Uczestnicy przenoszą się w samo serce dzikiej Afryki – Kotliny Kongo, by zmierzyć się z niebezpieczeństwami czyhającymi
w dżungli.
Autor:
pwd. Joanna Szmurło, Hufiec Sulejówek, Chorągiew StołecznaRecenzenci
- hm. Lucyna Czechowska, ZOKK, ZOKP
Zamierzenia:
Po zajęciach/warsztatach/... uczestnik będzie:- umiał poradzić sobie w trudnych warunkach polowych, tj.: przygotować samodzielnie jedzenie z dostępnych produktów i darów lasu, zbudować szałas, rozszyfrować list napisany alfabetem Morse'a, dotrzeć do celu korzystając z mapy, współpracować w grupie i negocjować.
Realizowane wymagania:
Wymagania z prób realizowane poprzez te zamierzenia:Motyw i zakres tematyczny
Motyw główny:
- Technika harcerska
Uszczegółowienie:
A właściwie techniki harcerskie. Połączenie pionierki, szyfrów i terenoznawstwa.
Zakres tematyczny:
Uwagi:
Fabuła: Uczestnicy przenoszą się w dzikie tereny odległej Afryki. Zostają podzieleni na 3 klany i muszą zmierzyć się z niebezpieczeństwami czyhającymi w dżungli.
Forma materiału
Typ materiału:
Pełen konspekt zajęć
Informacje organizacyjne
min
15
15
opt
30
30
maks
45
45
180 min.
Prowadzących: 7
Wymagane: Muszą być sprytni i dobrze zorganizowani :)
Wymagane: Muszą być sprytni i dobrze zorganizowani :)
Uwagi:
1 osoba-prowadzący zajęcia, 3 osoby (przebrani za Afrykańczyków) - tubylcy łapiący uczestników, 3 osoby (przebrani za Afrykańczyków) - Wodzowie plemienia tubylców, prowadzą negocjacje z uczestnikami na temat złapanych osób
1 osoba-prowadzący zajęcia, 3 osoby (przebrani za Afrykańczyków) - tubylcy łapiący uczestników, 3 osoby (przebrani za Afrykańczyków) - Wodzowie plemienia tubylców, prowadzą negocjacje z uczestnikami na temat złapanych osób
Wymagania lokalowe, sprzętowe i potrzebne materiały
Miejsce:
las, potrzebne drzewo
Warunki:
zgoda leśniczego na rozpalenie ogniska
Wymagane materiały:
Na 30 osób (podzielonych na 3 klany).
Produkty na podpłomyki:
-mąka 3kg (1 kg na 1 klan),
- woda 8l (2l na 1 klan+na zagaszenie ognisk),
-zapałki 3 opakowana (1opakowanie na klan),
-dżem 3 słoiki (po jednym na klan),
-olej 0,5l,
-sól 0,5 kg,
-ketchup 1 opakowanie.
Inne materiały:
-opaski/chusty w trzech kolorach (każdy kolor oznacza inny klan)
-lina co najmniej 5-metrowa,
-saperki 3 sztuki (po jednej na plemię),
-zaszyfrowane listy x 3,
-woda z cytryną 1l,
-mapa terenu x 3 (po jednej na klan),
-długopisy x 3.
Ubiór uczestnika:
ubrania, które można zniszczyć
Przebieg
1
15 min.
Rozpoczęcie
Zbiórka przy placu apelowym. Prowadzący informuje harcerzy, że od tej pory mają 5 min na spakowanie najpotrzebniejszych rzeczy na podróż w samo serce dzikiej Afryki, czyli do Kotliny Kongo. Uczestnicy sami decydują co zabierają. Po 5 min kolejna zbiórka przy placu apelowym. Podział na klany i rozdanie opasek/chust z kolorem klanu. Ustawienie harcerzy w szyku marszowym. Wymarsz z podobozu. *
* Po opuszczeniu podobozu przez uczestników, część kadry zostaje i przebiera się za dzikusów. Przygotowują świątynię.
* Po opuszczeniu podobozu przez uczestników, część kadry zostaje i przebiera się za dzikusów. Przygotowują świątynię.
Potrzebne materiały: Gwizdek, opaski/chusty, przebrania dla tubylców: według fantazji prowadzących zajęcia.
2
10 min.
Przejście na miejsce zajęć
Przejście na miejsce rozpoczęcia zajęć. Najlepiej by to miejsce było oddalone od podobozu około 1 km.
Potrzebne materiały: mapa
3
10 min.
List 1
Na miejscu harcerze dostają wiadomość, w której dowiadują się, że tutejsze tereny zamieszkane są przez dzikie plemiona. Muszą uważać, by nikt nie został porwany. W liście dowiadują się również, że muszą zorganizować sobie miejsca noclegowe, bo ich pobyt w puszczy będzie trwał co najmniej 2 dni. Zadaniem uczestników jest zrobienie szałasu (każde plemię swoje). Maja na to 30 min. Dysponują materiałami przez siebie wziętymi i tym co znajdą w lesie. List jest zaszyfrowany.
Potrzebne materiały: Załącznik 1- List 1,długopisy x3
4
30 min.
Budowa szałasu
Budowa szałasów przez klany. W tym czasie tubylcy próbują złapać po jednej osobie z każdego klanu jako zakładników. Złapane osoby trafiają do świątyni.
Potrzebne materiały: Rzeczy wzięte przez uczestników, dary lasu
5
20 min.
List 2
Kolejny list-harcerze nie zdołali upilnować wszystkich. Z każdego klanu po jednej osobie zostało porwanej. By je odzyskać muszą przyjść do świątyni tubylców (w liście podajemy miejsce świątyni, tak by można ją było odnaleźć na mapie). Muszą zabrać wszystkie swoje rzeczy. Odczytanie listu i przejście do świątyni.
Potrzebne materiały: Załącznik 2- List 2, mapy
6
15 min.
Świątynia
Wykupienie kolegów. Gdy harcerze przyjdą do świątyni zostaną przywitani miejscową miksturą (wodą oczyszczenia)-woda z cytryną. Wszyscy muszą to wypić. Aby wykupić swoich kolegów harcerze będą musieli upolować tubylcom coś na obiad. Rzeczami do upolowania będą produkty na podpłomyki. Ukryte są gdzieś w pobliżu świątyni.
Potrzebne materiały: Woda z cytryną, produkty na podpłomyki
7
10 min.
Powrót do szałasów
Wszyscy (uczestnicy, prowadzący zajęcia i tubylcy) idą na miejsce, gdzie zostały zbudowane szałasy.
Potrzebne materiały: mapa
8
50 min.
Podpłomyki
Ze znalezionych produktów, harcerze muszą zrobić podpłomyki. Wykupienie zakładników.
Potrzebne materiały: Produkty na podpłomyki, drewno, zapałki, saperki
9
20 min.
Zakończenoie
Gaszenie i maskowanie ognisk, rozbudowa szałasów. Powrót do podobozu.
Potrzebne materiały: woda