*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]
Dlaczego warto: Ivan Bures porównał kiedyś grupę ludzi do zbioru różnych dążeń. Na co dzień spotykamy się z odmiennymi poglądami do naszych. Zajęcia rozwijające umiejętności negocjacji uczą, jak radzić sobie z różnicami zdań w sposób efektywny i asertywny.
Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań. Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected]
- Zastosuj w praktyce to, czego nauczyłaś się na zajęciach. Przeprowadź świadome negocjacje w życiu codziennym.
- Poznaj sylwetkę znanej negocjatorski.
- Poznaj techniki aktywnego słuchania. Podziel się swoją wiedzą z innymi.
- Zapoznaj inne osoby z tematem negocjacji- przeprowadź symulację w swojej grupie równieśniczej.
- Stwórz słowniczek negocjatorki, wytłumacz pojęcia takie jak facilitacje, mediacje, arbitraż, czy empatia.
Autor:
Recenzent:
Zamierzenia:
Po zajęciach/warsztatach/... uczestnik będzie:- rozumiała znaczenie słowa "negocjacje"
- potrafiła prawidłowo przeprowadzić negocjacje
Realizowane wymagania:
Wymagania z prób realizowane poprzez te zamierzenia:Motyw i zakres tematyczny
Motyw główny:
- Zawody i profesje
Uszczegółowienie:
Ekonomia - moja przyszłość ekonomiczna
Zakres tematyczny:
- Negocjacje
Forma materiału
Typ materiału:
Pełen konspekt zajęć
Informacje organizacyjne
4
16
24
Wymagania lokalowe, sprzętowe i potrzebne materiały
Miejsce:
obojętne
Wymagane materiały:
Papier pakowy (ewentualnie flipchart), markery (po 1 dla uczestniczki), taśma klejąca, marker, tyle karteczek ile jest uczestniczek.
Przebieg
"Kartki na ścianie" - wprowadzenie
Jeżeli żadna z grup nie popełni błędu, możliwe są tylko dwa rozwiązania – albo każda grupa przyklei taką samą ilość kartek, albo nikt nie przyklei żadnej. Będzie to bardzo dobry punkt wyjścia do rozmowy o negocjacjach i o tym, że celem negocjacji nie jest bycie lepszym od innych, ale znalezienie rozwiązania dobrego dla każdej ze stron.
Podczas podsumowywania ćwiczenia zwróćmy uwagę na samo pojęcie negocjacji (informacje w załączniku 1), cel negocjacji, zastosowane strategie negocjacji każdej z grup, sposób komunikowania (wszyscy czy przedstawicielki?), wrażenia każdej z grup.
Tworzenie portretu dobrej negocjatorki
Przykładowe cechy dobrej negocjatorki w załączniku 2 (rozdajemy je po zakończeniu ćwiczenia, jako podsumowanie).
Tworzenie karty praw negocjatorki
Schron
ksiądz (Mężczyzna)
chemik (M)
zakonnica (Kobieta)
chirurg (K)
fizyk (M)
filozof (M)
inż. rolnik (M)
prezydent RP (M)
stolarz (M)
elektryk (M)
dziewczynka (K)
adwokat (M)
pielęgniarka (K)
psycholog (M)
komendant policji (M)
psychoanalityczka (K)
generał (M)
Zadaniem obserwatorek jest obserwowanie dyskusji, zapisywanie sposobów argumentacji i komunikacji w grupie.
Podsumowując ćwiczenie zaczynamy od wysłuchania pierwszych wrażeń uczestniczek, pozwalamy im odreagować i domknąć ćwiczenie. Następnie z pomocą obserwatorek rozmawiamy o tym co się zadziało, jakie strategie komunikacji i negocjacji zostały użyte, co było dobre, nad czym warto byłoby jeszcze popracować. Wykorzystujemy ten moment również do tego, by podsumować całe zajęcia - czego uczestniczki się nauczyły, co im się podobało na zajęciach, a co nie, które umiejętności chciałyby wykorzystać w codziennym życiu.