Wszystko w naszych rękach, czyli pomysły na działania zmieniające świat na lepszy

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]

Dlaczego warto: Działalność na rzecz ulepszania świata brzmi bardzo pompatycznie. A przecież zmieniać świat na lepsze można bardzo prostymi sposobami – wystarczy zadbać o swoją okolicę, pomóc potrzebującemu, podzielić się czymś, czego mamy w nadmiarze, powiedzieć ciepłe słowo, nie wyrzucać papierków na ulicę. Jest mnóstwo małych rzeczy, które robimy co dzień, często nieświadomie, które sprawiają, że dzień nabiera koloru. Warto kształtować w najmłodszych poczucie, że właśnie takie drobiazgi i małe działania powodują zmianę świata. Warto także dlatego, by zaszczepić w dzieciach nawyk dobrych uczynków na rzecz innych. By to osiągnąć trzeba pokazać przyczyny i skutki, jakie wspólnie możemy osiągnąć.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected].

  1. Przez tydzień codziennie rób przynajmniej jeden dobry uczynek dziennie. Zapisuj co zrobiłaś i zaprezentuj innym koleżankom.
  2. Rozejrzyj się uważnie wokół siebie w klasie, w szkole, na osiedlu. Kto mógłby potrzebować Twojej pomocy? Przygotuj odpowiedź w wybranej formie.
  3. Razem z koleżankami przygotujcie Szlachetną Paczkę.
  4. Odwiedźcie działającą w Waszej okolicy organizację pozarządową, dowiedzcie się co organizacja robi i komu pomaga?
  5. Zorganizujcie razem zbiórkę karmy dla zwierząt i innych potrzebnych rzeczy dla pobliskiego schroniska.
Print Friendly, PDF & Email
1+
Autor:
hm. Magdalena Karp
Chorągiew Łódzka, Hufiec Łódź Górna
Recenzent:
hm. Anna Książek
Chorągiew Łódzka, Hufiec Łódź Widzew
Zamierzenia:
Po zajęciach/warsztatach/... uczestnik będzie:
  • rozwijanie poczucia empatii wobec innych ludzi i zwierząt
  • kształtowanie umiejętności dostrzegania potrzeb innych i otoczenia
  • zachęcanie do niesienia pomocy innym
  • umacnianie pozytywnych stosunków z innymi i umiejętności współdziałania w grupie
Realizowane wymagania:
Wymagania z prób realizowane poprzez te zamierzenia:
Motyw i zakres tematyczny
Motyw główny:
  • Wartości harcerskie
  • Inne
Uszczegółowienie:

Ekonomia - filantropia
Zakres tematyczny:

  • pomaganie
Forma materiału
Typ materiału:

Pełen konspekt zajęć
Informacje organizacyjne
min
10
opt
20
maks
30
90 min.
Prowadzących: 1
Uwagi:

Wymagania lokalowe, sprzętowe i potrzebne materiały
Miejsce:

dowolne, przestronne
Warunki:

źródło zasilania prądem
Wymagane materiały:

Wyszczególnione załączniki, aparat fotograficzny z funkcją nagrywania lub kamera, laptop, fragment filmu „Podaj dalej” („Pay It Forward”), długopisy, flamastry, zielone kartki papieru (A4, sztuk tyle ile uczestniczek), nożyczki, kleje, materiały plastyczne (bibuła, kolorowe kartony itp.).

Przebieg
1
5 min.
Powitanie
Forma: masaż
Wspólne powitanie w sposób, masażyk relaksacyjny „Deszczyk”
Zabawa ta ma na celu rozwój empatii i postawy życzliwości wobec innych uczestniczek. Dziewczynki siedzą jedna za drugą, tworząc długi „pociąg życzliwości” (mogą także usiąść w kole). Masują plecy osoby siedzącej przed nimi według poleceń prowadzącej:
- Dawno temu, na polu (pisanie palcem po plecach)
- Padał deszczyk bez oporu (szybkie postukiwanie palcami o plecy)
- Padał i padał i przestać nie mógł (jeszcze szybsze postukiwanie palcami o plecy)
- Bo przyjaciół nie miał zbyt wielu (rysowanie palcami na plecach smutnej minki)
- Kapanie to usłyszał wiatr (dziewczynki naśladują głosem szum wiatru i delikatnie gładzą plecy)
- I od razu na pomysł pewien wpadł!
- Obudził ze snu słonko i razem z biedronką (rysowanie palcem na plecach małego i dużego koła)
- Zaczęli w tęczową piłkę grać (rytmiczne przykładanie do pleców pięści)
- Deszczyk tak się zdziwił, że wodę ze śmiechem pomylił (dziewczynki naśladują odgłosy zdziwienia (uuuu?) i śmiechu (hahaha)
- Wiatr zaprosił go do zabawy i razem ze słonkiem i biedronką sobie podskakiwali (rytmiczne przykładanie dwóch pięści)
- I od tej pory, odeszły w niepamięć, wszystkie złe humory (uczestniczki zajęć wzajemnie się przytulają).
2
5 min.
Wprowadzenie
Forma: film
Prowadząca wprowadza uczestniczki w dalszą część zajęć. Opowiada, że świat można zmieniać małymi rzeczami i nawet dzieci mogą to zrobić. Udowadnia to odtwarzając fragment filmu „Podaj dalej” (ang. „Pay It Forward”, proponowane odtworzenie filmu od 29 lub 31 minuty), prezentujący pomysł na zmianę świata na lepsze przez małego bohatera filmu, Trevora.
3
15 min.
Nasze pomysły na zmianę świata
Forma: rozmowa
Prowadząca zawiesza w centralnym miejscu sali wyrażenie „Lepszy świat” (załącznik nr 1). Dziewczynki, po obejrzeniu fragmentu filmu, zastanawiają się, co w obecnym świecie wymaga ulepszenia i naprawy. Prowadząca nagrywa wypowiedzi dzieci, tworząc w ten sposób apel do dorosłych.
4
15 min.
Jak Pan/Pani może zmienić świat?
Forma: sonda
Dziewczynki pod opieką opiekunek wybierają się na sondę uliczną. Jej celem będzie zapytanie 5 wybranych osób, w jaki sposób obecnie można zmieniać świat. Wyniki sondy zapisują w specjalnej karcie odpowiedzi (załącznik nr 2).
5
10 min.
Czego tu brakuje
Forma: zabawa
Prowadząca wybiera kilka przedmiotów (najlepiej, by znacząco różniły się od siebie – zabawki, przedmioty codziennego użytku, drobiazgi z zuchówki/klasy). Układamy je w pewnym rozproszeniu, aczkolwiek blisko siebie. Pozwalamy dziewczynkom przyjrzeć się „ekspozycji” i zapamiętać, co zawiera. Następnie zadaniem kolejnych uczestniczek jest odwrócenie się/zamknięcie oczu. W tym czasie prowadząca chowa jeden przedmiot i zmienia ułożenie pozostałych. Teraz uczestniczka zajęć ma odgadnąć, czego brakuje. Stopień trudności można zmieniać, co pewien czas dodając nowe elementy do „zbioru”.
6
15 min.
Wielkie Sympozjum Małych Ludzi - prezentacja
Prowadząca informuje dziewczynki, że zwołane zostało specjalne Sympozjum (w skrócie WSML), podczas którego każda grupa będzie mogła zaprezentować swoje pomysły na zmianę świata oraz wyniki ulicznej sondy. Każda z grup otrzymuje inne zagadnienie (grupa 1 – nasze otoczenie; grupa 2 – moja rodzina; grupa 3 – zwierzęta i rośliny, czyli przyroda; grupa 4 – inne dzieci), nad którym będzie pracować. Zadaniem dzieci jest wymyślenie i zaprezentowanie działań służących zmianie świata w wylosowanej dziedzinie. Następnie każda grupa będzie musiała zaprezentować wyniki swojej pracy na konferencji podczas WSML, posługując się również wynikami sondy ulicznej i zdaniem innych ludzi. Nad każdą grupą czuwa osoba starsza, pomagając przygotować dziewczynkom odpowiednie postulaty oraz rekwizyty.
7
15 min.
Wielkie Sympozjum Małych Ludzi - konferencja
Rozpoczynają się wystąpienia poszczególnych grup, które zostają udokumentowane przez prowadzącą za pomocą nagrań kamerą wideo.
8
10 min.
Podsumowanie - drzewko lepszego świata
Forma: ćwiczenie
Prowadząca prezentuje dziewczynkom Drzewko lepszego Świata (namalowane na szarym papierze drzewo z pustą koroną bez liści). Dziewczynki na zielonych kartkach odrysowują swoją dłoń, wycinają ją, a następnie piszą na niej pomysły na to, jak my same możemy zmieniać świat na co dzień. Jeden pomysł to jedna dłoń = listek. Następnie gotowe pomysły przylepiamy do korony drzewa, zazieleniając drzewko.
Prowadząca podsumowuje dzisiejsze zajęcia, podkreślając raz jeszcze wagę małych uczynków w zmianie świata. Informuje dziewczynki o tym, że ich wystąpienia zostały nagrane. Zostaną one zamieszczone na stronie internetowej organizacji/ gromady oraz wysłane jako apel do odpowiedniej organizacji zajmującej się działaniem na poszczególnych poruszanych obszarach działalności. (Przed publikacją i wysłaniem materiału należy zapytać o zgodę rodziców dziewczynek i udokumentować ją na piśmie).
Załączniki
1
Załącznik 1

Kopii:
1
Grubość:
Normalna
Druk:
KOLOR
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Nasze pomysły na zmianę świata
2
Załącznik 2

Kopii:
4
Grubość:
Normalna
Druk:
Czarno-biały
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Jak Pan/Pani może zmienić świat?
Pobierz wszystkie załączniki