*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]
Dlaczego warto: Wśród kompetencji niezbędnych na współczesnym rynku pracy wyróżnić możemy umiejętność pracy w grupie oraz efektywnego planowania. Proponowane poniżej ćwiczenie pozwala sprawdzić w praktyce oba elementy, dając przestrzeń na wyciągnie wniosków. Jest też dobrym wstępem do rozmowy o zakładaniu własnej działalności.
Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań. Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected]
- Zorganizujcie debatę: za i przeciw prowadzeniu własnej działalności (porównując tę opcję z innymi możliwościami, np. pracy w czyjejś firmie lub organizacji pozarządowej).
- Dowiedzcie się jakie dokładnie formalności trzeba spełnić przed założeniem własnej firmy, spiszcie je w interesującej formie.
- Przeprowadźcie wywiady z kilkoma kobietami prowadzącymi własne firmy, spytajcie je o wyzwania, z którymi się borykają, o to co je motywuje. Pomyślcie o własnych pytaniach, które Was interesują.
- Sprawdźcie które firmy w Waszej okolicy są prowadzone przez kobiety. Udajcie się do choć jednej z nich, spróbujcie spotkać z właścicielką, porozmawiać o jej doświadczeniach.
- Pomyślcie o własnej firmie. Gdybyście miały taką zakładać – co by ona oferowała? Przeprowadźcie krótkie badania rynku pytając co najmniej 20 osób (w formie wywiadu lub ankiety) co sądzą o Waszym pomyśle. Zmodyfikujcie go na tej podstawie, jeśli trzeba. Zastanówcie się kto dokładnie będzie Waszym odbiorcom/czyniom, jak do nich trafić. Pomyślcie o promocji. Zastanówcie się nad wstępną formą budżetu – ile pieniędzy i na co byście potrzebowały?
- Udajcie się do inkubatorów przedsiębiorczości lub innego centrum start-upów w Waszym mieście. Dowiedzcie się co trzeba zrobić, żeby otworzyć własny start-up.
- Zorganizujcie spotkanie z kimś, kto właśnie otwierzył swoją firmę/start-up. Dowiedzcie się co jest dla niego/niej najlepsze w otwieraniu własnego biznesu, a co sprawia największą trudność. Spytajcie o dobre rady na przyszłość, może któregoś dnia Wy też będziecie w podobnej sytuacji.
Autor:
Recenzent:
Zamierzenia:
Po zajęciach/warsztatach/... uczestnik będzie:- wiedziała co ułatwia, a co utrudnia pracę w grupie
- znała role planowania w podejmowaniu działań
- będzie wiedziała co jest potrzebne do założenia własnej firmy
Realizowane wymagania:
Wymagania z prób realizowane poprzez te zamierzenia:Motyw i zakres tematyczny
Motyw główny:
- Hobby i zainteresowania
- Inne
Uszczegółowienie:
Ekonomia - moja przyszłość ekonomiczna
Zakres tematyczny:
- Projektowanie firmy
Forma materiału
Typ materiału:
Pełen konspekt zajęć
Informacje organizacyjne
6
16
30
Wymagania lokalowe, sprzętowe i potrzebne materiały
Miejsce:
sala, najlepiej z dużym stołem dla każdej grupy
Wymagane materiały:
Ryza papieru (dobrze byłoby poszukać papieru gorszej jakości, do ponownego użytku – spytajcie w dużych firmach lub drukarniach), kredki (przynajmniej paczka na grupę), długopisy (jeden dla każdej uczestniczki), flipchart/papier pakowy (2-3 arkusze), markery, wydrukowana instrukcja po 1 na grupę.
Przebieg
Produkcja kartek
Podsumowanie ćwiczenia
a) Liczenie ilości punktów – liczymy ilość punktów każdej z grup, stosując kryteria podane w instrukcji, ogłaszamy wyniki.
b) Generalne wrażenia – pytamy o wrażenia uczestniczek, pozwalamy im wyrazić emocje i domknąć grę.
c) Praca w grupie – dyskutujemy i spisujemy na flipcharcie elementy które pomagały w pracy grupy, i które ją utrudniały. Odwołujemy się do spostrzeżeń obserwatorek. Nie krytykujemy nikogo personalnie, zwracamy uwagę na generalne tendencje, zastanawiamy się wspólnie jak wprowadzić wnioski z tego ćwiczenia w życie.
d) Zakładania firmy – na podstawie ćwiczenia, a także własnej wiedzy, wypisujemy elementy ważne przy myśleniu o własnej firmie (np. konkretny pomysł, dokładne informacje na temat zlecenia/produktu, odpowiedni czas na planowanie działań, dostępność materiałów). Wykraczamy również poza wnioski z ćwiczenia, rozmawiając o takich elementach jak badanie potrzeb rynku, marketing, zabezpieczenie finansowe, itd.