*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]
Dlaczego warto: Dziewczynki w wieku 6-10 lat nie zawsze potrafią zrobić zakupy. Takie zajęcia pokażą im jak się do nich przygotować. Uświadomią również, że nie liczy się ilość a jakość wybieranych przez nie produktów.
Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań. Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected]
- Wybierz się z mamą lub tatą na zakupy, zaproponuj pomoc w wybieraniu odpowiednich warzyw na stoisku warzywnym.
- Przygotuj samodzielnie listę zakupów przed kolejnymi zakupami rodzinnymi.
- Porównaj ceny ulubionych słodyczy w trzech różnych sklepach.
- Poprowadź zabawę w sklep dla dzieci z Twojej klasy lub podwórka.
Autor:
Recenzent:
Zamierzenia:
Po zajęciach/warsztatach/... uczestnik będzie:- Znała wartość pieniądza (w sytuacjach zakupowych)
- Potrafiła ułożyć listę niezbędnych dla sytuacji zakupów
- Wiedziała co znaczy termin „świadome zakupy”
Realizowane wymagania:
Wymagania z prób realizowane poprzez te zamierzenia:Motyw i zakres tematyczny
Motyw główny:
- Zawody i profesje
Uszczegółowienie:
Ekonomia - zarządzenie pieniędzmi
Zakres tematyczny:
- zakupy
Forma materiału
Typ materiału:
Pełen konspekt zajęć
Informacje organizacyjne
6
16
25
Wymagania lokalowe, sprzętowe i potrzebne materiały
Miejsce:
Pomieszczenie
Wymagane materiały:
Sklepik warzywny – wykonany z kartonu lub kurtyny (ewentualnie stragan papierowy z asortymentu sklepu IKEA http://www.ikea.com/pl/pl/catalog/products/30245727/), waga kuchenna, domowa 2 sztuki, warzywa (do zabawy w sklepik przygotowane, mogą być papierowe), warzywa do zabawy z wagą – prawdziwe.
Przebieg
Wprowadzenie
• Zupa pomidorowa
• Sałatka
• Naleśniki z dżemem
Zadaniem dziewczynek jest wylosowanie po jednym składniku i ustawieniu się przy odpowiedniej potrawie według przydatności do jej przygotowania (załącznik 1).
Zabawa z produktami
(np. POMIDOR – zupa pomidorowa, ketchup, faszerowane pomidory, kanapka z pomidorem itp).
Zabawa w kole, każda dziewczynka po kolei mówi nazwę jednej potrawy.
Lista zakupów
Dziewczynki, które wylosowały asortyment związany ze sklepem to ekspedientki, których zadaniem będzie przygotowanie sklepu.
Dyskusja
Zwracamy dziewczynkom uwagę na to aby wybierały świeże produkty, radziły się pań sprzedawczyń co do ceny i ich jakości
Zabawa z wagą
Idziemy na zakupu
Sprzedawczynie: Otrzymują pieniądze, fartuszki i kasy fiskalne. Obsługują swoje klientki, doradzają zakup towaru lub odradzają jeśli towar jest wadliwy (np. zgniły pomidor). Mogą również próbować naciągać swoje klientki na zakup rzeczy, które „mogą się przydać” np. lizaki, batony lub promocyjne artykuły.
Wracamy do domu - prezentacja
Sprzedawczynie również opowiadają o swoich zadaniach, chwaląc się ile zarobiły pieniędzy.
Pytamy dziewczynki czy udało się kupić wszystko co potrzebne, czy warzywa są świeże i czy w torbach zakupowych nie znalazło się nic spoza listy zakupów.
Podsumowanie
Jeśli zabawa w sklep podobała się dzieciom bardzo przyklejają symbol 100 zł, jeśli średnio – symbol 50 zł, jeśli mało - 10 zł.
Podsumowując zajęcia rozmawiamy z dziewczynkami o tym co oznacza termin „świadome zakupy”.