*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]
Dlaczego warto: Żyjemy w świecie opanowanym przez konsumpcję. Kupujemy ile się da i kiedy się da, nie zwracając uwagi na etyczne uwarunkowania, bez świadomości skąd biorą się nasze produkty, kto je wytwarza i w jakich warunkach. Scenariusz w formie ćwiczeń zapoznaje uczestniczki z tą wiedzą, zachęcając je do zmiany nawyków konsumenckich i bardziej odpowiedzialnego podejścia do kupowania.
Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań. Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected]
- Dowiedz się gdzie w Twoim mieście sprzedawane są produkty fair trade, sporządź listę takich miejsc.
- Przeanalizuj listę zakupów Twoją lub Twojej rodziny pod kątem odpowiedzialności i zasad które poznałaś podczas warsztatu. Co można by udoskonalić?
- Przez tydzień zapisuj dokładnie co kupujesz. Po tygodniu podziel zakupione przez siebie produkty na zachcianki i potrzeby.
- Przygotujcie plakat/y zachęcający/e do odpowiedzialnego kupowania, powieście go u siebie w szkole.
- Zorganizujcie wymianę rzeczy w swojej klasie/drużynie, przynieście nieużywane przez Was ubrania, przedmioty i wymieńcie się z innymi osobami na to, co chciałybyście mieć. Zaproście również osoby spoza Waszej grupy.
- Wybierzcie dowolny produkt i dowiedzcie się w jakich krajach był on produkowany (np. czekolada), zaznaczcie jego drogę na mapie świata.
- Zorganizujcie w Waszej klasie/drużynie kącik rzeczy do ponownego użytku. Zbierzcie tam rzeczy, które Waszym zdaniem są już do niczego nie potrzebne, razem wymyślcie zastosowanie przynajmniej części z nich.
- Zorganizujcie warsztaty plastyczne „coś z niczego”, podczas których wykorzystacie „śmieci” do produkcji zabawek lub dekoracji (np. zużyte butelki, kartony, rolki po papierze toaletowym, itd.).
Autor:
Recenzent:
Zamierzenia:
Po zajęciach/warsztatach/... uczestnik będzie:- Wiedziała czym się różni zachcianka od potrzeby.
- Wiedziała jaką drogę przebywają produkty zanim trafią w ręce konsumentów/ek (na przykładzie pary jeansów).
- Wiedziała jak rozkłada się procentowy zysk z zakupionych przez nas produktów na poszczególnych elementach łańcucha dostaw.
- Wiedziała kto i w jakich warunkach produkuje nasze rzeczy.
- Wiedziała co to znaczy kupować odpowiedzialnie i jak ona sama może zmienić swoje nawyki konsumenckie na bardziej odpowiedzialne.
- Zmotywowana do zmiany swoich nawyków konsumenckich.
Realizowane wymagania:
Wymagania z prób realizowane poprzez te zamierzenia:Motyw i zakres tematyczny
Motyw główny:
- Wartości harcerskie
- Inne
Uszczegółowienie:
Ekonomia - świadoma konsumpcja
Zakres tematyczny:
- Odpowiedzialna konsumpcja
Forma materiału
Typ materiału:
Pełen konspekt zajęć
Informacje organizacyjne
6
16
30
Wymagania lokalowe, sprzętowe i potrzebne materiały
Miejsce:
pomieszczenie
Warunki:
Ewentualnie źródło zasilania prądem (choć można zorganizować spotkanie bez tego)
Wymagane materiały:
Wycięte zdjęcia różnych produktów z gazet lub reklamówek supermarketów, przynajmniej 10 zdjęć na 4-5 osobową grupę (np. pieczywo, batonik, zabawka, pasta do zębów, telefon komórkowy, warzywa, nowe ubranie); 4 arkusze papieru pakowego, 4 kleje, wydrukowane załączniki, para jeansów, ewentualnie rzutnik i komputer oraz produkt fair trade (np. ciastka).
Przebieg
Potrzeba a zachcianka
Skąd biorą się moje jeansy?
Podział procentowy
Odpowiedzi:
50% - sprzedaż/marża firmy
25% - zysk marki
13% - koszt materiału oraz zysk fabryki
11% - transport i podatki
1% - szwacze/szwaczki
Warunki pracy
Każda grupa oprócz opisów warunków pracy otrzymuje również skrócony dekalog praw człowieka (załącznik 7) i wspólnie zastanawia się które prawa człowieka są w danej sytuacji łamane? Podsumowując zastanawiamy się – czy to jest sprawiedliwe? Czy te osoby w jakikolwiek sposób zasłużyły sobie na taką sytuację? (nie – to kwestia otoczenia w jakim żyją, zamożności ich rodziny czyli warunków, na które nie mają wpływu).
Co ja mogę zrobić?
Zasada 3R
Reduce – ograniczaj
Reuse – używaj ponownie
Recycle – odzyskuj surowce
Poproś uczestniczki, aby w grupach wróciły do pary jeansów nad którą pracowałyśmy podczas spotkania i postarały się wymyślić jak najwięcej zastosowań jeansów, kiedy z jakiegoś powodu nie nadają się już do użytku. Spośród wszystkich pomysłów podkreśl szczególnie te, które są realne i warte realizacji (np. przerobienie na krótkie spodenki lub element jakiegokolwiek innego ubrania; oddanie organizacji pozarządowej, które zbiera używane ubrania i przekazuje dalej; ścierki, itd.)