*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]
Dlaczego warto: Podczas tych zajęć dzieci poznają wartość kupowanych rzeczy, zaznajomią się z pracą w firmie na różnych działach, od produkcji po sprzedaż i badanie opinii rynku.
Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań. Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected]
- Znajdź w sklepach 5 przykładów produktów zwykłych i luksusowych, porównaj ich wygląd i cenę.
- Zapytaj się rodziców czy bardziej opłaca się kupować hurtowo czy detalicznie i co to oznacza?
- Sprawdź u siebie w domu na jakie artykuły jest u was popyt. Zaprezentuj je na zbiórce.
- Ułóż dalsze przygody Łezki i Śmieszka, czy przez to, że ich rodzice wprowadzili produkty luksusowe będzie im się lepiej żyło?
- Postaraj się odpowiedzieć na pytanie: Czy opłaca się producent(k)om obniżać ceny swoich produktów poniżej cen ich wytworzenia?
Autor:
Recenzent:
Zamierzenia:
Po zajęciach/warsztatach/... uczestnik będzie:- znała podstawowe pojęcia takie jak rachunek ekonomiczny, popyt, towar luksusowy, podaż, hurt, detal, utarg, zysk
- znała w praktyce funkcjonowanie firmy, jak od pomysłu dojść do zarabiania pieniędzy
Realizowane wymagania:
Wymagania z prób realizowane poprzez te zamierzenia:Motyw i zakres tematyczny
Motyw główny:
- Zawody i profesje
- Inne
Uszczegółowienie:
Ekonomia - moja przyszłość ekonomiczna
Zakres tematyczny:
- zakładanie firmy
Forma materiału
Typ materiału:
Pełen konspekt zajęć
Informacje organizacyjne
10
20
30
Wymagania lokalowe, sprzętowe i potrzebne materiały
Miejsce:
sala
Wymagane materiały:
Kleje, nożyczki, teksty piosenki, gitara , białe kartki A4, kolorowe kartki A4, bloki kartek samoprzylepnych, bibuła, taśmy klejące, rurki( słomki do picia), patyczki, plastelina, zapałki, wstążki, skrawki materiału, włóczka wełny, naklejki, książki; gazeta; pieniądze do zabawy;
Zależnie od wieku dzieci można wprowadzić umowy o pożyczkę do banku- tu potrzebna odpowiednia ilość umów.
Jeśli dzieci są starsze i miały już kontakt z zabawą w firmę, można do całej gry stworzyć kantor. Każda grupa będzie posługiwać się inną walutą, jednak sprzedaż i kupno u innych grup artykułów będzie wymagało wymiany danej waluty w kantorze. Ta opcja jest bardziej czasochłonna, potrzebny plakat kursu walut.
Przebieg
Opowieść - wprowadzenie do tematu
Po zakończeniu opowiadania prowadząca dzieli dzieci na grupy. Zadaniem każdej grupy będzie założenie firmy. Każda firma dostaje kapitał początkowy w wysokości 200 zł, musi tak zagospodarować pieniędzmi, żeby mieć zyski ze sprzedaży artykułów.
Pomysł na firmę
Czy nam się opłaca?
Ile będzie kosztował towar?
Badanie opinii publicznej
Zakup surowców
*Jeśli wybierzemy opcję rozszerzoną to w tym momencie zaczyna działać bank i kantor.
Bank działa na zasadzie, że jedna osoba z grupy (liderka, szóstkowa) przychodzi do osoby zajmującej się bankiem. Dziewczynka razem z bankierem ustalają zasady pożyczki, wysokość, kiedy należy oddać, oprocentowanie. Kiedy zasady będą ustalone, umowy uzupełnione i podpisane (załącznik 6), należy wypłacić należność dziewczynkom.
**Kantor- ważnym elementem w kantorze jest plakat kursu walut, kurs ten może się zmieniać. Lider grupy podchodzi do kantora i prosi o wymianę danej waluty na inną, wtedy należy przeliczyć należność i pobrać daną sumę pieniędzy.