedli, które są podejrzane o bycie miejscem ukrycia Graala
Dwa listy wprowadzające dla patroli (na pergaminie stylizowanym na stary, opalany, treść listów w ad. 6)
Święty Graal (np. wykonany z kubeczkach po jogurtach, pomalowany i ucharakteryzowany)
8 kopert ze wskazówkami (zdublowane, bo dla dwóch patroli)
Ponadto potrzebni będą ustylizowani punktowi: zastępca wodza Słowian, druid, niemy Słowianin, golibroda, dwóch posłów Słowian
Ubiór uczestnika:
Strój średniowieczny nawiązujący do czasów słowiańskich