*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]
Dlaczego warto: Dlaczego warto bezinteresownie pomagać innym ludziom? Przede wszystkim dlatego, że pomoc słabszym, pokrzywdzonym sprawia, że możemy naprawdę nazwać się ludźmi. Pomaganie innym bez oczekiwania na policzalne korzyści sprawia, że każdy czuje się lepszy, bardziej wartościowy. Pomoc innym nadaje życiu głębszy sens, sprawia, że można poczuć, po co się żyje. Miłosierdzie, zrozumienie, słuchanie drugiego człowieka pozwalają też dowiedzieć się wiele o nas samych, odkryć i poznać siebie. Pomoc innemu to najbliższa forma przebywania z drugim człowiekiem.
Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań. Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected]
- Zorganizujcie ciekawe zajęcia integracyjne lub weź udział w zajęciach dla grupy dzieci z niepełnosprawnością.
- Zorganizujcie zbiórkę charytatywną dla zwierząt (zbiórka koców, karmy).
- Zorganizujcie lub weźcie udział w akcji szlachetna paczka.
- Zaproście na zajęcia osobę prowadzącą fundację pomagającą ludziom lub zwierzętom.
Autor:
Recenzent:
Zamierzenia:
Po zajęciach/warsztatach/... uczestnik będzie:- wiedziała co to jest pomoc
- znała różne formy niesienia pomocy
- zauważała potrzeby innych
- świadomie pomagała innym
- potrafiła wczuć się w sytuację innych
Realizowane wymagania:
Wymagania z prób realizowane poprzez te zamierzenia:Motyw i zakres tematyczny
Motyw główny:
- Wartości harcerskie
- Inne
Uszczegółowienie:
Ekonomia - filantropia
Zakres tematyczny:
- Pomaganie innym
Forma materiału
Typ materiału:
Pełen konspekt zajęć
Informacje organizacyjne
10
16
30
Wymagania lokalowe, sprzętowe i potrzebne materiały
Miejsce:
pomieszczenie
Wymagane materiały:
Papier pakowy, mazaki, kartki, klej, długopisy, kredki, nożyczki, papier kolorowy, chustki do wiązania oczu.
Przebieg
Wprowadzenie do tematu spotkania
- Jak się nazywasz? zapytała Patrycja
- Michał - odpowiedział chłopiec. Byłem tutaj z bratem, ale nie pozwolił mi szybko jeździć więc mu uciekłem. - szybko dodał.
Chodź, zaprowadzę Cię do domu. Patrycja wzięła chłopca na ręce i razem z Anią zaprowadził go do domu. Po drodze dowiedziała się, że ma 5 lat. Gdy stały już przed domem Michał strasznie się bał, że jego rodzice będę źli gdy się dowiedzą, że uciekł swojemu bratu. Patrycja pocieszała go i powiedziała, że porozmawia z jego bratem, by nie mówił nic rodzicom. Patrycja zapukała do drzwi, po chwili pojawił się w nich wysoki, przystojny chłopak. Patrycję zatkało.
- Michał, gdzieś Ty się podziewał- powiedział podniesionym głosem chłopak.
- Sebastian przepraszam, nigdy nie pozwalasz mi jeździć szybko.. więc.. - odpowiedział Michał
Sebastian spojrzał na Patrycja, która nadal trzymała na rękach jego młodszego braciszka. - a Tobie dziękuję, że odprowadziłaś mojego niegrzecznego brata. Dzięki Tobie nic mu nie jest- uśmiechnął się
- Nie ma problemu, tylko chciałam Cię o coś poprosić.. Michał boi się, że będzie miał karę, jeśli rodzice się dowiedzą.. mógłbyś im nie mówić? - uśmiechnęła się
Sebastian uśmiechnął się, powiedział, że zrobi to jeżeli da się namówić na lody. Patrycja z początku nie chciała, ale w ostateczności zgodziła się. Sebastian był bardzo szczęśliwy.
Po wysłuchaniu opowiadania prowadząca zadaje uczestniczkom pytania do tego co przed chwilą opowiedział, np:
Co się stało?
Ile osób uczestniczyło w tym zdarzeniu?
Co się wydarzyło?
Jak miały na imię dzieci?
Kto komu pomógł?
Kto może potrzebować naszej pomocy?
Każda z grup otrzymuje papier pakowy i mazaki. Z wykorzystaniem metody „burza mózgów” odpowiadają na pytanie: Kto może potrzebować naszej pomocy? Swoje odpowiedzi grupy prezentują kolejno według liter tworzących hasło.