*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]
Dlaczego warto: Scenariusz w przystępny sposób przedstawia uczestniczkom co potrzebne jest do prowadzenia własnej działalności, wskazuje na wielość etapów przy zakładaniu własnej firmy. Przy okazji daje im też wiedzę z innych zagadnień związanych z ekonomią.
Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań. Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected]
- Dowiedzcie się co trzeba zrobić, żeby założyć własną firmę, stwórzcie prezentację, w której krok po kroku wypisane będą poszczególne etapy.
- Dowiedzcie się, które ze znanych firm w Waszym mieście są prowadzone przez kobiety. Zaprezentujcie te firmy na zbiórce – gdzie działają, czym się zajmują.
- Przeprowadźcie wywiad z kobietą, która prowadzi własną firmę. Przygotujcie listę pytań, umówcie się z taką osobą, nagrajcie wywiad.
- Stwórzcie pomysł na własną firmę. Na początek zaplanujcie co taka firma mogłaby oferować. Pomyślcie nad nazwą oraz marketingiem (reklamą). Sprawdźcie czy oferowany przez Was produkt/usługa jest rzeczywiście potrzebny: zróbcie krótkie badania rynku – spytajcie przynajmniej 10 osób co sądzą o Waszym pomyśle. Zastanówcie się czy i jak Wasza firma będzie spełniać warunki fair trade.
- Lepiej jest prowadzić własną firmę czy być zatrudnioną w czyjejś? – przeprowadźcie wywiady z kilkoma osobami, które prowadzą własną działalność i kilkoma, które pracują w większych firmach/korporacjach. Porównajcie odpowiedzi.
Autor:
Recenzent:
Zamierzenia:
Po zajęciach/warsztatach/... uczestnik będzie:- wiedziała jakie etapy są ważne przy zakładaniu firmy
- wiedziała więcej o krajach Globalnego Południa, segregowaniu śmieci, oszczędzaniu (dzięki zadaniom z pierwszej części gry)
- wiedziała co to jest certyfikat fair trade
Realizowane wymagania:
Wymagania z prób realizowane poprzez te zamierzenia:Motyw i zakres tematyczny
Motyw główny:
- Hobby i zainteresowania
- Zawody i profesje
- Inne
Uszczegółowienie:
Ekonomia - moja przyszłość ekonomiczna
Zakres tematyczny:
- Zakładanie firmy
Forma materiału
Typ materiału:
Pełen konspekt zajęć
Informacje organizacyjne
12
16
30
Wymagania lokalowe, sprzętowe i potrzebne materiały
Miejsce:
pomieszczenie plus możliwość wyjścia na zewnątrz (lub na korytarz) na 20 minut
Wymagane materiały:
Pocięte zadania z załącznika 1, wsadzone każde do osobnej, podpisanej koperty, jeden zestaw wszystkich zadań dla każdej grupy; kartki, mazaki (dla osób „sprzedających” elementy potrzebne do prowadzenia firmy), długopisy (przynajmniej 2 na grupę), papier pakowy/flipchart (jeden na grupę), materiały do wytwarzania produktów (według pomysłu prowadzącej i dostępnych materiałów, mogą to być wszelkiego rodzaju materiały plastyczne, klocki, ale też „śmieci” nadające się do ponownego użycia, do czego szczególnie zachęcam, np. rolki po papierze toaletowym, stare gazety, kawałki materiałów, itd.).
Przez 20 minut spotkania będą potrzebne 4 dodatkowe osoby do prowadzenia (mogą to być osoby ze starszych klas, niekoniecznie osoby dorosłe). Dobrze byłoby gdyby w prowadzeniu całego spotkania pomagała dodatkowa osoba, będzie się dużo i szybko działo, choć istnieje teoretyczna możliwość przeprowadzenia tego samodzielnie.
Przebieg
Wprowadzenie - wytłumaczenie zasad gry
Dzielimy uczestniczki na grupy 4-5 osobowe grupy. Wyjaśniamy zasady gry opisanej poniżej. Upewniamy się, że wszystkie zasady są jasne. Wyjaśniamy pojęcia, które pojawią się podczas gry, a mogą być dla uczestniczek niezrozumiałe (np. certyfikat fair trade – definicja poniżej).
Sprawiedliwy Handel to zorganizowany ruch społeczny, który wykorzystuje podejście rynkowe aby poprawiać sytuację mieszkańców/ek krajów rozwijających się oraz promować zrównoważony rozwój.
Produkty ze znakiem certyfikacyjnym Fairtrade muszą być certyfikowane na każdym etapie obrotu od producenta/tki do gotowego do konsumpcji wyrobu, aby zagwarantować konsument(k)om, że produkt rzeczywiście spełnia standardy Fairtrade.
Źródło: http://www.fairtrade.org.pl/
Gra, etap 1 - zdobywanie pieniędzy
Za każde zadanie z załącznika grupa może dostać maksymalnie 60 punktów. Liczba rzeczy które grupa musi wymyślić/wykonać/połączyć w każdym zadaniu jest podzielna przez 6. Jeśli grupie nie uda się wykonać całego zadania, otrzymuje proporcjonalną liczbę punktów do tego, co wykonała poprawnie. Jeśli więc np. grupa ma połączyć ze sobą 12 państw z ich stolicami, ale poprawnie połączyła tylko 8, otrzymuje proporcjonalnie 40 punktów.
Gra, etap 2 - zakładanie firmy
Na dowód zakupu danego elementu osoba sprzedająca wręcza danej osobie karteczki z nazwą elementu, w takiej ilości, w jakiej zostały zakupione.
Im więcej elementów dana grupa zakupi, tym wyższe są jej notowania, które zaznaczamy na wykresie na papierze pakowym dla każdej grupy osobno. Firma, która będzie miała najwyższe notowania może dostać dodatkową dotacje. Warto w notowaniach wyróżnić grupy, które zdecydowały się na wykupienie większej ilości certyfikatów fair trade (wzrasta zaufanie klientów/ek).