Utwór powstał w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej za pośrednictwem MSZ RP w roku 2015. Zezwala się na dowolne wykorzystanie utworu pod warunkiem zachowania ww. informacji, w tym informacji o stosownej licencji, o posiadaczach prawa oraz o programie polskiej współpracy rozwojowej.
Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons CC-BY-3.0-PL Uznanie autorstwa-3.0 Polska
Publikacja, wyraża wyłącznie poglądy autorki i nie może być utożsamiana z oficjalnym stanowiskiem Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP.
*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]
Dlaczego warto:
Nasz świat wymaga coraz odpowiedzialniejszych konsumentów i konsumentek. Jeśli chcemy żyć w czystym, zdrowym środowisku musimy przyjrzeć się naszym nawykom i wprowadzić nowe, również te związane z odpadami. Podczas spotkania uczestniczki dowiedzą się czym jest upcycling oraz zasada 3R, poznają podstawowe zasady segregacji śmieci oraz inne efektywne metody na to, by sobie z nimi poradzić.
Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań. Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected]
- Podarujcie wykonane z upcyclingu przedmioty wybranej organizacji lub instytucji, której mogą się one przydać. Sprawdźcie dokładnie czy będą one rzeczywiście użyteczne?
- Zorganizujcie wymianę używanych rzeczy (ubrać, książek…), zaproście osoby spoza Waszej grupy.
- Zastosujcie zasadę 3R w Waszym codziennym życiu. Przez kilka tygodni notujcie Wasze sukcesy i wyzwania, które się pojawiają. Porównajcie z innymi osobami z grupy.
- Przygotujcie akcje promującą zasadę 3R w wybranej grupie (np. szkoła, sąsiedzi/dki).
- Przygotujcie kosze do segregacji śmieci w pomieszczeniu, w którym najczęściej się spotykacie (harcówka, klasa). Zapiszcie zasady segregacji i zawieście nad każdym koszem, będzie to przydatna instrukcja dla tych, którzy nie zapamiętali jeszcze wszystkich reguł.
Autor:
Recenzent:
Zamierzenia:
Po zajęciach/warsztatach/... uczestnik będzie:- Rozumiała zasadę 3R (reduce, reuse, recycle).
- Wiedziała czym jest upcycling, miała pomysły na jego wykorzystanie
- Potrafiła wyrazić swoją opinie na różnego rodzaju tematy związane z gospodarowaniem odpadami.
- Znała zasady segregacji śmieci.
Realizowane wymagania:
Wymagania z prób realizowane poprzez te zamierzenia:Motyw i zakres tematyczny
Motyw główny:
Uszczegółowienie:
Edukacja globalna, świadoma konsumpcja
Zakres tematyczny:
Forma materiału
Typ materiału:
Pełen konspekt zajęć
Informacje organizacyjne
6
24
30
Wymagania lokalowe, sprzętowe i potrzebne materiały
Miejsce:
dowolne
Wymagane materiały:
Wydrukowane załączniki, długopisy dla każdej uczestniczki, kartki a4 z napisem „tak” oraz „nie”, taśma papierowa, papier pakowy, markery, różnego rodzaju odpady i niepotrzebne rzeczy przyniesione przez uczestniczki i prowadzącą (np. butelki, kartony, puszki, ale też niepotrzebne książki, zeszyty, zabawki itd.).
Przebieg
Bingo
Tak/nie?
Proponowane stwierdzenia:
• Lepiej naprawić zepsuty telewizor niż kupować nowy.
• Lepiej wybrać napój w opakowaniu plastikowym, które jest lekkie i się nie potłucze, niż w szklanym.
• Powinniśmy kupować produkty w małych opakowaniach, bo te w dużych mogą nam się zepsuć lub przeterminować zanim je zużyjemy.
• Segregowanie odpadów powinno być obowiązkowe.
• Sklepy powinny rozdawać klient(k)om jednorazowe torby foliowe za darmo.
• Ładne opakowanie jest odzwierciedleniem wysokiej jakości produktu.
• Kupowanie w sklepach z używaną odzieżą jest trendy, bo w ten sposób chronimy środowisko.
Zasada 3R
Dziś zastanowimy się jak ilość śmieci redukować.
Podziel uczestniczki na 3 grupy. Każda otrzymuje jedną z zasad 3R: reduce, reuse, recycle. Zadaniem grupy jest przedyskutowanie co dana zasada oznacza oraz wymyślenie jak największej ilości sposobów na użycie danej zasady w praktyce (co możemy zrobić by ograniczać/używać ponownie/segregować odpady)? Prowadząca chodzi między grupami i podpowiada, nakierowuje jeśli jest taka potrzeba. Grupy zapisują swoje wnioski na papierze pakowym. Następnie podsumowujemy na forum, inne grupy mogą uzupełniać.
Segregowanie śmieci
Zagadka
Upcycling
Jak z problemem odpadów radzą sobie inne kraje?
Który ze sposobów radzenia sobie z problemem odpadów wydaje Wam się najefektywniejszy i dlaczego?
Jak sądzicie: problem odpadów to problem lokalny czy raczej globalny? Dlaczego? Jaki może mieć to wpływ na środowisko?