Fabuła gry została napisana w oparciu o tekst legendy warszawskiej „Kocur z kamienicy Książąt Mazowieckich” i osadzona w realiach dynastii Piastów na przełomie XIV i XV wieku. Niniejszy materiał zawiera tekst legendy oraz opis przygotowań, przebiegu i zakończenia gry.
Uczestnicy biorąc udział w grze mają możliwość przeżycia interesującej i nietypowej przygody miejskiej, zdobycia nowych wrażeń i doświadczeń, co bezpośrednio wpływa na wzmocnienie patroli wędrowniczych. Poziom trudności gry jest dostosowany do możliwości młodzieży w wieku 16-21 lat, co powoduje, że stanowi ona dla nich wyzwanie, a wspólna wygrana przyjmuje znamiona wyczynu. Wędrownicy chcąc zmieniać świat na lepszy, swoje ulepszanie świata powinni zaczynać od samych siebie.
Gra „Kocur z kamienicy Książąt Mazowieckich” wymaga od młodych ludzi doskonalenia umiejętności współpracy, logicznego myślenia, wnioskowania, działań pod presją czasu, przezwyciężania trudności, rozwija zdolność wydawania sądów o zjawiskach/sytuacjach spotykanych w terenie, umożliwia młodzieży utrwalanie nawyków przydatnych w życiu społecznym, zmusza do konsultacji własnych poglądów/opinii/pomysłów, a nierzadko odrzucenia ich i wspólnego podążania za decyzją większości – co dzięki samoobserwacji każdego uczestnika gry daje mu informację o jego predyspozycjach, umiejętnościach pracy z grupą i w grupie, którym warto się przyjrzeć i poddać refleksji, a następnie pracy nad sobą, poszukując w sobie i doskonaląc to, co najlepsze przy eliminowaniu słabości.
Uczestnicy gry poznają historię z legendy warszawskiej, ciekawe miejsca na Starym Mieście oraz będą mieli możliwość podziwiania pięknej architektury starówki.
Gra „Kocur z kamienicy Książąt Mazowieckich” powstała w ramach prac Referatu Wędrowniczego Chorągwi Stołecznej ZHP i jest przeznaczona dla wędrowników.
Redaktor:
phm. Małgorzata Szwed HR - w latach 2016-2018 szefowa Referatu Wędrowniczego Chorągwi Stołecznej ZHP, zastępczyni kierowniczki Wydziału Inspiracji i Poradnictwa Głównej Kwatery ZHPAutorzy:
- pwd. Lucyna Iwanow
- phm. Małgorzata Szwed
Recenzenci
- hm. Agata Erhardt-Wojciechowska
- hm. Sylwia Gudyka
- hm. Marta Wiśnioch
Zamierzenia:
Po zajęciach/warsztatach/... uczestnik będzie:Realizowane wymagania:
Wymagania z prób realizowane poprzez te zamierzenia:Motyw i zakres tematyczny
Motyw główny:
- Zbiórka okolicznościowa
- Wartości harcerskie
Uszczegółowienie:
Zakres tematyczny:
- Legendy warszawskie
Forma materiału
Typ materiału:
Pojedynczy element zajęć (np. ćwiczenie, gra)
Forma szczegółowa:
Gra fabularna
Informacje organizacyjne
3
12
Wymagane: Znajomość legendy oraz całej historii zawartej w grze.
Jeśli to możliwe postaci Kota, Anioła i Mularza powinny posiadać adekwatny strój/przebranie, które będą elementem budującym klimat gry.
Wymagania lokalowe, sprzętowe i potrzebne materiały
Miejsce:
Stare Miasto w Warszawie
Wymagane materiały:
Materiały do wydrukowania i zalaminowania:
1. Mapa obszaru gry dla każdego patrolu
2. Karta postaci dla każdego patrolu
3. Kamienie szlachetne – jeśli istnieje możliwość, warto użyć prawdziwych
kamieni podpisanych nazwami
4. Tablica wymiany kamieni szlachetnych
Pozostałe materiały do organizacji gry:
1. 6-ścienna kostka do gry
2. Taśma jednostronna
3. Taśma dwustronna
4. Nożyczki
Wyposażenie dla jednego patrolu:
1. Marker zmywalny
2. Sztywny arkusz A1
3. Ołówek z gumką
4. Linijka i ekierka
5. Kredki
Ubiór uczestnika:
Adekwatny do pogody panującej na zewnątrz.