Druhno Drużynowa, Druhu Drużynowy, z wielką przyjemnością oddajemy w Wasze ręce materiał „Bądź zmianą 2030”. Ten program edukacyjny został stworzony, aby pomóc wprowadzać zmiany społeczne poprzez tworzenie i realizację projektów społecznych lub inicjowanie kampanii rzeczniczych. Z materiału mogą korzystać osoby z wszystkich grup metodycznych, które będą pod okiem kadry podejmować działania krok po kroku prowadzące do zmiany społecznej. Właściwie dostosowane elementy są odpowiednie zarówno dla zuchów i zuchenek, harcerek i harcerzy, harcerek i harcerzy starszych, wędrowniczek i wędrowników, a także instruktorek i instruktorów w zespołach instruktorskich.
„Bądź zmianą 2030” pomoże młodym osobom zabierać głos w ważnych sprawach i inicjować zmiany. To narzędzie jest tylko jedną z wielu propozycji, którymi WAGGGS wspiera swoje organizacje członkowskie – takie jak ZHP, aby podejmowały działania dążące do realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju Organizacji Narodów Zjednoczonych (ang. UN Sustainable Development Goals – SDGs). Jako globalny ruch zrzeszający ponad 10 milionów osób ze 152 krajów świata, WAGGGS jest częścią wyjątkowego międzynarodowego systemu wsparcia. Razem mamy niesamowitą moc! „Bądź zmianą 2030” pomoże nam uświadomić sobie tę siłę i wesprzeć skautki i skautów na całym świecie w podejmowaniu działań na rzecz realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju, dzięki którym wspólnie w działaniu będziemy mogli zmieniać nasz świat. Ze względu na objętość oraz poziom zaawansowania niektórych części, materiał ten jest skierowany przede wszystkim do drużynowych, którzy będą kierowali jego realizacją w drużynach lub zastępach wedle możliwości danej grupy. Zacznijcie realizację programu od sekcji „Jak korzystać z propozycji programowej „Bądź zmianą 2030” na str. 17 i zajrzenia do słowniczka znajdującego się na str. 76
W poniższym materiale znajdziecie propozycję programu kursu drużynowych zuchowych wraz z konspektami większości zajęć, opracowaną na podstawie odbytego Kursu Drużynowych Zuchowych “Zmysły” w 2021 roku.
Druhny i Druhowie!
Mam przyjemność zaprezentować Wam inspirację w formie programu wyjazdu motywacyjnego, który został przetestowany w praktyce wśród instruktorów i wędrowników Hufca ZHP Nysa im. Karpatyczyków – Chorągiew Opolska ZHP.
Sam pomysł stworzenia narzędzia, służącego do motywacji, był związany z obserwacją w środowisku działania naszego hufca potrzeby wynagrodzenia kadry drużyn za ich wkład włożony w pracę w swoich jednostkach, szczególnie w czasie utrudnionego funkcjonowania w związku z obostrzeniami nałożonymi w czasie pandemii COVID-19. Był związany także z zauważeniem tendencji do wypalenia się części osób z kadry naszego hufca oraz stagnacji w ich działaniach.
Wymyślony przez nas program, z wplecionymi elementami motywacyjnymi, miał być swojego rodzaju iskrą i zapalnikiem do dalszych działań oraz miał służyć zdiagnozowaniu problemu braku motywacji – poszukiwaniu jej źródła i odnajdowaniu sposobów na poradzenie sobie z nim.
To przedsięwzięcie nie mogłoby się odbyć gdyby nie druhowie pwd. Stanisław Narloch oraz pwd. Mikołaj Chmielak, których wymieniam także jako współautorów.
Stworzenie tego rodzaju narzędzia motywacyjnego było jednym z moich zadań w ramach realizowanej próby harcmistrzowskiej. Zaplanowane przez nas przedsięwzięcie zostało przeprowadzone w ramach obozu wędrownego w dniach 24-30.08.2021 r. na terenie Gór Velebit oraz u wybrzeża Morza Adriatyckiego (Chorwacja).
Zdecydowana większość naszego programu opierała się na bezpośrednim działaniu, polegającym na pokonywaniu trudności związanych z przebyciem dość wymagającej trasy oraz zapewnieniu sobie wyżywienia i noclegu. Całość przeplatana była elementami związanymi z motywacją, służbą oraz pogłębianiem wiedzy na temat Harcerskiego Systemu Wychowawczego. Pomysł na podejście do tematu motywacji prezentuję w formie narzędzia motywacyjnego do zastosowania w trakcie dowolnego innego przedsięwzięcia.
Druhno Drużynowa, Druhu Drużynowy,
Przedstawiamy konspekty zbiórek, dzięki którym będziesz mógł przedstawić nowy system instrumentów metodycznych Twojemu zastępowi zastępowych lub radzie drużyny. Zostały przygotowane z podziałem na metodyki- dzięki intuicyjnemu oznaczeniu plików z pewnością bez problemu zidentyfikujesz daną metodykę.
W poniższym materiale znajdziecie propozycję programu kursu drużynowych harcerskich (plik 00 KDH Program kursu) wraz z pojedynczymi konspektami większości zajęć (numery 01-14), opracowaną na podstawie odbytych dwóch kursów zorganizowanych w Hufcu Poznań Śródmieście “Siódemka” przez Hufcowy Zespół Kadry Kształcącej “Dęby”.
Poniższe materiały zostały opracowane tak, aby można było je wykorzystać w tworzeniu dowolnego kursu drużynowych metodyki harcerskiej. Dodatkowo znajdziecie zebrane wnioski i rady na temat tego jak się przygotować do organizacji kursu w materiale: „Dziesięć rad przed rozpoczęciem przygotowania kursu!”
phm. Dorota Goraj
Druhny i Druhowie!
Serdecznie zapraszamy Was do lektury wniosków, sugestii i pomysłów dotyczących pracy zdalnej w drużynach i gromadach. Zbliżająca się przerwa świąteczno-sylwestrowa może być okazją do poprawienia jakości działań w swojej jednostce, a zbudowanie zaangażowania uczestników może zaprocentować większą frekwencją w czasie pierwszych zimowo-wiosennych zbiórek na żywo. Jeśli w 2021 roku będzie potrzebny powrót obostrzeń i ponownie zostanie narzucony zakaz organizacji zbiórek i biwaków – z pewnością lektura niniejszych wskazówek się przyda.
Niniejszy dokument, a właściwie pięć dokumentów, jest wynikiem pracy Strefy Zdalnych Inspiracji, która odbyła się online 19. listopada 2020 roku. Po dyskusjach w grupach metodycznych zadaliśmy sobie sześć ważnych pytań, a następnie w oparciu
o wnioski z dyskusji odpowiedzieliśmy na nie. Systematyka każdego z dokumentów jest mniej więcej taka sama – dzięki temu łatwiej porównacie konkretny aspekt pracy zdalnej, jeśli pracujecie w swojej jednostce więcej niż jedną metodyką. Pytania, które
zadaliśmy, brzmią:
1. Na co zwrócić szczególną uwagę prowadząc działalność online?
2. Czego się wystrzegać prowadząc działalność online?
3. Jak realizować instrumenty metodyczne (stopnie, sprawności, naramienniki)?
4. Jak pracować systemem małych grup?
5. Jak wykorzystać otoczenie zewnętrzne – podwórka, zabudowania, tereny naturalne?
6. Jak wykorzystać zasoby ludzkie – rodziców, rodzeństwo?
Zdalne Inspiracje są przedstawione z poziomu metodyk:
1. zuchowa,
2. harcerska,
3. starszoharcerska,
4. wędrownicza.
Zupełnie osobnym dokumentem jest „Aplikacje”, w którym krótko opisaliśmy oprogramowanie i aplikacje zaproponowane w czasie Strefy Zdalnych Inspiracji.
Mamy nadzieję, że przyda się to Wam w pracy zdalnej, która – mamy nadzieję – będzie tymczasowa. A wszystkim czytelnikom życzymy dużo zdrowia i szybkiego powrotu do normalności!
Z harcerskim pozdrowieniem – Czuwaj!
Kadra Strefy Zdalnych Inspiracji
Cześć, czuwaj!
Przed Wami znajduje się Baza Konspektów zawierająca materiały przygotowane przez część patroli biorących udział w Wędrowniczej Watrze 2020, które zostały sprawdzone przez chorągwiane referaty metodyczne lub odpowiednie zespoły. Znajdziecie tu wiele inspiracji czy gotowych planów zajęć, z których śmiało możecie korzystać podczas swoich obozów letnich, mikrowypraw czy nawet późniejszych zbiórek! Jako Zespół Programowy przygotowaliśmy także dla Was gotowy konspekt zajęć na temat etyki środowiskowej i zasad LNT, który także znajdziecie w Bazie.
Jak korzystać z Bazy?
Patrole przygotowywały zajęcia z czterech obszarów: środowiska, praw człowieka, społeczeństwa oraz edukacji i zatrudnienia. Podział ten jest jednak orientacyjny – czasami zajęcia są z pogranicza różnych obszarów i przydzielane były zgodnie z subiektywną oceną Zespołu Programowego.
Konspekty, przy których znajduje się oznaczenie „*” zostały uznane za wymagające specjalistycznych umiejętności – jest to wskaźnik orientacyjny. Pamiętajcie też, że niezależnie od umiejętności potrzebnych do przygotowania i przeprowadzenia formy, każdy materiał to szansa na nowe pomysły do planowania własnych zajęć!
Część konspektów jest przygotowana łącznie ze wszystkimi załącznikami, część nie – jeśli macie jakiekolwiek wątpliwości w sprawie któregoś z konspektów, śmiało kontaktujcie się z patrolowym odpowiedzialnym za te zajęcia za pośrednictwem podanego adresu mailowego.
W przypadku gdy zauważycie jakieś błędy lub nieścisłości (na przykład w Waszym konspekcie), nie bójcie się pisać do Zespołu Programowego na adres [email protected]
Dziękujemy wszystkim patrolom i referatom, które wywiązały się z tego zadania i mamy nadzieję, że cała społeczność wędrownicza będziecie korzystać z przygotowanych materiałów – naprawdę warto!
DZIAŁ ŚRODOWISKO
0. Konspekt zajęć LNT – Zespół Programowy WW’20 ([email protected])
1. Drugie i trzecie życie rzeczy, których nikt nie chce – Pierwsza Iskra ([email protected])
2. Eco olympics – 9RwDW ([email protected])
3. Eko wędrowanie, niskie budżetowanie – 44 Drużyna Wędrownicza “Krzemień 66” ([email protected])
4. Globalne objawienie – C4 ([email protected])
5. Historia Twojej koszulki – Intnednecsnart ([email protected])
6. Jak dbać o ziemię, na której żyjemy – Dziki Majeranek ([email protected])
7. Kryzys klimatyczny – czym jest i jak możemy go powstrzymać? – La Patata ([email protected])
8. Minimalizm a ratowanie świata – 176 Poznańska Drużyna Wędrownicza ([email protected])
9. Oszczędź sobie i planecie – 93 Poznańska Drużyna Wędrownicza im. Stanisława „Orszy” Broniewskiego ([email protected])
10. Stara koszulka – noś w niej ziemniaki! – 33 PDW “Goliard” ([email protected])
11. Szklanka do połowy pusta/pełna – 18 DW Agat ([email protected])
12. W duchu Less Waste – uszyjmy razem woreczki na warzywa! – Wilczy Duch ([email protected])
DZIAŁ PRAWA CZŁOWIEKA
13. Biohaking, czyli jak zhakować swoje ciało, aby działać najwydajniej – La Patata ([email protected])
14. Burza w misce – 176 Poznańska Drużyna Wędrownicza ([email protected])
15. Czy na pewno jesteśmy równe? Życie i rola kobiet na 6 kontynentach – Wilczy Duch ([email protected])
16. Delegaci i delegatki – 156 WDW Nomada ([email protected])
17. Jak radzić sobie ze stresem? – Wyklęci ([email protected])
18. Jak gotować bez mięsa i alergenów na powietrzu – Prometeusz ([email protected])
19. Leczenie przez zdrowe żywienie – Wyklęci ([email protected])
20. List w butelce – 14 PDW Ambulo ([email protected])
21. Napraw się, czyli zajęcia z zakresu fizjoterapii * – Burza Mózgów ([email protected])
22. Różowy sweterek a jego czarna podszewka – Bionicle ([email protected])
23. Scout cooking – how to feed gourmands – CaRRRamba ([email protected])
46. Pizza zmysłów – Schodki ([email protected])
DZIAŁ SPOŁECZEŃSTWO
24. Everyday Survival Game – 156 WDW Nomada ([email protected])
25. Jakie jest idealne miasto? * – Intnednecsnart ([email protected])
26. KAWA – 33 PDW “Goliard” (marek.orlowsk[email protected])
27. O ciągłości celów zrównoważonego rozwoju – Czerwone Łuny ([email protected])
28. On(a) – 14 PDW Ambulo ([email protected])
29. Podstawy komunikacji w języku migowym* – 22 Drużyna Wędrownicza ([email protected])
30. Poznajmy siebie i Grubsona – Leniwce ([email protected])
31. Prosto o nierównościach – Czerwone Łuny ([email protected])
32. Równość płci – siła grupy, nie jednostki – 18 DW Agat ([email protected])
33. Słowiańska kultura potrzeb minimalistycznych – Pierwsza Iskra ([email protected])
34. Transylwania okiem wiedźmina – Wędrownicze Żółwie Ninja ([email protected])
DZIAŁ EDUKACJA I ZATRUDNIENIE
35. Aktorem może być każdy z nas – Leniwce ([email protected])
36. Gra finansowa “Jak przetrwać na studiach?” – Wędrownicze Żółwie Ninja ([email protected])
37. Jak odświeżyć terenoznawstwo – zastosowanie zastosowanie układu UTM w praktyce * – 22 Drużyna Wędrownicza ([email protected])
38. KARATE KID * – Burza Mózgów ([email protected])
39. Nauka – czy musi być trudno i męcząco? – C4 ([email protected])
40. Rola doceniania, planowania oraz właściwego myślenia a Twoja przyszłość – 44 Drużyna Wędrownicza “Krzemień 66” ([email protected])
41. Skoncentruj się! – 93 Poznańska Drużyna Wędrownicza im. Stanisława „Orszy” Broniewskiego ([email protected])
42. Wędrowniczy kącik poetycki – Prometeusz ([email protected])
43. Wilk z W(atr)all Street – Quest ([email protected])
44. Zimna edukacja – Bionicle ([email protected])
45. Znajdź klucze do swojego mózgu – Dziki Majeranek ([email protected] )
46. Pizza zmysłów
47. W świecie ciszy – Agata Piłkowska ([email protected])
Raporty służby umieszczone na platformie zhp.pl/sluzba/ 
Propozycja kursu przewodnikowskiego, akredytowanego przez Szkołę Instruktorską Chorągwi Stołecznej ZHP “Iluminacja”, realizowanego w formie 2 biwaków, po 5 i 2 dni, w czasie ferii zimowych. Kurs odbył się w gospodarstwie agroturystycznym w Stoku Wiśniewskim.
Program zawiera obszerne informacje o jednostce, analizę źródeł planu oraz cele i dobrane do nich działania wynikające właśnie z tej analizy. W gromadzie realizowane są cykle sprawnościowe, zbiórki o Prawie. Zuchy zdobywają sprawności indywidualne i gwiazdki. Gromady uczestniczą w wydarzeniach ogólnozwiązkowych i chorągwianych.Gromada posiada rozbudowaną obrzędowość i pracue z nią na zbiórkach.
W gromadzie pracuje się z przybocznymi, drużyn wychowuje następców.
pwd. Kisielewicz Jan
Namiestnik zuchowy
Hufiez ZHP Pabianice
Program zdobył I miejsce w konkursie organizowanym przez Zespół Programowy Hufca ZHP Białystok na najlepszy program pracy drużyny pod względem ciekawości form działania w metodyce zuchowej. Program jest adekwatny do potrzeb jednostki. Gromada ma już zamknięty okres próbny, wykorzystywanych jest wiele form pracy. Kadra gromady wykazała się nieszablonowym myśleniem. Rzadko spotyka się tak dobrane tematy zbiórek do praw zucha. Każda zbiórka jest przemyślana. Zaplanowano ciekawe pomysły na wyjścia gromady (np. „Fabryka Misia”) oraz wykorzystanie tego, co oferuje miasto Białystok. Program jest częściowo realizowany.
phm. Wacewicz Joanna
Członek Komendy Hufca ds. programowych
Hufiec ZHP Białystok
Program zdobył III miejsce w konkursie organizowanym przez Zespół Programowy Hufca ZHP Białystok na najlepszy program pracy drużyny pod względem poprawności. Odpowiada potrzebom jednostki. Program zawiera dobrze rozpisane cele, wynikające z nich zamierzenia, a dalej zadania i co najważniejsze – nie są tylko wpisane w plan, ale sukcesywnie realizowane. Odbyła się większość zaplanowanych do tej pory zbiórek, ogłoszono konkurs na piosenkę gromady, kadra pracuje z instrumentami metodycznymi.
phm. Wacewicz Joanna
Członek Komendy Hufca ds. programowych
Hufiec ZHP Białystok
Program 93 BDH to jeden z najlepszych i najbardziej poprawnych tegorocznych programów w Hufcu ZHP Białystok. Program jest adekwatny do potrzeb jednostki. Uwzględnia pracę z instrumentami metodycznymi. Jest bardzo przejrzysty, estetyczny, zgodny z identyfikacją wizualną ZHP. Ma rozbudowaną charakterystykę, zawierającą wszystkie niezbędne elementy, a także kilka dodatkowych, takich jak spis poprzednich obozów, wykaz sojuszników, Zaplanowane działania realizują wszystkie kierunki programowe, a drużyna nie zamyka się we własnym gronie, lecz bierze udział w akcjach zewnętrznych, służących społeczności lokalnej, np. organizuje festyn dla mieszkańców osiedla. W harmonogramie są ujęte terminy zbiórek zastępów. Program jest realizowany: odbywają się zbiórki drużyny na zaplanowane tematy, zbiórki zastępów, drużyna była na Rajdzie Białowieskim i biwaku.
phm. Joanna Wacewicz
członek komendy Hufca ZHP Białytsok ds. programowych
Program jest bardzo poprawnie napisany oraz ma ciekawą konwencję programową roku i pomysłowe zbiórki. Godne uwagi są zadania przedzbiórkowe. W programie są bardzo dokładnie opisane zbiórki wszystkich zastępów. Wgłębiając się w nie można zauważyć, że to głównie w zastępach jest realizowana konwencja programowa. Praca w drużynie opiera się mocno na pracy zastępów, co widać zarówno w programie, jak i w działaniu drużyny. Każdy kolejny element programu wynika z poprzedniego, program realizuje wszystkie opracowane cele i jest adekwatny do potrzeb jednostki. Cele, zamierzenia, zadania są przemyślane, szczegółowe, zawierające konkretne, wymierne wskaźniki tam, gdzie da się to określić. Podejmowane działania realizują większość kierunków programowych, praca drużyny wychodzi na zewnątrz, poza środowisko ich działania. Program jest realizowany. Odbyły się wszystkie zaplanowane do tej pory zbiórki drużyny i wyjazdy. Drużynie udało się zrealizować cele dotyczące rozwoju liczebnego (drużyna powiększyła się dwukrotnie), powstały nowe zastępy, mają nowe środowisko działania w pobliskiej miejscowości, podczas ferii wyjeżdżają zgodnie z planem na zimowisko z nieznanymi dotąd środowiskami. Pomysłowo opisano obrzędowość, dodając zdjęcia każdego elementu. Program jest pięknie opracowany wizualnie, przyjemnie się go czyta i ogląda.
phm. Joanna Wacewicz
członek komedy Hufca ZHP Białystok ds. programowych
Jest to plan 9 Świdnickiej Drużyny Harcerek “Talba” z Hufca ZHP Lublin pracującej metodyką harcerską.
Jako jednocześnie członek KH ds. programu i drużynowa tejże drużyny chciałabym jedynie wspomnieć, że drużyna konsekwentnie realizuje działania ujęte w Planie Pracy i również jest uważana za jedną z najlepszych drużyn harcerskich Hufca. Program odpowiada na większość potrzeb członków drużyny i Rady Drużyny.
pwd. Gontkiewicz Alicja
Członek Komendy Hufca ds. programowych
Hufiec ZHP Lublin

Materiał zawiera koncepcję na organizację cyklu konferencji harcmistrzowskich. W zamyśle autora mają one być ekwiwalentem kursów harcmistrzowskich COGITO. Osoby biorące udział w konferencjach ( zaliczenie 2-4 ) mogą mieć zaliczone zadanie w swojej próbie harcmistrzowskiej. Odbyły się już dwie takie konferencje – “Piękny Umysł ” w Krakowie oraz “DUCH” we Wrocławiu.

Propozycja kursu podharcmistrzowskiego realizowanego w górach. Kurs odbył się w Pieninach i zakończył się sukcesem ponieważ był to kurs z cyklu “przeżywanych”.
Gromada otrzymała III miejsce w konkursie organizowanym przez hufcowy zespół programowy na najlepszy plan pracy pod względem poprawności. Tegoroczny program posiada temat przewodni, związany z poznawaniem miasta na różnych płaszczyznach. Program jest adekwatny do potrzeb środowiska oraz jest realizowany.
phm. Joanna Wacewicz
członek komendy hufca ds. programowych
Hufiec ZHP Białystok
Program jest dobrze przygotowany, przemyślany. Cele i zamierzenia są rozpisane bardzo szczegółowo. Drużynowa wie, jaką gromadę chce dalej tworzyć oraz jakie postawy kształcić u dzieci. Program jest adekwatny do potrzeb środowiska oraz jest realizowany.
phm. Joanna Wacewicz
członek komendy hufca ds. programowych
Hufiec ZHP Białystok
Plan pracy gromady jest w dużej części napisany poprawnie. Dużym plusem jest sprawozdanie z realizacji założeń z zeszłorocznego programu. Tegoroczny program jest adekwatny do potrzeb środowiska oraz jest realizowany.
phm. Joanna Wacewicz
członek komendy hufca ds. programowych
Hufiec ZHP Białystok
Program tej drużyny posiada roczną konwencję przewodnią, związaną z kształtowaniem postaw ekonomicznych. W harmonogramie jest widoczna praca nad celami postawionymi na ten rok harcerski oraz realizacja tematu roku. Program jest bardzo adekwatny do potrzeb środowiska oraz jest realizowany.
phm. Joanna Wacewicz
członek komendy hufca ds. programowych
Hufiec ZHP Białystok
W harmonogramie są zawarte informacje o zbiórkach wszystkich zastępów oraz o radach drużyny, co się nieczęsto zdarza w harmonogramach innych drużyn. Drużyna w poprzednim roku realizowała wewnętrzną propozycję programową, której podsumowanie nastąpiło w bieżącym roku podczas 25. urodzin drużyny. Program jest średnio adekwatny do potrzeb środowiska, w dużej części jest realizowany, obserwując śródroczną pracę drużyny widać działania prowadzące do zrealizowania postawionych na ten rok celów.
phm. Joanna Wacewicz
członek komendy hufca ds. programowych
Hufiec ZHP Białystok
Najlepszym planem pracy na rok 2015 16 z drużyn harcerskich Hufca ZHP Myślenice jest plan 83 MDH Kedyw. Uważam, że wzorowo spełnia wszystkie podane kryteria. Analiza została zrobiona niezwykle szczegółowo, cele są zgodne z zasadą “SMART”, a zamierzenia konsekwentnie prowadzą do ich realizacji. Cały plan jest przejrzysty, włączając w to kolory w harmonogramie podkreślające, która akcja jest chorągwiana, która zbiórka to zbiórka zastępu, czy dotycząca Kampanii Bohater.
W tym planie doskonale widać logiczną ciągłość pomiędzy poszczególnymi elementami. Co więcej, wzorowy plan Kedywu przekłada się na pracę samej drużyny. W przeciągu roku z kilkuosobowej drużyny, Kedyw przerodził się w silną grupę 30 harcerzy zmotywowanych do działania. Świadczy o tym ich obecność na każdej akcji hufcowej oraz wygrane we współzawodnictwie podczas niemalże wszystkich imprez hufcowych.
Myślę, że jest to najlepszy dowód na to, że raz dobrze napisany plan pracy owocuje podczas całego roku.”
phm. Paulina Sorocka HO
Komendantka Hufca ZHP Myślenice
im. hm. Stefana Mirowskiego
Program jest napisany poprawnie, zawiera wszystkie potrzebne elementy. Realizacja celów pracy rocznej jest widoczna w harmonogramie. Drużyna podejmuje się różnorodnych form zmierzających do wakacyjnego wyjazdu na Zlot Grunwaldzki. 33 GDSh mocno pracuje ze swoją obrzędowością, związaną z Jagiellonami. Program jest adekwatny do potrzeb jednostki oraz częściowo realizowany.
phm. Joanna Wacewicz
członek komendy hufca ds. programowych
Hufiec ZHP Białystok
Plan pracy 3 Pabianickiej Drużyny Harcerskiej „Czarna Trójka” jest konsekwentnie realizowany przez drużynę w bieżącym roku harcerskim 2015/2016. Drużyna jest wielopoziomowa, koedukacyjna, w związku z czym harmonogram pracy przewiduje zarówno działania działania dla całej drużyny, jak i oddzielnych zastępów. Kadra Czernej Trójki stara się, by program był ciekawy i atrakcyjny dla wszystkich członków drużyny, umożliwiał rozwój zainteresowań i poprawę słabych stron drużyny. W swoim działaniu wykorzystuje instrumenty metodyczne stosowane w różnych grupach metodycznych. Harcerze chętnie realizują próby na stopnie i zdobywają sprawności. Wędrownicy dość często organizują zbiórki dla młodszych członków drużyny. Plan pracy uwzględnia propozycje programowe ZHP. Czarna Trójka jest jedną z najaktywniejszych drużyn działających w Naszym Hufcu.
pwd. Barbara Banaszczyk
Namiestnik harcerski, starszoharcerski i wędrowniczy
Hufca ZHP Pabianice
Drużyna może pochwalić się wieloletnią już pracą. Osiągają sukcesy przede wszystkim w wychowywaniu młodego człowieka. Drużynowa wraz z kadrą trafnie stawia cele i zamierzenia przed swoją drużyną która ambitnie je realizuje. Program który wam przedstawiam jest konkretny, organizacyjnie przygotowany oraz różnorodny w formy pracy. Bardzo ważne w tym przypadku jest, aby za formy odpowiedzialne były osoby z całej kadry nie tylko drużynowy co ułatwia dokształcanie oraz pogłębianie swoich doświadczeń przyszłych następców.
phm. Barbara Podolak
Zastępca komendanta hufca ds programu i pracy z kadrą
Hufiec Czechowice Dziedzice im. O.A. Małkowskich
Scenariusz Trasy Starszoharcerskiej “Creatio!” XIX Zlotu Westerplatte – to pełne i kompletne opracowanie zawierające w sobie wszystkie założenia, gry i konkurencje przeprowadzone podczas Zlotu Westerplatte w 2014 r. na trasie starszoharcerskiej. Wszystko jest przygotowane “do wykonania”, chociaż raczej z myślą o organizacji w jednym szczególnym mieście – Gdańsku. Mimo to, także dla innych, szukających ciekawych pomysłów na gry miejskie, terenowe czy fabularne – będzie dobrą skarbnicą.
Zlot Westerplatte to coroczna impreza organizowana przez Hufiec Gdańsk-Portowa (w terminie 29.08 – 1.09), która skupia wszystkie środowiska harcerskie, którym bliskie są wartości związane z Westerplatte. Zlot kończy się tradycyjnymi uroczystościami na Westerplatte w dniu 1 września.
Wyróżniony plan pracy 21 DH “Astra” im. Mikołaja Kopernika z Hufca Puławy
Plan pracy drużyny wędrowniczej Hufca Celestynów realizowany w roku harcerskim 2014/2015. Drużyna wędrownicza jest jedną z prężniej działających, znanych mi drużyn skupiających wędrowników. Wszystko, co zawarte jest w planie pracy, jest realizowane, a wszystkie przypisane funkcje wypełniane. Uważam, że drużynowa doskonale rozumie celowość planu jako narzędzia, potrafi nie tylko go rozpisać, ale też prężnie realizować. Plan pracy jest naprawdę dobry, poddaję ocenie.
W obu planach analiza jest adekwatna do środowiska działania – skrupulatnie jest to u nas sprawdzane, ja się tym zawsze zajmuję. Są to dwa różne środowiska dziąłania, a analiza w każdym z nich jest zrobiona naprawdę dobrze.
phm. Anna Wiśniewska
Członkini Komendy Hufca ds. pracy z kadrą
Hufiec ZHP Celestynów
Nagrodzony plan pracy 12 Drużyny Starszoharcerskiej im. Zawiszy Czarnego z Hufca Puławy
KDSH 2013 – plan pracy kursu drużynowych przeprowadzonego na potrzeby CHŁ ZHP.
Kurs drużynowych starszoharcerskich przyjął formę 2 weekendowych biwaków oraz 1 spotkania stacjonarnego – podsumowującego i kończącego kurs. Swoją formą miał przypominać niewielką drużynę (kursową). W zależności od liczby chętnych, uczestnicy kursu są dzieleni na kilka zastępów kursowych. Zastępy przyjmują obrzędowe nazwy, wypracują kilka podstawowych el. obrzędowości; zastępowy to funkcja rotacyjna, którą kursanci przekazują sobie każdego dnia (kolejność ustali losowanie). Program kursu powstał w oparciu o Standardy kursu drużynowych starszoharcerskich.
Wszystkie plany zawierają dodatkowo dokładną analizę, która pokazuje, z czym drużyny mają problemy. Solidne zastanowienie się nad dobrymi i słabymi stronami pozwoliło sformułować cele adekwatne do obecnej sytuacji. Z perspektywy pół roku pracy z tymi planami muszę przyznać, ze w 54 udało się zwiększyć liczebność, a nowe harceki szybko odkryły harcerstwo i już teraz widać ich zaangażowanie w pracę zastępów i drużyny, 46 utrzymała wysoki poziom, harcerki starsze uczestniczą teraz w kursie zastępowych starszoharcerskich, zaś 33 ma za sobą organizację Dnia Babci w domu opieki czy otrzymanie tytułu najlepszego zastępu w szczepie.
phm. Anna Omiecińska
Namiestniczka Harcerek
Hufiec ZHP Łódź Polesie
Plan pracy 93 BDH uzyskał tytuł najlepszego planu pracy na rok harcerski 2014/2015 w Hufcu ZHP Białystok. Jest dokładny, precyzyjny, odnosi się do wszystkich możliwych aspektów, analizuje kompetencje kadry, wyjazdy, zdobywanie stopni i sprawności itd. Oprócz poprawności jego wielkim plusem jest to, że przewidziane zajęcia na ten rok są ciekawe. Plan uzyskał I miejsce pod względem poprawności i I miejsce pod względem pomysłowości na formy działania wśród drużyn harcerskich w konkursie ogłoszonym przez hufcowy zespół programowy.
phm. Marta Wyszkowska
z-ca komendanta ds. programowych
Hufiec ZHP Białystok
Wszystkie plany zawierają dodatkowo dokładną analizę, która pokazuje, z czym drużyny mają problemy. Solidne zastanowienie się nad dobrymi i słabymi stronami pozwoliło sformułować cele adekwatne do obecnej sytuacji. Z perspektywy pół roku pracy z tymi planami muszę przyznać, ze w 54 udało się zwiększyć liczebność, a nowe harcerki szybko odkryły harcerstwo i już teraz widać ich zaangażowanie w pracę zastępów i drużyny, 46 utrzymała wysoki poziom, harcerki starsze uczestniczą teraz w kursie zastępowych starszoharcerskich, zaś 33 ma za sobą organizację Dnia Babci w domu opieki czy otrzymanie tytułu najlepszego zastępu w szczepie.
phm. Anna Omiecińska
Namiestniczka Harcerek
Hufiec ZHP Łódź Polesie
33 BDH jest członkiem 33 SzDHiZ, gdzie zachowany jest ciąg wychowawczy. Pozwala to 33 BDH na pracę w zastępach z podziałem na trzy stopnie wtajemniczenia. Drużyna pracuje w oparciu o propozycję programową głównej kwatery ZHP „Teraz Afryka”. Harcerze na pierwszej zbiórce otrzymają bilet do Afryki i podczas roku harcerskiego poznają roślinność, zwierzęta, kulturę Afryki oraz to, czym na co dzień zajmują się ich rówieśnicy z tego kontynentu. Plan ten uzyskał wyróżnienie pod względem pomysłowości na formy działania wśród drużyn harcerskich w konkursie ogłoszonym przez hufcowy zespół programowy.
phm. Marta Wyszkowska
z-ca komendanta ds. programowych
Hufiec ZHP Białystok
Plan pracy 30 BGZ na rok harcerski 2014/2015 opiera się o dwie propozycje programowe „Teraz Afryka” oraz „BUM”. Harmonogram nawiązuje do kontynentów i dopasowanych do nich cyklów sprawnościowych. Zawiera on charakterystykę i analizę, z których wynikają cele i zamierzenia postawione na ten rok przez kadrę drużyny. Plan ten uzyskał wyróżnienie pod względem pomysłowości na formy działania wśród gromad zuchowych w konkursie ogłoszonym przez hufcowy zespół programowy.
phm. Marta Wyszkowska
z-ca komendanta ds. programowych
Hufiec ZHP Białystok
Cykle są atrakcyjne i przynajmniej jak wynika z analizy i celów są dostosowane do grupy odbiorców.
Plan napisany szczegółowo. Dużą wartością są wyszczególnione cele dla kadry i podział obowiązków. Wartością dodaną jest też analiza celów z poprzedniego roku.
Cykle są atrakcyjne i przynajmniej jak wynika z analizy i celów są dostosowane do grupy odbiorców.
Plan pracy 173 BGZ na rok harcerski 2014/2015 jest jednym z najbardziej dokładnych planów pracy jakie trafiły w moje ręce od kiedy jestem szefem zespołu programowego Hufca ZHP Białystok. Odnosi on się również do kierunków programowych ZHP, wskazuje jaki cykl sprawnościowy realizuje jaki kierunek. Zawiera on obszerną charakterystykę i analizę, z których wynikają cele i zamierzenia postawione na ten rok przez kadrę drużyny. Plan ten uzyskał II miejsce pod względem poprawności i I miejsce pod względem pomysłowości na formy działania wśród gromad zuchowych w konkursie ogłoszonym przez hufcowy zespół programowy.
phm. Marta Wyszkowska
z-ca komendanta ds. programowych
Hufiec ZHP Białystok
Niniejszy program został zrealizowany podczas Kursu Przewodnikowskiego dla dorosłych, w jakim wzięli udział nauczyciele i klerycy. Kurs odbył się podczas letniej akacji Szkoleniowej w 2011 roku. W razie potrzeby w posiadaniu recenzentki materiału są także autorskie (niezatwierdzone) projekty standardów kursów przewodnikowskich osobno dla kleryków i osobno dla nauczycieli, które mogą być pomocne przy układaniu programów kursów dla tych grup społecznych.
Scenariusz Trasy Starszoharcerskiej “Straż! Straż!” XVIII Zlotu Westerplatte – to pełne opracowanie wszystkich gier terenowych, miejskich, fabularnych jakie zostały zaplanowane, opracowane, przygotowanie i przeprowadzone na starszoharcerskiej części Zlotu Westerplatte. Zawiera w sobie pełny opis kilku zlotowych dni z podziałem na poszczególne gry terenowe wraz z ich pełnym opisem oraz załącznikami.
Scenariusz, oprócz samych gotowych już pomysłów na gry miejskie, terenowe i fabularne, może być również świetnym źródłem do czerpania kolejnych nowych idei w tym zakresie.
Zlot Westerplatte to coroczna impreza organizowana przez Hufiec Gdańsk-Portowa (w terminie 29.08 – 1.09), która skupia wszystkie środowiska harcerskie, którym bliskie są wartości związane z Westerplatte. Zlot kończy się tradycyjnymi uroczystościami na Westerplatte w dniu 1 września.
Program pracy zastępu starszoharcerskiego, który może być inspiracją i przykładem planowania pracy innych zastępów.
Program przeprowadzonego w 2012 roku w formie dwóch biwaków kursu dla kadr drużyn hufca, osadzony w obrzędowości filmowej. Poza założeniami programowymi i harmonogramem zajęć plik zawiera opis fabuły i elementów obrzędowości oraz ramowy plan dnia.
Program przeprowadzonego w 2013 roku w formie dwóch biwaków kursu zastępowych, osadzony w klimacie powieści o Harrym Potterze. Poza założeniami programowymi i harmonogramem zajęć plik zawiera opis fabuły i elementów obrzędowości oraz ramowy plan dnia. Kurs wygrał hufcowy konkurs na najlepszy program kursu zastępowych i został dofinansowany ze środków gminy.
Przykładowy program kursu zastępowych organizowanego w szczepie. Kurs w formie biwakowej (6 dni + 1 spotkanie przed wyjazdem na kwestie organizacyjne) został osadzony w obrzędowości rycerskiej. Kadrę kursu stanowiło 5 osób.