Podaj dalej!

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]

Dlaczego warto: Nawet najdrobniejszy gest potrafi zmienić świat, kiedy pomagamy stajemy się lepszymi ludźmi. Korzyści płynące z pomagania to przede wszystkim satysfakcja i rozwój osobowości. Każde dziecko od najmłodszych lat powinno wiedzieć, że warto pomagać i każdy gest jest ważny. Taki scenariusz uczy nie tylko pomocy ale także rozwija umiejętności społeczne, tak ważne w dobie znieczulenia społecznego i wyższości technologii.

Zadania – Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected]

  1. Zastanów się nad swoimi zainteresowaniami, jak możesz przez nie pomóc innym; wypisz pomysły.
  2. Wypisz listę swoich dobrych uczynków z całego tygodnia.
  3. Stwórzcie wspólnie listę osób, którym możecie pomóż i w jaki sposób.
  4. Zorganizujcie akcje pomocy dla kogoś wam znajomego wskazanego np. na liście pomocy.
  5. Przeprowadźcie w drużynie bądź klasie akcję dzień dobrego słowa.
Print Friendly, PDF & Email
0
Autor:
pwd. Katarzyna Jagoda
Chorągiew Śląska, Hufiec Częstochowa
Recenzent:
hm. Anna Książek
Chorągiew Łódzka, Hufiec Łódź Widzew
Zamierzenia:
Po zajęciach/warsztatach/... uczestnik będzie:
  • wiedziała jak można pomóc innym
  • umiała określić emocje, których dostarcza pomaganie
  • wiedziała dlaczego warto pomagać
  • umiała określić czy chce pomagać innym i w jaki sposób
Realizowane wymagania:
Wymagania z prób realizowane poprzez te zamierzenia:
Motyw i zakres tematyczny
Motyw główny:
  • Inne
Uszczegółowienie:

Ekonomia jest kobietą - filantropia
Zakres tematyczny:

  • Pomoc innym
Forma materiału
Typ materiału:

Pełen konspekt zajęć
Informacje organizacyjne
min
6
opt
16
maks
20
90 min.
Prowadzących: 1
Uwagi:

Wymagania lokalowe, sprzętowe i potrzebne materiały
Miejsce:

obojętne
Wymagane materiały:

Szary papier, markery, klej, papier kolorowy, karteczki z hasłami do kalambur, wydruki z załączników.

Przebieg
1
10 min.
Krąg radości
Forma: gawęda
Prowadząca wprowadza dziewczęta w temat pomocy innym, dzielenia się z innymi dobrem, na podstawie opowiedzianej historii (Załącznik nr 1).
2
10 min.
Chińskie ploteczki
Forma: ćwiczenie
Uczestniczki chodzą po sali, kiedy spotkają się jedna mówi do drugiej miłą rzecz na ucho na temat innej uczestniczki, osoba, która usłyszała „Ploteczkę” podchodzi do osoby o której usłyszała plotkę i mówi jej usłyszany wcześniej komplement na ucho.
3
5 min.
Podział na grupy
Forma: ćwiczenie
Rozdanie karteczek z różnymi kolorowymi iskierkami (Załącznik nr 2), dziewczęta, zaczynają grupować się w zależności od koloru iskierki.
4
15 min.
Kalambury
Forma: gra
Prowadząca podaje dziewczętom do losowania karteczki z tytułem scenki, którą każda grupa ma za zadanie odegrać. Pozostałe grupy muszą odgadnąć jej treść. Scenki przedstawiają sytuacje udzielania pomocy drugiemu człowiekowi, czyli wykonywanie różnych czynności: pomoc w nauce, przeprowadzenie przez pasy, pomóc nieść coś ciężkiego, podzielę się kawałkiem jedzenia, podniesienie rzeczy, która komuś wypadła, pocieszanie kiedy ktoś jest smutny. Po odegranych scenkach rozmawiamy o tym, jakie emocje wywołuje pomaganie innym?
5
20 min.
Co chcę zrobić dla innych
Forma: ćwiczenie plastyczne
Dziewczęta odrysowują swoje dłonie na kolorowych kartkach, następnie na poszczególnych palcach piszą co by chciały zrobić dla innych. Na szarym papierze rysujemy duży konar drzewa i przyklejamy do niego dłonie, jako liście.
6
25 min.
Jak pomagać?
Forma: Dyskusja
Prowadząca zadaje grupie pytania, odpowiedzi zapisujemy na wcześniej przygotowanych brystolach z obrazkami- Załącznik nr 3.
- Czym możemy dzielić się z innymi?
- Jak możemy pomóc innym?
- Co nam daje pomoc drugiej osobie?
7
5 min.
Podsumowanie
Osoba prowadząca podsumowuje w kilku słowach spotkanie podkreślając raz jeszcze dlaczego tak ważne jest pomaganie.
Załączniki
1
Załącznik 1

Kopii:
1
Grubość:
Normalna
Druk:
Czarno-biały
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Krąg radości
2
Załącznik 2

Kopii:
4
Grubość:
Normalna
Druk:
KOLOR
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Podział na grupy
3
Załącznik 3

Kopii:
1
Grubość:
Normalna
Druk:
KOLOR
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Jak pomagać
Pobierz wszystkie załączniki