Utwór powstał w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej za pośrednictwem MSZ RP w roku 2015. Zezwala się na dowolne wykorzystanie utworu pod warunkiem zachowania ww. informacji, w tym informacji o stosownej licencji, o posiadaczach prawa oraz o programie polskiej współpracy rozwojowej.
Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons CC-BY-3.0-PL Uznanie autorstwa-3.0 Polska
Publikacja, wyraża wyłącznie poglądy autorki i nie może być utożsamiana z oficjalnym stanowiskiem Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP.
*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]
Dlaczego warto:
Każdy z nas używa kosmetyków i elektroniki w codziennym życiu. Podczas zajęć uczestniczki dowiedzą się skąd dane produkty do nas przychodzą, jaka stoi za nimi historia, co wiąże się z ich produkcją, rozprowadzaniem i używaniem. Dowiedzą się też co jako konsumentki mogą zrobić, by przyczynić się do bardziej odpowiedzialnej produkcji elektroniki i kosmetyków.
Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań. Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected]
- Przygotujcie podobny zestaw materiałów na jeden z wybranych tematów: zabawki, ubrania, żywność, papier.
- Wprowadźcie w życie jedną wybraną zmianę dotyczącą kosmetyków lub elektroniki i obserwujecie przez 2 tygodnie: co udało się osiągnąć bez trudu, a co stanowiło wyzwanie? Wymieńcie się wrażeniami z innymi osobami z grupy.
- Przygotujcie kampanię promującą odpowiedzialne kosmetyki lub/i elektronikę.
- Sprawdźcie które firmy produkują odpowiedzialne kosmetyki. Sporządźcie listę uwzględniając nazwę firmy, jej logo, a także miejsce, w którym można kupić dane kosmetyki.
- Przygotujcie plakat lub infografikę ukazującą uzyskane przez Was informacje na temat kosmetyków lub/i elektroniki. Rozpowszechnijcie ją wśród innych osób.
Autor:
Recenzent:
Zamierzenia:
Po zajęciach/warsztatach/... uczestnik będzie:- Znała podstawowe zagadnienia związane z odpowiedzialną elektroniką i kosmetykami
- Wiedziała co jako konsumentka może zrobić by choć odrobinę zmienić sytuację
Realizowane wymagania:
Wymagania z prób realizowane poprzez te zamierzenia:Motyw i zakres tematyczny
Motyw główny:
Uszczegółowienie:
Edukacja Globalna, świadoma konsumpcja
Zakres tematyczny:
Forma materiału
Typ materiału:
Pełen konspekt zajęć
Informacje organizacyjne
4
16
20
Wymagania lokalowe, sprzętowe i potrzebne materiały
Miejsce:
dowolne
Warunki:
potrzebne źródło zasilania prądem
Wymagane materiały:
Wydrukowane załączniki, dostęp do komputera i (najlepiej) Internetu, papier pakowy lub flipchart, mazaki, rekwizyty do zainspirowania uczestniczek (przykładowe rekwizyty wymienione są w przebiegu zajęć).
Przebieg
Powitanie
Praca w grupach
Oprócz wydrukowanych z załącznika materiałów oraz linku do filmu, warto dać grupom przedmioty, które będą dla nich inspiracją do dyskusji. Mogą to być np. eko kosmetyki, reklamy/ulotki dotyczące kosmetyków, etykietka ze składem danego kosmetyku, może artykuł z lokalnej gazety dotyczący tego tematu, telefon komórkowy, mp3, kindle i inne sprzęty elektroniczne, ładowarki z różnymi końcówkami, stary telefon komórkowy (z długo trzymającą baterią).
KOSMETYKI
Film (około 8 minut, niestety bez polskich napisów): https://www.youtube.com/watch?v=pfq000AF1i8
+ załączniki w pdf (1a, 1b, 1c)
ELEKTRONIKA
Film (około 8 min): https://www.youtube.com/watch?v=gyrFAaT0G5g
+ załączniki w pdf (2a, 2b, 2c, 2d, 2e)