Scenariusz może być realizowany w powiązaniu z zajęciami “Wszystko w naszych rękach, czyli pomysły na działania zmieniające świat na lepszy”, jako wprowadzenie do tematu.
*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]
Dlaczego warto: Nauka i technika przyczyniają się do rozwoju naszej cywilizacji i kryją w sobie wiele niesłychanie ciekawych faktów i odkryć. Praca, wysiłek i pomysłowość wielu ludzi złożyły się na to, jak nasz świat wygląda dziś, z ilu udogodnień możemy korzystać, jak szybko możemy się komunikować. By zrozumieć, jak można zmieniać świat na lepszy, trzeba znać podwaliny tych zmian. To niektóre wynalazki dały kierunek dalszym działaniom, bez których istnienia nie byłoby mowy o rozwoju świata. Uczestniczki zajęć dowiedzą się, jak przez powstanie niektórych urządzeń świat stawał się lepszy i dawał wielu możliwość lepszego życia. Dziś warto zwrócić na to uwagę zwłaszcza dzieciom podczas codziennych czynności: jazdy samochodem, rozmowy telefonicznej, podczas korzystania z komputera. Kiedyś to wszystko było przecież niemożliwe!
Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań. Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected]
- Przygotuj prezentację o wybranym wynalazku zmieniającym świat na lepsze.
- Sporządź listę najciekawszych wynalazków ludzkości.
- Zdobądź jak najwięcej informacji o wybranej wynalazczyni, zaprezentuj zdobyte informacje koleżankom na zbiórce lub w szkole.
- Jakie cechy powinna mieć wynalazczyni? Przygotuj portret, który zaprezentuje te cechy.
Autor:
Recenzent:
Zamierzenia:
Po zajęciach/warsztatach/... uczestnik będzie:- znała pochodzenie niektórych wynalazków ważnych w rozwoju ludzkości
- znała wpływ niektórych wynalazków na rozwój ludzkości i poprawę życia człowieka
- potrafiła przedstawić korzyści płynące z powstawania wynalazków na rzecz zmieniania świata na lepszy
- umiała wyszukiwać interesujące ją informacje
Realizowane wymagania:
Wymagania z prób realizowane poprzez te zamierzenia:Motyw i zakres tematyczny
Motyw główny:
- Hobby i zainteresowania
- Zawody i profesje
- Inne
Uszczegółowienie:
Ekonomia - filantropia
Zakres tematyczny:
- wynalazki zmieniające świat na lepsze
Forma materiału
Typ materiału:
Pełen konspekt zajęć
Forma szczegółowa:
Bieg harcerski
Informacje organizacyjne
10
20
30
Wymagania lokalowe, sprzętowe i potrzebne materiały
Miejsce:
dowolne, umożliwiające pracę w grupach
Warunki:
źródło zasilania prądem
Wymagane materiały:
Wyszczególnione załączniki, plastikowe butelki, włóczka, mulina bądź sznurek, nożyczki, klej, pudełka od zapałek, kartony, patyczki do szaszłyków, stare gazety, materiały, rurki plastikowe (generalnie odpady, które posłużą do wykonania własnych wynalazków), komputer z prezentacją multimedialną (opcjonalnie).
Przebieg
Wprowadzenie
Prowadząca siada z uczestniczkami w kole. Wita się z dziewczynkami wypowiadając określone zdania:
- witam wszystkie, które oglądały dziś telewizję,
- witam wszystkie, które robiły kiedyś zdjęcia,
- witam wszystkie, które rozmawiały w tym tygodniu przez telefon,
- witam wszystkie, które czytały kiedyś książkę,
- witam wszystkie, które gdy chorują zażywają lekarstwa.
Uczestniczki, których dotyczy określone zdanie wstają, wzajemnie uściskają swoje dłonie i siadają na miejscu.
Znajdź zagadkę
Czym są wynalazki?
Wynalazkiem jest coś, co zostało wymyślone i skonstruowane w jakimś celu. Wynalazek jest przeciwieństwem odkrycia, gdyż odkrycie to coś, co już istniało, lecz było dotąd nieznane.
Wynalazki
- toster – wybrana dziewczynka jest grzanką w tosterze. Radośnie podskakuje, zaś koleżanki po bokach chwytają się za ręce imitując toster, tak, by grzanka była w jego środku.
- mikser – wskazana dziewczynka podnosi obie ręce do góry, tak jakby chciała chwycić za głowę wysoką osobę. Uczestniczki z prawej i lewej strony zamieniają się w łopatki miksera kręcąc się dookoła własnej osi pod rękami wybranej dziewczynki.
- samolot – wybrana dziewczynka składa wyprostowane ręce nad głową i pochyla się do przodu. Sąsiadki z obu stron także się pochylają i rozkładają odpowiednio prawą i lewą rękę w bok imitując skrzydła samolotu. Cała trójka buja się wspólnie raz w jedną, raz w drugą stronę.
Podczas zabawy wskazane jest wydawanie dźwięków. Dlatego też grzanka wykrzykiwać może radosne „hop, hop”, mikser głośne „żżżżżżż”, a samolot szumieć razem z wiatrem.