Posłuchajcie opowieści o tych, dla których wolność przyszłych Polaków była ważniejsza od własnego jutra.
Autor:
pwd. Joanna Szmurło, Hufiec Sulejówek, Chorągiew StołecznaRecenzenci
- hm. Lucyna Czechowska, ZOKK, ZOKP
Zamierzenia:
Po zajęciach/warsztatach/... uczestnik będzie:- znał strukturę harcerskich batalionów "Zośka" i "Parasol", biografię Krzysztofa Kamila Baczyńskiego oraz kilka jego wierszy. Ponad to, uczestnik zapozna się z najważniejszymi akcjami baonów podczas Powstania.
Realizowane wymagania:
Wymagania z prób realizowane poprzez te zamierzenia:Motyw i zakres tematyczny
Motyw główny:
- Wartości harcerskie
Uszczegółowienie:
Historia batalionu "Zośka" i "Parasol" podczas Powstania Warszawskiego.
Zakres tematyczny:
- Powstanie Warszawskie
Forma materiału
Typ materiału:
Pełen konspekt zajęć
Forma szczegółowa:
Kominek
Informacje organizacyjne
min
6
6
opt
21
21
maks
45
45
90 min.
Prowadzących: 1
Wymagane: Obowiązkowa znajomość historii Szarych Szeregów. Prowadzący warto by był dobrym gawędziarzem.
Wymagane: Obowiązkowa znajomość historii Szarych Szeregów. Prowadzący warto by był dobrym gawędziarzem.
Uwagi:
Zalecana znajomość poniższej literatury: - Aleksander Kamiński "Zośka i Parasol", - Stanisław Broniewski "Całym życiem Szare Szeregi w relacji naczelnika", - poezja Baczyńskiego, - Aleksander Kamiński "Kamienie na szaniec".
Zalecana znajomość poniższej literatury: - Aleksander Kamiński "Zośka i Parasol", - Stanisław Broniewski "Całym życiem Szare Szeregi w relacji naczelnika", - poezja Baczyńskiego, - Aleksander Kamiński "Kamienie na szaniec".
Wymagania lokalowe, sprzętowe i potrzebne materiały
Miejsce:
harcówka
Wymagane materiały:
-kartka z namalowanym murem,
-długopis/flamaster,
-świeczki,
-zapałki,
-pineski,
-kartka A4 dowolnego koloru,
-klej,
-książka "Zośka i Parasol" A. Kamińskiego x 3 lub wydrukowane teksty akcji,
-tomik poezji Baczyńskiego pt. "WIERSZE" (polecane wydanie wydawnictwa ALGO, zawiera wszystkie wiersze zawarte w konspekcie)
Ubiór uczestnika:
mundur
Przebieg
1
10 min.
Obrzędowe rozpoczęcie
Obrzędowe rozpalenie świeczowiska. Dodatkowo na kartce z namalowanym murem harcerze wpisują swoje imię i nazwisko. Następnie "mur" zostaje przypięty w harcówce, by przypominać harcerzom o tym kominku/wieczorze poetyckim.
Potrzebne materiały: Kartka z namalowanym murem, długopis/flamaster, świeczki, zapałki, pineski
2
10 min.
Gawęda
Gawęda o Krzysztofie Kamilu Baczyńskim, odczytanie wiersza jego autorstwa "Pokolenie". W trakcie kominka zostaną odczytane wiersze Baczyńskiego (te odnoszące się do wojny), dzięki czemu zostanie utrzymana aura powagi i rozmyślań.
Potrzebne materiały: Załącznik 1 - Gawęda,
Załącznik 2 - Wiersz I
3
5 min.
Bataliony
Batalion "Zośka " i "Parasol", czym były owe grupy? Jaką odegrały rolę w Powstaniu Warszawskim? Na dużej kartce z napisem batalion "Zośka", zadaniem drużyny jest wspólne stworzenie plakatu z podziałem batalionu na kompanie i plutony. Drużynowy do stworzonego plakatu powinien dopowiedzieć kilka słów o "Parasolu" - skąd się wywodzi, jakie były jego zadania.
Potrzebne materiały: Załącznik 3 - Batalion,
Kartki A2, klej
4
2 min.
Spojrzenie
Wiersz "Spojrzenie" odczytany przez ochotnika.
Potrzebne materiały: Załącznik 4 - Wiersz II
5
25 min.
Jutro, czyli dziś
Akcje batalionów, które warto znać.
W trzech grupach harcerze dostaną opisy akcji, do których będą musieli odegrać scenki. Opisy akcji zamieszczone są w książce "Zośka i Parasol" Aleksandra Kamińskiego:
-pierwsza akcja "zdobycie Gęsiówki": strony 239-255,
-druga akcja "Odyseja Księcia i jego towarzyszy": strony 296-318,
-trzecia akcja "Przebicie na Śródmieście": strony 449-473.
Odegranie scenek przez grupy.
W trzech grupach harcerze dostaną opisy akcji, do których będą musieli odegrać scenki. Opisy akcji zamieszczone są w książce "Zośka i Parasol" Aleksandra Kamińskiego:
-pierwsza akcja "zdobycie Gęsiówki": strony 239-255,
-druga akcja "Odyseja Księcia i jego towarzyszy": strony 296-318,
-trzecia akcja "Przebicie na Śródmieście": strony 449-473.
Odegranie scenek przez grupy.
Potrzebne materiały: Teksty z opisem akcji
6
10 min.
Bohaterzy
Przeprowadzenie dyskusji na temat powyższych scenek. Temat poruszonej dyskusji wedle uznania drużynowego. Propozycje: Jakie wartości i wnioski można wyciągnąć patrząc na postawę członków harcerskich batalionów? Czy harcerze z Powstania Warszawskiego są wzorami dla współczesnych harcerzy? Czy świat, w którym żyli powstańcy, nie jest zbyt odległy i nierzeczywisty dla nas?
7
3 min.
***
Wiersz "***" odczytany przez ochotnika.
Potrzebne materiały: Załącznik 5 - Wiersz III
8
5 min.
Kryptonimy powstańcze
Załącznik nr 6 należy pociąć i podzielić na dwie części: jedna z kryptonimami, a druga z ich znaczeniem. Zadaniem harcerzy jest dopasowanie znaczenia do danego słowa. Każdy wykonuje zadanie osobno.
Potrzebne materiały: Załącznik 6 - Kryptonimy
9
10 min.
Tajne przez poufne
Tajne przez poufne, łamane przez nie wiem, czyli głuchy telefon. Harcerze dostaną kilka haseł, które muszą trafić do dowódcy kompanii "Rudy" tj. Andrzeja "Morro" Romockiego.
Hasła:
- "Bądź gotów",
- "Posuwanie się domami równolegle do ulicy w kierunku placu Bankowego-wykluczone",
- "Niemcy zajmują dom, który opuściliśmy, z placu ku nam ruszyły czołgi". W czasie przekazywania haseł kadra zagłusza, robiąc szum.
Hasła:
- "Bądź gotów",
- "Posuwanie się domami równolegle do ulicy w kierunku placu Bankowego-wykluczone",
- "Niemcy zajmują dom, który opuściliśmy, z placu ku nam ruszyły czołgi". W czasie przekazywania haseł kadra zagłusza, robiąc szum.
10
5 min.
Elegia o...
Wiersz "Elegia o... [chłopcu polskim]" odczytany przez ochotnika.
Potrzebne materiały: Załącznik 7 - Wiersz IV
11
5 min.
Obrzędowe zakończenie
Zgaszenie świeczowiska i obrzędowe zakończenie zbiórki.