Gra planszowa “Potyczki Zastępów” jest tłumaczeniem narzędzia pt. “Patrol System” wydanego przez World Organization of the Scout Movement (WOSM). Gra została zaadaptowana do warunków harcerstwa.
Głównym celem gry jest umożliwienie zastępom działania zespołowego. Gra ma za zadanie przybliżyć graczom w praktyce system małych grup, który jest jednym z elementów metody harcerskiej. Zaproponowane zadania pozwolą uczestnikom gry wzbogacić wiedzę o nowe rozwiązania w pracy z zastępem oraz sprawdzić się w działaniu. Jeśli zastępowi nie będzie szło najlepiej, można zastosować wskazówki oraz rady, które odnajdzie podczas gry.
Autor:
World Organization of the Scout MovementTłumaczenie gry: hm. Gracja Bober
Adaptacja gry:
hm. Agata Erhardt-Wojciechowska
hm. Łukasz Kochowski
phm. Przemysław Kowalski
Recenzenci
- hm. Lucyna Czechowska (kierowniczka Wydziału Inspiracji i Poradnictwa GK ZHP)
Zamierzenia:
Po zajęciach/warsztatach/... uczestnik będzie:- wiedział czym jest system zastępowy
- potrafił przekuć wiedzę o systemie zastępowym w praktyczne działanie
- posiadał wachlarz umiejętności potrzebnych w prowadzeniu zastępu
- miał świadomość istoty syat. zast. w pracy drużyny
- wiedział jakimi cechami powinien odznaczać się zastępowy
Realizowane wymagania:
Wymagania z prób realizowane poprzez te zamierzenia:Motyw i zakres tematyczny
Motyw główny:
- Inne
Uszczegółowienie:
Podczas gry zastępy będą realizowały zadania w następujących obszarach:
- role poszczególnych członków zastępu,
- demokracja w zastępie,
- zastęp jako część drużyny, zastępowy – jego rola i zadania,
- prawo harcerskie jako element metody harcerskiej,
- działanie zespołowe członków zastępu, budowanie zespołu,
- budowanie symboliki i obrzędowości zastępu.
Zakres tematyczny:
- System Zastępowy
Forma materiału
Typ materiału:
Pojedynczy element zajęć (np. ćwiczenie, gra)
Forma szczegółowa:
Gra planszowa
Informacje organizacyjne
min
2
2
opt
3
3
maks
5
5
60 min.
Prowadzących: 1
Uwagi:
Liczba uczestników zależy od liczebności zastępów. Gra przeznaczona jest dla minimum dwóch zastępów. Optymalnie polecamy 3 zastępy podczas rozgrywki. W przypadku większej ilości zastępów należy pamiętać, że czas gry może się wydłużyć. Maxymaline polecamy 5 zastępów podczas rozgrywki.
Liczba uczestników zależy od liczebności zastępów. Gra przeznaczona jest dla minimum dwóch zastępów. Optymalnie polecamy 3 zastępy podczas rozgrywki. W przypadku większej ilości zastępów należy pamiętać, że czas gry może się wydłużyć. Maxymaline polecamy 5 zastępów podczas rozgrywki.
Wymagania lokalowe, sprzętowe i potrzebne materiały
Wymagane materiały:
Na jeden stół rozgrywających potrzebne jest:
- kostka do gry,
- przybory do pisania ,
- stoper lub zegarek do mierzenia czasu,
- woreczek lub beret oraz karteczki z numerami od 1 do 50 – do losowania punktów kontrolnych.
Przebieg
1
60 min.
Gra Planszowa
Potrzebne materiały: - instrukcja do gry
- karty do gry
- plansza