*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]
Dlaczego warto: Pieniądze towarzyszą człowiekowi od momentu, gdy rozwinął on działalność wytwórczą. Tak jak świat ciągle ewoluuje, zmieniają się i pieniądze. Ich forma zmieniała się w czasie, lecz funkcja pozostaje taka sama. Zajęcia o historii pieniądza są również doskonałą lekcją dziejów świata.
Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań. Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected]
- Zorganizujcie wizytę w muzeum, w którym są dawne monety (archeologiczne, entograficzne i inne)
- Dowiedz się i zaznacz na mapie świata w jakich krajach, obowiązywały jakie typy płacideł. Spróbuj wytłumaczyć dlaczego tak się działo. Na przykład: W Wielkopolsce płacono głowami wiewiórek ponieważ były ogólnodostępne i można było zrobić z nich pożywny posiłek oraz wykorzystać ich skórę, w Grecji było to żelazo, a w Polsce w PRLu rajstopy, gdyż były trudnodostępne i bardzo wartościowe.
- Dowiedz się, jak się nazywa osoba, która zbiera różne rodzaje monet. Spotkaj się z taką osobą i przeprowadź z nią wywiad, aby dowiedzieć się, dlaczego się tym zajmuje.
- Dowiedz się skąd się biorą skarby. Przeczytaj o jednym z takich skarbów w Twojej okolicy (Załącznik 5)
- Czy wszyscy mają takie same pieniądze? Dowiedz się jakimi walutami płacą ludzie w Europie, zaprezentuj w gromadzie wyniki poszukiwań, lub też wszyscy razem przygotujcie prezentację, w której zawrzecie informacje o tym, jakie waluty obowiązują w jakim kraju europejskim.
Autor:
Recenzent:
Zamierzenia:
Po zajęciach/warsztatach/... uczestnik będzie:- wiedziała, co to jest pieniądz i do czego służy
- znała 4 różne formy pieniądza na przestrzeni wieków
- znała co najmniej 2 przyczyny, dla których forma pieniądza się zmieniała na przestrzeni wieków
- znała co najmniej 2 cechy, jakie powinien mieć pieniądz np. trudny do podrobienia.
Realizowane wymagania:
Wymagania z prób realizowane poprzez te zamierzenia:Motyw i zakres tematyczny
Motyw główny:
- Hobby i zainteresowania
- Inne
Uszczegółowienie:
Ekonomia - zarządzanie pieniędzmi
Zakres tematyczny:
- Historia pieniądza
Forma materiału
Typ materiału:
Pełen konspekt zajęć
Informacje organizacyjne
4
20
40
Wymagania lokalowe, sprzętowe i potrzebne materiały
Miejsce:
pomieszczenie
Wymagane materiały:
Przebranie dla pani Złotówki, worek dla pani Złotówki, chusta animacyjna lub inny materiał na tunel, namalowane na papierze pakowym obrazki z jaskini (załącznik 1), wydrukowane zdjęcia różnych zadań i produktów (załącznik 2), wydrukowany rebus w kopertach w ilości odpowiadającej ilości 4 osobowych grup stworzonych z uczestniczek (załącznik 3), wydrukowane różne rodzaje pieniądza, monet z dawnych czasów (załącznik 4), modelina, patyczki do rzeźbienia w modelinie (wersja 1 majsterki) lub gotowy stempelek do majsterki z „grawerem” do odciskania na monecie (wersja 2 majsterki), papier A0 w ilości odpowiadającej ilości 4 osobowych grup stworzonych z uczestniczek, różnokolorowe mazaki.
Przebieg
Wprowadzenie do tematu
[w sali leży worek wyglądający jak wielka sakiewka. Stamtąd wychodzi pani Złotówka, gdy dzieci zaczną pokazywać worek. Jest przebrana na srebrno, może mieć pomalowaną na srebrno twarz i srebrną perukę, kostium z folii aluminiowej]
[Pani złotówka]: Witajcie dzieci! Jestem Pani Złotówka. Kto widział kiedyś moją mniejszą siostrę [pokazuje prawdziwy pieniążek- złotówkę]? Słyszałam, że chciałybyście poznać moją historię. Czy to prawda? Czy wszyscy chcą wybrać się ze mną w podróż w czasie do czasów, gdy nie było mnie nawet jeszcze na świecie w takiej formie? [Dzieci się zgadzają].
Przenieśmy się zatem w czasie.
Przenosiny w czasie
Barter
Rebus
Płacidła
Opis zabawy: Stajemy w kole. Dzielimy dzieci nadając im po kolei nazwę: zboże, bydło, muszle, skóry i sól. Na okrzyk „zboże” osoby, którym nadano taką nazwę zamieniają się miejscami. Tak samo postępujemy z każdą inną nazwą. Na okrzyk „płacidła” wszystkie dzieci zamieniają się miejscami. Zabawę można przeprowadzić z chustą animacyjną, pod którą dzieci mogą przebiegać.