Chciałbyś wiedzieć jak radzić sobie z prawem na co dzień? A może chciałbyś zobaczyć jak to jest być sędzią albo prokuratorem podczas symulacji rozprawy? Myślisz nad kontynuacją nauki na wydziale prawa? Jeżeli, na któreś pytanie odpowiedziałeś twierdząco to te zajęcia są dla Ciebie.
Autor:
phm. Ewa Wiśniewska, BOKP 6/2016, Hufiec Łódź Śródmieście, Chorągiew ŁódzkaRecenzenci
- hm. Lucyna Czechowska, ZOKK, ZOKP
Zamierzenia:
Po zajęciach/warsztatach/... uczestnik będzie:- Po zajęciach uczestnicy będą wiedzieć gdzie można szukać pomocy prawnej, w jakich sytuacjach stykają się z prawem (nie mając nawet o tym pojęcia) oraz jak unikać kłopotów prawnych. Dowiedzą się jakie prawa przysługują obywatelowi, jakich czynności musi dokonać specjalista, a co mogą zrobić we własnym zakresie. Poznają przebieg rozprawy wcielając się w role uczestników procesu karnego.
Realizowane wymagania:
Wymagania z prób realizowane poprzez te zamierzenia:Motyw i zakres tematyczny
Motyw główny:
- Zawody i profesje
Uszczegółowienie:
Zajęcia mają na celu zapoznanie wędrowników z funkcjonowaniem polskiego sądownictwa oraz regulacji prawnych. Dodatkowym celem jest przekonanie uczestników, że nieznajomość prawa szkodzi (ignorantia iuris nocet) i każdy chociaż w podstawowym zakresie powinien znać niektóre regulacje.
Zakres tematyczny:
Forma materiału
Typ materiału:
Pełen konspekt zajęć
Informacje organizacyjne
min
10
10
opt
20
20
maks
25
25
90 min.
Prowadzących: 1
Wymagane: podstawowe wiadomości o polskim prawie
Wymagane: podstawowe wiadomości o polskim prawie
Uwagi:
Wymagania lokalowe, sprzętowe i potrzebne materiały
Miejsce:
Harcówka
Warunki:
Potrzebne stoły i krzesła
Wymagane materiały:
5 arkuszy szarego papieru, kolorowe kartki-zielone, niebieskie, fioletowe, czerwone, biało-czerwone
Przebieg
1
10 min.
Przedstawienie
Każdy krótko opowie czym się zajmuje/co planuje robić w przyszłości, a następnie grupowo odpowiemy na pytanie w jakim stopniu ma to związek z prawem.
2
2 min.
Podział na grupy
Każdy uczestnik wylosuje jeden kolor (niebieski, zielony, czerwony, fioletowy, biało-czerwony), a następnie na podstawie kolorów powstanie 5 grup czteroosobowych.
3
10 min.
Kolory - zawody
Omówienie z jakim zawodem prawniczym kojarzy się dany kolor, jaką funkcję pełni dana osoba w procesie, jakie ma uprawnienia, wszelkie skojarzenia z tym zawodem.
Uczestnicy będą pracować w grupie. Najpierw przeprowadzą dyskusje, a następnie sporządzą plakat dotyczący danego zawodu, który przedstawią innym uczestnikom.
Uczestnicy będą pracować w grupie. Najpierw przeprowadzą dyskusje, a następnie sporządzą plakat dotyczący danego zawodu, który przedstawią innym uczestnikom.
4
10 min.
Prezentacja zawodów prawniczych
Każda grupa zaprezentuje jeden zawód, a następnie wspólnie uzupełnimy informacje. Sprawdzimy czy wszystko jest prawdą, a może coś jest mitem.
5
20 min.
Wielki test wiedzy prawniczej
Wędrownicy pracując w grupach będą uczestniczyć w quizie dotyczącym prawa i sądownictwa. Będą to 3 konkurencje: pytania zamknięte, prawda czy fałsz oraz licytacja.
6
38 min.
Symulacja rozprawy karnej
Między uczestników zostaną przydzielone role stron procesowych oraz niezbędne materiały do przeprowadzenia rozprawy. Następnie po krótkim zapoznaniu z materiałami zostanie przeprowadzona symulacja krótkiej rozprawy karnej.
7
5 min.
Podsumowanie
Każdy powie jedną rzecz, której dowiedział się podczas zajęć. Taką, która najbardziej go zaciekawiła/zaskoczyła. Uczestnicy będą mieli okazję zadać pytania dotyczące zajęć.