*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]
Dlaczego warto: Zajęcia pozwolą uczestniczkom pochylić się nad istotą pomocy innym. Uczestniczki rozważą zalety wynikające z pomagania, wolontariatu, dobroczynności. Uczestniczki będą miały okazję skonfrontować swoje poglądy na różne współczesne tematy związane z zaangażowaniem społecznym i dobroczynnością.
Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań. Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected]
- Nakręćcie kilkuminutowy film promujący ideę pomagania.
- Podejmijcie się organizacji „Szlachetnej Paczki” (więcej informacji na stronie: szlachetnapaczka.pl).
- Dowiedzcie się czego potrzeba w Miejskim/Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej (lub innej placówce) w Waszej okolicy i urządźcie zbiórkę w waszej społeczności lokalnej.
- Podejmij stały wolontariat na rzecz wybranej przez siebie organizacji, której celem jest pomoc innym.
- Skontaktuj się z przedstawicielem/ką organizacji pozarządowej pomagającej innym. Same wybierzcie najbardziej interesujący Cię obszar pomocy. Przeprowadź wywiad, spróbuj znaleźć odpowiedzi na nurtujące cię pytania, wywiad opublikuj na stronie drużyny, w lokalnej gazecie itp.
- Dowiedzcie się które z lokalnych organizacji, stowarzyszeń lub fundacji poszukuje wolontariuszek, zachęć znajomych/e do zastania wolontariusz(k)ami
- Zaproście na kolejne spotkanie kogoś kto brał udział w wolontariacie zagranicznym. Niech opowie wam o swoich motywacjach do podjęcia tego działania, doświadczeniach i przeżyciach. Zapoznajcie się z ofertą organizacji przyjmujących wolontariuszki, być może zainspiruje Was to do wyjazdu w wakacje lub innym wolnym czasie.
Autor:
Recenzent:
Zamierzenia:
Po zajęciach/warsztatach/... uczestnik będzie:- znała różnorodne sposoby pomagania
- rozumiała potrzebę pomagania
- potrafiła pomagać w sposób odpowiedzialny
- świadomie podejmowała decyzje dotyczące swoich działań z zakresu dobroczynności
- potrafiła przekonać inne osoby do pomagania
Realizowane wymagania:
Wymagania z prób realizowane poprzez te zamierzenia:Motyw i zakres tematyczny
Motyw główny:
- Wartości harcerskie
- Inne
Uszczegółowienie:
Ekonomia - filantropia
Zakres tematyczny:
- pomaganie
Forma materiału
Typ materiału:
Pełen konspekt zajęć
Forma szczegółowa:
Bieg harcerski
Informacje organizacyjne
10
16
20
Wymagania lokalowe, sprzętowe i potrzebne materiały
Miejsce:
Sala umożliwiająca swobodną pracę w kilku grupach. Dostęp do Internetu bezprzewodowego będzie dodatkową korzyścią, ale można się bez niego obyć.
Wymagane materiały:
Kartki, długopisy lub mazaki. Laptop do odtworzenia filmów (z dostępem do Internetu lub z ściągniętymi wcześniej filmami).
Przebieg
Wprowadzenie do tematu
a. Czy komuś dziś pomogłaś?
b. Opowiedz o sytuacji w której pomogłaś komuś w czymś naprawdę ważnym.
c. Czy przydarzyła Ci się jakaś ważna sytuacja, kiedy potrzebowałaś pomocy i ktoś Ci jej udzielił? Jaka była to pomoc?
d. Czy jakaś ze znanych osób kojarzy Ci się z pomaganiem?
e. Jakie uczucia towarzyszyły Ci kiedy komuś pomagałaś?
f. Czy zdarzyła się sytuacja kiedy komuś nie pomogłaś mimo, że tego potrzebował?
Możesz dodać także inne pytania według własnego uznania. Nie musisz wykorzystywać wszystkich z zaproponowanych.
Podsumowując zadanie poproś uczestniczki, aby opowiedziały o czymś co szczególnie je zaskoczyło lub zainteresowało w wypowiedziach koleżanek.
Porozmawiajcie krótko na podstawie opowiedzianych historii o tym w jakiś sytuacjach pomagamy, co nas motywuje do pomagania, jak dostrzegamy sytuacje w których nasza pomoc jest potrzebna?
W jakich sytuacjach nie pomagamy? Czym jest to spowodowane?
Jak pomagać?
(opcjonalnie)Na podsumowanie burzy mózgów pokaż uczestniczkom film „Pomaganie jest fajne” (http://www.youtube.com/watch?v=0krQl1Qc7Wo)
Zapytaj uczestniczki o odczucia po obejrzeniu filmu.
Dyskusja
Poproś, aby grupy krótko opowiedziały o tematach o których dyskutowały i wypracowanych wnioskach. Daj szansę pozostałym uczestniczkom wypowiedzieć swoje zdanie. Tematy mogą wydać się kontrowersyjne, zadbaj o atmosferę sprzyjającą wyrażaniu swojej opinii. W zadaniu nie chodzi o to, aby jasno określić które zachowania są dobre a które złe, ani o to aby udowodnić którąkolwiek z tez. Celem jest skłonienie uczestniczek do przemyśleń i szerszego spojrzenia na temat dobroczynności i pomagania.
Manifest mądrego pomagania
Podsumowanie
z uczestniczek na zakończenie spotkania. Zaproponuj uczestniczkom wykonanie wybranego zadania z listy zadań dodatkowych. Indywidualnie lub zespołowo.