*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]
Dlaczego warto: Scenariusz przez zabawę pozwala wcielić się młodym uczestniczkom w rolę dorosłych prowadzących i pracujących we wspólnym przedsiębiorstwie. Przez zabawę uczestniczki dowiedzą się jak może działać przedsiębiorstwo. Każda będzie miała tutaj swoje zadania do wykonania – jak w dorosłym życiu, przez co wiedza znajdzie od razu zastosowanie w zabawie. Jednocześnie uczestniczki będą mogły rozwijać własną inicjatywę. Dodatkową wartością jest wykonanie ładnych przedmiotów z rzeczy, które zwykle wyrzucamy.
Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań. Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected]
1. Przeprowadźcie “burzę mózgów” w poszukiwaniu dobrych pomysłów na przedsiębiorstwo.
2. Przygotowane podczas zajęć przedmioty wystawcie na szkolnym kiermaszu lub aukcji dla rodziców. Zdecydujcie wspólnie na co przeznaczycie w ten sposób zarobione pieniądze.
3. Przeprowadźcie w klasie/ szkole konkurs na najciekawszą nazwę
przedsiębiorstwa. Pamiętajcie, że nazwa powinna kojarzyć się z tym co przedsiębiorstwo będzie oferować.
4. Otwórzcie szkolny punkt konsultacyjny dla młodych przedsiębiorców.
Autor:
Recenzent:
Zamierzenia:
Po zajęciach/warsztatach/... uczestnik będzie:- wiedziała jak w uproszczeniu wygląda działanie przedsiębiorstwa
- potrafiła wykonać dekoracje z materiałów z odzysku
Realizowane wymagania:
Wymagania z prób realizowane poprzez te zamierzenia:Motyw i zakres tematyczny
Motyw główny:
- Zawody i profesje
- Inne
Uszczegółowienie:
Ekonomia - moja przyszłość ekonomiczna
Zakres tematyczny:
- przedsiębiorstwo
Forma materiału
Typ materiału:
Pełen konspekt zajęć
Informacje organizacyjne
6
16
30
Wymagania lokalowe, sprzętowe i potrzebne materiały
Miejsce:
duże pomieszczenie ze stołami, miejscem na wykonanie prac plastycznych i swobodną zabawę; dostęp do bieżącej wody – potrzebny po zakończeniu pracy plastycznej
Wymagane materiały:
przebranie dla business women/ przedsiębiorczyni (w tym teczka z bardzo ważnymi dokumentami); fragment książki A. Lindgren „Dzieci z Bullerbyn”; karton, mazaki, sposób na powieszenie kartonu w widocznym miejscu – taśma klejąca/ pinezki/ magnesy;
materiały do pracy plastycznej - pomysł 1: karton dla każdej uczestniczki, płynne farby, pędzel, butelki „pety” jako stemple, może warto taki obrazek oprawić w passe-partout; pomysł 2: butelki od domowej chemii, nożyczki, nożyki tapicerskie dla prowadzącej; kolorowe kartoniki, kolorowe tasiemki, futerka, mulina, fragmenty materiału, gotowe oczka/ oczka wykonane z kartonu, klej i pistolet do klejenia na gorąco; pomysł 3: małe słoiczki np. po koncentratach pomidorowych/ musztardach/ jedzeniu dla niemowląt w ilości dostosowanej do liczby uczestniczek, farba akrylowa dostosowana do koloru brokatu, brokat, pędzle, świeczki lub tealighty mieszczące się do słoiczków; pomysł 4: słoik po kawie (z nakrętką) dla każdej uczestniczki, farby akrylowe, pędzle;
wydrukowany na kolorowym kartonie technicznym, a następnie pocięty na elementy załącznik nr 3;
4 stoły jako miejsca pracy działów, 4 karki papieru technicznego A4 i mazaki na przygotowanie wizytówek działów; wydrukowany wzór faktury (załącznik nr 4), kartki, długopisy i ołówki do przygotowania następnych faktur własnoręcznie.
Przebieg
Przywitanie
Wprowadzenie do tematu
Aby ułatwić przejście do dalszej części zajęć, porozmawiajcie na temat przeczytanego fragmentu. Przydatne mogą stać się pytania:
• Jak to się stało, że Lasse zapragnął otworzyć sklep z wiśniami?
• Jak przyjaciele przygotowywali się do otwarcia spółdzielni? (odpowiedzi zapisz na dużym kartonie, tak aby wszystkie osoby je widziały)
Odpowiedzi jakie mogą się tutaj pojawić to:
- znaleźli pomysł,
- pozyskali współpracowników,
- wybrali miejsce na prowadzenie działalności,
- założyli spółdzielnię,
- przygotowali oferty,
- ponieśli pierwsze konieczne wydatki…
• Jak wyglądała praca spółdzielni? (jw.)
Odpowiedzi jakie mogą się tutaj pojawić to:
- spółdzielnia sprzedawała,
- przygotowała reklamy,
-osiągnęła pierwsze zyski,
- podzieliła zyski.
• Co według Was było najważniejsze dla powstania spółdzielni? (tutaj dla każdej uczestniczki co innego może być ważne i wszystkie odpowiedzi są właściwe; istotne jednak aby dzieci wśród nich wskazały pomysł na to co przedsiębiorstwo ma zaproponować klient(k)om)
Wytwarzanie produktów
Pomysły na takie produkty DIY znajdują się w załączniku nr 2 – prowadząca wcześniej musi zdecydować, który pomysł zrealizuje i przedstawić go uczestniczkom. Teraz cała grupa będzie miała zadanie wyprodukować to co będzie oferowała „na rynku” jako przedsiębiorstwo.
Działy w przedsiębiorstwie
Poszukajcie teraz pozostałych puzzli – zobaczymy jakie działy będą potrzebne w naszym przedsiębiorstwie (wcześniej prowadząca ukrywa w miejscu przebiegu zajęć 4 puzzle – z wyjątkiem elementu opisanego jako „Klientki”).
Po odnalezieniu składacie elementy do całości – okazuje się, że brakuje jednego kształtu. Ten kształt dokłada prowadząca.
Nasze przedsiębiorstwo
Rolę klientek przedsiębiorstwa przyjmuje prowadząca (co w razie potrzeby umożliwi animowanie zabawy, właściwe nakierowanie uczestniczek czy fabuły).
Każdy dział przygotowuje swoje miejsce pracy – stolik z wizytówką A4
Na odwrocie puzzli znajdują się pierwsze zadania do wykonania dla działów. Klientki zapoznają się z ofertą przedsiębiorstwa i dzwoniąc/ osobiście składają zamówienie. Dział handlowy odbierze zamówienia od klientek, poprowadzi magazyn, przygotuje produkty do wysyłki, przekaże dane klientki do księgowości i zleci wystawienie faktur. Księgowość ustali cenę produktów z działem marketingu, wystawi faktury dla klientek, poprowadzi spis faktur. Dział marketingu ustali nazwę przedsiębiorstwa przygotuje reklamy, pomoże w ustaleniu cen, zaplanuje i przeprowadzi promocje. Dział rozwoju przygotuje pomysły na nowe produkty, dowie się od działu handlowego czego potrzebują klientki, zleci marketingowi kampanię reklamową nowych produktów.
Dalej zabawa powinna przebiegać spontanicznie. Ograniczeniem powinien być jedynie czas i temat zajęć.
Podsumowanie
Zadbaj, aby wykonane przedmioty zostały zagospodarowane – mogą stać się prezentami dla rodzin uczestniczek, zostać wystawione na szklonym kiermaszu lub ozdobić pomieszczenie.