Warsztat skierowany dla wędrowników lub kadry, który może posłużyć jako inspiracja do podjęcia służby na rzecz tworzenia społeczności otwartej na drugiego człowieka. W swojej treści warsztat luźno nawiązuje do 3 faz ujętych w zdobywaniu Odznaki Skautów Świata: eksploracja, reakcja i podjęcie działania.
W każdej fazie warsztatu uczestnicy wchodzą w aktywności, które pochylają się nad zagadnieniem migracji pod kątem założeń każdej z faz. W eksploracji dowiadują się o zjawisku migracji, jego przyczynach i stanie aktualnym.
W fazie reakcji uczestnicy starają się przetworzyć zebrane informacje, przedyskutować i podsumować, by lepiej zrozumieć przyczyny i konsekwencje omawianych zagadnień.
W fazie podjęcie działania doświadczają inspiracji, w której przyglądają się cechom ważnym przy tworzeniu rozwiązania na wyzwania związane z migracją. Pomysły na działania w patrolach lub drużynach charakterystyczne dla wszystkich trzech faz są zbierane na koniec warsztatu.
Autor:
phm. Iga Miłosławska, SOKK 1209/2019, Hufiec Warszawa-Wola, Chorągiew StołecznaRecenzenci
- hm. Michał Macig, ZOKK 714/2019, Hufiec Warszawa-Żoliborz, Chorągiew Stołeczna
- hm. Magdalena Wilczyńska, Hufiec Warszawa-Wola, Chorągiew Stołeczna
Zamierzenia:
Po zajęciach/warsztatach/... uczestnik będzie:- wiedział, na czym polega sytuacja osoby w kryzysie uchodźczym oraz jakie mamy przepisy dotyczące statusu uchodźcy w Polsce
- z większą wrażliwością reagował na problemy osoby nowej, obcej w polskim kontekście kulturowym (w odniesieniu do Prawa Harcerskiego / Prawa Zucha)
- rozumiał mechanizmy powstawania i dynamiki rozwijania się sytuacji konfliktu miedzy grupami – rozumiał, czemu powstają konflikty my-oni
- zmotywowany do poznawania kręgów kulturowych odległych od polskiego kontekstu kulturowego
- miał pomysły, jakie działania może podjąć w ramach służby / pracy z drużyną, aby poruszać temat edukacji międzykulturowej, konfliktów na świecie, uprzedzeń lub uchodźców
Realizowane wymagania:
Wymagania z prób realizowane poprzez te zamierzenia:- Harcerka Orla / Harcerz Orli - Siła ducha 8. Dziedziny swoich zainteresowań porównałam/em z potrzebami środowiska. W ten sposób określiłam/em swoje pole służby. Pełniłam/em służbę przez wyznaczony czas.
- Harcerka Orla / Harcerz Orli - Siła ducha 3. Staram się zrozumieć innych i uznaję ich prawo do odmienności. Poznałam kilka kultur (narodowych i wyznaniowych).
Motyw i zakres tematyczny
Motyw główny:
- Wartości harcerskie
Uszczegółowienie:
Cele warsztatu:
- Zapoznanie uczestników z podstawowymi mechanizmami psychologicznymi występującymi w sytuacji kontaktu z odmiennością oraz sytuacji konfliktu
- Przekazanie przez doświadczenie mechanizmów i postaw w sytuacji zetknięcia z odmiennością
- Zgłębienie tematu uchodźców, migrantów i ludzi z odrębnych kręgów kulturowych, narodowościowych w kontekście wychowania harcerskiego
Zakres tematyczny:
- Sytuacja przedstawicieli grup mniejszościowych w Polsce
- Sytuacja uchodźców
- Stereotypy
- Uprzedzenia
- Konflikty
- Kultury świata
Uwagi:
brak
Forma materiału
Typ materiału:
Pełen konspekt zajęć
Informacje organizacyjne
12
20
30
Wymagane: Podstawowa wiedza z zakresu psychologii (tworzenie się stereotypów i uprzedzeń)
Dodatkowy prowadzący może znacznie ułatwić koordynację pierwszej części warsztatu
Wymagania lokalowe, sprzętowe i potrzebne materiały
Miejsce:
możliwe do przeprowadzenia w harcówce lub w terenie, konieczność zapewnienia dużej przestrzeni do gry terenowej
Warunki:
brak
Wymagane materiały:
Na całą grupę (niezależnie od liczby uczestników): gwizdek, taśma klejąca kolorowa, taśma klejąca bezbarwna, lina (ok 20 m) do wyodrębnienia terenu, 5 arkuszy papieru flip-chartowego / szarego papieru
Na każdych 4 uczestników: instrument perkusyjny (grzechotki, bębenki), marker do pisania
Na każdego uczestnika: kartka A4, długopis, mapa terenu,
Materiały uczestnika:
latarka, power bank, chusta, bandaż/materiał opatrunkowy, butelka na wodę, bluza, menażka, szczoteczka do zębów
Ubiór uczestnika:
wygodny, umożliwiający bieg