*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]
Dlaczego warto: W dzisiejszym świecie konsumpcja nabrała szczególnej wartości. Kupujemy często bezrefleksyjnie, nie mając pojęcia skąd biorą się nasze produkty, kto na nie pracował i jak nasze konsumenckie wybory wpływają na ludzi na całym świecie. Scenariusz z jednej strony prezentuje zależności globalne związane z konsumpcją, z drugiej motywuje do zmiany i poddaniu refleksji naszych nawyków konsumenckich.
Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań. Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected]
- Przeprowadź zajęcia na temat odpowiedzialnej konsumpcji w wybranej grupie.
- Przygotuj historię wybranego produktu (skąd się wziął, przez jakie kraje przeszedł, kto przy nim pracował? Może to być np. kawa lub czekolada).
- Skorzystaj z jednej z zaproponowanych stron internetowych. Opowiedz o niej innym osobom, przygotuj krótkie podsumowanie co warto na niej przeczytać? Podaj konkretne linki do artykułów, raportów czy innych wiadomości.
- Obejrzyj inne historie z cyklu Historia rzeczy (np. historia butelkowanej wody, historia kosmetyków, historia elektroniki: storyofstuff.com, youtube.pl), opowiedz o nich innym osobom lub zaprezentuj i poprowadź dyskusję.
- Przyłącz się do wybranej akcji związanej z odpowiedzialną konsumpcją (np. happening, podpisywanie i promowanie petycji, dialog z firmami).
- Zorganizuj wymianę rzeczy (np. ubrań) dla wybranej grupy.
- Przygotuj mapę miejsc, w których w Twojej miejscowości można kupić rzeczy fair trade (sprawiedliwy handel).
Autor:
Recenzent:
Zamierzenia:
Po zajęciach/warsztatach/... uczestnik będzie:- zainteresowana tematem odpowiedzialnej konsumpcji w ujęciu globalnym
- znała podstawowe zależności globalne związane z konsumpcją
- znała źródła, z których może korzystać chcąc poszerzyć swoją wiedzę lub przeprowadzić zajęcia dotyczące odpowiedzialnej konsumpcji dla różnych grup wiekowych
- zmotywowana do działania i kreowania realnej zmiany w swoim środowisku
Realizowane wymagania:
Wymagania z prób realizowane poprzez te zamierzenia:Motyw i zakres tematyczny
Motyw główny:
- Inne
Uszczegółowienie:
Ekonomia - świadoma konsumpcja
Zakres tematyczny:
- Świadoma konsumpcja
Forma materiału
Typ materiału:
Pełen konspekt zajęć
Informacje organizacyjne
6
16
20
Wymagania lokalowe, sprzętowe i potrzebne materiały
Miejsce:
pomieszczenie
Warunki:
dostęp do prądu
Wymagane materiały:
Wydrukowane załączniki, długopisy, kartki (najlepiej z upcyklingu/do ponownego użytku), ok. 100 monet (lub rzeczy przypominających kształtem monety), duża mapa świata, 4 pary skarpetek, rzutnik, komputer, głośniki.
Przebieg
Bingo
Skąd się biorą moje jeansy
Podział zysków
Odpowiedź:
Marża sklepu – 50%
Zysk marki – 25%
Zysk fabryki – 13%
Transport i podatki – 11%
Pensja szwacza/szwaczki – 1%
Podsumowując pytamy o przyczyny i konsekwencje takiego stanu rzeczy oraz rozmawiamy chwilę o tym – czy to jest sprawiedliwe?
Możemy również skorzystać z kolejnych slajdów w prezentacji, by pokazać, że taki podział zysków nie dotyczy jedynie jeansów (w prezentacji znajduje się przykład koszulki oraz banana). Warto powiedzieć również dwa słowa o warunkach pracy w fabrykach (brak przestrzegania podstawowych zasad bezpieczeństwa, wyzysk pracowników/czek – dobrym przykładem będzie powołanie się na tragedię w Rana Plaza w Bangladeszu o której było głośno w Polsce w związku z tym, że w ruinach znaleziono metki Croppa, czyli polskiej firmy).
Historia rzeczy
https://www.youtube.com/watch?v=_gu6SlJxTn8 (film z polskim dubbingiem). W filmie zawartych jest bardzo dużo informacji, dlatego warto go podsumować pytając uczestniczki, co najbardziej utkwiło im w pamięci i dlaczego.
Walka o majątek i władze
Elementy, na które trzeba zwrócić uwagę w podsumowaniu:
- jak czuły się osoby w poszczególnych grupach, dlaczego? (mogą pojawić się silne emocje, zwróć na to szczególną uwagę)
- jak to ćwiczenie odnosi się do realnej sytuacji w świecie?
- co symbolizowały w ćwiczeniu początkowe polecenia (weź 5 monet, załóż skarpetki, itd.)
- w której grupie (najbogatszej, średniej, najbiedniejszej) jest Polska?
Ostatnie pytanie będzie punktem wyjścia do kolejnych slajdów w prezentacji. Polska należy do krajów najbogatszych biorąc pod uwagę cały świat, a każda z osób na sali należy do grona 7% najbogatszych ludzi świata – ma co jeść, gdzie mieszkać, ma dostęp do edukacji. Kilka faktów, które mogą zainteresować uczestniczki znajduje się również w prezentacji.