*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]
Konsultacja scenariusza: harcerki i harcerze z 1RDH.
Dlaczego warto: Reklamy otaczają nas zewsząd, towarzyszą nam od rana do wieczora. Wobec takiego natłoku przekazów reklamowych warto stać się świadomą i krytyczną odbiorczynią!
Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań. Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected]
- Stwórzcie poradnik jak świadomie oglądać reklamy.
- Przygotujcie plakat pokazujący korzyści i zagrożenia płynące z reklam.
- Przygotujcie klasą/ drużyną reklamę społeczną mówiącą o ważnym problemie dotyczącym waszego otoczenia. Nagrajcie ją, tak aby powstał trwający do 3 minut film. Grupą docelową czyli adresatkami reklamy mają być wasze rówieśniczki. Pamiętajcie, aby mówiła o problemie w sposób zrozumiały dla osób, które nie mieszkają w waszej okolicy, kulturalny oraz nie godzący w niczyje dobre imię.
- Zorganizujcie w szkole/ hufcu festiwal dobrej reklamy (może być połączony z festiwalem parodii reklam). Tematem reklam powinny być przedmioty, zjawiska, zachowania – nie produkty konkretnej marki. Chyba, że postanowicie zareklamować własną klasę lub drużynę!
- Przeprowadźcie wywiad w swojej społeczności lokalnej dotyczący oddziaływania reklam na ludzi. Spróbujcie ustalić czy ludzie lubią oglądać reklamy, czy reklamy tylko drażnią czy też mogą się podobać, czy ludzie ulegają reklamom i kupują polecane w nich produkty, czy kupione produkty spełniły ich oczekiwania.
Autor:
Recenzent:
Zamierzenia:
Po zajęciach/warsztatach/... uczestnik będzie:- wiedziała dlaczego powstają reklamy
- miała świadomość jakimi metodami reklamy oddziałują na odbiorców i odbiorczynie
- znała przykłady pozytywnych kampanii reklamowych
- zmotywowana do krytycznego odbioru reklam
Realizowane wymagania:
Wymagania z prób realizowane poprzez te zamierzenia:Motyw i zakres tematyczny
Motyw główny:
- Inne
Uszczegółowienie:
Ekonomia - świadoma konsumpcja
Zakres tematyczny:
- Reklamy
Forma materiału
Typ materiału:
Pełen konspekt zajęć
Informacje organizacyjne
10
20
30
Wymagania lokalowe, sprzętowe i potrzebne materiały
Miejsce:
Klasa/ sala wyposażona w sprzęt multimedialny
Warunki:
źródło zasilania prądem
Wymagane materiały:
Komputer, rzutnik, głośniki, przygotowane przykłady kilku rodzajów reklam (znajdują się w tekście scenariusza); kartki A3 i mazaki, taśma klejąca lub pinezki do prezentacji prac grupowych; wydrukowany tekst z załącznika nr 1; wydrukowane lub przepisane na karteczki nazwy przedmiotów i typu przekazu reklamowego z załącznika nr 3.
Przebieg
Przywitanie
Jakie uczucia wywołuje reklama?
Zastanówcie się wspólnie nad pytaniem „Jak czułaś się po obejrzeniu tej reklamy?”
Przykładowe odpowiedzi:
-zainteresowana,
-zwróciła moją uwagę,
-rozśmieszyła mnie,
-poczułam głód/ pragnienie (wyzwoliła się potrzeba posiadania danego produktu),
Odpowiedzi zapiszcie na widocznej kartce, będą pomocne w dalszej dyskusji.
Po co są reklamy?
Każda grupa otrzymuje kartkę A3 i mazak. Zadaniem grup będzie hasłowa odpowiedź na pytanie „Po co są reklamy?”
Pytania pomocnicze:
-czy zapamiętałaś co reklamował film?
-czy zapamiętałaś nazwę produktu/ firmy?
-czy dowiedziałaś się czegoś nowego z filmu? Itp.
Wypełnione kartki wieszamy na widocznym miejscu i wspólnie podsumowujemy wyniki.
Pomocny w wykonaniu tego zadania może być tekst z załącznika nr 1a. W razie potrzeby podziel go pomiędzy grupy, tak aby mogły odgadnąć kolejne funkcje reklamy.
W załączniku nr 1b prowadząca znajdzie informacje na temat funkcji reklam, etapów oddziaływania przekazu reklamowego, korzyści i zalet płynących z reklamy.
Reklama zniekształcająca rzeczywistość
Ponownie wyświetl na rzutniku przykładową reklamę. Tym razem powinna ona być skierowana do zupełnie innej grupy docelowej, a przez to nie korespondować z potrzebami uczestniczek. W tym ćwiczeniu potrzebna jest reklama, która zniekształca rzeczywistość (np. http://www.youtube.com/watch?v=DYRfVhBtF2s – reklama płynu do podłóg).
Zastanówcie się wspólnie nad pytaniem „Jak czułaś się po obejrzeniu tej reklamy?”
Pytania pomocnicze:
-czy ten produkt może tak działać?
-czy ludzie tak się zachowują po użyciu produktu?
-jakie osoby występują w reklamach, aby uwiarygodnić przekaz reklamowy? (np. osoby wyglądające na wykształcone, ubrane w kitel lekarski, celebryci/tki)
W nawiązaniu do słów powiedzianych na wstępie do tego ćwiczenia, ustalcie czy ta reklama pokazuje prawdziwie produkt i ludzi.
Czasem reklama na tyle frustruje odbiorców i odbiorczynie, że podejmują się zdemaskowania mitów reklamowych lub wręcz tworzą antyreklamy (przykłady: http://www.youtube.com/watch?v=1kxqgsdRYtQ –płyn do odplamiania, http://www.youtube.com/watch?v=-Kf32Eiog14 – antyreklama Coli).
Czy można inaczej?
Pytania pomocnicze:
-czy wszystkie reklamy zniekształcają rzeczywistość?
- gdzie można spodziewać się reklam opartych na faktach? (np. w czasopismach branżowych, w wydawnictwach specjalistycznych). Dlaczego?
-w jaki sposób producenci/tki reklam mogą zwrócić uwagę odbiorców i odbiorczyń unikając zniekształcenia rzeczywistości? (np. poczuciem humory, estetyką…)
Na koniec tej części obejrzyjcie przykłady ciekawych reklam (np. http://www.youtube.com/watch?v=USTfBtZyBwY – reklama obuwia, http://www.youtube.com/watch?v=SKl39tefpIY – sera, http://www.youtube.com/watch?v=bgzyEDjhD7M – wody mineralnej, http://www.youtube.com/watch?v=ojBFOdGqALM – pozytywna reklama sieci komórkowej).
Zwróć uwagę na to, że świadomość odbiorców i odbiorczyń, znajomość swoich praw, ich krytycyzm wobec reklam mogą nakłonić agencje reklamowe do przygotowywania reklam opierających się na faktach.
Agencja reklamowa
Po przedstawieniu reklam i antyreklam wymieńcie się spostrzeżeniami – co ciekawego grupy przygotowały, która produkcja była najciekawsza, najbardziej zaskakująca.